Från 18:26 då fickringing gjordes av Lisa till omkring kl 19:00 så finns det verkligen extremt lite tid för MGM.
Sållar man bort alla vittnen som inte väl kände till NB och hans bil blir tiden som NB och familjen Jönsson säger. Det kan vara så illa att NB var hemma redan kl:18:10 om man ska tro Arnes fru och att runt 19-tiden var han ute och rökte en andra gång från det han kom hem.
Smälter man samman förhören med AB, IB och NB så stämmer deras berättelser och tidpunkter ganska bra. Det trots 5 dagar att glömma på och stor press i förhören.
Familjen Jönsson har lika svårt att komma ihåg tider som litauerna och även dom tar fel. GJ och VJ säger att dom åkte från studentfesten kl 19:00 och att det tar 15-20 min till herrgården. Ett annat förhör är det 18:30. Gustav och Henrik uppger att dom träffades i allén och pratade i ca 5 min.
Henrik kom till Andreas ca kl.18.59-19.00 (s.247 (209))
Sammantaget och kontrollerat hjälpligt så gott det går så stämmer ändå alibit väl för familjen Bilevicius. Sen att IB och AB är rädda och tvivlande är förklarligt med tanke på hur förhören genomförts och trycket från allmänheten.
Förhör med Jönsson, Gustav; 2015-08-27
s.240 (202)
Citat:
Gustav konfronteras med uppgifter om att både Irina och Nerijus berättat om att de sett Gustav åka från Blombergs säteri och att de åkt Gärdesvägen mot Gum. Att Nerijus hejat och varit på väg ut för att prata med dom, men att de inte stannade. Gustav uppger att det är högst troligt att han hejade på dem om de stod utanför deras bostad. För det gör han alltid, då han ser dem och det är inte säkert att han lagt detta tillfälle på minnet.
Ingen mer press från förhörsledaren här om plats, tid eller vägen mot Gum och det är lite synd.
Är GJ:s vita Audi A3, HJ:s grå Mercedes combi, E-klass och AJ:s svarta Honda CRV undersökta av krimminaltekniker? Jag menar att alla dessa bilar befinner sig i området och vid rätt tidpunkt för Lisa försvinnande och alla känner väl till fyndplatserna. Det hade ju varit bra att utesluta dessa fordon också och inte bara Arnes BMW (på verkstadens misstanke) och NB:s grå WV Sharan (vid gripande).
Förhör med Jönsson, Arne; 2015-06-17
s.221 (183)
Citat:
...
Arne säger att ingen annan har rört BMW:n. "Så BMW:n har inget med det hela att göra", säger han. Om Hondan hade fungerat så kunde man tänka sig att någon av litauerna hade använd den. Men den gick inte att köra, de hade inte bytt batteri. På söndagen den 14/6 beställdes en bärningsbil som laddade batteriet. Batteriet laddades ur mellan torsdag/fredag, dvs 11-12/6.
...
Jo, den gick att köra. Assistans kom dit och startade Hondan för honom. Batteriet räckte sedan för larmet som utlöstes på nattet.
Förhör med Trozelli, Lars Magnus; 2015-06-17
s.258 (220)
Citat:
...
Arne kom sedan hem och lars Magnus och Arne åkte sedan runt på Arnes marker för att titta gården och grödorna och de var också vid ladan, och inne i den, mitt emot Caféet för att titta på den anläggning Arne höll på att bygga där. De åkte in vid ladans baksida med bilen. Efter detta körde de till Gum och över markvägarna till Martorp där de tittade lite på gården. De körde sedan över Skogen tillbaka till säteriet. De åkte i Arnes Honda CRV. Den var mörkblå eller svart.
Lars Magnus uppskattade att de var ute och åkte ungefär mellan 16.30 och 17.30. Han kunde inte komma ihåg att de var vid caféet i samband med detta. Arne hade berättat att det var en flicka som hette Lena som hade caféet.
...
Det finns ingen anledning att misstro Arnes fru heller. Hon hade koll på tid och väntade på middagsgästerna. Att hon tittade ut och såg familjen är mycket troligt.
Förhör med Fernandez Coto Jönsson, Ascension; 2015-06-15
s.187 (187)
Citat:
J säger att Arne och makarna Trocelli stod i biblioteket och väntade på att Henrik och Adriana skulle komma. Hon vet att klockan var ca 18.00 då hon tittade ut genom fönstret. Hon ser då att Irina sitter och röker på trappan till deras lägenhet. De två männen står intill henne. Hon kommer inte ihåg vad de hade för kläder på sig men hon har för sig att någon hade något mörkt och den andra något ljust. J säger att hon är 99,9 % säker på att det är på söndagen hon ser dem. Vid 18.15 kommer Henrik och Adriana och middagen kan börja. De sitter i köket och äter och ser då inte till Irinas och brödernas bostad.
Det ser ut som om NB har alibi och omöjligen kan ha utfört detta överarbetade mord under en halvtimme, som det nu maximalt blev. Det leder då till rimligt tvivel och svårigheter att få till en livstidsdom trots DNA i mina ögon.
Visst, bortser man från familjerna Jönssons och Bilevicius vittnesmål så blir NB åter en tänkbar GM. Alltså vittnen som känner till familjen Bilevicius mindre ska väga mer.
Det är svårt att förstå att folk tycker det här är en bra utredning, det är luckor överallt. Jag hoppas att inte fler utredningar vad det gäller mord ser ut på det här sättet i vårt land.
Dessutom tycker jag att advokaten inte riktigt håller måttet heller, men hon har haft extremt lite tid i denna stora utredning + slask.
Då återstår det mycket besvärande tekniska bevisningen i form av blod och DNA att analysera. Har läst FUP fram och bakifrån flera gånger så nu tar vi en sväng till med teknisk bevisning. Tyck vad ni vill, det är ok för mig.