2016-04-02, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack för tipset som jämförelse, det har du rätt i. Dömd 2009 och utvisad 2012 verkar det som. Runt ett år gällande alla "vanliga turer" får man väl räkna med (TR, HovR, ansökan PT, avslag) från mordet och det verkar som om hon sa sig skriva på en resningsansökan och sen tid för överklagan till regeringen. Men det tog lång tid iaf om hon ändå var tänkt att skickas till Tyskland? Det kanske har med allt detta att göra att det drog ut på tiden (avslag resning kom i februari).

Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Ja , jag menade i häktet förstås .
Kan dom skicka hem honom efter tre år också så vore det ju helt perfekt .
Ju snabbare desto bättre , varför ska vi betala för skithögen här när han är från Litauen .
Då kan ju hans stolta mamma och bibelklapparen Irina hälsa på honom också .
Det blir väl ett kärt återseende

Det ser ut som att livstid i Litauen just betyder livstid, undrar om
det påverkar utvisningsbeslut.

I Sverige skulle han kunna söka tidsbestämt efter tio år, har ingen
aning om hur blir med det om han sitter i Litauen.

Inte för att jag skulle ligga sömnlös för den sakens skull men
det vore intressant att få reda på hur det ser ut rent juridiskt.

Hamnar han i Litauen kanske det löser sig per automatik,
vi kan väl skicka med honom ett balsnöre
Senast redigerad av CarlJanne75 2016-04-02 kl. 16:25.
2016-04-02, 19:11
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linewizard2
Jag har sett att det diskuterats en hel del om varför militären var så snabbt på plats och sökte.
Det normala brukar ju vara att militären erbjuder sin hjälp om den önskas.
Även jag blev undrande när det framkom i media att de var där först, och så snabbt.
Svaret fanns faktisk att finna på Försvarsmaktens egna webbsidor, även om det där inte finns mer än ytterst ytlig allmän information. Det finns förstås ingenting om insatsen men det gick att förstå vad för slags förband det handlar om.
Det är ett litet specialförband, med befogenheter som andra militärer endast kan drömma våta drömmar om.
Förbandet är avsett att sättas in "när alla andra möjligheter är uttömda". Medlemmarna är eliten av eliten, och är ytterst kompetenta i alla lägen.
Att de omedelbart sattes in har naturligtvis att göra med att en medlem var drabbad. De har säkert rutiner som ska följas i sådana lägen och de har säkert följt dem också.
Vad gäller sekretessen så är det sannolikt på det viset att allt de gör är belagt med sekretess.

Mycket intressant, helt i linje med hur jag uppfattat det.

Citat:
Jag tror inte att det är något mystiskt.

Inte jag heller
2016-04-02, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag har letat men hittar inget rakt svar.
Någon i tråden påstod tidigare att man va tvungen å vänta tills
straffet va tidsbestämt. Tror inte på det.

Det närmaste vi har är väl Arbogatyskan.
Har inga fakta framme nu, men hon satt inte så länge i Sverige och
utvisades mot sin vilja.
Om jag inte är felunderrättad har lagen tillkommit för underlätta den dömdes rehabilitering och sociala anpassning. Hen har lättare att få besök av anhöriga samt att ev. språkhinder minimeras.

Lagen ska tillämpas på brott begångna efter 1 April 2015.

I detta fall borde NB uppfylla kriterierna med råge.

Brottet begicks efter 1 April 2015.
Han Litauisk medborgare.
Har anhöriga i Litauern.
Talar dålig Svenska.

Om kriterierna är uppfyllda ska den dömde snarast efter att domen vunnit laga kraft, översändas till sitt hemland.
2016-04-02, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Glömde den hjälten. Har nu korrigerat misstaget och lagt in honom på listan;
"BRANDTLER, sexualbrotts-målsägarbiträdet" (för att han fick NB att nästan gråta)

Självklart ska han tillhöra gruppen som får förtalas, gruppen av "dumma, elaka och konspirerande".
Hans slutplädering om Nerijus "otur" är något man aldrig glömmer.

Nej, det visade hur otäck han är när han valde att "skoja" till det i ett sådant här fall.
Något som man heller inte ska glömma är att han inte ställde några frågor till Arne J. Sexualbrottsadvokater brukar inte gå på äldre gubbar med makt. Bröder emellan.

Något som vi heller inte ska glömma är hur Brandtler tryckte på Lisas heder.
Lisa var en ordentlig flicka i alla positiva avseenden.
Hon lydde sina föräldrar.
Hon hade fått tillsägelse att när du åker hem ring då. Hon ringde och sa att hon skulle åka hem.
(Hon ringde inte - det skickades ett sms med okänt innehåll.)

Varför var det så viktigt med hedernför sexualbrottsadvokaten nu det utvalda målsägandebiträdet? Är Lisa mer värd om hon var "lydig"? Om hon varit "olydig" hade hon fått skylla sig själv då eller vad menar Brandtler? Skulle gärna höra honom förklara det.
Senast redigerad av nopomil 2016-04-02 kl. 19:47.
2016-04-02, 19:38
Medlem
Citat:
Jag tror inte att det är något mystiskt.

Men det blir mystiskt när de hittar flertalet föremål tex de örhängen som sent på kvällen efter ett infall i mobillampans sken "upphittades" i ladan varpå den blev intressant igen (för det räckte ju inte med handsken).

Det blir också mystiskt efter kammarspelet på Martorp där militär ser till att peka med hela handen så att NB grips och bojas ( polisens egna uppgifter) framför kamerorna.

