Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Ok. Då har jag till viss del missförstått dig och ber om ursäkt för det.
Att föra en saklig diskussion trots att man inte alltid delar samma uppfattning har jag inga problem med.
Ser ingen anledning att spy galla över personen NB som jag inte alls känner, men jag fördömer såklart hans oförlåtliga och grymma handling.
Nja, förnärmad blir jag inte, men jag kanske har svårt att sätta bra ord på vad jag menar ibland.
Som sagt, min känsla är att du är närmare det hela än vad du vill ge sken av. Jag spekulerar naturligtvis inte i vem du är men det är intressant att se vad skribenter har för motiv att torgföra sina åsikter. Jag är för transparens och har klart och tydligt vid flera tillfällen förklarat varför jag är aktiv i tråden. Huvudsyftet är att jag tycker känslan av att rättssäkerheten åsidosats är olustig. Vad motiven finns hos de som vill dra sina sexualsadistiska fantasier om och om igen och göra det ena karraktärsmordet efter det andra ligger utanför mitt förstånd. Vad är poängen att med att glida på sanningen, spekulera och torgföra rena osanningar? Att sitta och tro det ena eller det andra?
Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Kan så vara, men det var i vilket fall anledningen till att jag replikerade postaren.
Tydlighet är bra om man inte vill bli missförståd.
Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Jag delar inte uppfattningen att utredningen ger intryck av att inte vara rättssäker eller att man tidigt bestämt sig vem som var den skyldige, men givetvis har fokus på NB ökat allteftersom man fått provsvar och vittnesmål som styrker misstanken mot honom samtidigt som inga okända DNA-spår dyker upp.
Detta är klart och tydligt en efterkonstruktion som vill få det att seut som att utredningen inte alls bara riktade in sig på NB. Förhören i FUP talar ju sitt tydliga språk. Man är helt säker på att det är NB från dag ett. Det tom tycks vara så att man bara väntar på ett tillfälle att gripa balterna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Anser du på allvar att det finns skäl att misstänka annan mordplats än ladan?
Vad jag anser är inte relevant i sammanhanget. Även här visas tydligt att du har en agenda och vill genom din argumentation "tvinga in" mig i ställningstagande. Jag har ingen åsikt mer än att det inte riktigt stämmer. Du som tycks resonera och vilja förklara allt logiskt ur ett utredningstekniskt perspektiv kan ju förklara hur hjullastaren kan stå vid mordplatsen 20:20. 10 minuter innan SH anländer till platsen. Vad säger det? Här florerar ju ren disinformation kring den. Den bör väl förklaras eller ska man bara rycka på axlarna och hävda att man lagt tillräckligt mycket av skattepengarna på detta fall och att rätt man är ju ändå dömnd. Det har ju både TR och HR sagt?
Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Som lekman kan jag hålla med om att ju mer som utreds desto bättre, men ansvariga för utredningen måste dra en gräns någonstans och det sker i samråd med sakkunniga när beslutsstöd behövs. Felprioriteringar sker säkert ibland, men jag tror inte det minsta på att man avstår undersökningar av dolda konspiratoriska skäl (jag vet inte om just du hyser den misstanken).
Men som lekman är det änsdå lite konstigt att sitta och försvara myndighetsutövande som inte riktigt är förenligt med kvalité och vad man förväntar sig av ett korrekt utförande. Visst kan slarv och genvägar vara förståliga för att spara lite skatteslantar men då man i sin iver åsidosätter allt i det godas namn så är det inte försvarligt enligt mig. Det är skillnad på att förstå och försvara. Via genvägar kan det lätt bli fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
NB med familj är de enda som varit skäligen misstänkta och därmed enda bil som funnits rätt att undersöka. Jag vill minnas att även AJs bil på verkstaden undersöktes pga konstig lukt och blöt invändigt och det kan jag tänka mig föll under synnerlig anledning med tanke på omständigheterna.
Förundersökningsledare, åklagare, domstol eller i undantagsfall enskild polisman beslutar om husrannsakan. Det är höga krav ställda på att få genomföra en sådan och vad jag förstår finns det också en regel som säger att en petson aldrig kan ge frivilligt samtycke till husrannsakan. Detta för att man inte ska känna sig tvingad till medgivande pga att vägran kan leda till ökad misstanke.
Läs mer här:
http://www.minilex.se/a/husrannsakan
Med andra ord kunde ÅK och FUL besluta om att undersöka fler bilar för att, om inte annat, utesluta dem. Ditt argument är snarare ett argument för det tunnelseende IR tidigt flaggade för.
Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Byssan fraktades bort för vidare undersökning och enligt FUP byssan undersökts "vid flera tillfällen under tidsperioden 12 juni 2015 och den 25 juni 2015", så nånting lär man ju ha gjort. Gissningsvis belysning med olika ljuskällor, bluestar, topsning av vissa fynd, genomsökning med spermasökhund (samt likhund på utsidan) mm.
