2015-10-09, 07:38
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag är inte intresserad av utlägg om Bluestar. Vad jag skriver i första hand är att:
1. allt behöver inte återfunnits på hans arbetsplats.

Det ska bli väldigt intressant att se om han kan förklara om någon av DNA-träffarna är bortom arbetsplatsen alternativt sitter på ett ställe där kontaminering inte är relevant förklaring.
Jag antar att bevisningen inte presenterats detaljerat för mer honom än "vi har hittat DNA på denna ägodel - hur förklarar du detta?"

2. Det behöver inte vara ett föremål som Luminol-testats. Det kan ha skickats in och vid en forensisk undersökning har DNA påträffats. Det kan därmed handla om föremål som torkats av alternativt att det funnits i mängd som inte ses öht. Det är mer rimligt att tro att Bluestar används på själva brottsplatsen alternativt vid undersökning av bil - möjligen då synligt blod ses - som inte kan läggas i en brun papperspåse...

Du har tydligen inte fattat pointen !

Det viktiga här är att det nu står klart, via polisens egna uppgifter i media, att blod INTE hittats på ETT ENDA utav de många "Lisa tillhörigheter-fynd" som hittats mellan den 7 Juni och den 12 Juni på kvällen.

Intressant är då att polisen/åklagren har sagt att dom hittat MGMs blod på Lisas tillhörigheter, samt DNA i blodspår på Lisas tillhörigheter, well well det må så vara, MEN!... då måste det vara på Lisa's tillhörigheter som hittats EFTER den 12 Juni på kvällen !!!

Vi får se vad som står i FUP
2015-10-09, 07:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Du har tydligen inte fattat pointen !
Det viktiga här är att det nu står klart, via polisens egna uppgifter i media, att blod INTE hittats på ETT ENDA utav de många "Lisa tillhörigheter-fynd" som hittats mellan den 7 Juni och den 12 Juni på kvällen.
Intressant är då att polisen/åklagren har sagt att dom hittat MGMs blod på Lisas tillhörigheter, samt DNA i blodspår på Lisas tillhörigheter, well well det må så vara, MEN!... då måste det vara på Lisa's tillhörigheter som hittats EFTER den 12 Juni på kvällen !!!
Vi får se vad som står i FUP

... Det är uppenbart du som inte fattar. Det ses inte synligt blod, det är skickat på analys och det har inkommit svar ATT det finns DNA i form av blod.
Ja, ÅK har återgett analyssvar. Det säger med andra ord inte ett skit om NÄR eftersom vi inte vet när svar inkom och det första analyssvaret har inkommit efter gripandet. Det just DNA som kvarhåller NB och hans bror frias. Inledningsvis uppgavs att det inte fanns teknisk bevisning.
2015-10-09, 07:42
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Är bevisningen tillräcklig för fällande dom, idioten har försökt dölja brottet och skyddar en mördare:

Då kan han sitta där tills han ruttnar och skylla sig själv.
Och Lisas mördare går lös? Borde inte polisen få bakläxa och bevisa mordet innan någon döms för det?
2015-10-09, 07:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Och Lisas mördare går lös? Borde inte polisen få bakläxa och bevisa mordet innan någon döms för det?
.. Sicket dravel. Sicket vansinnigt försök till att försvara en uppenbar idiot i så fall.
Har du fått kramp i dina dåraktiga försök att beskylla polisen

Jag tror inte ett smack på skyddande av brottsling iom att han tiger. Han lär behöva prata ut väldigt snart. Hur de sen utläser bevisningen är upp till domstol och där är vi inte än.
Senast redigerad av develi 2015-10-09 kl. 07:48.
2015-10-09, 07:50
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jo men om domstolen bara tar upp mål om åklagaren är säker på fällande dom, så har ju i praktiken åklagaren dömt, om han inte väcker åtal. Om han är rädd om sin prestige kommer han eventuellt att underlåta åtal i fall som borde ha prövats i domstol och kanske hade lett till dom. Jag håller inte med Lambertz om allt, men det var väl den här problematiken som han drev innan han tystnade: han tyckte att flera av Quickmålen borde ha prövats av domstol, medan åklagarna avstod från åtal. Att åklagaren ska vara objektiv tycker jag är en orealistisk idé. Han är ju bara människa och spelar en roll. Jag tror mera på ett system med maktdelning och renodlade roller. Jag råkar ha 1600-talets rättsväsende som hobby. I det system som då rådde (och inte var så osofistikerat faktiskt) har jag intrycket att åklagaren tog alla mål till rätten, där han hade misstanke om skuld helt enkelt. Ibland förlorade han.

