2016-05-07, 20:41
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja det tror jag absolut. Hade någon normaluppmärksam gått på den vägen, stannat upp lite och vridit på huvudet, hade denne kunnat se caféets norra gavel genom ladan utan problem. Likaså hade troligtvis skrik hörts, även med lite blåsväder. Såpass nära löper den vägen.

Ja, ett skrik hördes ända bort till parkeringen vid Västerplana Storäng den aktuella kvällen.
2016-05-07, 22:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Även detta fall klassades som "särskild händelse".

(FB) 15-årig pojke & 57-årig kvinna ihjälslagna med järnrör Ljungsbro - Linköping 2/11-13
Galen man löper amok och slår ihjäl folk med järnrör. Det spekulerades i tråden om det kvinnliga offret var högt uppsatt politiker eller så, men icke. Det var helt vanliga människor som blev offer för galningen.
Bra, ännu ett exempel som komplement. Det är så det är, man behöver inte ens fundera och skriva inlägg om " att just i detta fall vet jag inte..." .

Det är en helt vanlig åtgärd och inte alls ovanlig då man sökt sedvanligt och inser att det krävs mer resurser för att man inte hittar personen.
Att alla omständigheter pekar på ett allvar (intervjuer närstående etc) och/eller om andra faktorer påverkar att det brådskar (väder, temperatur, terräng) och/eller påverkande faktorer hos den försvunna (dåligt klädd, fysiskt el psykiskt sjuk, ohälsa/ej välmående, ålder, dement etc). Den asylsökande kvinnan hade språket emot sig och ansågs ha svårt att klara sig.
Att pappan råkar vara militär, en tekniker, verkar ha formaterats till nästintill en statshemlighet eller terrorattack..

Det är en helt vanlig ung tjej som försvann och polisen gjorde sitt jobb på ordinärt sedvanligt vis:
Bad militär om förstärkning, satte in resurser (hundpatrull, helikopter) arbetade enligt MSO - en utredning startas som uppgraderades sen kl 14 till Särskild händelse.

Gällande just Lisa så insåg man tidigt att detta inte är ett normalt försvinnande. Man såg allvarligt på det hela via vad som framkom - utifrån faktorer kring Lisa och inte hennes pappa.

Man blandar äpplen och päron i denna diskussion. Det handlar om allvar i relation till behov av resurser om det så är en stor nationell händelse eller handlar om en liten anspråkslös ordinär människa. Befintliga lokala resurser förväntas inte räcka till och det handlar om effektivisering.

Det finns sen särskild händelse där man kan förvänta sig att det kan bli oroligt och stökigt (konserter, folksamlingar, demonstrationer, gängbråk, upplopp), vid terrorhot, allvarligt sabotage (en mer nationell händelse) etc.
Senast redigerad av develi 2016-05-07 kl. 22:04.
2016-05-07, 22:04
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Ja, ett skrik hördes ända bort till parkeringen vid Västerplana Storäng den aktuella kvällen.
Ja, säkert Lisa som hann ge ifrån sig ett skräckslaget skrik innan det mordlystna lilla äcklet
NB lyckades tysta henne med förmodligen tejp runt munnen.
Han hade här en väldig tur att ingen enda människa råkade finnas i närheten vid överfallet
för hade det funnits det så kanske vi fått en annan utgång på denna bestialiska historia.
Nån som befunnit sig några meter därifrån och fått höra detta hade väl sannolikt skyndat
bort till ladan för att kolla upp vad som pågick. En Nerijus tagen på bar gärning...ja, hur
skulle han reagerat då kan man fråga sig. Släppt sitt infångade byte och istället gett sig på
den som uppenbarade sig i ladans öppning eller bara sprungit därifrån och haft att
invänta ett polisbesök därhemma i bostaden om han inte valt att försöka fly hem till
sitt eget land?
För han hade ju varit igenkänd och verkligen illa ute.

