2016-08-12, 02:10
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vederbörande jobbar hårt på att dementera sexuellt motiv - men lyckas inte värst bra så jag förstår att liknelsen väcker anstöt.
Det är bh:ar som dragits upp av krimtekniker, NB som bara tog en skön runk i ladan, satte på sin fru eller slangade diesel och Lisa kom och störde och NB blev så rasande att han mördade henne. Där slutar den fantastiska gärningsbeskrivningen.
Trovärdigt? Not.

Btw har jag tittat tillbaka på Rader igen då mordet på Josie är grymt lika. Fick fram att hon vägde 52 kg så det torde vara i Lisas viktklass. Hon hittades som sagt hängande i ett vattenledningsrör stående på tåspetsarna och med trosorna nere vid anklarna.
F.d. FBI-agenten och profileraren Douglas kontaktades för att hjälpa polisen i Wichita med morden.
Jag har översatt hans ord (originaltext i spoiler) då det är intressanta reflektioner från en mycket erfaren polis med tanke på att Lisa utsattes för samma horribla hängning.

" Allt jag kunde tänka på var Josephine Oteros ögon då jag satt där med mina studier - BTK: s elvaåriga offer i hans första serie av mord, den som han hade hängt från ett rör i källaren i familjens hus efter att han strypt hennes föräldrar och yngre bror.

Inget i min karriär kunde förbereda mig på tanken vad denna oskyldiga lilla flicka måste ha uthärdat innan hon slutligen dog av kvävning. Jag hade arbetat med mer mordfall gällande barn än jag kunde komma ihåg, men något i detta fall var annorlunda.
Den här mördaren kändes inte mänsklig.

Alla män jag hade jagat och studerat var monster, men ändå kunde jag vanligtvis ana något välbekant och mänskligt även hos de värsta av dem. Oavsett hur fruktansvärt deras slaktande var så hittade jag en uns av skörhet inom dem. Men jag kunde inte finna detta hos mördaren i Wichita. När jag trodde att jag hade studerat och klassificerat varje variant av ondska så framträder detta missfoster. Han var en klass för sig själv."

Originaltext:
Precis så där tänker man om Nerijus - han är omänsklig, saknar goda, normala, grundläggande mänskliga egenskaper.
Omänskligt ondskefull, rakt igenom.
Saknar empatisk förmåga, klarar bara av självömkan - att tycka synd om sig själv.
2016-08-12, 03:03
Medlem
Dragonflashs avatar
Det är förstås ihängande att skriva om en mördare som inte tolererar människor och hugger åt höger och vänster samtidigt som denne visat sig vara flitig och arbetat på en liknande plats där han troligen kommer att sitta isolerad av många olika skäl. Man kan inte sätta sig i situationen och anta att han agerade ensam utan att störa tråden. Ja kanske var NB en enstöring som trivdes bland människor och ogillade just en sorts ung kvinna. Kanske är samhället så infekterat av den sortens människor att de glömmer bort att vinka till sig varandra? Så vitt jag kan se så var NB ensam med Lisa och eftersom han var svår att handskas med redan innan väldigt sexuellt upphetsad av att begå det som närmast måste ha varit en ritual. Men om sanningen ska fram så är han inte den enda i sin tidigare umgängeskrets. Och ska man verkligen lämna ett sådant område obevakat? Det finns miljoner skäl till att gräva vidare i samma stad. NB är troligen väldigt ensam eller så känner han vid det brott som begåtts att han inte förmår att tänka vidare. Det finns miljoner skäl att hjälpa denna NB att slutföra undersökningen om rätts teorier angående rättssak eftersom han nekade till brott.
Senast redigerad av Dragonflash 2016-08-12 kl. 03:09.
2016-08-12, 03:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Precis så där tänker man om Nerijus - han är omänsklig, saknar goda, normala, grundläggande mänskliga egenskaper.
Omänskligt ondskefull, rakt igenom.
Saknar empatisk förmåga, klarar bara av självömkan - att tycka synd om sig själv.
Ja, och det intressanta är att det sägs vara så orimligt att hänga henne såsom skett dvs med sexuellt eller sadistiskt motiv (för ovanligt mord, för tung, för kort vakenhet för sadism, inget lidande) och nu senast nåt urkorkat om att sadister kollar på hur könet reagerar vid en hängning...

Kan meddela att Rader ströp henne innan han bar ner henne i källaren, han förvånades då hon vaknade till. Uppenbart var hängningen med i hans fantasi där han skulle glo på henne och runka oavsett vaken eller inte.
Lägger in lite mer gällande psykopaten och sexualsadisten Rader i spoiler då det blir så långt annars.
Äcklets egna skrivna poem om Josie:
Citat:
Josephine, when I hung her really turn me on; her pleading for mercy then the rope took whole, she helpless; staring at me with wide terror fill eyes the rope getting tighter-tighter.

