2016-05-02, 23:37
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja det hade varit mycket intressant om han gjorde så, men jag är skeptisk. Möjligen om många år.

Nä, skammen är för stor så något erkännande lär det aldrig bli. Tidigare typ av mord visar att det är extremt få som erkänner.
2016-05-02, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag tror att du har fel. Bevisningen i detta fallet är mycket starkare än mot JR. NB kommer att sjunga ut ska du se. Han kanske tom kan få stanna i Sverige lite längre om han skulle börja samarbeta med snuten.

NB har inte tillfört något mer än "jag har aldrig ens sett flickan, jag vet inte vad mer kan jag säga". Trots stark teknisk bevisning med bl.a. 10 DNA.

Han vet att han är skyldig och att domen medför utvisning till Litauen samt vad fängelse där innebär, därför har han överklagat i alla instanser som finns. Nu är det dock kört för NB. Vägens ände är nådd.
2016-05-02, 23:47
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bommullspinnar
Har du nånsin varit med om att en dömd mördare enligt svea rikes lag får hålla presskonferens i närhet till sin dom/sitt dåd? Hänvisa gärna.

Skulle han i detta läge, stämplad som mördare av "rättvisans" tjänare och med ett långt fängelsestraff framför sig, inte ha samma rättigheter som alla andra i vårt "rättssamhälle", att uttala sig fritt inför media. Har han verkligen såna restriktioner fortfarande?

Observera att jag utgår från ett scenario, där NB är helt oskyldig och alla juridiska dörrar nu har stängts för honom. Det enda som i så fall återstår är väl att högljutt protestera mot domen, betyga sin oskuld inför både det svenska och litauiska folket och då uttala sig i så många media som möjligt. Tillsammans med sin lojala fru, grannar i Blomberg och anhängare i Litauen m.fl. kan han försöka få till en kampanj för sitt frigivande, övertygade som alla är att domen är felaktig och orättvis.

Det mest självklara blir ju då att bestämt hävda, att plantering helt enkelt måste ha skett, eftersom NB är helt oskyldig. Plantering kunde givetvis inte tas upp i PT-ansökan, därför lät han Hurtig istället spekulera fritt och hoppades på det bästa.

Åtminstone jag hade slagits med näbbar och klor och inte stillatigande låtit mig nöja med att bli dömd till livstids fängelse för något jag inte gjort.
Om jag var oskyldig alltså...
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2016-05-02 kl. 23:54.
2016-05-02, 23:49
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja det hade varit mycket intressant om han gjorde så, men jag är skeptisk. Möjligen om många år.
Ibland tar det över tio år innan mördarna erkänner så är det. Rickard Nilsson och Jackie Arklöv är två av de. Sen finns det vissa enstaka som aldrig erkänner. Just nu sitter ju J-E Brandt som har nämnts tidigare. Jag tror han nekar än vilket är märkligt för då avslås ju nästan alltid ansökningen om att få sitt straff tidsbestämt. De som sitter på livstid och aldrig erkänner finns det ju faktiskt fog för att mistänka att de kan vara oskyldigt dömda. Tom bättre att erkänna även om man är oskyldig isf men snuten ska väl kunna kontrollera såna tokigheter förhoppningsvis. Man kan väl förmodligen erkänna men hävda att det var längesen och man minns inte detaljer etc. Men då blir ju också erkännandet mindre värt men kan ju förstås ändå räcka för att komma ut ur finkan iaf.
2016-05-02, 23:54
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Jag hävdar ju att utredningen fm gått till som svenskt myndighetsutövande i allmähet gör. Lite slapphänt och med både budget, semester och lathet som ingredienser. Man hade tur att det fanns så gott om DNA som tekninsk bevisning. Att den blev som den blev kan man naturligtvis tycka är en aning förbryllande men det är som det är. Skönt att inte PKK blandades in i alla fall, va nära där när de var i Turkiet och snurrade.
Jag vill också vara med på ett hörn med Ruggedos lag. I alla längre krimtrådar på Flashback så kommer förr eller senare det aktuella fallet att jämföras med OP, TQ och JR fallen. Men de tre fallen är väldigt speciella ytterligheter i svensk rättshistoria. De tre fallen är nog även speciella i en världshistorisk jämförelse för den delen. Kanske inte JR-fallet men de andra två iaf. Direkt ser man ju då parallellen mellan baltspåret och kurdspåret eller hur.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2016-05-02 kl. 23:57.
2016-05-02, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Skulle han i detta läge, stämplad som mördare av "rättvisans" tjänare och med ett långt fängelsestraff framför sig, inte ha samma rättigheter som alla andra i vårt "rättssamhälle", att uttala sig fritt inför media. Har han verkligen såna restriktioner fortfarande?