Spekulationer. Om hur det kunde gått istället.
Nu gick dessvärre allt i baltens väg denna afton. Ingen såg honom när han tog Lisa.
Ingen kom förbi strax efteråt och kunde hört nåt.
Nerijus fick mörda ostörd. Fick förverkliga sina genomsjuka fantasier i lugn och ro.
Först när den dödliga leken var till ända störde omvärlden bastarden från öst och fick
honom att skyndsamt ta i tu med det som behövdes tas i tu med i efterbrottsprocessen;
arbetsgivarens ene son kom väldigt olägligt nämligen körandes med sin bil och kunde
förmodas ha noterat mördarens egen bil utanför ladugården.
NB blev påtagligt stressad och tyckte sig inte ha tid att göra fullständigt rent efter sig, avlägsna
alla spår i form av snören lite här och där, utan nu var det viktigaste att få undan
offrets kropp och det snabbt som attan.
En nervös, uppjagad Nerijus för en kvart eller så men snart hade han förmått samla ihop
sig hjälpligt igen. Det var en till det yttre åtminstone anmärkningsvärt oberörd Nero
som begav sig att handla i Källby tillsammans med en fruga som annars inte behövde
följa med när det skulle till att ske inköp men nu av någon anledning ansågs vara bra
att ha med sig...
En kolugn, obekymrad Nerijus i handlartagen således och inte mindre obekymrad vid
skypesamtalet med lilla mamman hemma i by tre kvart efter det vidriga lustmordet på
en 17-årig tjej. - Har varit och mördat en brud och det gick hur bra som helst med det,
men jag ska inte störa dig med detta rara mor. Vi har viktigare saker än så att tala om.
Hur mår far förresten?

Jag vet nu inte om våran mordiske balt är bekant med hur en viss Anders Eklund
betedde sig efter sitt lika vidriga sexualmord på lilla Engla, men i vart fall har de gemensamt
att de gillar att fira med pizza efter sina illgärningars fullbordan.

Hur kan Nero förmodas må nu då efter att det blivit klart att det är kört för honom?
Nu när priset ska betalas? Nu när ansvar ska utkrävas? När alla hopp är ute? När
friheten är något väldigt avlägset?
Lugn som en filbunke? Obekymrad? Pizzasugen?

Bra tycker jag personligen aldrig att han förtjänar att må mera.
Han får gärna må pyton resten av sin tid här på jorden. Den jord han besudlat på ett
oförlåtligt sätt.
2016-05-07, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, säkert Lisa som hann ge ifrån sig ett skräckslaget skrik innan det mordlystna lilla äcklet
Han hade här en väldig tur att ingen enda människa råkade finnas i närheten vid överfallet
för hade det funnits det så kanske vi fått en annan utgång på denna bestialiska historia.
Nån som befunnit sig några meter därifrån och fått höra detta hade väl sannolikt skyndat
bort till ladan för att kolla upp vad som pågick. En Nerijus tagen på bar gärning...ja, hur
skulle han reagerat då kan man fråga sig. Släppt sitt infångade byte och istället gett sig på
den som uppenbarade sig i ladans öppning eller bara sprungit därifrån och haft att
invänta ett polisbesök därhemma i bostaden om han inte valt att försöka fly hem till
sitt eget land?

Nu gick dessvärre allt i baltens väg denna afton. Ingen såg honom när han tog Lisa.
Nerijus fick mörda ostörd. Fick förverkliga sina genomsjuka fantasier i lugn och ro.
Först när den dödliga leken var till ända störde omvärlden bastarden från öst och fick
honom att skyndsamt ta i tu med det som behövdes tas i tu med i efterbrottsprocessen;
arbetsgivarens ene son kom väldigt olägligt nämligen körandes med sin bil och kunde
NB blev påtagligt stressad och tyckte sig inte ha tid att göra fullständigt rent efter sig, avlägsna
alla spår i form av snören lite här och där, utan nu var det viktigaste att få undan
En nervös, uppjagad Nerijus för en kvart eller så men snart hade han förmått samla ihop
sig hjälpligt igen. Det var en till det yttre åtminstone anmärkningsvärt oberörd Nero
som begav sig att handla i Källby tillsammans med en fruga som annars inte behövde
följa med när det skulle till att ske inköp men nu av någon anledning ansågs vara bra
att ha med sig...
En kolugn, obekymrad Nerijus i handlartagen således och inte mindre obekymrad vid
skypesamtalet med lilla mamman hemma i by tre kvart efter det vidriga lustmordet på
en 17-årig tjej. - Har varit och mördat en brud och det gick hur bra som helst med det,
men jag ska inte störa dig med detta rara mor. Vi har viktigare saker än så att tala om.
Hur mår far förresten?

