2015-10-25, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Du kanske har missat sommarens mediautspel i Expressen av den käre professorn? Det vägs givetvis också in i det här fallet.

Men jag ser i likhet med Bergakungen gärna fram emot en pudel i programmet på tisdag.
GW klarar sig nog, han skriver i Expressen och är i Veckans Brott därför att han har högt underhållningsvärde och det vet han om. Så har det varit sen har var en nyexaminerad spolning till kriminolog och uppträdde i Måndagsbörsen på SVT. Han spekulerar som oss andra. Men inte desto mindre är han en synnerligen skärpt slyngel som intellektuellt kan slå de flesta på fingrarna.
2015-10-25, 01:14
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, du missar något, varför rädd för att spilla Lisas DNA i bilen, men inte rädd för att spilla eget DNA på Lisas kläder? Om han vore så försiktig att han använde ett annat fordon måste han ha insett att han måste göra sig av med Lisas kläder och tillhörigheter på ett varaktigt sätt.

Det ligger något i det du skriver, alldeles bortsett då från att lastaren inte verkar gå att pressa in i tidsluckan och troliga observationer av NB:s bil.

Dock vill jag än en gång varna för att applicera för mycket länsstolslogik på mördare och andra grova brottslingars beteende. Är det orimligt att han tänker ungefär "Jag har ju handskar så det kommer inte att finnas några spår från mig på kroppen. Men kroppen kan lämna spår i bilen, så jag måste skydda den på något vis" Eller så vill han bara inte behöva tänka på att hennes kropp legat direkt på mattan/plasten i hans bils bagageutrymme.
2015-10-25, 01:16
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Kom att tänka på en sak som innefattar varför NB inte duschar så mycket.
Psoriasis kan vara anledningen.
Han har kanske inte den medicinen han bör ha för sina besvär, därför väljer han att inte duscha då det kan svida under dusch och klia värre efter dusch.

En tanke bara.

Nja, visst kan det ha en viss betydelse vid svår psoriasis. Bad med ex olivolja är ju definitivt bättre än dusch. Dusch med duschtvål kan vara väldigt uttorkande. Nu vet inte jag om de hade badkar.
NBs fru borde ju ha rätt stora synpunkter på hans hygien. Sova med en illaluktande skitgris gör ju ingen glad.
Psoriasis som är en systemsjukdom, inte en kosmetisk hudsjukdom, leder ofta till att personen drar sig ifrån fysisk kontakt med sin partner. Jag tror inte alls på att de haft så mycket sex som hans fru säger.

Nej, den dåliga hygienen beror nog snarare på depression, att han inte bryr sig, att han inte orkar sköta sin hygien helt enkelt. Ett personligt förfall som slutar i mord.

NB har dålig action på sin fjong, han är allmänt frustrerad. Det enda han kan göra är att onanera med slak lina. Frun blir inte tillfredställd, gnällig och tjatig. Det växer ett inre tryck. En agiterad depression.
Mäns depressioner kan se lite annorlunda ut än kvinnors depressioner. Män kan vara mer utåtagerande, aggressiva, kvinnor gråter mer osv.

En faktor som kunde läsas i utlåtandet av forskaren på KS var att just impotens kan vara en del i orsaken till att en man börjar begå övergrepp på kvinnor. Dock bara EN liten faktor.
Senast redigerad av Shrink 2015-10-25 kl. 01:23.
2015-10-25, 01:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det ligger något i det du skriver, alldeles bortsett då från att lastaren inte verkar gå att pressa in i tidsluckan och troliga observationer av NB:s bil.

Dock vill jag än en gång varna för att applicera för mycket länsstolslogik på mördare och andra grova brottslingars beteende. Är det orimligt att han tänker ungefär "Jag har ju handskar så det kommer inte att finnas några spår från mig på kroppen. Men kroppen kan lämna spår i bilen, så jag måste skydda den på något vis" Eller så vill han bara inte behöva tänka på att hennes kropp legat direkt på mattan/plasten i hans bils bagageutrymme.
"Jag blöder, men det gör nog inget. Polisen kommer inte att hitta blodet", är ett i sammanhanget helt ologiskt tänk.
2015-10-25, 01:19
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koksalt2
Jag har läst 100 talet förundersökningar, vissa FU är obegripliga andra är helt självklara. Men det är något med detta fallet som inte stämmer! Har kommit till förhör med IB nu, har mycket läsning kvar men får inte grepp om det.

Bara jag som har denna känslan?

Jag har den känslan också.

Som helhet känns det ju som att bevisen är överväldigande starka mot honom, men när man funderar och gräver i FUP så väcks mycket funderingar, frågetecken och just det - en konstig känsla av att det "fattas" något, eller att något är fel.

Det kan naturligtvis ha naturliga orsaker. Det finns ju naturligtvis luckor i kartläggningen och olika vittnen har olika uppfattningar, påverkas av snacket på byn och påverkas av tidens gång (vittnesmålen ändras hos en och samma person).

