2016-08-02, 11:59
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Hur många år dömdes Nejirus till - och kommer han att avtjäna hela straffet i Sverige?

Kalla mig gärna stolle eller fullblodsidiot - men jag tillhör ju den minimala skara av människor som faktiskt tror/är övertygad om att Nejirus är oskyldig till mordet. Min magkänsla har varit densamma rörande detta sen dag ett (då han greps).

Livstids fängelse och permanent utvisning från landet av både TR och HR som var helt eniga plus avslag på PT i HD.

Tur att han blev dömd på den starka tekniska bevisen, vittnesiakttagelser och avsaknad för alibi istället för din magkänsla, men det får du ha kvar om du vill för det påverkade inte alls bevisningen.
Senast redigerad av PantherE 2016-08-02 kl. 12:03.
2016-08-02, 12:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Mycket intressant dokumentär om profilering i början och hur det var till hjälp i dessa ohyggliga fall av seriemord som här tas upp. Var som att öppna en dörr och se ondskan.
Att se dessa seriemördare som levt dubbelliv - behållit "normala" fasaden utåt och sen se all död och förödelse de ställt till med. För sin njutnings skull. Och så dessa nekanden som blir både nekande till dåden och till vad de är.

Jeffrey Dahmer t.ex, hur kan det finnas så mycket ondska inuti en människa?
Läste att han blev diagnostiserad med borderline personlighetsstörning, schizotyp störning och psykotisk störning men ansågs i juridisk mening vara frisk vid rättegången.

Syftet var att döda och han hade kunnat besinna sig men han fortsatte och visste precis vad han höll på med - som med Nerijus.
Ja, jag kollade också på filmen arkmike la in, mycket intressant då det var historik och framväxt gällande profilering. Sammanföll bra då jag nämnde svensk historik om GMP och Åsgårds kontakter med FBI.

Det som i sig är intressant är diskussionen kring RPU. Kravet, behovet.

Absolut ingenting kring NB indikerar sjukdomsbild, att han, i juridisk mening, ska ha lidit av allvarlig psykisk störning vid tidpunkten för mordet.
Rönnbäck piper i sista minuten i slutpläderingen om detta och har dess innan genomgående rent överbetonat hans friskhet.

Försvaret och exakt alla i Blomberg och hans familj talar sig varma om en socialt fungerande person som varken mumlar för sig själv eller ter sig konfusorisk. Han kan helt klargöra för sig under rättegångarna och samma sak under alla förhör.
Läste att Grann anser att kriminalvården har bättre förutsättningar att behandla sexualbrottslingar via sina program. Problemet är att det är på frivillig basis, förändring kräver motivation. Jag har dock funderat kring om motivationsprogram borde vara obligatoriska på mer individuell basis?

Jag funderar kring behov av behandling för sexuellt våld.

Det är väl problematiskt om systemet inte når de värsta och de enbart "förvaras" fysiskt och hjärnan är programmerad i samma hjulspår - dvs av förnekande, förskönande och i grunden aggressivitet för nån kränkning, svagt Jag, märklig syn på kvinnor (som objekt eller rent nedvärderande och hatiskt) eller vad det nu kan röra sig om. Att vissa sen inte är knappt behandlingsbara är en annan femma - men hur många kan det röra sig om gällande sexualbrott?

Att det sitter i skallen hos många och handlar om makt och kontroll, att personen tappat all kontroll över sig själv och låter drifterna ta överhanden råder ingen tvekan.

Det daltas en hel del i mitt tycke - letas sjukdomar, traumatiska anledningar, dålig självkänsla bla bla bla. Om nu flertal är fungerande män i samhållet, med bra jobb och familjefäder alternativt vanliga ungdomar - ligger då anledningen där?
Jag undrar procentuellt hur många sexualbrottslingar som är psykiskt sjuka versus personer som är inkapabla att hålla snorren i styr rent moraliskt.
Jag vet inte men skulle vilja se siffrorna alltså.
.... utifrån grundmeningarna ATT man inte våldtar kvinnor eller barn, ATT den egoistiska kåtheten inte är det primära som ska tillfredsställas, ATT aggressioner ska hållas i skick och inte gå ut över en svagare part.

