2016-06-03, 16:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vFox
verkar snarare tvärtom. Vilka källor är det då? (dvs om Jerome Brudos och Richard Valenti).
Eftersom du visar ett så stort intresse - för det är ju självklart att du är seriös och inte bara en jävla OT-tramsare eller hur? - så kan du fördjupa dig i Vronsky's bok där samma är noterat (och ja - det är en seriös bok med fortlöpande referenser till varje uppgift - vetenskaplig referens). Men du ska få mer smaskiga detaljer eftersom du är så nyfiken då jag har boken i min ägo.

" Brudos drove the car with the victim right into his garage. His wife was home preparing dinner, so Brudos tied Salee up and went in to have supper. Brudos clames that when he returned to his garage he discovered that Salee had gotten loose of the ropes but had not attempted to escape to use the phone in the garage.This kind of passive behavior in shocked and traumatized victims is not uncommon. Brudos then wrapped a strap around Salee's neck and began to strangle her."
" He confessed that he hung Salee on the hook like the other victims and stuck hypodermic needles in her rib cage. "

Boken är ofta hänvisad av seriösa personer som arbetar aktivt eller forskar inom området.
Källhänvisningen i sin tur är till Dr. Joel Norros (psychologist).

Över till nästa idiot dvs Valenti. Detta är längre bak i tiden på 70-tal, han är inte värst känd seriemördare - men det går fint att ta del av fragment och få en sammanhängande story. Exakt detta dubbelkollande jag skrev om. Utöver detta citerat ur en bok vars inledning börjar med notice: " (..) the facts and language used herein is from court transcript and official documents and do not reflect any endorsement or opinion from the author or The History Press."

Utöver detta finns anhörigas kamp att ta del av sk. återkommande prövning ("parol" - villkorlig frigivning) för att han inte ska komma ut. Jag antar du begriper att de inte kommer med falsk information då det handlar om hänvisning till "South Carolina Department of Probation, Parole and Pardon Services"

" On April 17th, 1974 their bodies were uncovered in shallow graves on Folly Beach along with the body of a third young victim, Mary Earline Bunch. Valenti hung these girls from pipes under a beach house, kicked a chair out from under their feet and watched as they struggled for their young lives."
https://www.gopetition.com/petitions...d-valenti.html

En syster berättar om den eviga kampen för att hålla fanstyget inlåst.
"He tied nooses around their necks and kicked the chair out from underneath them and watched them hang from a shower stall,” Marion said.
http://www.live5news.com/story/25370...r3HBw.facebook

Lycka till med källgranskningen framöver. Du tycks inte ens komma till steg 1 då du inte ens såg att den ena sidan jag hänvisar till angående Brudos är från Radford University.

En annan perfekt väg är att söka kring respektive person via sökord "confession" eller "transcript" - flertal ggr kommer nämligen rättegången fram om man vill fördjupa sig ordentligt. Nåt mer du vill veta om källhänvisning så är det bara att återkomma - detta är dock den grundläggande processen.
2016-06-03, 16:39
Medlem
sisotalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Du tycker heliga fru Irina är trovärdig förstås och om hon påstår att den dömde var
hemma vid tidpunkten för mordet så sparkar det omkull all den tekniska bevisningen.
"Alibi" slår bevisning hur stark sån än kan vara. Jo, tack då vet vi.
Teknisk bevisning för övrigt hanterar ju såna som du genom att avfärda som planterad
så ni gör det ganska lätt för er får man lov att säga. Behöver inte styrkas att det
planterats, det räcker att man misstänker det så är det så.
Om orsaken till Lisa Holms försvinnande i framtiden diskuteras finns det två motstridiga fakta, båda tveksamma. Nerius fru har alltid när hon är i frihet framhållit att Nerius inte kunde föra Lisa bort under perioden 18-20.00, men hon är Nerius fru, som visserligen tvingades vittna under ed. Detta helt utanför reglerna för en svensk rättegång. Men hon får stöd av bröderna Jönsson, som båda passerade Nerius familj ca 19.00. Ingen av dem säger mot Irina.

