2016-04-29, 21:33
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Tack för bilden, menar dock bilden från insidan av de yttre svarta byxorna. Märket där är besynnerligt nog tydligare men har ingen synlig motsvarighet vilket gjort att det ser ut att komma utifrån. Mähända är det märke från någon typ av mönsterupprepningar typ sula eller något ... ?

Ber om ursäkt fall jag var oklar.

Tänk också på det som develi tog upp om att vissa fläckar kan vara från kroppsvätska så det kan vara lite svårtolkat.
2016-04-29, 21:33
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Gör inte Nerijus något när hon ska vittna? har för mig skrattar till, fnyser eller någon beteende avvikelse i samband med att hon inte säkert känner igenom honom den store Nero? Vill minnas en anomali i samband med hennes vittnesmål från hans sida.
Han skakar på huvudet och säger att han efter fem månader inte känner igen henne (han måste ju ha stirrat ögonen ur sig när hon klättrat upp i silon...). - Det framkommer att han sedan under lunchen pratat med sin advokat om bilden av en vit caddie som ska ha skickats till AJ och att den bilen inte alls liknar hans bil.
2016-04-29, 21:40
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Det verkar som ingen tror att det var Nerijus som kom ut ur ladan.
Jodå, jag tror det, tingsrätten och hovrätten tror det och alla juridiska experter som uttalat sig.
Det är också något de allra flesta med ett sunt förnuft, logisk och analytisk förmåga förstår hände.
Sen finns det en liten klick aviga människor här som finner nåt nöje i att tycka helt tvärtemot alla andra.
That´s it
2016-04-29, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Jodå, jag tror det, tingsrätten och hovrätten tror det och alla juridiska experter som uttalat sig.
Det är också något de allra flesta med ett sunt förnuft, logisk och analytisk förmåga förstår hände.
Sen finns det en liten klick aviga människor här som finner nåt nöje i att tycka helt tvärtemot alla andra.
That´s it

Var står det att TR och HR tror att det var Nerijus som kom ut ur ladan?

Nerijus har nästan inget hår alls.
2016-04-29, 21:55
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Ok. Då har jag till viss del missförstått dig och ber om ursäkt för det.
Att föra en saklig diskussion trots att man inte alltid delar samma uppfattning har jag inga problem med.
Ser ingen anledning att spy galla över personen NB som jag inte alls känner, men jag fördömer såklart hans oförlåtliga och grymma handling.
Nja, förnärmad blir jag inte, men jag kanske har svårt att sätta bra ord på vad jag menar ibland.

Som sagt, min känsla är att du är närmare det hela än vad du vill ge sken av. Jag spekulerar naturligtvis inte i vem du är men det är intressant att se vad skribenter har för motiv att torgföra sina åsikter. Jag är för transparens och har klart och tydligt vid flera tillfällen förklarat varför jag är aktiv i tråden. Huvudsyftet är att jag tycker känslan av att rättssäkerheten åsidosats är olustig. Vad motiven finns hos de som vill dra sina sexualsadistiska fantasier om och om igen och göra det ena karraktärsmordet efter det andra ligger utanför mitt förstånd. Vad är poängen att med att glida på sanningen, spekulera och torgföra rena osanningar? Att sitta och tro det ena eller det andra?

Citat:
Kan så vara, men det var i vilket fall anledningen till att jag replikerade postaren.

Tydlighet är bra om man inte vill bli missförståd.

Citat:
Jag delar inte uppfattningen att utredningen ger intryck av att inte vara rättssäker eller att man tidigt bestämt sig vem som var den skyldige, men givetvis har fokus på NB ökat allteftersom man fått provsvar och vittnesmål som styrker misstanken mot honom samtidigt som inga okända DNA-spår dyker upp.

Detta är klart och tydligt en efterkonstruktion som vill få det att seut som att utredningen inte alls bara riktade in sig på NB. Förhören i FUP talar ju sitt tydliga språk. Man är helt säker på att det är NB från dag ett. Det tom tycks vara så att man bara väntar på ett tillfälle att gripa balterna.

