2016-05-02, 13:40
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Undrar vilken journalist som kommer granska det här fallet. Det är ingalunda över bara för att HD inte tog upp resningsansökan. Tänk Joy Rahman som Peter Althin och Dick Sundevall fick frikänd efter åtta år.
Struntprat.
Fallet är glasklart.
Den tekniska bevisningen är solid och vittnesbevisningen bekräftar händelseförloppet.

Enda anledningarna till att någon journalist skulle vilja granska fallet är;
1.Om det framkommer att Nerijus begått fler våldsdåd med sadistinslag
2.Om man vill granska hur NB:s försvar agerat, framförallt Rönnbäck som verkade köra en personlig vendetta mot polisen och åklagaren, samt fällde kränkande påståenden om både offret och hennes far
3.Om/När Nerijus blir misshandlad av sina medfångar
4.Om Irina träder fram och berättar hur hon ljög i rätten
5.Om Aivaras träder fram och berättar hur det känns att vara bror till Nerijus
6.Om Nerijus erkänner och berättar varför
2016-05-02, 13:41
Medlem
develis avatar
Citat:
För lite julbonader? Jag förstår inte riktigt din invändning.
Citat:
Så ibland gör HD rätt och ibland fel, gjorde den fel i Joys fall men rätt i NBs?
Var det för svårt? Fallen är inte ens jämförbara pga den tekniska bevisningen versus indiciemål. Utöver detta vittnesiakttagelser inom tidsramen för mordet där han saknar alibi.
2016-05-02, 13:55
Medlem
Flamsans avatar
Skönt att svaret från HD kom så snabbt.

Det verkar inte ligga för skyldiga balter att erkänna mord.
Den balt som dömdes för mord i Stidsvig i Skåne. Nekar också stenhårt trots bevis och dyl.

De kan göra sällskap hem till Litauen.
2016-05-02, 14:05
Medlem
rotesaus avatar
Citat:

Lisa vilar nog vidare oavsett HDs bedömningar och eventuella framtida resningsansökningar. Det som är tråkigt och som ingen vill ha att det sitter en dömd man som fortfarande nekar till anklagelserna, det ger ju knappast Lisas familj mer ro. Helst skulle nog alla vilja ha en dömd man som också tog på sig skulden.

Instämmer helt att det är tråkigt att vi saknar ett erkännande. Det får lämnas vara mördarens resonemang, där han sitter just i detta nu med beskedet om sin framtid.
Men det är enligt mitt egna resonemang som medborgare i världens fjärde rättssäkraste stat, samtidigt skönt att vår Högsta Domstol inte anser detta behöver redas ut mer.
2016-05-02, 14:05
Medlem
hasselmuzs avatar
Äntligen klart! Och fort gick det, inga tveksamheter där!

Nu slipper familjen Holm ha detta hängandes över sig som en kvarnsten runt halsen.

Tack till alla medskribenter som orkat motbevisa faktaallergikerna, ingen nämnd, ingen glömd
Senast redigerad av hasselmuz 2016-05-02 kl. 14:14. Anledning: Tillägg
2016-05-02, 14:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Man behöver inte hitta en annan förövare per definition, det räcker med att underkänna "bortom rimligt tvivel".
I den ordinarie rättsprocessen, i alla fall. I det här fallet skulle det behövas en resning till förmån för den dömde. Och för att så ska ske, måste det komma upp nya fakta som inte varit kända för de respektive domstolarna - inklusive nu för Högsta Domstolen. Att tolka om befintlig bevisning så att rimligt tvivel uppstår räcker inte.

Citat:
Det är väl lite där det hela koka ner, några personer tycker bevisen är klockrena, några är mer tveksamma och ytterligare en grupp skulle vilja ha fler bevis.
Är det något jag har lärt mig på åtta och ett halvt år i det här forumet, så är det att så fort det finns ett mordfall där den misstänkte nekar, så finns det alltid ett gäng alternativteoretiker som anser att bevisningen inte räcker.
2016-05-02, 14:22
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men jösse va snabbt beskedet kom!
Ja. Det kan gå så fort om revisionssekreteraren tar otvetydig ställning i sin föredragning, och samtliga avdelningens justitieråd köper den föredragningen utan några som helst ifrågasättanden. Men det innebär ju rent automatiskt att rätten anser att att det överklagande partsombudet var ute i fullständigt ogjort väder.
2016-05-02, 14:26
Medlem
Inte alls oväntat att HD inte skulle ta upp detta fall, inte mycket nytt finns och ingen tänkbar förklaring(ar). Hade den åtalade för detta brott varit en rik svensk så hade detta sett mycket anorlunda ut redan i tingsrätten.