Det ses framgång med ROS vilket givetvis är positivt men det vore önskvärt om procenten ökade.
Förebyggande verksamhet är väl ett annat viktigt område gällande synsätt gällande sexualitet och relationer - och hur män ser på kvinnor och barn som nåt jävla redskap att utnyttja.
Jag har för övrigt tröttnat på den vardagsnarcissism som ses i samhället där även kvinnor tycks understöjda det objektfixerade synsättet. Vart fan tar det normala vägen?
Det sensuella, naturliga och vackra. Men det är en annan diskussion.
Senast redigerad av develi 2016-08-02 kl. 12:17.
2016-08-02, 12:17
Bannlyst
Varför upprepar folk samma frågor som står tydlig i sammanfattningarna ?
Senast redigerad av namename 2016-08-02 kl. 13:16.
2016-08-02, 12:19
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Hur många år dömdes Nejirus till - och kommer han att avtjäna hela straffet i Sverige?

Kalla mig gärna stolle eller fullblodsidiot - men jag tillhör ju den minimala skara av människor som faktiskt tror/är övertygad om att Nejirus är oskyldig till mordet. Min magkänsla har varit densamma rörande detta sen dag ett (då han greps).
Domen finns, som i alla rättsligt prövade ABOK-trådar, att läsa i trådens första inlägg.
Livstids fängelse, d.v.s. icke tidsbestämt straff, och överlämning till Litauisk kriminalvård.

"Fullblodsidiot" kan väl vara att ta i, men dina tidigare inlägg i tråden ger inga direkt utvecklande hypoteser om alternativa teorier, men du är tyvärr inte ensam på den fronten..

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

2016-08-02, 13:04
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Domen finns, som i alla rättsligt prövade ABOK-trådar, att läsa i trådens första inlägg.
Livstids fängelse, d.v.s. icke tidsbestämt straff, och överlämning till Litauisk kriminalvård.

"Fullblodsidiot" kan väl vara att ta i, men dina tidigare inlägg i tråden ger inga direkt utvecklande hypoteser om alternativa teorier, men du är tyvärr inte ensam på den fronten..

Tack för vänligheten att uppdatera mig - blev aningen "mätt" på detta fall, tillika denna tråd (som förra sommaren var en guldgruva för information samt "teorier").

En stark magkänsla är tyvärr tämligen svår att skaka av sig. Jag tycker personligen att det är för mycket i detta fall (eller snarare "bevisningen" mot Nejirus) som är helt bananas. Det är för mycket som känns helt orimligt.

Det tidsförlopp som anges känns helt orimligt. Att Nejirus skulle ha hunnit med ALLT detta själv på så oerhört kort tid känns helt fel. Offrets tillhörigheter som spridits ut så oerhört obevakat. Brodern känns inte som skön och tillförlitlig figur. Nejirus fru som fladdrar fram och tillbaka i sina vittnesmål - och som sedan hux flux inte vill hjälpa sin make. Därtill, de vittnesmål gällande Nejirus person som framställer honom i positiv dager. Dessutom finner jag det tämligen självklart, eller iaf rimligt att det kryllar av hans dna överallt i "ladan" och dess många utrymmen. Att han uträttat vissa behov i den enorma ladan är i sig inte superkonstigt - det gör honom definitivt inte till något avvikande sexmonster som bestialiskt mördar en ung tjej och knölar in henne i ett mindre klädskåp.
2016-08-02, 14:12
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Tack för vänligheten att uppdatera mig - blev aningen "mätt" på detta fall, tillika denna tråd (som förra sommaren var en guldgruva för information samt "teorier").