Du menar att åklagare skall åtala utan att vara säkra på att de har rätt person? Det blir inte bra, den principen lämnade man för länge sedan.
2015-10-09, 08:00
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
... Det är uppenbart du som inte fattar. Det ses inte synligt blod, det är skickat på analys och det har inkommit svar ATT det finns DNA i form av blod.
Ja, ÅK har återgett analyssvar. Det säger med andra ord inte ett skit om NÄR eftersom vi inte vet när svar inkom och det första analyssvaret har inkommit efter gripandet. Det just DNA som kvarhåller NB och hans bror frias. Inledningsvis uppgavs att det inte fanns teknisk bevisning.

Polisens tekniker tillkallades vid varje fynd som polisen ansåg sannolikt tillhöra Lisa, eller var kopplad till hennes försvinnande (polisens uppgift i media) och därför var av mycket stor viktighet för utredningen .

Det är ju logik att polisen's tekniker då, med det samma, med Bluestar, testar om det finns blod på dessa fynd så att polisen snabbt kan få bevis för om Lisa möjligtvis utsatts för våld.
OCH!!! Halllåååå... iom att polisen ju själv går ut och säger att det inte fanns blod på några av dessa fynd, ja då fanns det väl för fasen inte blod på dom fynden, fattar du ???

Eller tror du själv på att polisen skickar iväg alla fynden till NFC och väntar en veckas tid på att få besked om det fanns blod på fynden ???
2015-10-09, 08:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
SVT Nyheter Väst: Därför dröjer Lisa Holm-åtalet
5:56 min

.. Glömde häromdan att citera in den del du inte tog med - så jag gör det nu.

Citat:
Det är inte alls konstigt att åtalet i Lisa Holm-fallet dröjer enligt juridiska experten Elisabeth Massi Fritz.
I Gomorron Sverige på onsdagsmorgonen förklarade den juridiska experten Elisabeth Massi Fritz varför det tagit sådan tid innan åtal kommer angående det misstänkta mordet på Lisa Holm. Hon menar att ett sådant här fall tar tid att utreda.
– Det är väldigt många personer som ska höras, ofta flera gånger, det är brottsplatsbesiktning, obduktion, DNA-spår och så vidare i en sådan här omfattande förundersökning, säger Elisabeth Massi Fritz.
Är det vanligt att det drar ut så här på tiden?
– Ja, det är vanligt.

Citat:
Vice chefsåklagare Lars-Göran Wennerholm har begärt förlängning av åtalstiden till den 21 oktober. Elisabeth Massi Fritz tror att det är tillräckligt med tid för att försvaret ska hinna förbereda sig och tror att åtal kommer att väckas då
.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...sa-holm-atalet
2015-10-09, 08:06
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
.. Sicket dravel. Sicket vansinnigt försök till att försvara en uppenbar idiot i så fall.
Har du fått kramp i dina dåraktiga försök att beskylla polisen

Jag tror inte ett smack på skyddande av brottsling iom att han tiger. Han lär behöva prata ut väldigt snart. Hur de sen utläser bevisningen är upp till domstol och där är vi inte än.

Den gängse uppfattningen i sådana här (hypotetiska, MGM är inte dömd ännu) är att om bevisningen är övertygande, så är den anklagade skyldig. Det är domstolen som bestämmer den saken och om bevisningen räcker till fällande dom för mord är det... mord.

Vi får helt enkelt se, dels vilken bevisning som finns, dels vilka alternativa åtalspunkter åklagaren kommer med. Att MGM nekar till brott är en gångbar strategi, vare sig man är oskyldig som ett lamm eller skyldig som synden.
2015-10-09, 08:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Polisens tekniker tillkallades vid varje fynd som polisen ansåg sannolikt tillhöra Lisa, eller var kopplad till hennes försvinnande (polisens uppgift i media) och därför var av mycket stor viktighet för utredningen .
Det är ju logik att polisen's tekniker då, med det samma, med Bluestar, testar om det finns blod på dessa fynd så att polisen snabbt kan få bevis för om Lisa möjligtvis utsatts för våld.
OCH!!! Halllåååå... iom att polisen ju själv går ut och säger att det inte fanns blod på några av dessa fynd, ja då fanns det väl för fasen inte blod på dom fynden, fattar du ???
Eller tror du själv på att polisen skickar iväg alla fynden till NFC och väntar en veckas tid på att få besked om det fanns blod på fynden ???