Citat:
Anser du på allvar att det finns skäl att misstänka annan mordplats än ladan?

Vad jag anser är inte relevant i sammanhanget. Även här visas tydligt att du har en agenda och vill genom din argumentation "tvinga in" mig i ställningstagande. Jag har ingen åsikt mer än att det inte riktigt stämmer. Du som tycks resonera och vilja förklara allt logiskt ur ett utredningstekniskt perspektiv kan ju förklara hur hjullastaren kan stå vid mordplatsen 20:20. 10 minuter innan SH anländer till platsen. Vad säger det? Här florerar ju ren disinformation kring den. Den bör väl förklaras eller ska man bara rycka på axlarna och hävda att man lagt tillräckligt mycket av skattepengarna på detta fall och att rätt man är ju ändå dömnd. Det har ju både TR och HR sagt?

Citat:
Som lekman kan jag hålla med om att ju mer som utreds desto bättre, men ansvariga för utredningen måste dra en gräns någonstans och det sker i samråd med sakkunniga när beslutsstöd behövs. Felprioriteringar sker säkert ibland, men jag tror inte det minsta på att man avstår undersökningar av dolda konspiratoriska skäl (jag vet inte om just du hyser den misstanken).

Men som lekman är det änsdå lite konstigt att sitta och försvara myndighetsutövande som inte riktigt är förenligt med kvalité och vad man förväntar sig av ett korrekt utförande. Visst kan slarv och genvägar vara förståliga för att spara lite skatteslantar men då man i sin iver åsidosätter allt i det godas namn så är det inte försvarligt enligt mig. Det är skillnad på att förstå och försvara. Via genvägar kan det lätt bli fel.

Citat:
NB med familj är de enda som varit skäligen misstänkta och därmed enda bil som funnits rätt att undersöka. Jag vill minnas att även AJs bil på verkstaden undersöktes pga konstig lukt och blöt invändigt och det kan jag tänka mig föll under synnerlig anledning med tanke på omständigheterna.
Förundersökningsledare, åklagare, domstol eller i undantagsfall enskild polisman beslutar om husrannsakan. Det är höga krav ställda på att få genomföra en sådan och vad jag förstår finns det också en regel som säger att en petson aldrig kan ge frivilligt samtycke till husrannsakan. Detta för att man inte ska känna sig tvingad till medgivande pga att vägran kan leda till ökad misstanke.
Läs mer här:
http://www.minilex.se/a/husrannsakan

Med andra ord kunde ÅK och FUL besluta om att undersöka fler bilar för att, om inte annat, utesluta dem. Ditt argument är snarare ett argument för det tunnelseende IR tidigt flaggade för.

Citat:
Byssan fraktades bort för vidare undersökning och enligt FUP byssan undersökts "vid flera tillfällen under tidsperioden 12 juni 2015 och den 25 juni 2015", så nånting lär man ju ha gjort. Gissningsvis belysning med olika ljuskällor, bluestar, topsning av vissa fynd, genomsökning med spermasökhund (samt likhund på utsidan) mm.

Du gissar på det. Man kan ju även gissa på att de kikade in i den och konstaterade att ingen verkade röra på sig så det fanns säkert ingen annan mördare där. Problemet med gissningar är ju att man kan gissa nästan vad som helst. Det gör det ändå inte till sanningar. Hade du kunna pekat på att det redovisades vad som undersökts och vad det resulterat i så kunde vi kanske argumenterat kring det. Nu kan vi gissa i kapp och ingenting blir i slutändan sanning för det.

Citat:
Jag kan tänka mig man resonerat som att utökad slumpmässig DNA, fiber, fingeravtrycksundersökning bedömts som kunna ge rätt ringa bevisvärde eftersom många haft tillträde till den olåsta, ostädade byssan under lång tid.

Ringa, inga eller avgörande. Gissningar än en gång.