Observera att jag utgår från ett scenario, där NB är helt oskyldig och alla juridiska dörrar nu har stängts för honom. Det enda som i så fall återstår är väl att högljutt protestera mot domen, betyga sin oskuld inför både det svenska och litauiska folket och då uttala sig i så många media som möjligt. Tillsammans med sin lojala fru, grannar i Blomberg och anhängare i Litauen m.fl. kan han försöka få till en kampanj för sitt frigivande, övertygade som alla är att domen är felaktig och orättvis.

Åtminstone jag hade slagits med näbbar och klor och inte stillatigande låtit mig nöja med att bli dömd till livstids fängelse för något jag inte gjort.

Då borde NB gjort det i TR och HR, det gjorde han inte och bevisningen mot honom var förödande stark. HD kom direkt med ett avslag om PT.

Han är skyldig och dömd till livstids fängelse för mordet på Lisa Holm.
2016-05-03, 00:03
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nä, skammen är för stor så något erkännande lär det aldrig bli. Tidigare typ av mord visar att det är extremt få som erkänner.
Nästan alla livstidsdömda erkänner sina brott. För att NB någonsin ska få göra något annat än att virka dukar på sina fyra kvadrat så måste han erkänna sitt brott samt gå i terapi. Om han fortsätter att blåneka så blir det till att virka dukar livet ut, hur långt nu det blir.
2016-05-03, 00:03
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Du får nog ta och läsa fupen igen och läsa noga den här gången
Fruns DNA finns på ett ställe på Lisas kläder, Nerijus finns på massor med ställen på Lisas kläder.
Ja, "massa ställen" som den gode Mats Alm sa...(mannen som kallblodigt ba sådär mördade Linda Chen efter en misslyckad pepparbiffsresa). BU! Den IDIOTEN Blev ju frikännd! Tjänar väl 50 papp i månan nu...
2016-05-03, 00:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Han kan nog spela hjälplös när han behöver det, Nerijus, för att sen få som han vill.
Fullständigt övertygad. Skenet bedrar uppenbarligen med tanke på mordets utförande och hans nonchalans när han angriper på allmän plats i fullt dagsljus.
Frånvaro i belastningsregister betyder inte frånvaro av brott per automatik.

Jag tror nog det rör sig om mer än en tv som råkat försvinna i transport i det förflutna. Hans beteende indikerar att han ser ner på samhället, regler och system (rattfylla England och skiter i vad IB säger om att inte ta bilen i samband med öldrickandet) - så länge det inte gynnar honom själv att leka smörsångare inför andra. Han har lyckats hålla sig i schack i två år sen pyser det över dramatiskt.
Hans flackande är i sig suspekt, han är rastlös. Avbryter högskolestudier, arbetar som chaufför, sen hantverkare, kan inte behålla relationen till dottern, våld mot exet. Korta perioder på olika arbetsplatser. Detta allena kan vara helt normalt för en rastlös själ men i samband med mord är det ett vanligt förekommande mönster.
På tal om arbetsplatser och England. Kom att tänka på British steel
https://www.youtube.com/watch?v=XPhPbTbjYM0

Citat:
2016-05-03, 00:15
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nästan alla livstidsdömda erkänner sina brott. För att NB någonsin ska få göra något annat än att virka dukar på sina fyra kvadrat så måste han erkänna sitt brott samt gå i terapi. Om han fortsätter att blåneka så blir det till att virka dukar livet ut, hur långt nu det blir.

Var står detta någonstans? Gäller det Litauen då eller? Förklara gärna vad du menar med ett erkännande?
2016-05-03, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD

Det mest självklara blir ju då att bestämt hävda, att plantering helt enkelt måste ha skett, eftersom NB är helt oskyldig. Plantering kunde givetvis inte tas upp i PT-ansökan, därför lät han Hurtig istället spekulera fritt och hoppades på det bästa.

En dömd person får inte fritt ge "reklam för sitt brott" finner inget bra ord här. Är han oskyldig kan resning begäras och som underlag till det beskriver han vad som hänt.
2016-05-03, 00:27
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Var står detta någonstans? Gäller det Litauen då eller? Förklara gärna vad du menar med ett erkännande?
För att du i Sverige ska kunna få ditt livstidsstraff tidsbestämt "i rimlig tid" så måste du erkänna ditt brott samt gå i terapi. Om du inte gör det så kommer du att få sitta jävligt länge. Dubbelmördaren Axmyr kommer ju snart ut efter 34 år. Han har väl iofs både erkänt och gått i terapi men har ju misskött sig på en hel del andra sätt under sin fängelstid men till slut så fick han sitt straff tidsbestämt till 51 år. Återstår att se om NB någonsin kommer ut? Tveksamt utan att han tar fullt ansvar för sin gärning samt går i terapi i typ tjugo år iaf.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in