Hjälp vad du yrar.
Jag skriver om icke synligt blod ända från inläggens start.
Det fanns inte svar från teknisk bevisning inledningsvis. NB omhäktades då svar med teknisk bevisning inkom. Sen har fler svar inkommit och framöver meddelar ÅK att ett av DNA-spåren är blod. De inledande dagarna fanns tre fynd: handske, mobilskal samt delar av mobil. I media har uppgivits att de att de inväntar analyssvar. Det lär handla om NFC.

Det är totalt ointressant det du kommer med - eftersom du inte har en susning om det är sprayat på tillhörigheter på PLATS.
Du har inte kommit med nåt revolterande som du tycks tro iom att du postar samma sak gång efter annan. Jag är hemskt ledsen.

Det intressanta är ATT det finns DNA varav en typ är blod.

Visst vore det väl jättebra om det är tung teknisk bevisning? Vad tror du de andra DNA-träffarna handlar om? Kan det ha hittats något i hans bil som omhändertogs?
2015-10-09, 08:21
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
De umgicks inte med någon. De höll sig helt för sig själva. Litauer gör kanske alltid så. Själv tycker jag att det är lite märkligt trots eventuella språksvårigheter. Ingen vet särskilt mycket om dem i Blomberg alltså. Kanhända har grannar m fl uttryckt sig diplomatiskt. Vi vet inte vad de egentligen tycker.

Jo vi vet vad godsägaren och de som uttalat sig om dem tycker. De säger att de är normala och trevliga. De har jobbat för i 6 är. Varför skulle de ljuga om det?

De jobbade 6 dagar i veckan. Jag tror knappast någon annan i en liten bygd i samma ålder hade umgåts så mycket med andra än familj och kollegor om de jobbar 6 dagar i veckan. Det är inget konstigt alls.

Finns ingenting på den misstänkte i nått lands polisregister. Han kan inte klassas som nått annat än fullt frisk och helt normal tills motsatsen är bevisad. Hur kan det komma sig att en sådan individ begår ett sådant bestialiskt mord och sedan blåneka så länge.

Varför skjuts rättegången upp? Stämmer det som LGWP säger att det är riktiga amatörer som uträtt detta så har jag ännu svårare att tro de har rätt man.

Har man sedan tidigare stora och kända fall i det svenska rättsväsendet som fallerat i åtanke så skulle det inte alls vara speciellt konstigt om även det här gick åt skogen.

Allmänläkaren och obducenten dömdes på felaktiga grunder. CP dömdes på felaktiga grunder. Joy Rahman sätt oskyldigt dömd i flera år. Thomas Quick dömdes felaktigt för 7 mord. Då undanhölls till och med DNA-bevis från annan människa.

Jag ser inget hinder att det även här har dragits felaktiga slutsatser, skarvats och att de redan bestämt sig tidigt. Speciellt om det är amatörer som varit involverad.

Det ligger en hund begraven. Tror fortfarande de har fel kille. Blir mer och mer övertygad.
2015-10-09, 08:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Den gängse uppfattningen i sådana här (hypotetiska, MGM är inte dömd ännu) är att om bevisningen är övertygande, så är den anklagade skyldig. Det är domstolen som bestämmer den saken och om bevisningen räcker till fällande dom för mord är det... mord.

Vi får helt enkelt se, dels vilken bevisning som finns, dels vilka alternativa åtalspunkter åklagaren kommer med. Att MGM nekar till brott är en gångbar strategi, vare sig man är oskyldig som ett lamm eller skyldig som synden.
Visst är det så, kan brott bevisas så är man juridiskt skyldig och ska dömas. Men vissa anser att det räcker med att griftefridsbrott bevisas för att man ska dömas för mord.
2015-10-09, 08:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ja, jag skrev att finns teknisk bevisning* kommer han dömas för mord.
Att neka är gångbart. Att förklara teknisk bevisning lär han dock behöva.
* För fällande dom.
Senast redigerad av develi 2015-10-09 kl. 08:30.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in