2016-03-04, 14:41
Medlem
Tänker på Lisas familj som måste hålla ut ett tag till...Snart har det gått 1 år.

Hoppas att djävulen inte får PT och att ärendet blir avslutat och djävulen får sitta i fängelset.

Hur länge ska djävulen hålla på?
2016-03-04, 14:52
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
GT: Bilevicius: Jag var i kontakt med Lisa, 17

Det sa inte advokat Hurtig.
Typiskt Expressen att lägga till en massa egna slutsatser som imte har sagts i P4 Skaraborg. Man bode sluta läsa skiten.
2016-03-04, 14:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Jag tänkte likadant. Det låter som att Hurtig har en helt egen hypotes. Får en advokat komma med förslag på efterkonstruerade lögner?
IR har ju redan frågat i TR och han dementerade starkt.

Citat:
Kan det vara så att du blivit tvingad till att göra någonting? Städa upp åt någon? Hjälpa någon?
Jag skulle aldrig i livet ställa upp på något sådant.
https://brottsplatssverige.se/hela-l...angen-ord-ord/
Rimmar inte värst bra med Hurtigs hypoteser så nu får väl han snarare en förklaringsbörda också.
Det blir till att komma med en sju särdeles pedagogik som han sa själv..
Citat:
vad är det som säger att dna:t inte kommit dit när man plockat ner en flicka, forslat undan en flicka. Dna kan avsättas genom att man försöker skydda någon annan som begått ett brott, säger Björn Hurtig.
Senast redigerad av develi 2016-03-04 kl. 14:54.
2016-03-04, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thechallanger
Man får väl förutsätta att ett sånt här uttalande bygger på bevis i någon form.

Att det är taget ur luften låter inte troligt när det kommer från en erfaren advokat.

Allternativ gärningsman har väl aldrig utretts. Kanske var en miss som står sig dyrt nu.

För att utreda en alternativ gärningsman så krävs det något som pekar åt det hållet. Det fanns folk som polisen kunde avfärda för att det inte fanns något bevis som pekade på dem som gärningsmän, eller så kunde de ge alibi, och olika förklaringar till varför de befann sig i närheten. Som att de bor där!

Om det fanns någon "annan" varför har inte Nero talat om det?

Utgår Hurtig i från att eventuelöla utpekade personer inte kommer tilldelas advokater? Irina och brodern hade varsin advokat ochg klarade sig undan åtal för de hade vett att förklara sig och som advokaten Rönnbäck påtalade; "tjalla".

Sanningen är att detta är ett enkelt mål ur rättsligt perspektiv, med en åklagaren som rott i land sin bevisbörda med råge. En sak lantisadvokaterna fattade, och kunde hantera.
2016-03-04, 14:56
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
GT: Bilevicius: Jag var i kontakt med Lisa, 17

Det sa inte advokat Hurtig.

Om denna nya förklaring skal vara trovärdigt då måste NB ju kunna utpeka den riktiga mördaren på ett sätt så att det går att bevisa att den person är den skyldige.

För det finns ju ingen logik i att NB bara vid ett tillfälle skulle ha hittat Lisa's lik och sedan, sådär utan vidare, kommit på att gömma liket.
OM NB bara städat undan liket då måste det ha varit för att skydda någon annan.

Men det behöver ju inte nödvändigtvis att vara någon han vil skydda för att vara snäll/bussig/loyal, det skulle ju också kunna vara någon som hotat med att skada hans familj om han inte hjälpte till med att städa undan, och dessutom om han tjallade och att detta kan vara anledningen till att han blånekat hela tiden.
2016-03-04, 15:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
För att utreda en alternativ gärningsman så krävs det något som pekar åt det hållet. Det fanns folk som polisen kunde avfärda för att det inte fanns något bevis som pekade på dem som gärningsmän, eller så kunde de ge alibi, och olika förklaringar till varför de befann sig i närheten. Som att de bor där!
Om det fanns någon "annan" varför har inte Nero talat om det?
Jo - invisible man som inte avsatt ett enda fjät men NB har kladdat ner kläderna. Sen tycker han det är värt att sitta på två livstidsdomar och ett avslaget PT.

Make my day.. Det är inte siciliansk maffia som kom förbi när Lisa slutade.

Mördar Lisa, för att sen skylla på NB, för att hota hans familj, så han tar en livstidsdom. Jahapp.
2016-03-04, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Jag tänkte likadant. Det låter som att Hurtig har en helt egen hypotes. Får en advokat komma med förslag på efterkonstruerade lögner?

Får och får!

Folk gör det de kommer undan med, eller det som inte upptäcks. Inom alla yrken, kårer och skrån.

Nu är det ju så att du och jag, och många i tråden upptäcker vad han håller på med, eftersom vi är insatta i detta brottmål från början till slut, och vi har diskuterat varje detalj. Vi vet vad Hurtig inte har att komma med, och hur domstolen redan avfärdat denna försvarslinje som nonsens.

