Citat:
Ursprungligen postat av
katw
Alla är inte ämnade att studera nationsbeteckningar på registreringsskyltar som är identiska med svenska vid obehagliga situationer. Tala för dig själv.
Du vet inte vad Adriana skulle ha svarat. Svar på frågan om registreringsskyltar hade varit intressant när minnet fortfarande var färskt.
Citat:
Ursprungligen postat av
katw
Jag tolkar att de lämnar olika uppgifter. Frugan i sällskapet har inte sett något alls vid caféet. Att de passerar efter fickringningen torde vara sant, men det spelar ingen roll för helheten.
Det spelar stor roll. Om Lisa var ensam vid mopeden efter samtalet med pappa, vem pratade hon med under samtalet? Det är inte någon eventuell mördare, han hade inte lämnat henne ensam. Personen gick upp i rök, syntes inte och har inte hört av sig. Det är osannolikt att Lisa hade sällskap under samtalet.
Citat:
Ursprungligen postat av
katw
Vad var det som var annorlunda? Att det var en svart mini-SUV, att den körde sakta eller att "den höll på att vända på vägen?
Att den körde sakta och höll på att vända. Han anmälde en ovanlig händelse vid platsen, att en flicka höll på att stiga på en moped var ingen ovanlig händelse.
Citat:
Ursprungligen postat av
katw
Frun tyckte inte det var något konstigt med detta. Självklart är det en intressant iakttagelse om polisen söker en försvunnen flicka från ett begränsat område vid aktuell tid är det självklart att reagera och komma ihåg detta först om det är detta man sett först. Bilar förekommer överallt i alla dess former på våra vägar.
Minnet fungerar inte så logiskt som du tycks tro. Som bilförare kan han ha irriterat sig på den långsamtgående bilen och minns den i första hand. Du har inget annat belägg för att ifrågasätta vittnesmålet än att det inte passar in i din teori.
Citat:
Ursprungligen postat av
katw
Syftar du på denna bild
https://d.cdn-expressen.se/images/92...6x9/632@60.jpg ?
Tycker du på fullt allvar att de tunnhåriga polismännen är ljusare än NB? Putsa glasögonen människa.
Ja, jag menar bland annat den bilden, och polismännen är ljusare än NB.
Citat:
Ursprungligen postat av
katw
Om bild nr 3 är NB så är det i mycket unga år. Den är inte särskilt rättvisande i sammanhanget. Klart att det är lätt att "missta sig på personers utseende" då.
Det är ännu lättare att missta sig på folks utseende ur minnet efter fyra månader.
Citat:
Ursprungligen postat av
katw
Ingen. Jag vet inte varför jag ska kommentera frågor som du ställt till annan skribent.
Svaret är intressant, oavsett vem som svarar. Det är tillåtet att svara på frågor ställda till andra.
Citat:
Ursprungligen postat av
katw
Men visst:
-Han ändrar ju utseende med årstiden så frågan om blond då är inte relevant. Att hon kunde peka ut honom berodde på att hon fortfarande mindes situationen och kände obehag för mannen ifråga.
Han har ändrat utseende. Mycket annat ändras i minnesbilden från händelsen, varför inte utseendet?
Du gissar Adrianas svar, ett svar baserat på ditt önsketänkande. Adrianas svar hade fortfararande varit intressant.
Citat:
Ursprungligen postat av
katw
-Färgen på bilar precis som med människohår kan variera beroende på bland annat sol och vinklar. Återigen var det en olustig situation för henne. Detsamma gäller klädseln. Alla kan inte hålla sig med samma fotografiska minne som Flashback-detektiver med 60000+ inlägg.
Det var exakt samma ljus och vinkel i beskrivningen 8 och 12 juni, så det beror inte på det. Nyss skrev du att hon mindes situationen och kände obehag. Hur kan då minnet av bilen ändras?
Detta är inte vad Adriana skulle ha svarat. Adrianas svar hade fortfarande varit intressant.
Citat:
Ursprungligen postat av
katw
-Jadu, AB kanske ville klämma åt svärfars bäste hantverkare och skapa lite familjefejd, vad vet jag? (OBS Ironi)
Trams för att du saknar svar. Adrianas svar hade fortfarande varit intressant.
Citat:
Ursprungligen postat av
katw
-NB rökte troligen innan han åkte från Handlar'n. Alternativt rökte på platsen.
Mannen rökte troligen på platsen eller i bilen. Om han rökte innan hade röklukten avtagit. NB anlände till Handlar'n 19:20 och åkte därifrån tre minuter senare. Det fanns inte tid att röka. NB lämnade Handlar'n 19:23 och det var fem minuters körväg till kopplingsstationen. Händelsen skedde ca 19:30, vilket ger mycket kort rökpaus. Om NB rökte på platsen kunde han inte ha sett Adriana komma på avtagsvägen mot järnvägsstationen. Han skulle alltså ha stannat på måfå och inväntat ett lämpligt offer. Hur troligt är det?