betedde sig efter sitt lika vidriga sexualmord på lilla Engla, men i vart fall har de gemensamt

Hur kan Nero förmodas må nu då efter att det blivit klart att det är kört för honom?
Nu när priset ska betalas? Nu när ansvar ska utkrävas? När alla hopp är ute? När

Han får gärna må pyton resten av sin tid här på jorden. Den jord han besudlat på ett
oförlåtligt sätt.

Personligen tror jag inte på att Lisa hann med att framföra ett skrik.
Tror att allt gick mycket fort.
Om..hon framfört ett skrik kan det vara precis vid överfallet.
Men får man en snara hårt åtdragen runt halsen så får man inte fram luft till att framföra ett skrik.

Men nu ska han själv få känna på vad lidande är.
Han har troligen NU kommit fram till Kumla.
Sedan får vi se vad som händer med placeringen.
Hoppas ha kommer till sitt hemland så snart som möjligt.
USHHH en sådan person.
Man finner inte ord vad man skulle vilja säga, eller göra.
2016-05-07, 22:32
Medlem
develis avatar
Citat:
bort till ladan för att kolla upp vad som pågick.
Ja, det är verkligen små marginaler både relaterat till plats och tid som spelar honom i händerna. Samma sak vid Martorp eftersom utfodringen av djuren sker senare än vanligt (tider han har full koll på). Han är nära att krocka med CB och sambo.
Att det är planlagt (uppsåt) betvivlar jag icke med tanke på hur 1. mordet ser ut ihop med vald plats för hängning och 2. extremt kort tidsspegel från kontakt, överfall och dumpningsplats.
Med tanke på det extrema risktagandet och beteende direkt efteråt (normal, känslokyla) får det mig att fundera kring psykopatiska drag (ihop med annat som framkommer i förhör samt hans blånekande).
Citat:
att ha med sig...En kolugn, obekymrad Nerijus i handlartagen således och inte mindre obekymrad vid skypesamtalet med lilla mamman hemma i by tre kvart efter det vidriga lustmordet på
en 17-årig tjej. [
.. Frågan är om han ens är stressad, nervös och uppjagad.
Störd av nån/nåt och inte vilja upptäckas är en sak. Aggressiv och irriterad på mobilen en annan. Skaffa alibi i snäv tidsspegel en tredje faktor som ger hög hastighet i bilen. Jag anser att absolut ingen utan en störning kan växla till det lugna beteende han uppvisar efteråt inför sin mor, fru, bror, affärspersonal och polis kl 03. Samt dagen efter innan kl 11.40.
För övrigt nöjd att ha tagit sig runt och i del två av planen hade han tänkt sig att i lugn och ro fixa med resten på måndag. Jag tror han somnade med ett leende på läpparna den natten. Väl förberedd för nya åtgärder nästkommande dag. Ja, just det ja - en mystisk jeep redo att klistra in i polisens logg hade han också när han väcktes kl 03 på natten. Den kom till som ett bra komplement för hans ursprungsplan då han köpte pizza.
Men det sket sig som sagt tack och lov. Även där är det rätt små marginaler att han kunnat förstöra spår.
Senast redigerad av develi 2016-05-07 kl. 22:45.
2016-05-07, 22:38
Medlem
Citat:
sitt eget land?

att ha med sig...
Hur mår far förresten?

oförlåtligt sätt.

NB är som en kameleont som anpassar sig till rådande förhållande/omgivning.

Han "ritar" om kartan och försöker stanna så länge som möjligt inom svensk kriminalvård. Nu har han siktet inställt på att manipulera den utredning han skall genomgå. Så att den gynnar honom.

Jag skulle inte tillskriva honom förmågan att känna ånger eller samvete över det brott han begått. Dom förmågorna besitter han inte.

Priset som skall betalas blir nog inte verklighet förrän han anländer till ett litauiskt fängelse.
2016-05-07, 22:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Var det värt det jag gjorde att få livstid"?

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
NB är som en kameleont som anpassar sig till rådande förhållande/omgivning.

