2016-04-14, 14:55
Medlem
Tingsnotariens avatar
Gillar hur diskussionen företas nu. Att utgå från ett förlopp eller möjligheter som talar till den tilltalades för del för att sedan bryta ner dessa och diskutera vad som talar emot den tilltalade, i stället för tvärtom.
2016-04-14, 14:56
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja vi är nog överens i den frågan - för det kan inte alls ha varit ärliga avsikter att fråga efter vägen till Medelplana. Det är detta jag reserverar mig emot.

Jag tänker i detta fall främst på det bevistema som åklagaren angett, dvs. att förhöret med Adriana skulle styrka ett möjligt tillvägagångssätt. Med ett sådant bevistema är egentligen den enda möjligheten att värja sig helt att förneka att man ens varit där (även om man haft ärliga avsikter).
2016-04-14, 14:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Gillar hur diskussionen företas nu. Att utgå från ett förlopp eller möjligheter som talar till den tilltalades för del för att sedan bryta ner dessa och diskutera vad som talar emot den tilltalade, i stället för tvärtom.
+1.
Han är en ful buse som står där i buskarna.
2016-04-14, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vad är då att bli presenterad och hur översattes det? Han har redan uppgett i förhör att dom sett varandra och hejat. Ingenstans sägs det att dom på nära håll tagit varandra i hand eller liknande. Man bör med normal syn känna igen en människa på mindre än 20m, NB gjorde det men inte AB. Mycket underligt att hon sen blev så säker på att det då var NB vid bilen men inte direkt kunde säga att det var mannen från silon eller åtminstone lik honom. Nej det behövdes lite bilder hos polis och via media för att bilda sig denna uppfattning från AB, inte speciellt trovärdigt i mina ögon.

AB kände igen honom.

Anledningen till att hon överhuvudtaget stannade under joggingturen var att hon kände igen mannen som en av AJ's anställda.
När hon uppfattat mannens beteende som udda valde hon att avvika.

AB säger att hon känner till båda bröderna B, men kan inte skilja på vem som är vem. Dvs. bröderna ser inte likadana ut, men hon kan inte med säkerhet placera rätt namn på rätt person.
Vid fotokonfrontationen är bilden på NB mest lik den hon mötte och när hon ser NB i TR är hon 100% säker på att det är samma person som hon mötte på vägen.
Senast redigerad av Prudent 2016-04-14 kl. 15:09.
2016-04-14, 15:14
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Min uppfattning
NB förnekar ALLT genomgående. Det är hans strategi som han håller fast vid. Ser ingen tillstymmelse till att han skulle frångå den.

Han förnekade inte att det var hans skit i ladan eller att det var hans sagge i fikarummet så han förnekar inte riktigt allt som sägs ha med mordet att göra.
2016-04-14, 15:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
AB kände igen honom.

Anledningen till att hon överhuvudtaget stannade under joggingturen var att hon kände igen mannen som en av AJ's anställda.
När hon uppfattat mannens beteende som udda valde hon att avvika.

AB säger att hon känner till båda bröderna B, men kan inte skilja på vem som är vem. Dvs. bröderna ser inte likadana ut, men hon kan inte med säkerhet placera rätt namn på rätt person.
Vid fotokonfrontationen är bilden på NB mest lik den hon mötte och när hon ser NB i TR är hon 100% säker på att det är samma person som hon mötte på vägen.
Tack för ditt tålamod. Samma tjöt om och om igen.
Förhör måndag den 8 juni
Citat:
Han talade engelska med henne. Han såg ut som en polack säger Adriana. Hon tyckte att det var något bekant med honom. Kanske han jobbar åt hennes svärfar Arne Jönsson.
Adriana i TR:
Citat:
"Min första tanke då jag kom springande var att det här är en av Arnes anställda, han verkade vilja nånting, jag var inte jättesugen på att stanna men då tänkte jag att det är klart att jag ska hjälpa honom."
2016-04-14, 15:24
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Under alla omständigheter förnekade han att han frågade henne om en vägbeskrivning den aktuella dagen, det är tillräckligt för att hans trovärdighet kan ifrågasättas.

Det är dock en väsentlig skillnad att förneka att han träffat henne öht och att förneka att det inte var han som träffade henne vid kopplingsstationen. Det är bättre att vara övertydlig i denna tråd då det gärna dras förhastade slutsatser om vad som menas.

Att du träffat Adriana ger dig självfallet fördel i att bedöma hennes trovärdighet men om du endast stött på henne vid en föreläsning så skulle jag helt klart vilja hävda att det inte är någon större fördel. Det hävdas ju som bekant att folk som träffat och mer eller mindre kände NB och som uppfattade han som pålitlig och trovärdig ändå fått allt helt om bakfoten. Detta skulle ju då även kunna vara sant om Adriana.
2016-04-14, 15:25
Medlem
Citat:

+/- 0.
Men vari ligger 'felet' att göra tvärtom; att utgå från förlopp/möjligheter som talar mot NB för att sedan diskutera vad i dessa som ev kan tala till hans fördel?
Det borde väl, utifrån ett objektivt förhållningssätt, gå på ett ut, eller?
Ursäkta om jag är trög här.
2016-04-14, 15:28
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
+/- 0.
Men vari ligger 'felet' att göra tvärtom; att utgå från förlopp/möjligheter som talar mot NB för att sedan diskutera vad i dessa som ev kan tala till hans fördel?
Det borde väl, utifrån ett objektivt förhållningssätt, gå på ett ut, eller?
Ursäkta om jag är trög här.

Tänker mer på den oskuldspresumtion som ska råda, en sådan är mer förenlig med det tillvägagångssätt som jag nyss beskrev än tvärtom.
2016-04-14, 15:28
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Det är dock en väsentlig skillnad att förneka att han träffat henne öht och att förneka att det inte var han som träffade henne vid kopplingsstationen. Det är bättre att vara övertydlig i denna tråd då det gärna dras förhastade slutsatser om vad som menas.

Att du träffat Adriana ger dig självfallet fördel i att bedöma hennes trovärdighet men om du endast stött på henne vid en föreläsning så skulle jag helt klart vilja hävda att det inte är någon större fördel. Det hävdas ju som bekant att folk som träffat och mer eller mindre kände NB och som uppfattade han som pålitlig och trovärdig ändå fått allt helt om bakfoten. Detta skulle ju då även kunna vara sant om Adriana.

Absolut, jag var otydlig där det medger jag.

Ska tillägga att det inte var endast en föreläsning utan ett tre dagars internat, om det gör någon skillnad.
Senast redigerad av Tingsnotarien 2016-04-14 kl. 15:41.
2016-04-14, 15:42
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Absolut, jag var otydlig där det erkänner jag.

Ska tillägga att det inte var endast en föreläsning utan ett tre dagars internat, om det gör någon skillnad.

Lite men inte tillräckligt skulle jag gissa. Det krävs nog lite längre tid för att lära känna någons karaktär och drivkraft. Ett intressant sammanträffande hur som helst.
2016-04-14, 15:45
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Lite men inte tillräckligt skulle jag gissa. Det krävs nog lite längre tid för att lära känna någons karaktär och drivkraft. Ett intressant sammanträffande hur som helst.

Absolut, jag påstår inte att jag känner henne så väl att jag kan uttala mig med någon större säkerhet i frågan men jag förlitar mig mer på hennes vittnesmål nu efter jag kom på var jag stött på namnet än innan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in