Detta är inte vad Adriana skulle ha svarat. Adrianas svar hade fortfarande varit intressant.
Citat:
Ursprungligen postat av
katw
-Tjafset med löpsedlarna är avhandlat för två år sen (minst).
Det har diskuterats, men fortfarande är Adrianas svar intressant. Såg hon löpsedlarna?
Citat:
Ursprungligen postat av
katw
-På frågan om Medelplanas riktning har hon förmodligen sett vägskyltar då hon passerat platsen tidigare utan att ha lagt på minnet exakt vart det låg.
Citat:
Ursprungligen postat av Adriana i TR
Och så stannade jag och så frågade han om vägen till Medelplana, som inte ligger särskilt långt därifrån, det är inte så komplicerat att köra dit heller, men det hade jag ingen aning om, jag är inte så kunnig om området så jag tog upp på mobilen.
Hon hade alltså ingen aning om var Medelplana låg. Hon sa inte att hon visste på ett ungefär var det låg.
Du gissar Adrianas svar, ett långsökt svar baserat på ditt önsketänkande. Adrianas svar hade fortfararande varit intressant.
Du hoppade över den här frågan:
Citat:
Ursprungligen postat av
XeniaOnatopp
- 8 juni sa du att du tänkte visa honom kartan i mobilen. Nyss, när åklagaren förhörde dig, sa du att du visade honom kartan i mobilen. Varför ändrar du din historia igen?
Jag förstår varför du hoppade över den, för där är det mycket tydligt hur Adriana ändrar sin historia från förhör till förhör. Hon har uppenbarligen tänkt mycket på händelsen och lagt till och ändrat omedvetet. Tingsrätten gjorde rätt bedömning:
Citat:
Vad gäller händelsen vid kopplingsstationen får denna bedömas med stor
försiktighet. Adriana Berglund var vid fotokonfrontation osäker på mannens
utseende. Hon har beskrivit en bil som inte stämmer helt överens med utseendet på
Nerijus Belivicius bil. Dessutom ska beaktas att bilder på Nerijus Belivicius funnits
i media varför Adriana Berglund kan ha påverkats. Det finns således ett utrymme
för att Adriana Berglund fyra månader senare kan ha tagit fel på person då hon
pekat ut Nerijus Belivicius som den man hon talade med vid kopplingsstationen.
Händelsen ger därför inget stöd till påståendet att det varit Nerijus Belivicius som
sökt kontakt med en kvinna, eventuellt med brottsligt syfte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Felix52
Du kanske borde avstå från att försöka förklara det tekniska kring mobilsök. Detta eftersom du inte tycks ha en susning om hur det funkar.
Hade du haft denna kunskap hade du inte ältat celler och masters räckvidd, det funkar inte så. Det du beskriver är en mobils uppkoppling gentemot en specifik operatör. Detta har inget med pejling att göra.
I detta fall har Lisas mobil pejlats och hennes färdväg har klarlagts. Ifrån det hon gick ut från kaffet tills mobilen var stendöd i mjölkrummet. Detta har gjorts med en noggrannhet mellan 0,5 0ch 1 meter. Helt enligt beställarens önskemål.
Nej, nej och åter nej. Alla master "ser" alla mobiler inom räckhåll, men om mobilens abonnemang inte stämmer med mastens ägare glömmer masten informationen omedelbart. Den har ingen anledning att minnas och operatören får inte minnas.
Det du beskriver är sök i realtid. På myndighets uppdrag kan operatörer samarbeta och spåra en mobil med stor noggrannhet, men det sker bara i speciella situationer. Polisen visste att Johanna befann sig i livsfara och fick den hjälpen att leta rätt på henne. Tyvärr kom räddningen försent.
(FB) Lindshammar: Ung kvinna mördad! Mordet på Johanna Gurgu.
Det är bara aktuell operatör som mobilen är uppkopplad mot som får spara data, och de sparar bara vilken cell mobilen befann sig i. Det var ingen som anade att något skulle hända Lisa denna kväll, så att någon realtidslokalisering skedde ligger helt utom trovärdighetens ram. Att du dessutom skulle sitta på insideinformation ligger ännu längre bort.
Men, för all del, plotta Lisas mobils väg från kaféet runt hörnet, över vägen och in i ladan och mjölkrummet med tidsangivelser så ska jag tänka om. Jag har hittat uppgifter som säger vilken minut mobilen förflyttades över vägen in i ladan, det ska bli intressant att jämföra min slutsats med dina uppgifter.