Det blir även mystiskt när militär som förhörs som vore han "i civila kläder" men inte får naturliga följdfrågor då det han säger inte stämmer - särskilt med tanke på gripandet till förhör.
2016-04-02, 19:41
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Nä det visade hur otäck han är när han valde att "skoja" till det i en sådant här fall.
Något som man heller inte ska glömma är att han inte ställde några frågor till Arne J. Sexualbrottsadvokater brukar inte gå på äldre gubbar med makt. Bröder emellan.

Något som vi heller inte ska glömma är hur Brandtler tryckte på Lisas heder.
Lisa var en ordentlig flicka i alla positiva avseenden.
Hon lydde sina föräldrar.
Hon hade fått tillsägelse att när du åker hem ring då. Hon ringde och sa att hon skulle åka hem.
(Hon ringde inte - det skickades ett sms med okänt innehåll.)

Varför är det så viktigt med heder för sexualbrottsadvokaten nu det utvalda målsägandebiträdet? Är Lisa mer värd om hon var "lydig"? Om hon varit "olydig" hade hon fått skylla sig själv då eller vad menar Brandtler? Skulle gärna höra honom förklara det.

Varför skulle han inte våga ställa frågor till Arne ?
Vi lever väl inte i ett samhälle där en "godsägare" har högre status än andra .
Om Brandtler var familjens målsägarbiträde är det väl hans jobb att biträda familjen .
Lisa var mycket värd oavsett om hon var lydig eller inte .
Har du problem med att förstå detta ?
Mördaren Nerijus däremot är inte värt ett jävla skit .
Hoppas dom slår ihjäl svinet när han kommer hem till fängelset i Litauen .
2016-04-02, 19:42
Medlem
Citat:
Exakt. Jag känner folk högt och lågt inom sektorer som kommer bli inblandade vid vissa händelser. Självklart kommer personer att hjälpa till.

Det handlar inte om en-kompis-till-mig, ryggdunkarklubbar, år 1970 utan direkta arbetsplaner, insider.
Ingen mystik, rökelse eller mambo jambo. Ingenting konstig med andra ord.
Detta är detaljstyrt för kvalitetssäkring och får inte kringgås: Det är regelverk.

Frågan är bara vilken myndighet det var som detaljstyrde första veckan.
2016-04-02, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Varför skulle han inte våga ställa frågor till Arne ?
Vi lever väl inte i ett samhälle där en "godsägare" har högre status än andra .
Om Brandtler var familjens målsägarbiträde är det väl hans jobb att biträda familjen .
Lisa var mycket värd oavsett om hon var lydig eller inte .
Har du problem med att förstå detta ?
Mördaren Nerijus däremot är inte värt ett jävla skit .
Hoppas dom slår ihjäl svinet när han kommer hem till fängelset i Litauen .

Det var ungefär på den nivån som Fhl Niklas L rörde sig när han skrämde NB med att det fanns folk som hotade hans fru. Istället för att inse att det är brottsligt att hota på det här sättet.

Vet du om Skaraborgspolisen har hittat den/de som hotade NB brevledes? Jag utgår ifrån att de utreder det liksom hoten mot vittnen/advokat.

Det verkar vara mycket uppdämd aggressivitet i Kinnekulle. Undrar varför.
2016-04-02, 19:56
Medlem
boidis12s avatar
Citat:

Ja , får vi höra nu hur det ligger till med detta .
Hur fungerar det i ett sånt här läge ?
Vem har huvudansvaret för hela operationen och hur läggs arbetet upp ?
Om du kan redogöra för detta på ett detaljerat sätt vore det bra .
Tala gärna om exakt vilka fel som har begåtts och hur det skulle hanterats istället .
Som andra har försökt förklara för dig så finns det en detaljerad plan för hur allt
ska skötas och läggas upp i ett sånt här fall .
Att pappans arbetskamrater i ett inledande skede hjälpte till att leta faller sig ju helt naturligt .
Tror du att det har någon betydelse att dom är just militärer ?
2016-04-02, 20:08
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Det var ungefär på den nivån som Fhl Niklas L rörde sig när han skrämde NB med att det fanns folk som hotade hans fru. Istället för att inse att det är brottsligt att hota på det här sättet.

Vet du om Skaraborgspolisen har hittat den/de som hotade NB brevledes? Jag utgår ifrån att de utreder det liksom hoten mot vittnen/advokat.

Det verkar vara mycket uppdämd aggressivitet i Kinnekulle. Undrar varför.

Hujeda mig , skrämde han stackars mördaren Nerijus .
Domstolen hade väl inga synpunkter på att hans sätt att hålla förhören .
På vilket sätt har hotbreven med det här fallet att göra ?
Den här tråden handlar om mordet på Lisa och inget annat .
Aggressiviteten på Kinnekulla ökade säkert efter att mördaren Nerijus slog till .
Innan detta hände så var detta en idyll men när vidriga brott begås av vidriga personer
så ökar nog aggressiviteten högst avsevärt .
Det finns många som skulle vilja ta ett "samtal" med mördaren Nerijus mellan fyra ögon .
2016-04-02, 20:21
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Det finns ett foto via en av hennes väninnor där Lisa lattjar iklädd hennes fars tröja samt nån camouflagefärgad hatt som ser ut som nåt från överskottsbolaget.
Denna bild har nu skapat en alternativ farsot på fb - en ny fluga vars bett ger oklar blick likt dansande dervischer i trans...

Du glömde nämna att LH på det aktuella fotot även bär en namnskylt utformad i stil med Isaf's emblem, samt med faderns namn skrivet på vad som liknar arabisk text (som vid närmare undersökning möjligtvis är dari, en Afghansk språkvariant).

Därav förmodligen intresset för detta foto.
2016-04-02, 21:17
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Detaljstyrningen sköttes i vilket fall av kompetent personal. Det viktiga var att Lisa hittades och att mördaren åkte fast.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in