Det är lätt att mörda någon numera och komma undan med det. Polisen och domstol följer DNA slaviskt utan att tänka. Allt man behöver komma ihåg är att se till att någons annans DNA strategiskt hamnar på offrets kläder. Ligger det ett par arbetshandskar som kanske har blod, saliv, svett och snor så använd dom med fördel i "jobbet". Finns inga handskar så kan man ta kvarglömda kläder eller varför inte släpa offret i ett rum full av DNA (ja visst ja, det går ju inte för det fäster inte enligt lärda av någon anledning). Sen är det bara att hoppas på bästa utfall. Finns det en plan att mörda så blir det givetvis ännu enklare då man får tid att skaffa fram det man behöver, gott att veta om man skulle falla över till den mörka sidan. Alibi är lätt att trolla bort då många bara har sin sambo eller fru tillgängligt för detta. Att hitta villiga vittnen som gärna säger sig ha sett det ena och det andra är också lätt i dagens "gilla" samhälle där en god historia är guld värd.

I det är fallet så är det väl möjligt att NB är mördaren men helt säker är man ju inte med det i mitt tycket bristfälliga bevisningen och helt utan förklaring eller erkännande. Jag tror fortfarande att någon polis har något med dessa "bevis" att göra. Trycket blev för stort utifrån och frestelsen för stor att visa att man inte var dumskallar som LGWP först tyckte om dom. Polisen väntade in i det längsta med dessa "bevis" i hopp om ett erkännande istället. Det finns inga uppgifter om när kläderna skickades till NFC eller hur lång tid det tog att få resultaten. Det var ett prioriterat ärende så om dom velat skulle dom ha fått reslutatet på några dagar.

Man få väl hoppas att Lisas föräldrar är nöjda ändå, som många här är. Jag skulle inte vara det om det varit min dotter för jag skulle inte med gott samvete kunnat mörda kräket om jag nu kommit på den tanken och fått möjligheten. Osäkerheten och varför det hände skulle gnaga i mig. Jag skulle vilja ha ett mycket bättre arbete från polisen men man kan väl inte kräva för mycket numera.
2016-05-02, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
I den ordinarie rättsprocessen, i alla fall. I det här fallet skulle det behövas en resning till förmån för den dömde. Och för att så ska ske, måste det komma upp nya fakta som inte varit kända för de respektive domstolarna - inklusive nu för Högsta Domstolen. Att tolka om befintlig bevisning så att rimligt tvivel uppstår räcker inte.

Är det något jag har lärt mig på åtta och ett halvt år i det här forumet, så är det att så fort det finns ett mordfall där den misstänkte nekar, så finns det alltid ett gäng alternativteoretiker som anser att bevisningen inte räcker.
Anser du att ifrågasätta är fel? Du och polisen har alltid rätt (främst du)? Du är rätt tragiskt däruppe på din höga häst.
2016-05-02, 14:36
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Anser du att ifrågasätta är fel? Du och polisen har alltid rätt (främst du)? Du är rätt tragiskt däruppe på din höga häst.
Att ifrågasätta är inte nödvändigtvis fel. Däremot betyder det sakligt ingenting alls att det finns ett antal alternativteoretiker som ifrågasätter ett domslut, eftersom det alltid finns alternativteoretiker som infrågasätter domslutet om den tilltalade nekar.
2016-05-02, 14:42
Medlem
Tamborinos avatar
Ett självklart beslut , men ändå mycket glädjande .
Vad kan hända nu då ?
Har Polisen i Storbritannien något på G ? Inte omöjligt alls .
Att NB skulle gå från noll till detta vidriga Mord direkt har jag svårt att tro , fortsättning följer tror jag .
Kommer NB att öppna käften och berätta , jag hoppas det .

Vila i frid Lisa .
2016-05-02, 14:44
Medlem
MrFolds avatar
Så är till slut rättsprocessen över i Flashbacks genom tiderna mest kommenterade (och även lästa tror jag) kriminalfall.

Vi får tacka HD för att de valde att ta upp ärendet skyndsamt så att inte familjen Holm behövde gå in i sommaren och den förestående ettårsdagen av försvinnandet och mordet med det sista lilla juridiska frågetecknet alltjämt obesvarat. Jag kan bara hoppas att de tillsammans finner styrka att gå vidare och leva med minnet av Lisa där ändå det ljusa får vara det som vinner.

Hur påföljden ska verkställas intresserar mig mindre, men visst vore det skönt att veta att svenska skattebetalare inte behövde dra födan i halsen på den skitaktige, spermaskvättande mördaren. Inte för att jag unnar det litauiska folket det heller...

Hämndlystnad och hat är inga vidare egenskaper, men jag måste erkänna att tanken på att lille Nerijus förmodligen sitter på häktet och darrar nu inför framtiden (Vad kommer de andra fångarna tycka om mig - vad kommer att hända?) känns ändå inte helt oangenäm.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in