2015-11-01, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krutkungen
Jag har också en tanke. Det som händer 18.23 då Lisas mobil tappar all kontakt
behöver inte innebära att mordet sker exakt då. Det kan väl vara så att mobilen
laddat ur. (Vad hade hon för mobil? Hur många timmar höll batteriet på en sådan modell?
Laddade hon mobilen under dagen på caféet?) min tanke är att det är något som
håller Lisa kvar på plats efter stängning. Kan hon ha tappat något som hon letar efter?
Min tanke är att hon återigen har tappat sitt örhänge, som verkar sitta dåligt. Mobilen
är urladdad och hon kan inte ringa sin pappa och säga att hon ät försenad. Hon letar
på gårdsplanen, men hittar inte örhänget. Det hittas dock av någon annan (gm) senare.
Det betyder att mordet kanske inte skett exakt 18.23 utan säg något senare.
Det där diskuterades igenom i somras. Det finns ett vittnesmål om att hennes batteri var "dåligt". Men det skedde ju ett fickanrop några minuter senare också.
2015-11-01, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag undrar varför AJs fru i FUP säger sig ha sett alla tre litauerna utanför deras hus klockan 18 på middagen men nu har ändrat sig. Hennes förklaring att hon inte trodde att de hade med mordet att göra är inte så bra. Antingen såg hon dem eller inte.

Klanen sluter leden?
2015-11-01, 16:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
AJ - en ekonomisk rufflare och gambler.

Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Ursäkta men vad pratar ni om? Avböjt att vittna?

Man kan inte själv välja om man vill vittna eller inte. Enda undantaget från skyldigheten att vittna är om man är om man är nära anhörig till den åtalade. Är AJ kallad att vittna så är det både hans medborgerliga plikt och juridiska skyldighet att göra detta. Han kan inte "avböja" bara för att han inte har lust att vittna. Var har ni fått detta märkliga påstående ifrån?

Ja jag vet att det är på det sättet att man inte kan välja om man vill vittna eller inte.

Jag fick berättat för mig av personer som själva har varit med under rättegångsdagarna att AJ vägrade att inställa sig. Tydligen ville tingsrätten inte "bråka" med honom så han slapp göra det.

En person berättade att han sällan hade sett så dryga och malliga personer som AJ:s båda söner. Den som däremot inte var på det sättet var fru Jönsson. Hon verkade trevlig och pratade bra svenska.

En kvinna i en av salarna skrek om familjen Jönsson: "Djävla pack"! Ingen sa emot henne!

Nej denna klan verkar inte vara populära i dessa trakter. Har man själv sett godsherren i egen hög person så förstår jag att det är på det sättet.

Har själv fått berättat för mig från flera UL att AJ är en rufflare och gambler. Alltså en ekonomisk sådan. Han skall också nu ha blivit anmäld för att ha anlitat svart arbetskraft. Om detta stämmer vet jag inte?
2015-11-01, 16:01
Medlem
loverlians avatar
Funderat på det där med NB,s renlighet och sexualvanor. Enligt AB och IB duschar NB sällan, 1 gång i månaden ungefär om jag inte minns fel att dom har uttryckt. Enligt IB duschar han varje gång innan dom har sexuellt umgänge, altså blir det sex 1 gång i månaden. Under den tiden LH är försvunnen kommer ingen av dom ihåg om dom haft sexuellt umgänge med varandra. Hade man sex 1 gång i månaden borde man väll komma ihåg detta mer än väl borde man tycka. Sedan har jag fått intrycket av att AB är den som kollat på grova sexuella bilder och att det är IB som pockar på att hon vill se på porrfilm. Kan det vara så att IB och AB har en sexuell relation bakom ryggen på NB och att dom nu gör allt för att bli av med honom?
I dom lugnaste vatten simmar dom fulaste fiskarna och här får jag känslan av att dom består av IB och AB. För vem skulle lämna sin make och sin broder i ett främmande land innan man vet att han är skyldig till brottet? Normalt skulle man väl stanna kvar och stötta tills motsatsen bevisats.
2015-11-01, 16:02
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nosemonkey
Lite tröttsamt att läsa alla konspirationsteorier. Fallet är utrett av proffs, inte av amatördetektiver på FB. Det är helt uppenbart att GM har extremt bra lokalkännedom, och mycket väl kände till att arbetsboden där LH gömdes stod avsides och användes sällan. Detta faktum gör att kretsen av misstänkta gärningsmän är väldigt liten. Det faktum att MGM's DNA finns på ett flertal avgörande ställen är helt avgörande för vem som är skyldig - oavsett vad amatörer klurar ihop rörande avsiktlig kontaminering från någon som vill misstänkliggöra MGM. Polisen och Missing People har i samarbete gjort ett gediget jobb (för ovanlighetens skull), det är inga tvivel om att rätt man sitter och försvarar sig tafatt i tingsrätten. Må han få lagens hårdaste straff, och personligen kommer jag inte att gråta om han råkar illa ut i fängelse eller i framtiden efter avtjänat straff. Att mörda en oskyldig 17-årig flicka, på detta bestialiska vis dessutom, ska rendera i ett livslångt helvete för gärningsmannen.