En stark magkänsla är tyvärr tämligen svår att skaka av sig. Jag tycker personligen att det är för mycket i detta fall (eller snarare "bevisningen" mot Nejirus) som är helt bananas. Det är för mycket som känns helt orimligt.
En "guldgruva" av flum ifrån några faktaallergiker kan jag sträcka mig till att instämma i.
Du får nog läsa igenom FUP snarare än tråden ifall du är intresserad av den sanning som lett till välgrundade fällande domar i två rättsliga instanser, samt ett nekat PT i HD.

Nerijus heter förresten den vidrige sexualsadistmördaren som nu är färdigpaketerad för transport till den "ljuvligt bekväma" fångvården i Litauen. Han gillar ju påtvingad närkontakt, så den inlåsningen lär väl "falla honom på läppen". Han blir tvingad att duscha av sig skiten, och han bör absolut inte tappa tvålen utan att ha ryggen fri.
I Litauen värnar man om familjen och han kommer att få en helt ny "storfamilj" för en låång tid framöver. Nu blir han inte den oemotsagda alfahannen längre som kan jävlas med sin fru. Har han tur så slipper han ifrån rollen att vara frun. Han kommer nog rätt snabbt att längta tillbaka till runkstunderna i ladan.
2016-08-02, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Hon har sagt mycket och ingenting stämde för det hon trodde var intressant i slasken visade sig att vara helt ointressant. Det hon hittade var Billy Batong men han hade ju inget att komma med och blev snabbt nerplockad till jorden av åklagarens motbevis.

Var hittade du att ingenting stämde? Problemet är att man inte kollat det.

Det är inte sånt att hon hittade Billy Batong. Det var han som ringde henne.
Den åklagarens " motbevis " var - en tjej som åkte hem en timme tidigare och sedan ändrade hon sig och sagt att hon åkte en timme senare. Hur trovärdigt var det?
Åklagare måste vara objektiv men i detta fallet var han inte.
Det är väldigt konstigt att tjejens vittnesmål var mer trovärdigt än fd polis.
Bl annat innan rättegång blev han och hans familjen hotade.
2016-08-02, 14:37
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma

Den åklagarens " motbevis " var - en tjej som åkte hem en timme tidigare och sedan ändrade hon sig och sagt att hon åkte en timme senare. Hur trovärdigt var det?

Vem faan är Billy Batong ?
Om du har så stort förtroende för honom passar det sig väldigt illa att du har öknamn på honom .
Vad du tror saknar betydelse , det viktiga är hur domstolen uppfattade "tjejens" vittnesmål .
Är du kapabel att bedöma huruvida åklagaren var objektiv eller inte .
Få höra nu vilka kvalifikationer du har .
Vem har blivit hotade ?
Jag menar i verkligheten , inte i dina ghost-fantasier ?
Senast redigerad av boidis12 2016-08-02 kl. 15:06.
2016-08-02, 15:45
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma

Var hittade du att ingenting stämde?
Allt Inger sa stämde ju inte för hon kunde inte påvisa något med fakta varken i TR eller HR.
Hon granskade slasken vilket du inte har gjort så hon borde veta bättre än "kloka" dig om det fanns något av värde i den.

Klart att tjejen som vittnade var trovärdig för även de övriga tjejerna intygade om när hon lämnade kaféet. Och för det andra så har BB uppmärksammat en bil innan tjejerna stängde för dagen och hade inget värde för utredningen. BB körde ju själv med en svart SUV (om jag nu inte missminner mig) när han såg den andra så det var flera SUVar som befann sig vid kaffet vid den tiden med andra ord.

Billy "Batong" B*rtilsson dementerar i media att han har blivit hotad så där kammar du med noll.
2016-08-02, 15:57
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Vad jag kan erinra mig om var vittnesiakttagelserna ytterst bristfälliga - på gränsen till löjeväckande. Gällande Nerijus alibi så ändrade sig väl brodern såväl som frun beroende lite på vilken sida de vaknat på - från dag och förhör till en annan. Att dna från Nerijus återfanns på såväl flickans kropp som på enstaka klädesplagg är väl i sig inte särskilt märkvärdigt om man tror att flickan tagits av daga i ladan. Ladan var ju som sagt han arbetsplats under en väldigt lång tid.