Mot detta kan framföras att Nerius DNA finns i Lisas kläder när hon hittades en vecka senare. Detta är emellertid en helt anna fråga. Någon anna har tvingat Lisa i sin bil, dödat henne och trängt henne i ett skåp. Det måste avhandlas som en separat tråd. Hade Nerius under veckan har haft möjlighet att beröra hennes kläder så att DNA har fastnat? Här finns inget alibi.
2016-06-03, 17:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mictlancihuatl
- Är det inte märkligt hur Nerijus så benhårt nekar till brottet då han (nästan) utan omsvep erkänner både bajsningen i ladan och runkandet i tillbyggnaden? Om han hindras att erkänna brottet pga att det är ett så grovt tabu-brott, varför kan han då erkänna sådana tabubelagda saker som att bajsa i ladan och runka i tillbyggnaden?
Att skita och runka lär inte vara ett problem att bekänna, hans skithög ligger där och det sitter sperma på väggar och golv: han lär knappast bli inlåst och utvisad vid ett erkännande.
Så nej - det är inte minsta märkligt.
Citat:
- Är det inte besvärande att det varit så svårt att identifiera Nerijus bil? De enda som kunnat det fullt ut är paret som ser honom 19:30 på söndagen. Övriga har mer eller mindre vaga bilder av bilen. En del träffar rätt på bilmärke, en del på färg. Personligen tycker jag att en sådan gammal Sharan är ganska iögonfallande och borde kunna identifieras åtminstone när man konfronteras med bild av den.
Inte det minsta. Det syns mängder av beskrivningar angående färg från de som känner litauerna och vet vilken bil han har om du tar del av FUP i detalj.
Det är allt mellan blå, ljusblå, vit, grå, silver och även bilmodell varierar. Som jag skrivit tidigare vore det enklare om han for runt i en VW-bubbla istället för VW Sharan som seriemördaren Ted Bundy - DET vore iögonfallande.
Citat:
- Är det inte lite konstigt hur medgörlig brodern blir i sin redogörelse för broderns förehavanden under söndagen? Jag får en känsla av en begraven hund. Att brodern kanske skyddar sig själv? Bara en vag känsla måste jag erkänna.
Det ses tydligt att det som brodern inte ens fördjupat sig i kring NB (enbart noterat) får honom att tänka till om det så gäller försök till alibi, tvättande, hur DNA överförs, den överdrivna personlighetsförändringen. När han får frågor så återger han detaljer och sen kommer reflektionerna. Han drar öronen åt sig och börjar fundera.
Det finns inte minsta tecken på att han försöker skydda sig själv - han är snarare saklig och berättar spontant - eller som Irina skulle uttryckt sig: Jag tror inte ens han kan ljuga..
Han beskriver även att han har svårt och ta in det hela - han undrar kring att han inte känner sin bror alls - vilket han trodde.
Han är anhållen - själv anklagad - och vill givetvis återge det han minns så konkret som möjligt. Det är inte ett tecken på att skydda sig själv.
Citat:
- Är det inte märkligt hur fru Irina vacklar fram och tillbaka? Hur hon ändrar sig, verkar osäker, ena stunden verkar tro att Nerijus är skyldig och andra stunden bestämt hävdar Nerijus oskuld?
Ja, det tycker rätten med och det är det hon faller på. Hennes ändrade och förvirrade alibi.
Citat:
- Finns det något rapporterat i FUP om eventuell pejlning av Nerijus mobil? Var den befunnit sig under dagen, var broderns och fruns mobiler befunnit sig? Hittar nämligen inget matnyttigt där.
Gällande pejling så skedde givetvis inget sådant inledningsvis då de inte häktades förrän fredag. Sök sen masttömning i tråden (som skedde längre fram) så kommer det två ton med förklaringar inkl. att det inte gett nåt via Johansson.
Citat:
- Finns ingen möjlighet att se i en bild dator när den körts? Vilka klockslag den varit påslagen?
Nej, det finns ingen bild. Däremot ses logg med metadata från ABs dator i Hurtigs överklagan och det finns förklaring kring tider i FUP.
Citat:
Det är bortom all rimlig sannolikhet och tvivel.
Ändå, som sagt, gnager vissa saker i hela narrativet för mig. Och det vore så skönt om det bara kunde komma ett erkännande och en förklaring. För det är svårt att släppa något som har så många frågetecken och gåtfullheter.
Så noga är det väl ändå inte? Är det en GM som inte erkänner (vanligt förekommande) så blir det inte mer att gå på och man får gilla läget. Värre är det dock för anhöriga.
De frågetecken du kommer med påverkar ju inte ens domslut som du skriver. De kan knappast kallas gåtfulla heller.
2016-06-03, 18:01
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Bra funderingar.

Tore Brandtlers "oturs"-tal ger jag inte mycket för mer än att det var effektivt men mycket av det är lögn och överdrifter. Lögn iom att han påstår att det är NB som ses då någon med solglasögon kör som en biltjuv. Lögn att Lisa ligger i bakluckan på bilen då det inte är bevisat etc, etc ...

