Citat:
Ursprungligen postat av
Bommullspinnar
Har du nånsin varit med om att en dömd mördare enligt svea rikes lag får hålla presskonferens i närhet till sin dom/sitt dåd? Hänvisa gärna.
Skulle han i detta läge, stämplad som mördare av "rättvisans" tjänare och med ett långt fängelsestraff framför sig, inte ha samma rättigheter som alla andra i vårt "rättssamhälle", att uttala sig fritt inför media. Har han verkligen såna restriktioner fortfarande?
Observera att jag utgår från ett scenario, där NB är helt oskyldig och alla juridiska dörrar nu har stängts för honom. Det enda som i så fall återstår är väl att högljutt protestera mot domen, betyga sin oskuld inför både det svenska och litauiska folket och då uttala sig i så många media som möjligt. Tillsammans med sin lojala fru, grannar i Blomberg och anhängare i Litauen m.fl. kan han försöka få till en kampanj för sitt frigivande, övertygade som alla är att domen är felaktig och orättvis.
Det mest självklara blir ju då att bestämt hävda, att plantering helt enkelt
måste ha skett, eftersom NB är helt oskyldig. Plantering kunde givetvis inte tas upp i PT-ansökan, därför lät han Hurtig istället spekulera fritt och hoppades på det bästa.
Åtminstone jag hade slagits med näbbar och klor och inte stillatigande låtit mig nöja med att bli dömd till livstids fängelse för något jag inte gjort.
Om jag var oskyldig alltså...