Douglas profilerar innan Rader åkt fast (egen ö-sättning, originaltext i spoilern):
Citat:
Beskrivning hur han genomförde mordet via det Rader berättat. Obehagligt med tanke på detta rättsfall:
Citat:
Senast redigerad av develi 2016-08-12 kl. 03:11.
2016-08-12, 15:21
Medlem
Brutes avatar
Skärpning i tråden!

Fokusera på aktuellt fall och skippa tjafset med åsikter om andra postare i tråden.
Viktigast, läs och följ moderatorsmeddelandet som dyker upp när ni skall posta..

//mod
2016-08-12, 19:04
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Det skulle inte förvåna mig då cross-dressing är vanligt förekommande innan fantasier skenar, tas i bruk och blir mord. P-A-R-A-F-I-L-I-E-R som inte får nämnas högt, schhh... Flertal av förövarna har ägnat sig åt fetischer gällande underkläder och gjort inbrott innan. Williams lyckades med hela 82 inbrott utan att upptäckas. Det kanske var NB som var inne och stal trosorna för frugan?

Precis det jag menade lite underfundigt, NB kanske var så trött att han fick på sig IB:s trosor
2016-08-12, 19:57
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ja, och det intressanta är att det sägs vara så orimligt att hänga henne såsom skett dvs med sexuellt eller sadistiskt motiv (för ovanligt mord, för tung, för kort vakenhet för sadism, inget lidande) och nu senast nåt urkorkat om att sadister kollar på hur könet reagerar vid en hängning...

Kan meddela att Rader ströp henne innan han bar ner henne i källaren, han förvånades då hon vaknade till. Uppenbart var hängningen med i hans fantasi där han skulle glo på henne och runka oavsett vaken eller inte.
Lägger in lite mer gällande psykopaten och sexualsadisten Rader i spoiler då det blir så långt annars.
Äcklets egna skrivna poem om Josie:

Douglas profilerar innan Rader åkt fast (egen ö-sättning, originaltext i spoilern):

Beskrivning hur han genomförde mordet via det Rader berättat. Obehagligt med tanke på detta rättsfall:
Otroligt obehagligt att läsa Raders beskrivning av dådet. Hur han till varje pris ville hänga henne och hur han njöt av varje sekund han kunde beskåda hennes rädsla - rädslan då hon visste att mördaren kontrollerade allt och att hon snart skulle dö. Mår illa när jag läser hur han drar ner hennes byxor, skär upp bh:n och drar upp tröjan - med ena handen - med den andra onanerar han.
Fy fan vad vidrigt!
Och, det här vidriga, som är så ondskefullt, omänskligt och sanslöst äckligt ligger nog mycket nära det Nerijus gjorde mot Lisa.
Ryser av obehag, usch!
2016-08-12, 20:17
Medlem
Citat:
Otroligt obehagligt att läsa Raders beskrivning av dådet. Hur han till varje pris ville hänga henne och hur han njöt av varje sekund han kunde beskåda hennes rädsla - rädslan då hon visste att mördaren kontrollerade allt och att hon snart skulle dö. Mår illa när jag läser hur han drar ner hennes byxor, skär upp bh:n och drar upp tröjan - med ena handen - med den andra onanerar han.
Fy fan vad vidrigt!
Och, det här vidriga, som är så ondskefullt, omänskligt och sanslöst äckligt ligger nog mycket nära det Nerijus gjorde mot Lisa.
Ryser av obehag, usch!

Ja man värjer sig instinktivt bara vid tanken vad som kan ha hänt Lisa. Obehagligt hur likt själva tillvägagångssättet synes vara.

Att förstå hur någon kan utföra dylika gärningar. Men en person som är, av någon anledning, i total avsaknad av samvete., empati och andra känslor vi kallar mänskliga är det kanske helt möjligt?

I Raders fall vet vi att det var helt möjligt.
Senast redigerad av Remark 2016-08-12 kl. 20:20.
2016-08-13, 00:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, det är grymt obehagligt när dessa väl öppnar käften, dock givande med tanke på hans stash (dagböcker, foton, tidningar, teckningar) som han gömde för frugan samt att han är så verbal då det ger en inblick i dessa störda personers hjärna.
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja man värjer sig instinktivt bara vid tanken vad som kan ha hänt Lisa. Obehagligt hur likt själva tillvägagångssättet synes vara.
Att förstå hur någon kan utföra dylika gärningar. Men en person som är, av någon anledning, i total avsaknad av samvete., empati och andra känslor vi kallar mänskliga är det kanske helt möjligt?
I Raders fall vet vi att det var helt möjligt.
Ja, det är möjligt även om det tack och lov är ovanligt - nånstans finns dessa avarter om det så är Wichita eller i Blomberg. Det som förvånar mig är likheten med Rader; snaror, asfyxi, att glo utan penetrering, bindande, överdrivet frihetsberövande.
Rader var gift i 34 år, två barn. I 31 år lyckades han hålla sig undan radarn, så visst funkar det att leva dubbelliv och verkar rar men samtidigt ha mörka sjuka fantasier (bind- torture-kill). Den ultimata drömmen för Rader var att hänga en flicka i en lada med silo vilket NB iscensatte.