Citat:
Jaså? Det tycker inte jag. Jag tycker mest det visar på ett mycket udda och äckligt sätt att ge sig själv njutning på, samt en osund och avvikande sexualitet om det skett i samband med fluktning på tjejer vid cafét. (Då syftar jag inte på onani på arbetsplatsen i sig utan på sprut på väggar mm utan att torka rent)

Är onani ett äckligt sätt att ge sig själv njutning? Är det sexuellt avvikande att ge sig själv njutnig? Vilket århundrade kommer du ifrån egentligen? Visst har katoliker en skev bild av sexualiteten men att onani skulle vara tecken på en osund och avvikande sexualitet är väl lite väl puritanskt i detta århundrade? Förvisso kallar du dig Prudent, men jag vill nog hävda att nu för tiden så är det avvikande att se sexualitet och sex, inklusive onani, som något negativt och att det är det som är en skev och avvikande syn.

Som jag sagt tidigare så kan det mycket väl röra sig om att han fått sagge på händerna och torkat av sig på väggarna. Om vi bortser från det så är det trots det inte ett brott att runka och spruta på väggarna. Inte ens om han gillade att glutta på fullt påklädda kafégäster som sett sina bättre år i snålblåsten.

Citat:
ag tror det är precis det de sökt efter med bla. de metoder jag nämnt.
Hade sådana fynd hittats ser jag ingen anledning till att de inte ska ha åtminstone tillvaratagits och även undersökts.

Här tror vi igen. Mycket tro och lite substans. Att anta och tro gör inte saker till ett faktum. Det finns inget redovisat kring detta.

Citat:
Misstänkta blodspår på dörrens insida visade sig vara målarfärg.

Inget spår åt det ena eller andra hållet mao.

Citat:
Förstår dig inte riktigt här.

Nej det är uppenbart. Om det inte finns i slasken, hur ska man då påpeka att det är felaktigt. Ska man hävda att något borde ha funnits i slasken men inte fanns där? Du hör ju själv hur tokigt det låter.

Citat:
Enda som vi vet haft tillgång till slasken är IR och BH och om de hittat några oegentligheter där borde de ha nämnt det.

Men som sagt. Hur ska man kunna ha synpunkter på förhör som inte finns i slasken? Den enda synpunkt man kan ha är i så fall att saker inte utretts tillräckligt.

Citat:
IR drog fram Billy Batong. BH har utöver egna och NBs resonemang mest pekat på fel med hjälp av arbetsblad (och det verkar som han själv misstagit sig en del).
Bland tips från medium hittar man nog till och med mindre än bland övriga tips, men de ska ändå tas emot av utredarna. Finns kanske goda skäl att de sorteras i en egen pärm...

LJ hävdar att det är för att det historiskt funnits GM bland de som hävdat att de är medium.

Citat:
Jag tror inte det finns några avslöjanden som gömts i slasken, men det är bra för rättssäkerheten att två advokater gått igenom den.

Tro igen. Kanske handlar det om att man blint tror på de som jobbar inom svenskt rättsväsende? Eller bara tro på överheten generellt? Jag vill gärna ha fakta innan jag tar ställning. Tyvärr är inte trovärdigheten den högsta hos sveriges rättsväsende idag med polischefer och ÅK som tankar barnporr och har sex med minderåriga. Det tystas dessutom ner istället för att anmälas. Det uppmanar inte direkt till tillit.

Citat:
Nej, man kan inte hitta saker om de inte finns där och om det inte finns arbetsblad som beskriver hur byssan genomsökts kanske det vore något för BH att slå ned på.

Eller så om de inte finns där alls så kan man ju endast påpeka det. Tycker du det är skäl för PT?

Citat:
Bortprioriteringen av skofibrer finns i FUP och kunde ha begärts undersökning av IR.

Kunde ja, men det borde ha gjorts av ÅK.

