2016-03-06, 22:10
Moderator
blomvattnares avatar
OT raderat.

Det leder ingenstans att ena sidan säger att NB kan vara oskyldig och att den andra sidan svarar att det måhända har undgått den sidan att han i två domstolar har befunnits skyldig. Alla vet att så är fallet.

/Mod
2016-03-06, 22:12
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag har rättat mig, det finns två, överlappande celler. Det är inte tekniskt möjligt att i efterhand avgöra var i det överlappande området mobilen befann sig, och det är klart att det har skett i efterhand. Ingen visste ju att Lisa skulle försvinna.

Jo det är tekniskt möjligt. Basstationerna kan logga mer information än vad som är lagkrav.
2016-03-06, 22:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jo det är tekniskt möjligt. Basstationerna kan logga mer information än vad som är lagkrav.
Det är inte tekniskt möjligt om bara lagkrav är uppfyllt. Att något mer är uppfyllt framgår inte av FUP.
2016-03-06, 22:32
Medlem
madtops avatar
Citat:
Det är inte tekniskt möjligt om bara lagkrav är uppfyllt. Att något mer är uppfyllt framgår inte av FUP.

Du är för jävla gullig

Jo det är självklart tekniskt möjligt oavsett lagkrav. Och nej, det framgår inte av FUP.
Kan vi lämna den här kvasidebatten nu?
2016-03-06, 22:33
Medlem
Citat:
Helt rätt det är trafikinformationen från basernas servrar som plockas ner. Där finns det mesta lagrat utom mobilens abonnentnummer som finns hos resp. teleopperatör.
Att mobilmasterna är indelade i sektorer eller celler har inget med sökningen att göra. Detta är enbart för att kunna packa antalet apparater tätare. Fler apparater kan dela på samma bärvåg.
2016-03-06, 22:36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Du är för jävla gullig

Jo det är självklart tekniskt möjligt oavsett lagkrav. Och nej, det framgår inte av FUP.
Kan vi lämna den här kvasidebatten nu?
Nej, om det finns information i utredningen som inte finns i FUP, så stöder det inte åtalet. Alltså, om det finns tekniska loggar utöver lagkrav i utredningen så motsäger det troligen åtalet. Intressant. Men jag har svårt att tro att operatören skulle låtsas om att det finns sådana loggar, eftersom det i de flesta fall är olagligt.
2016-03-06, 22:42
Medlem
madtops avatar
Citat:
Nej, om det finns information i utredningen som inte finns i FUP, så stöder det inte åtalet. Alltså, om det finns tekniska loggar utöver lagkrav i utredningen så motsäger det troligen åtalet. Intressant. Men jag har svårt att tro att operatören skulle låtsas om att det finns sådana loggar, eftersom det i de flesta fall är olagligt.

Jag har aldrig hävdat att det i utredningen finns den typen av loggar.
Jag vänder mig bara mot att du hävdar att det inte är tekniskt möjligt. Vilket det självklart är.

Och nej, det är inte olagligt att logga den typen av information.
2016-03-06, 22:55
Medlem
Citat:
Det bedrivs inget som är olagligt. Att tanka fast, mobil eller radiokommunikation finns det fullt mandat på. Däremot får inte datatrafiken tankas för den inhemska marknaden om det inte rör rikets säkerhet.
2016-03-06, 22:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jag har aldrig hävdat att det i utredningen finns den typen av loggar.
Jag vänder mig bara mot att du hävdar att det inte är tekniskt möjligt. Vilket det självklart är.

Och nej, det är inte olagligt att logga den typen av information.
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Det bedrivs inget som är olagligt. Att tanka fast, mobil eller radiokommunikation finns det fullt mandat på. Däremot får inte datatrafiken tankas för den inhemska marknaden om det inte rör rikets säkerhet.
Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation: 6 kap. Behandling av trafikuppgifter samt integritetsskydd
Citat:
5 § Den som bedriver verksamhet som är anmälningspliktig enligt 2 kap. 1 § ska utplåna eller avidentifiera lagrade eller på annat sätt behandlade trafikuppgifter som avser användare som är fysiska personer eller som avser abonnenter, när uppgifterna inte längre behövs för att överföra ett elektroniskt meddelande. Det gäller dock inte om uppgifterna sparas för sådan behandling som anges i 6, 13, 16 a eller 16 c §. Lag (2012:127).
2016-03-06, 23:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
En del verkar tro att det räcker för NB att säga att det inte var han som dödade Lisa utan någon annan som skyddar. Vore det så enkelt att få prövningstillstånd...ha ha.

Det finns inget som kommer hjälpa NB detta, vilken story han än hittar på.
Vilka verkar tro det?
2016-03-06, 23:06
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bommullspinnar
och vad anser du skulle räcka som bevis? ett erkännande? Nä, då har han säkert blivit pressad till det. En film? Nä då är den helt klart manipulerad av den onda åklagaren.

Din fråga är otroligt intressant och det borde diskuteras ofta, hur ska vi göra
när det inte finns handfasta bevis?
Jag går igång som fan i den filosofiska tanken kring problematiken.
Men jag har inte kommit dit hän att jag har svaren, det är en svår fråga.

Detta fall gör mig irriterad i ett avseende, det är att åklagare borde varit mer
tillmötesgående, nästan lite överdrivet tillmötesgående, endast
för att slippa alla luckor som går att diskutera efteråt.
Jag är faktiskt rejält iriterad på detta, det var ett upplagt läge, då måste man,
tycker jag, vara öppen inför frågeställningar.

" det är ganska lätt att ta fel mellan en vw Sharan och en golf caddy"
Åklagaren i HR. Visst, och jag kan inte välja höger och väster när jag tar på mig skorna..
Källa finns säkert bland ljudfilerna, hörde det när det begav sig.
2016-03-06, 23:12
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
De som väntar på att få höra NB:s förklaring. Hurtig kommer möjligtvis bidra med en liten bedrift och det är att få NB att erkänna, åtminstone delvis.
Jag vet flera som väntar på att få höra NB:s förklaring utan att tro att det räcker för NB att säga att det inte var han som dödade Lisa utan någon annan som skyddar, för att han ska få PT. Sluta snacka skit.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in