Personligen tror och tycker jag att rättsapparaten marscherade väl snabbt och enkelspårigt fram i jakten på en GM i detta fall. Ännu en gång har media "krävt" ett snabbt avslut på ett bestialiskt mord - landsortspolisen har tveklöst märkt av pressen gällande ett snabbt uppklarande, och funnit Nerijus som en perfekt syndabock - särskilt då man hittat "stark bevisning" inom dna.

Det luktar rättsskandal i min näsa.

Då erinrar du dig helt fel

Vad du personligen tror eller inte tror säger inte ett skit varken om DNa eller rättsapparaten.

Nerijus är överbevisad med alla bevis sammantaget vilket även du med är här oavsett om du tror själv kunna vara större expert på DNA än dom kunniga som jobbar med det dagligen.
Ditt svammel här är just det bara ogrundad svammel utan något konkret alls, bara din magkänsla som spelar dig ett stort spratt även så din näsa som tydligen lyktar på fel ställe.
Senast redigerad av PantherE 2016-08-02 kl. 16:00.
2016-08-02, 16:09
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Då erinrar du dig helt fel

Vad du personligen tror eller inte tror säger inte ett skit varken om DNa eller rättsapparaten.

Nerijus är överbevisad med alla bevis sammantaget vilket även du med är här oavsett om du tror själv kunna vara större expert på DNA än dom kunniga som jobbar med det dagligen.
Ditt svammel här är just det bara ogrundad svammel utan något konkret alls, bara din magkänsla som spelar dig ett stort spratt.

Jag är absolut ingen expert på dna. Precis som de flesta andra litar jag (eller vill) på människor som arbetar med det, och är utbildad inom området.

Det som förvånar mig, eller kanske än mer förbryllar är att så många utgår ifrån att en polis (polistekniker) inte kan göra fel, uppfatta fel - att rättsapparaten inte kan begå misstag. Intressant. Särskilt med tanke på att förtroendet för polisen och dess myndighet aldrig varit lägre än vad den är idag. Ögnar man lite snabbt i flertalet ändlösa trådar här på FB så inser man ju tämligen fort att förtroendet för polisen är i det närmaste noll. Men, i detta fall har de gjort "alla rätt" och ingen tveksamhet finnes?
Det känns en smula motsägelsefullt om du frågar mig.
2016-08-02, 16:27
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Jag är absolut ingen expert på dna. Precis som de flesta andra litar jag (eller vill) på människor som arbetar med det, och är utbildad inom området.

Det som förvånar mig, eller kanske än mer förbryllar är att så många utgår ifrån att en polis (polistekniker) inte kan göra fel, uppfatta fel - att rättsapparaten inte kan begå misstag. Intressant. Särskilt med tanke på att förtroendet för polisen och dess myndighet aldrig varit lägre än vad den är idag. Ögnar man lite snabbt i flertalet ändlösa trådar här på FB så inser man ju tämligen fort att förtroendet för polisen är i det närmaste noll. Men, i detta fall har de gjort "alla rätt" och ingen tveksamhet finnes?
Det känns en smula motsägelsefullt om du frågar mig.

Vad är det som polisen har gjort fel i Lisa-fallet enligt dig .
Precisera dig istället för att komma med det vanliga tramset .
Samma med resten av rättsapparaten , exakt vad har de gjort för fel .
Så alla har noll förtroende för polisen ?
Inga som har uttalat sig om Lisa-fallet har något att anmärka på .
Nu menar jag personer som verkligen har kunskap om det som dom uttalar sig om .
Inte en skock amatör-detektiver med egna "magkänslor" .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in