Rader gick ut och in i fantasivärlden som om han levde i parallella världar. Han beskriver själv att vissa suggessiva rörelser fick honom som i trans och att han brukade snurra en penna som en propeller i skolan och försvinna in i fantasierna. Han behövde bara titta in i typ en fläkt och försvinna in i dagdrömmar om att fånga och binda en flicka med rep (kom att tänka på det beteende som beskrevs om NB under rättegången). Rader nämner ordval som "robotic" och "autopilot" om sig själv i rätten; att han inte kände värst mycket överhuvudtaget. Antar att det är lika lätt att stänga av pga av ett totalt ointresse som att fly in i dagdrömmeri. Det märks att han tappar fokus helt av och till under intervjuerna - om det inte handlar om honom (grandiositet).
Han gillade fantasierna bättre än själva morden:
Citat:
The fantasy is better than the crime—because in my fantasies, everything was always under control.
Han identifierade sig med en annan sadistisk mördare; Harvey Glatman som band och psykiskt torterade sina offer samt fotade dem. NB verkar vara i samma nisch då han inte gav sig på henne fysiskt (penetrering, slag, mutilation osv).
Citat:
Harvey Glatman, his crimes weren’t about killing, raping and torturing at all—they were all about the rope.’ ”
Rader sat there, moving his lips as though he were repeating the words I’d just recited to him. I waited for him to say something, but he remained silent. So I spoke.
“So all you really cared about was binding your victims with rope?” I asked. “Was the hunting for victims, even the killing, just secondary? Your fantasy was to look at someone who you had totally immobilized and made powerless, someone who you were in total control of, free to do as you pleased.”

He nodded, listening to me as though I were a doctor describing some type of physical condition that had troubled him for most of his life.
Han flyter omkring i bilen i sitt eget välkända område (comfort zone) likt NB:
Citat:
I found mine the old-fashioned way. I got in my car and started driving.
“You know, I used to love driving around with classical music on, looking for projects in areas where I felt comfortable, where I knew my way around and felt familiar with the streets.
Citat:
“I remember every detail like most people do their favorite movie, and I play it over and over again inside my head. That’s really how it all started back when I was a child. I had these thoughts and images that played out inside my head. The more I thought about them, the stronger they became. I just got so caught up in them that pretty soon . . . they took me over. I couldn’t fight them anymore.”
Inside the mind of the BTK. Douglas& Todd.
2016-08-13, 02:29
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Vad är det för sannolikhet att NB är oskyldigt dömd?
Jag menar, nån måste ha räknat på sånt.
2016-08-13, 03:47
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Menar du rent generellt, hur stor sannolikhet det är att en mördare blir oskyldigt dömd?
Eller, rättare sagt, hur liten sannolikheten är till det?
Varje mordfall är ju unikt med sin unika bevisning i det specifika fallet så det går knappast att göra någon sannolikhetsberäkning, att jämföra fall till fall.
Med den solida tekniska bevisning som finns i Lisa Holm-fallet är nog sannolikheten lika med noll för att Nerijus skulle vara oskyldigt dömd.
2016-08-13, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Sannolikhet är tydligen intressant. Om du tar DNA-bevisningen och NB:s egen utsaga blir det kanske 4 till 5 %. Lägger du sedan till att NB saknar alibi för aktuell tid och de vittnen som framträtt, landar du på kanske minus 2 till 3 % för att NB är oskyldig.
2016-08-13, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenH
NB är ÖVERBEVISAD....som GM.
Ärendet är avslutat.

Det finns andra nya tragiska mord man kan granska.

Lägg av med allt TRAMS fram och tillbaka.
LÅT LISA OCH HENNES FAMILJ NU ....Sörja det tragiska ödet.

Lägg ner hela diskutionen....för NI har ingenting NYTT att komma med i detta ärende.

Ägna Er åt andra saker istället.

SNÖA INTE IN......I detta ärende.

Det är utrett och dom fallit till den jäkla Bödeln som avrättade Lisa.

LÄGG NER....LÄGG AV:::

ÄRENDET ÄR AVSLUTAT.

Ska det vara så jävla svårt att fatta detta, och istället visa Lisas familj respekt och ge dom lugn och ro att få sörja den lilla fina flickan Lisa.

LÄGG NER:
Har ingen avvikande åsikt. Varför detta tramsiga angrepp?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in