Apropå de som ständigt försöker misstänkliggöra pappan/familjen - lägg ner! Antingen är ni uppväxta i "white trash"-familjer där föräldrarna antingen skiter i sina barn eller försöker vara kompisar med dem, eller så njuter ni av att förvärra familjens lidande. Dessa föräldrar har brytt sig väldigt mycket om Lisa (och hennes syster får man förmoda), vilket de visat genom att ha tydliga regler. Har själv barn i Lisas ålder och förvånas över hur 13-17 åringar springer vind för våg hela nätter, inte sällan fulla och rökandes mm. Vad blir det av såna barn som har föräldrar som inte orkar bry sig??

Lisa verkade vara en kanontjej, lugn och stillsam men med humor, ambitioner och med planer för sitt liv. En toppentjej helt enkelt jämfört med de snorungar man ser ute sena kvällar och nätter. Därför är detta så otroligt tragiskt, hon hade föräldrar som visste vilka faror som finns och som gjorde allt - ändå kan man inte försvara sig mot enskilda dårar eller mot ödets nyck att Lisa befann sig på fel plats vid fel tillfälle (även om jag misstänker att MGM mycket väl visste att det var tjejer som ensamma körde moped, och han visste när caféet stängde - så helt slumpmässigt var det nog inte även om det råkade vara Lisa som var ensam kvar just denna dag).

Kommer troligen inte att skriva mer i denna tråd, för mig är fallet löst. Kan bara önska att familjen får lugn och ro och får sörja i fred. Vila i frid Lisa, du var värd så mycket mer!

Väldigt bra skrivet, tack det behövdes
2015-11-01, 16:02
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Då var nog liket inte under kraftig förruttnelse. Det var ju tydligen rätt så kallt dessa dagar... kallaste sommardagarna i smhi´s historia om jag inte minns fel, å andra sidan så säger de så om alla möjliga vädertyper.

Jag har luktat på lik som legat i rumstemperatur i tre dygn, och jag lovar att den lukten inte går att dölja ens för en människa som har bra mycket sämre luktsinne än en halvdöd hund. Jag kanske har fel, men jag har för mig att det stod att det var en hundförare från missing people som tittat in i byssjan. Jag ska kolla upp det i fupen, för hade det varit en likhund så hade den nog hittat de få molekylerna som funnits i den höga koncentrationen av kolvätemolekyler som var... obs jag hittar bara på det där med kolvätemolekylerna... det kan väl heta vad som helst men jag menar lukten av bensin eller diesel.

Ingen liklukt i boden = Lisa dog senare än 7 Juni
2015-11-01, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
HJ och GJ talas vid 19:00 , fem minuter, enligt HJ FUP sida 205.
HJ åker för att hämta rullskidor hos en vän.
Jag hittar inget om att GJ skulle kommit redan 18:30.
GJ och dotter var på studentmottagning.
Lite märkligt dock med en studentmottagning på en söndag, det har jag aldrig varit med om men det är kanske annorlunda i Västergötland.
Studentmottagningen var i Årnäs som verkar höra till Mariestad.

Intressant att när jag söker på Mariestads kommuns hemsida verkar det vara så att studenten i Mariestad var på fredagen den 12 Juni. ?

http://www.mariestad.se/Mariestad/St...nten-2015.html

FUP sida 205

"Honorine uppger att de hade många gäster och att det var trevligt väder. Honorine kan inte
uppskatta när Gustav och Victoria lämnade festen men säger att det var tidig kväll vid
tidpunkten då de flesta började avvika från festen. Hans och Pernilla Klingspor var de som
lämnade sist och då var det sen kväll."