Citat:
Svårigheterna med att undersöka bilar slumpvis beskriver jag ovan och det var hur BH skulle kunna ange de tre sakerna som skäl för PT som frågan gällde utsprungligen.

Det handlar ju självkart inte om något slumpvis. Hade gamaldags "hederligt" utredningsarbete bedrivits så hade det självfallet inte varit fråga om slumpvis utvalda fordon. Då hade man haft lite koll på vilka man borde undersöka.
Senast redigerad av Ruggedo 2016-04-29 kl. 22:31.
2016-04-29, 21:59
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tror jag knappast eftersom det inte rimmar med resten (det avsides valda mjölkrummet, att gömma henne på Martorp eller oron efteråt att bli upptäckt). Hans bil? Den lär han väl kunna ha stående om han arbetar där och vad är det för jämförelse med att hänga henne helt synlig?
Han höll inte till mitt för någon av öppningarna; såg säkert till att han var så förhållandevis väl dold som möjligt. – Han jobbade f.ö. inte på söndagarna, även om han just den här söndagen sett till att skaffa sig ärenden intill ladan (och även bakom ladan där han sagt sig ha letat efter en verktygslåda.
Citat:
Risktagande och spänning är en sak men att mörda som om det vore manegen på cirkus Scott nästintill? Alla förbipasserande riskerar se henne och det finns två vittnen som studerat ladans interiör med stort intresse strax efteråt. Det syns rätt igenom och till och med via bil skulle hon kunna ses:
http://y.cdn-expressen.se/images/de/...3/16x9/680.jpg
Betr. teleskoplastaren stod den placerad utanför vänstra öppningen på baksidan av ladan. Gaffeln befann sig inne i ladan. - Det är omöjligt att se den från stora vägen (skymd av silon); det enda ställe man kan se den från är när man kommit en bra bit in på den lilla Hjelmsätersvägen - och då ser man inte gaffeln; i vart fall inte om denna befinner sig inne i ladan... Så vad är det du gafflar om egentligen..?
Citat:
Finns inget som inte säger att hon slet sig loss och hann springa en bit med honom flåsande i nacken och tappar handsken.
Det finns ingenting som säger vare sig det ena eller andra; bara att om man ska hänga någon så ser man till att offret fångas in på ett effektivt sätt.
Citat:
Sker det direkt innanför porten är det en naturlig flyktväg om han är bakom och blockerar.
Han attackerar och oskadliggör givetvis på direkten.
Citat:
Däremot gav han henne uppenbart inte chansen.
Nej, det ligger i sakens natur.
Citat:
Jag tenderar dock titta på mer jordiska mindre omständiga förklaringar i överfallsförlopp än att hängas två gånger. Ena gången fullt synlig, andra gången som redan död.
Det är mycket med det jordiska, men det kan vara vanskligt att applicera normalt tänkande och logik på ett sådant här brott som rör en gm:s sjuka föreställningsvärld och hans vilja att maximera sina fantasier. - NB tänker inte direkt i Åsa Nisse-banor. – Tror inte att man med enbart s.k. sunt förnuft förmår beskriva och analysera det här hemska brottet. Det enda man kan göra i den mer logiska delen är att stämma av tider, platser, verktyg, utsagor, osv.

Vad tror du själv att NB kan ha använt teleskoplastaren till - om han använt den? - Varför stod den på baksidan av ladan den här söndagskvällen (annars inlåst i verktygsdepån; gamla spritfabriken)?

Varför tog NB - det första han gjorde - på måndagsmorgonen teleskoplastaren och använde den till att lyfta en såg? - Var befann sig lastaren då? - Vem hade ev. ställt tillbaka den? - Vad hade NB egentligen gjort vid ladan när han befanns vara så smutsig att IB t.o.m. trodde att han rullat sig i jord?
2016-04-29, 22:00
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Sk fickringningen skedde klockan 18:26. Ungefär samtidigt såg ett förbipaserande vittne /eller vittnen att en man kom ut från ladan. Han hade mörkt och rufsigt hår. Jag kan tänka mig att denne man gick rakt till Lisa, tog hennes telefon, tryckte medvetet eller av misstag numret till pappan. Det var denne mans röst som i så fall hördes i telefonen. Han talade troligtvis svenska eftersom Lisa lär ha svarat spontant på svenska. Enligt pappa lät Lisa lung. Vilket kan betyda att Lisa kände personen i fråga.