Värdelösa funderingar.
Precis som dina fantasier.
Vem var mannen i solglasögon i NB:s bil som körde som en biltjuv enligt dig?
2016-06-03, 18:20
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
- Är det inte märkligt hur Nerijus så benhårt nekar till brottet då han (nästan) utan omsvep erkänner både bajsningen i ladan och runkandet i tillbyggnaden? Om han hindras att erkänna brottet pga att det är ett så grovt tabu-brott, varför kan han då erkänna sådana tabubelagda saker som att bajsa i ladan och runka i tillbyggnaden?

Vila i frid Lisa Holm!
Det är allt lite skillnad mellan att tillstå tömning av tarmen, onani och
skuld till ett ytterst skamfyllt MORD på en tonårstjej på 17 vårar...
2016-06-03, 18:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrfix
Värdelösa funderingar.
Precis som dina fantasier.
Vem var mannen i solglasögon i NB:s bil som körde som en biltjuv enligt dig?
Att mördare lyckas transportera döda utan att avsätta spår i en bil är givetvis inget unikum eller nåt nytt. Är kroppen är inlindad eller lagd på plast alternativt instoppad i en spannmålssäck (bild s.717) så sker givetvis ingen sekundär överföring. Det ligger sen blåa stora sopsäckar redo typ 20 cm från där snöret med hennes hår återfanns på diskbänken samt flera i diskbänken mitt emot. Eftersom det görs tester här (sitter vid en väg och kollar förbipasserande eller skär sig och blöter upp blod) så gjorde jag en likadan då jag har en stor blå säck i min ägo. Den nådde mig till halsen (jag är något längre än Lisa) och det finns stor rymd kring kroppen om jag skulle ha varit nedtryckt. Alternativ en säck till från andra hållet och sen ihoptejpat. Voila.
Således inte superavancerat projekt. Har han sen hängslen och livrem och lägger ut byggplast bak i bilen så lär inte nån form av sekundär överföring ske.
2016-06-03, 19:36
Bannlyst
Det finns dock en hel del saker som är märkliga och förbryllande med fallet och jag tänker mig vissa frågor som ni kan se som retoriska och allmänt funderande, men som ni gärna kan få svara/diskutera på/om. Säkert har dessa frågor tagits upp tidigare... men ändå.

Citat:

Vaför skulle det vara märkligt att erkänna det lilla och inte det stora
Det hade väl ändå varit märkligare att neka till allt?

När frågan kommer måste han väl erkänna att det finns ett eller annat bevis till det lilla, eller hur? När han i personutredningen får frågan om sjukdomar så är han fullt frisk och har inga kontakter med vården. Men ändå bajsar han lite på arbetsplatsen och råkar ejakulera i något lampfat och kanske på väggen på några ställen. När han får den specifika frågan förstår han nog vart den leder i bevis mot. Men konsekvensen av erkännandet kan han enkelt leva med. Han erkänner väl inget brott i något land som tex England förrän frågan blir väldigt specifik, eller vad tycker du? Säger kan spontant ja, jag körde på fyllan i en oförsäkrad bil och det var skoj eller säger han allt annat?
Citat:
- Är det inte besvärande att det varit så svårt att identifiera Nerijus bil? De enda som kunnat det fullt ut är paret som ser honom 19:30 på söndagen. Övriga har mer eller mindre vaga bilder av bilen. En del träffar rätt på bilmärke, en del på färg. Personligen tycker jag att en sådan gammal Sharan är ganska iögonfallande och borde kunna identifieras åtminstone när man konfronteras med bild av den.
När såg du själv en grön sharan senaste, det är ju speciellt med grönt och kommer du ihåg det?
Det är enklare att komma ihåg bilar när man är ute och kollar på naturen än när man arbetar och har huvudet fyllt med annat kan det nog tänkas, tycker dock det är förhållandevis starka vittnesmål om bilen från personer vilka vet vem dessutom vet vem som körde den. Det kunde vara mycket värre än så, eller hur?
Citat:
- Är det inte lite konstigt hur medgörlig brodern blir i sin redogörelse för broderns förehavanden under söndagen? Jag får en känsla av en begraven hund. Att brodern kanske skyddar sig själv? Bara en vag känsla måste jag erkänna.
Är det inte märkligare att nerijus säger till dem vilka vittnesmål de ska lämna om att han var hemma vid en speciell tid?
Brodern verkar helt och hållet avkopplad i allmänhet och ska till att precis lämna stället för gott, han är i princip på många sätt frånvarande anser jag. halvvägs hemma redan, men har haft en stor roll att berätta många intressanta detaljer som annars missats.