Men ändå ... det känns inte helt bekvämt.
2015-10-25, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Jag har för mig att det nämndes i juni, precis när de blivit inplockade, att de hade planerat att åka hem till Litauen senare i juni, eller i juli. Eller till och med flytta hem igen.

Intressant! Jag vill också minnas att det var så. GM ville alltså passa på att utföra sina sjuka fantasier innan han begav sig hemåt igen.
2015-10-25, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungont
I Blombergs egendom 10 markerade lik, blod, spermahundar vid ett flertal platser.
Platserna var inte i villan som också undersöktes utan enbart i garaget. Dessa fynd topsades, vad visade de? Var LH även där? Sedan fortsatte transporten mot Martorp där alla fynden hittades på vägen?
Intressant aspekt, det var där NB (troligen han) dagen före försökte lock till sig AJ:s joggande svärdotter. Vid den dolda bakvägen in till Blomberg 10 som stod tomt. Finns det någon saknad kvinna som skulle kunna ha råkat ut för vår bara så skötsamme och arbetsamme Litauer. Någon som han sen lyckats få att försvinna på ett effektivare sätt.

Ang. den joggande kvinnan kan han ha kört förbi henne på landsvägen och sen stannat där han gjorde för att locka henne till sig? Hade han kännedom om var hon skulle kunna komma springande?
2015-10-25, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Troligen inte, sen är det fråga om vad det är för lastare, hur fort går den? En del importmaskiner kan vara spärrade till 20 km/h. Inget för NB som körde som en rallyförare.
Jag har tänkt om vad gäller lastaren. NB hade en plan med den som aldrig blev av. Han skulle omfördela, förbereda och "rigga" rishögen så att han lätt och geschwint kunde få Lisa med tillbehör längst ner i botten på högen. Nu gick inte det. Men han höll fast vid rishögen ändå. Jackan och hjälmen hittades där. Lisa hann aldrig dit.
Bannlyst
En detaljerad sammanfattning om hur det utom all rimligt tvivel har gått till vore på sin plats? Orkar inte läsa Fup
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Advokaten måste väl meddela innan förhandlingarna vilka personer hon eventuellt vill kalla? Och ge in aktbilagor på material från slasken eller annorstädes hon ev. tänker lägga fram för domstolen.

I övrigt finner jag inte skäl att besudla tråden mer med våra inbördes gräl om annat än topic. Vilket ju också var skälet till att jag en gång skrev det där du-vet-vad: Att få dig att sluta förorena tråden med dina hatkomplex gentemot mig.
Ja, hon måste redovisa sina bevis före förhandlingen, och det har hon antagligen redan gjort.

Jag hatar dig för dina upprepade kommentarer om postare, deras intellekt och annat ovidkommande. Jag vill också hålla mig till topic.
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
"Jag blöder, men det gör nog inget. Polisen kommer inte att hitta blodet", är ett i sammanhanget helt ologiskt tänk.

Seriöst tror jag inte han upptäckte det förrän det var försent.
Tur han kände när han blev nödig

Jag trode först det var någon som ville leda fram var BO fanns med mobiler mm

Men sen funderade jag lite, han var nog livrädd för upptäckt och hoppades på att han var överlägset smartare än polis mfl
2015-10-25, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Nja, visst kan det ha en viss betydelse vid svår psoriasis. Bad med ex olivolja är ju definitivt bättre än dusch. Dusch med duschtvål kan vara väldigt uttorkande. Nu vet inte jag om de hade badkar.
NBs fru borde ju ha rätt stora synpunkter på hans hygien. Sova med en illaluktande skitgris gör ju ingen glad.
Psoriasis som är en systemsjukdom, inte en kosmetisk hudsjukdom, leder ofta till att personen drar sig ifrån fysisk kontakt med sin partner. Jag tror inte alls på att de haft så mycket sex som hans fru säger.

Nej, den dåliga hygienen beror nog snarare på depression, att han inte bryr sig, att han inte orkar sköta sin hygien helt enkelt. Ett personligt förfall som slutar i mord.

NB har dålig action på sin fjong, han är allmänt frustrerad. Det enda han kan göra är att onanera med slak lina. Frun blir inte tillfredställd, gnällig och tjatig. Det växer ett inre tryck. En agiterad depression.
Mäns depressioner kan se lite annorlunda ut än kvinnors depressioner. Män kan vara mer utåtagerande, aggressiva, kvinnor gråter mer osv.

En faktor som kunde läsas i utlåtandet av forskaren på KS var att just impotens kan vara en del i orsaken till att en man börjar begå övergrepp på kvinnor. Dock bara EN liten faktor.
Nu vet jag inte om det är generellt men har träffat på några balter som är och typ byggjobbar här som bokstavligt talat har luktat skit. Men ingen misstanke om att de skulle vara lustmördare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in