Han "ritar" om kartan och försöker stanna så länge som möjligt inom svensk kriminalvård. Nu har han siktet inställt på att manipulera den utredning han skall genomgå. Så att den gynnar honom.

Jag skulle inte tillskriva honom förmågan att känna ånger eller samvete över det brott han begått. Dom förmågorna besitter han inte.

Priset som skall betalas blir nog inte verklighet förrän han anländer till ett litauiskt fängelse.

Det blir inte det. Först då blir det "verkligt".

Undrar om han tänker efter att nått vägs ände: "Vad det värt det jag gjorde"? "Var det värt att få livstid"? Gör han det så skulle man önska att man kunde höra vad svaret blev.
2016-05-07, 22:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Undrar om han tänker efter att nått vägs ände: "Vad det värt det jag gjorde"? "Var det värt att få livstid"? Gör han det så skulle man önska att man kunde höra vad svaret blev.
Jag tror han tänker: Jävla system som satt dit mig - en självömkan i full blom.
I sin värld ser han sig nog som en fri människa med rätt att göra vad han vill och ta för sig. Felfri, utan skrupler och känslokall. Tillrättavisningar tolkas som moralpredikningar, tjat, straff och lagar är det samma som orättvisa. Regler behöver man inte bry sig om. Han är alltid orättvist dömd, förföljd, ett offer, kränkt och oförrättad med en enorm självömkan. Han är den utpekade syndabocken.
Nån sorts inbillad rättighet i hans snedvridna psyke: Licence to Kill.
Skulle någon lyckas ta sig in under hans skal, bortom hans fina fasad utåt, så tror jag detta tänk skulle framkomma.
Senast redigerad av develi 2016-05-07 kl. 23:04.
2016-05-07, 22:58
Medlem
Citat:
Det blir inte det. Först då blir det "verkligt".

Dessvärre skulle nog svaret bli: Jag har aldrig ens sett flickan
2016-05-07, 23:05
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley

Va! Varför står inte detta i FUP?
2016-05-07, 23:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Enorm självömkan.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag tror han tänker: Jävla system som satt dit mig - en självömkan i full blom.
I sin värld ser han sig nog som en fri människa med rätt att göra vad han vill och ta för sig. Felfri, utan skrupler och känslokall. Tillrättavisningar tolkas som moralpredikningar, tjat, straff och lagar är det samma som orättvisa. Regler behöver man inte bry sig om. Han är alltid orättvist dömd, förföljd, ett offer, kränkt och oförrättad med en enorm självömkan. Han är den utpekade syndabocken.
Nån sorts inbillad rättighet i hans snedvridna psyke: Licence to Kill.

Jag har varit inne på liknande tankebanor själv.

Han tycker synd om sig själv för att "systemet" satte dit honom.

I den andra fetade texten i ditt inlägg som jag gjorde, så tror jag att du här slog huvudet på spiken!

Nåväl den sexualsadistiske mördaren Nerijus Bilevicius kommer att ha mycket gott om tid framöver att sitta och tycka synd om sig själv.
2016-05-07, 23:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag har varit inne på liknande tankebanor själv.
Han tycker synd om sig själv för att "systemet" satte dit honom.
I den andra fetade texten i ditt inlägg som jag gjorde, så tror jag att du här slog huvudet på spiken!
Nåväl den sexualsadistiske mördaren Nerijus Bilevicius kommer att ha mycket gott om tid framöver att sitta och tycka synd om sig själv.
Jag la till en edit.
Skulle någon lyckas ta sig in under hans skal, bortom hans fina fasad utåt, så tror jag detta tänk skulle framkomma. Ju mer jag tittat på denna bedrägliga person, ju mer funderar jag i dessa termer..
Just nu kör han racet att att han är oskyldig och ett offer för omständigheter (snyft).
Med sin förmåga till socialt samspel (dubbelnatur) och extremt manipulativa beteende så kan ju hans självömkan väcka andras medlidande. Det har säkert fungerat förut..
Jag tror det är fortsatt skådespel inför riskbedömningen och jag tror inte han släpper denna strategi även om det är kört.
Senast redigerad av develi 2016-05-07 kl. 23:15.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in