Han har levt i en relation där han inser att han måste hålla sig från storebrodern, som tar ifrån honom äran för hans egna jobb och smörar för chefen (svensken) avståndet kommer efter ett bråk, detta framgår i fup. Titta på vad irina säger inledningsvis om brodern i stället hon tror tex inte ens att han kan ljuga ..
Citat:
- Är det inte märkligt hur fru Irina vacklar fram och tillbaka? Hur hon ändrar sig, verkar osäker, ena stunden verkar tro att Nerijus är skyldig och andra stunden bestämt hävdar Nerijus oskuld?
Jo, hon är väl den veligaste vilken också har den djupaste relationen och beroendet till denne man, hon har lämnat sitt barn i litauen för att vara med denna jättebaby. så visst måste han vara skicklig på harpan för modersrollen, annars blir det svårt att förstå.

Citat:
- Finns det något rapporterat i FUP om eventuell pejlning av Nerijus mobil? Var den befunnit sig under dagen, var broderns och fruns mobiler befunnit sig? Hittar nämligen inget matnyttigt där.
Nej kan inte påminna mig något sådant.

Citat:
- Finns ingen möjlighet att se i en bild dator när den körts? Vilka klockslag den varit påslagen?
Det relevant är aktiviteten och den är noterad, för nerijus dator så verkar inte hans uppgifter harmoniera.
Citat:

I övrigt måste jag säga, efter att för första gången lyssnat på Tore Brandtlers "oturs"-tal i tingsrätten, att det är det mest talande av alla sammanfattningar av fallet. Så mycket "otur" är det inte rimligt att någon har. Det är bortom all rimlig sannolikhet och tvivel.
Ändå, som sagt, gnager vissa saker i hela narrativet för mig. Och det vore så skönt om det bara kunde komma ett erkännande och en förklaring. För det är svårt att släppa något som har så många frågetecken och gåtfullheter.
Hela mordet är en massa gåtfullheter och att du ska få raka svar från en krokig handling är alltid vad man vill ha men är det ens realistiskt att förvänta sig att de finns? Eller är det alltid lättare att dölja sig bakom en fråga? Saknar själv det som Nerijus har sökt på nätet och översatt under perioden, då hans datorbeteende förändrades mycket starkt under perioden efter mordet liksom beteendet i övrigt, är inte det ganska märkvärdigt egentligen?

Värdet är vikten och vad man lägger märke till får man genom viktningen av uppgifterna mot varandra och det har ställts en rad gånger här i tråden tror jag nog?
Senast redigerad av GoogleSEO 2016-06-03 kl. 19:41.
2016-06-03, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Och det är också bevisat i samma anda som allt annat, att han tvättade sig en gång i månaden? Det var hans fru som tyckte att hans kläder borde tvättas denna söndagskväll, intressant eller hur?

Är inte sanningen den att det underligt nog är hans bror som kommer med den uppgiften då utredarna undrar över tvätten? NB:s fru uppger att han duschade en gång i veckan. Vem vet mer?

Att kroppen var "färsk" (lite obehaglig formulering om Lisa) är väl knappast troligt med åklagarens version av händelseförloppet så hunden borde ha markerat bilen. Ja, om flickan mördades direkt och kvickt transporterades iväg så skulle hunden troligen missa.

Ja, då var det kanske inte NB då som frågade efter vägen från någon som joggar och troligen bor där, vore väl hemskt korkat eller hur?

Nej det var ingen lögn, han hade fått den uppgiften av en av Arnes anställda att militären sök där.

Det fetade: Hade kroppen hanterats på det sätt som åklagaren påstår hade hunden markerat.
Det är 110% säkert.
Senast redigerad av nopomil 2016-06-03 kl. 19:52.
2016-06-03, 20:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
Mot detta kan framföras att Nerius DNA finns i Lisas kläder när hon hittades en vecka senare. Detta är emellertid en helt anna fråga. Någon anna har tvingat Lisa i sin bil, dödat henne och trängt henne i ett skåp. Det måste avhandlas som en separat tråd. Hade Nerius under veckan har haft möjlighet att beröra hennes kläder så att DNA har fastnat? Här finns inget alibi.
Hur menar du då att Nerijus skulle vetat om vilka kläder Lisa skulle ha på just denna dagen och sedan planterat sitt DNA och att just du råkar ha insett just den möjligheten? Kan du vänligen försöka fördjupa förloppet. Är det sannolikare att han avsatt sitt DNA Före eller efter mordet menar du och vilken relevans anser du att det har?
Irina har inget alibi för hela tiden heller, men har någon det? verkligen?