Du gissar på det. Man kan ju även gissa på att de kikade in i den och konstaterade att ingen verkade röra på sig så det fanns säkert ingen annan mördare där. Problemet med gissningar är ju att man kan gissa nästan vad som helst. Det gör det ändå inte till sanningar. Hade du kunna pekat på att det redovisades vad som undersökts och vad det resulterat i så kunde vi kanske argumenterat kring det. Nu kan vi gissa i kapp och ingenting blir i slutändan sanning för det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Jag kan tänka mig man resonerat som att utökad slumpmässig DNA, fiber, fingeravtrycksundersökning bedömts som kunna ge rätt ringa bevisvärde eftersom många haft tillträde till den olåsta, ostädade byssan under lång tid.
Ringa, inga eller avgörande. Gissningar än en gång.
Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Jaså? Det tycker inte jag. Jag tycker mest det visar på ett mycket udda och äckligt sätt att ge sig själv njutning på, samt en osund och avvikande sexualitet om det skett i samband med fluktning på tjejer vid cafét. (Då syftar jag inte på onani på arbetsplatsen i sig utan på sprut på väggar mm utan att torka rent)
Är onani ett äckligt sätt att ge sig själv njutning? Är det sexuellt avvikande att ge sig själv njutnig? Vilket århundrade kommer du ifrån egentligen? Visst har katoliker en skev bild av sexualiteten men att onani skulle vara tecken på en osund och avvikande sexualitet är väl lite väl puritanskt i detta århundrade? Förvisso kallar du dig Prudent, men jag vill nog hävda att nu för tiden så är det avvikande att se sexualitet och sex, inklusive onani, som något negativt och att det är det som är en skev och avvikande syn.
Som jag sagt tidigare så kan det mycket väl röra sig om att han fått sagge på händerna och torkat av sig på väggarna. Om vi bortser från det så är det trots det inte ett brott att runka och spruta på väggarna. Inte ens om han gillade att glutta på fullt påklädda kafégäster som sett sina bättre år i snålblåsten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
ag tror det är precis det de sökt efter med bla. de metoder jag nämnt.
Hade sådana fynd hittats ser jag ingen anledning till att de inte ska ha åtminstone tillvaratagits och även undersökts.
Här tror vi igen. Mycket tro och lite substans. Att anta och tro gör inte saker till ett faktum. Det finns inget redovisat kring detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Misstänkta blodspår på dörrens insida visade sig vara målarfärg.
Inget spår åt det ena eller andra hållet mao.
Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Förstår dig inte riktigt här.
Nej det är uppenbart. Om det inte finns i slasken, hur ska man då påpeka att det är felaktigt. Ska man hävda att något borde ha funnits i slasken men inte fanns där? Du hör ju själv hur tokigt det låter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Enda som vi vet haft tillgång till slasken är IR och BH och om de hittat några oegentligheter där borde de ha nämnt det.
Men som sagt. Hur ska man kunna ha synpunkter på förhör som inte finns i slasken? Den enda synpunkt man kan ha är i så fall att saker inte utretts tillräckligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
IR drog fram Billy Batong. BH har utöver egna och NBs resonemang mest pekat på fel med hjälp av arbetsblad (och det verkar som han själv misstagit sig en del).
Bland tips från medium hittar man nog till och med mindre än bland övriga tips, men de ska ändå tas emot av utredarna. Finns kanske goda skäl att de sorteras i en egen pärm...
LJ hävdar att det är för att det historiskt funnits GM bland de som hävdat att de är medium.
Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Jag tror inte det finns några avslöjanden som gömts i slasken, men det är bra för rättssäkerheten att två advokater gått igenom den.
Tro igen. Kanske handlar det om att man blint tror på de som jobbar inom svenskt rättsväsende? Eller bara tro på överheten generellt? Jag vill gärna ha fakta innan jag tar ställning. Tyvärr är inte trovärdigheten den högsta hos sveriges rättsväsende idag med polischefer och ÅK som tankar barnporr och har sex med minderåriga. Det tystas dessutom ner istället för att anmälas. Det uppmanar inte direkt till tillit.
Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Nej, man kan inte hitta saker om de inte finns där och om det inte finns arbetsblad som beskriver hur byssan genomsökts kanske det vore något för BH att slå ned på.
Eller så om de inte finns där alls så kan man ju endast påpeka det. Tycker du det är skäl för PT?
Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Bortprioriteringen av skofibrer finns i FUP och kunde ha begärts undersökning av IR.
Kunde ja, men det borde ha gjorts av ÅK.
Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Svårigheterna med att undersöka bilar slumpvis beskriver jag ovan och det var hur BH skulle kunna ange de tre sakerna som skäl för PT som frågan gällde utsprungligen.
Det handlar ju självkart inte om något slumpvis. Hade gamaldags "hederligt" utredningsarbete bedrivits så hade det självfallet inte varit fråga om slumpvis utvalda fordon. Då hade man haft lite koll på vilka man borde undersöka.