Hur kan du avläsa det bara genom ett så kort samtal? Det troligare alternativet är isf - att hon inte kunde förvänta sig att något sånt här skulle kunna hända. I lugna Kinnekulle dessutom, och av en "snäll" gästarbetare som försökte prata snällt med Lisa. Du själv är ju lurad av Nerijus, så varför skulle inte Lisa kunna bli det också.
Senast redigerad av henkess 2016-04-29 kl. 22:04.
2016-04-29, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Instämmer i det här.
Har hela tiden tyckt att det var en misstolkning att det var Lisas arbetskamrater som hördes i bakgrunden och att det var precis när de stängde. Tiden stämmer ju inte med när de åkte, de åkte ju innan "fickringningen". "Fickringningen" kom när Lisa var ensam kvar och Nerijus precis hade dykt upp.

Vid "fickringning" pratade Lisa med någon/några...
och då hade Nerijus dykt upp.
2016-04-29, 22:13
Medlem
Citat:
Sk fickringningen skedde klockan 18:26. Ungefär samtidigt såg ett förbipaserande vittne /eller vittnen att en man kom ut från ladan. Han hade mörkt och rufsigt hår. Jag kan tänka mig att denne man gick rakt till Lisa, tog hennes telefon, tryckte medvetet eller av misstag numret till pappan. Det var denne mans röst som i så fall hördes i telefonen. Han talade troligtvis svenska eftersom Lisa lär ha svarat spontant på svenska. Enligt pappa lät Lisa lung. Vilket kan betyda att Lisa kände personen i fråga.

Korrekt. Hon kände personen. Han frågade om hon är är färdigt på jobbet. Hon svarade - det är klart.
2016-04-29, 22:13
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Hur kan du vara så säker på det. Mopeden kan ha varit på ett annat ställe ett tag. Tom i en bil. Pappan sade att han flyttade mopeden, när han kom. Förrsten, varför flyttade han mopeden.

Vad spelar det för roll om han flyttade den, mopeden startade inte. Så han flyttade på den för att försöka starta den igen. Inget märkligt med det, han tyckte väl att den stod tokigt till. Så gärningsmannen fraktade bort Lisas moped, och sen tillbaka med den igen? Varför skulle han göra så. Då skulle han väl ha gjort sig av med den på en gång, varför riskera att bli sedd när han droppar av den på samma plats.
Senast redigerad av henkess 2016-04-29 kl. 22:17.
2016-04-29, 22:14
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Korrekt. Hon kände personen. Han frågade om hon är är färdigt på jobbet. Hon svarade - det är klart.

Källa på det?
2016-04-29, 22:16
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Tack för bilden, menar dock bilden från insidan av de yttre svarta byxorna. Märket där är besynnerligt nog tydligare men har ingen synlig motsvarighet vilket gjort att det ser ut att komma utifrån. Mähända är det märke från någon typ av mönsterupprepningar typ sula eller något ... ?

Ber om ursäkt fall jag var oklar.

Aha, bilden på byxornas insida´s bak, sid.863?
Ja, det är ju definitivt en spårmönstring. Sannolikt avsatt när byxorna var neddragna.
Om det är skosula, så är den ordentligt grovmönstrad och i så fall även dragen (ej stilla avtryck), eller upprepad som du säger.
Spårmönstringen skulle också kunna vara resultatet av sandsmutsig textil som blivit ihopknycklad.

Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Menar du inte belagt ? Motsatsen till vederlagt.

Of course. Tack
Innebörden i mitt inlägg blev nästan komisk med det slarvfelet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in