Ber om ursäkt jag saknar er stora erfarenhet av liknande svåra fall liksom ert förmåga att lösa ypperligt svåra fall genom att lämna insiktsfullt bistånd liksom till polisutredningar som tröstlöst kört fast på grund av fel inriktningar från början eller bara att utredarna stammar när de tänker. Kan du hjälpa mig att förstå hur du tänker och hur det kan vara relevant?

Att Nerijus DNA inte återfinns i Nerijus Automobil kan det betyda att någon viper så kallad krypskytteravtorkare torkat rent bara för att wileda en wettex på avvägar? Sådana kan ju suga upp till 40 gånger sin vikt oavsett om det är vatten eller bara vanlig avföring bajs. Det är lika tungt ändå!

Nerijus Bilevicius Mord Lisa Holm Blomberg
ALLT.pdf
Senast redigerad av GoogleSEO 2016-06-03 kl. 20:46. Anledning: Förundersökningsprottokoll FUP adderades i akten att underlätta egenhändig informationshantering https://minfil.org/x2m0n0b2b1/Nerijus_Bilevicius_Mord_Lisa_Holm_Blomberg_ALLT.pdf
2016-06-03, 20:03
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det fetade: Hade kroppen hanterats på det sätt som åklagaren påstår hade hunden markerat.
Det är 110% säkert.

Du kan ju inget om hundar, det märks...
Hur skulle hunden kunna markera att det funnits en kropp i bilen om den
var inplastad eller på annat sätt varit emballerad?
Och efter fem dagar av skitlukt från NB i bilen?
Visste hunden att den letade efter Lisa?
Visade hundföraren en bild och sen skulle hunden kolla om lukten fanns där?
Luktar en helt nyligen dödad människa annorlunda än en levande?
Vilken annan bil skulle ha varit mer intressant för hunden att sniffa i?
Hur var det nu igen?
Var Lisa i ladan eller inte?
Senast redigerad av mrfix 2016-06-03 kl. 20:11.
2016-06-03, 20:25
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrfix
...
Hur skulle hunden kunna markera att det funnits en kropp i bilen om den
var inplastad eller på annat sätt varit emballerad?
...
Visade hundföraren en bild och sen skulle hunden kolla om lukten fanns där?
Luktar en helt nyligen dödad människa annorlunda än en levande?
Vilken annan bil skulle ha varit mer intressant för hunden att sniffa i?
Hur var det nu igen?
Var Lisa i ladan eller inte?

Vad jag läst här i tråden bl.a. börjar ett lik lukta inom ca 20 min från dödens inträde. Det gäller att vara snabb i vändningarna alltså. Men jag vet inte om lukten tränger igenom ev. plast.

Det gjordes sök med likhund utanför byssjan, efter att Lisa hittats. Hunden markerade ej, vilket stärker tanken att hon förts dit mkt kort tid efter sin död.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2016-06-03 kl. 20:28.
2016-06-03, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
Om orsaken till Lisa Holms försvinnande i framtiden diskuteras finns det två motstridiga fakta, båda tveksamma. Nerius fru har alltid när hon är i frihet framhållit att Nerius inte kunde föra Lisa bort under perioden 18-20.00, men hon är Nerius fru, som visserligen tvingades vittna under ed. Detta helt utanför reglerna för en svensk rättegång. Men hon får stöd av bröderna Jönsson, som båda passerade Nerius familj ca 19.00. Ingen av dem säger mot Irina.

Det som alla jurister och de flesta vettiga människor betraktar som huvudsaken i utredningen, betraktar du som ovidkommande sidospår av ringa eller ingen betydelse. Din analys är klockren i den bemärkelsen att den är nästan helt utan anknytning till gjorda fynd:

Någon Annan har dödat Lisa, utan att lämna minsta spår efter sig eller förorsaka ett enda vittnesmål.

Denne vålnad har använt sin egen bil, för det vet du, helt enkelt. Dock har denna bil inte avsatt några som helst spår i Några människors medvetande.

Mordet har skett NågonAnnanstans, varom ingen har en susning.

Du medger dock att DNA-fynden är säkert knutna till NB - vackert.

På Något sätt, av Någon okänd anledning, vid Någon okänd tidpunkt har NB "berört offrets kläder" (inte offret, för guds skull !), varvid lite av hans DNA tycks ha fastnat (inte hans blod, för guds skull !).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in