Det 'Hurtig kräver är dyra undersökningar som inte är befogade. Det blir han själv som får betala. Man får bara betalt för de undersökningar som skulle leda till resning. Om det nu skulle visa sig att svenska poliser, rättstekniker och obducenter är sopor blir Hurtig rikare och ännu mer berömd...

Men skulle du satsa på den linjen?

Det är faktiskt intressant att en kändisadvokat med hög trovärdighet kan köra ett race! Med en strategi som saknar förankring i den rättsordning vi har att förhålla oss till. Nu är Hurtig värre än de han gjort sig berömd på att kritisera. Det är mycket tänkvärt.
2016-03-04, 15:15
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Om denna nya förklaring skal vara trovärdigt då måste NB ju kunna utpeka den riktiga mördaren på ett sätt så att det går att bevisa att den person är den skyldige.

För det finns ju ingen logik i att NB bara vid ett tillfälle skulle ha hittat Lisa's lik och sedan, sådär utan vidare, kommit på att gömma liket.
OM NB bara städat undan liket då måste det ha varit för att skydda någon annan.

Men det behöver ju inte nödvändigtvis att vara någon han vil skydda för att vara snäll/bussig/loyal, det skulle ju också kunna vara någon som hotat med att skada hans familj om han inte hjälpte till med att städa undan, och dessutom om han tjallade och att detta kan vara anledningen till att han blånekat hela tiden.

Oturs drabbade Nerijus, på fel plats - vid fel tidpunkt som vanligt? När "maffian" var i farten, jobbigt när sånt händer. Däremot så har du rätt i att det finns ingen logik i att en "nekrofil" bara råkar stöta på en död kropp - som någon annan har dödat.
2016-03-04, 15:30
Medlem
develis avatar
"jag har en idé", "min hypotes", "om man bara skulle leka med tanken" .. " det som man måste våga tänka".

Hurtig låter som han överklagar TR dom och ska till Hovrätten med alternativa gärningsbeskrivningar snarare än till Högsta domstolen.

12 februari:
Citat:
– Jag har tänkt en hel del på det här målet och har tankar kring vad de eventuella svagheter kan finnas och tankar hur jag hade processat om jag haft målet från början.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6367274
Senast redigerad av develi 2016-03-04 kl. 16:15.
2016-03-04, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
"jag har en idé", "min hypotes", "om man bara skulle leka med tanken" .. " det som man måste våga tänka".

Hurtig låter som han överklagar TR dom och ska till Hovrätten med alternativa gärningsbeskrivningar.

Jag undrar om Hurtig verkligen har med sig NB på denna tankelek? IR hade uppenbarligen inte med sig NB när hon försökte med att introducera brodern eller att NB skulle dolt ett brott för någon annan. Trodde lekstugan var över men nu spinner Hurtig på i samma tankelekar, dock har han lämnat polis/militär/NFC utanför.

Kommer NB leka med är fortfarande frågan?
2016-03-04, 15:50
Medlem
Usch o fy! Vad ska inte den här stackars familjen behöva genomlida! Planteringsteorin har ju Hurtig vett att inte dra igen, man skojar liksom inte bort +4 dna-träffar. Det har liksom HD bestämt. Men att, som ett sista wild card, dra fram en jävla flashbackteori om griftesfridsbrott. Man trodde botten var nådd, men nej... RIP Lisa, hoppas vid Gud att ingen av Dina närmaste läser här, för det är ett j-a mörker härinne ibland!
2016-03-04, 15:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag undrar om Hurtig verkligen har med sig NB på denna tankelek? IR hade uppenbarligen inte med sig NB när hon försökte med att introducera brodern eller att NB skulle dolt ett brott för någon annan. Trodde lekstugan var över men nu spinner Hurtig på i samma tankelekar, dock har han lämnat polis/militär/NFC utanför.
Kommer NB leka med är fortfarande frågan?
Det låter inte så alls och utöver detta så verkar det helt märkligt att dra denna vals nu.
Plötsligt vill han prata inför farbror Hurtig. Lutade han sig mot hans bröst och kände ett enormt förtroende - svag och matt efter att han tvingats hålla tillbaka sanningen i 9 månader?
Bah.
Så jävla genomskinligt.

Jag backade tillbaka till GW.
Citat:
Att ändra sin berättelse i det här läget, och att göra det ens marginellt, blir samtidigt ingen enkel uppgift eftersom hans trovärdighet i den delen dels är förbrukad genom vad han tidigare sagt, dels på att grund av att de personer som skall ta ställning till om det han då säger är sant eller inte är väl medvetna om just den typen av förklaringar. Att sådana som jag med viss spänning väntar på hur Björn Hurtig avser att lösa det problemet är en sak. Betydligt värre det i så fall processuellt betingade lidande som kommer att drabba offrets närstående.
http://www.expressen.se/kronikorer/l...icius-advokat/
Senast redigerad av develi 2016-03-04 kl. 15:55.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in