Det var inte vacker väder i Blomberg den dag vi talar om men det kanske var det utanför Mariestad? Eller talar vi om rätt tider men fel dag?
2015-11-01, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Hon dog ju av hängning så då borde hon ha varit vid liv innan hon dog?

Ja det är väl klart att hon levde innan hon dog? Haha Fattar noll vad du menar :P
2015-11-01, 16:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Såg ej deras ansikten.

Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag undrar varför AJs fru i FUP säger sig ha sett alla tre litauerna utanför deras hus klockan 18 på middagen men nu har ändrat sig. Hennes förklaring att hon inte trodde att de hade med mordet att göra är inte så bra. Antingen såg hon dem eller inte.

Enligt vad jag har fått berättat från personer som har varit på rättegången, så berättade fru Jönsson i tingsrätten att hon såg tre personer sitta utanför deras hus. Vad hon däremot inte såg var dessa tre personers ansikten.
2015-11-01, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Det där diskuterades igenom i somras. Det finns ett vittnesmål om att hennes batteri var "dåligt". Men det skedde ju ett fickanrop några minuter senare också.

Ok, missat det.
2015-11-01, 16:07
Medlem
Reviewss avatar
Angående fönsterblecket som skulle sättas upp hos G*stav J*nsson på Håkan Jonsgården:

NB och GJ hade kommit överens om att arbetet skulle utföras under söndagen den 7/6 (s.191).

Kvällen innan (6/6) pratar trion om att få sysslan gjord dagen därpå, då NB är ledig.

IB uppger olika tider för när hon ska ha begett sig över till AJ´s hustru. På s. 1269 säger IB att "kl 09 gick jag dit för att hjälpa till..."
NB medger i förhör att han vaknar till när IB stiger upp. Enl egen utsago sover han fram tills kl 14.00 då IB åter är hemma.

Hypotes: NB stiger upp så snart IB har slagit igen dörren efter sig, klär på sig för att åka ut till G*stav och fixa fönsterblecket. Han vet att det är lika bra att få det gjort direkt för att slippa IB´s tjat, om inte annat. Och han är inte på humör idag.

På väg till Håkan Jonsgården möter han LH på moped, klockan är nu c:a 09.15 (LH påbörjar sitt arbete på kafét den dagen kl 09.30). Gårdagens miss med A*riana gör att adrenalinet triggas på nolltid när han får se LH.

Han utför vad han lovat och åker tillbaka hemåt via Martorp.
Samtidigt är T*omas och A*nika ute på hundpromenad i riktning mot Herrgården. "Mitt på rakan" möter de litauernas bil, vilken de känner igen sedan tidigare. Vittnena uppfattar att endast en av bröderna färdas i bilen. De hälsar på varandra, klockan är då någonstans mellan 10.00 och 10.30.
Det är dessa vittnen som senare under kvällen runt 19.30-19.45, observerar samma bil komma körande i hög fart från Martorpshållet, i höjd med Kinnekulleleden. Föraren bär mörka solglasögon och vinkar åt dem nu med.

Båda dessa vittnen säger sig vara helt säkra på dag eftersom de kan relatera till annat.

NB parkerar bilen utanför hemmet och smyger försiktigt in för att inte väcka sin bror, han går så in till sitt rum för att "sova".

På e.m påminner IB honom om att ta itu med fönsterblecket. Han åker till kafét för att "hämta verktyg". I själva verket spanar han inifrån mjölkrummet och börjar förbereda sitt ofattbart grymma dåd.

Påminner om att detta är en hypotes, baserad främst utifrån tillförlitliga vittnesuppgifter samt trions ovetskap om varandras göranden under f.m.
2015-11-01, 16:07
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Skaraborg2; Det vet du väl att de gör här på landet. Utan att utpeka någon. De som känner sej träffade får ju tala för sej själva.

Men det är vanligt.

Och eftersom AJ å hans efternamns-namne i norra delen av skaraborg inte är adliga kan man undra om det är ett rikemanssyndrom.

Verkar så på de senare.

Men här är det vida känt att det förekommer svart arbetskraft.

Det va det första jag tänkte angående hans anställda.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in