2015-11-03, 13:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Visst är det väl så att eftersom åklagaren är den som kallat frun så är det han som ska inleda förhöret?
Ja.
Avstängd
Horrorgrams avatar
Varför ändrar hustrun sin historia nu kring att han NB var hemma?

Panik för att inte ha någon som försörjer henne mer?
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
En fråga till dig.
Är du av samma uppfattning som mig - att detta är en okunnig kommentar av Britta Svensson:

Britta Svensson: Taktiskt misstag av försvaret att låta åklagaren börja förhöra frun. Han smulade snabbt sönder hennes försök att ge maken alibi med nya uppgifter som hon aldrig nämnt under nio polisförhör

Visst är det väl så att eftersom åklagaren är den som kallat frun så är det han som ska inleda förhöret?

Det stämmer, den som åberopat ett vittne inleder förhöret.
Medlem
Citat:
Britta Svensson: Taktiskt misstag av försvaret att låta åklagaren börja förhöra frun. Han smulade snabbt sönder hennes försök att ge maken alibi med nya uppgifter som hon aldrig nämnt under nio polisförhör
Om frun ville vittna kan väl Rönnbäck inte göra nåt. Får hon ens avråda frun att viitna?
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
FÖRKLARA DETTA !!!

MGMs DNA inte hittats på Lisa Holm's kropp
MGMs DNA inte hittats på snöret, som var lindat runt Lisa Holms hals
MGMs DNA inte hittats på tejpen runt Lisa Holm huvud
MGMs DNA inte hittats i MGMs bil som åklagaren påstår att Lisa flyttades till Martorp i
MGMs DNA inte hittats på Lisa Holm's hjälm
MGMs DNA inte hittats på några av de 10 Lisa's tillhörigheter som hittades utkastade "längs grusvägen"

Inga fingeravtryck av MGM har heller hittats på något föremål kopplat till detta fall
Alltså, att hantera något, en sak eller person, innebär inte per automatik att det måste avges DNA.
Avsaknad av DNA utesluter alltså aldrig att Lisas kropp hanterats, snöret hållts i, tejpen använts, hjälmen hanterats osv...

Det säger varken för eller emot vem som hanterat allt detta, det enda vi med säkerhet vet är att det har hanterats av annan än Lisa och det vet vi utifrån omständigheterna och inte via DNA.

Avsaknad säger alltså ingenting, träff däremot kan indikera vem med mer eller mindre styrka beroende på var det hittats samt i vilken form.
Bannlyst
Angående att avge mycket DNA, så bör det kunna bero på att torra fragmentiseringar lättare uppstår i skinnet som vid tex psoriasis, de blåser lättare dit vilket också i samma andetag egentligen också betyder att de också blåser lättare bort. Men tveksamt om det gäller när denne är svettig, då bör nog fragmenten snarare följa svetten. Låt oss se om tankelinjen håller ... för en man med handskar

Troligen är en upphetsad person med tydlig målsättning i startklar att genomföra dessa mer svettig än andra, speciellt med dessa kraftkrävande utsvägningar på så många plan.

DNA finns inte på silvertejprullen som Nero själv lagt dit från början. Där finns bara BOs DNA såsom toppen av en buteljerad spiral. Jag det låter korkskruv & det kluckar flaskhals, det kräver nog att någon tänkt ett varv och sedan dragit något utslätande ett varv till. Men efter att ha använt den för att tejpa brottsoffret så läggs den utom tillbaka, något som antagligen bara den som lagt dit den från första början skulle göra som oplanerad akt. Detta då denne nu har en hel del annat att tänka på. Nu sitter bara Lisas DNA i på rullen i pappasken. Spik tumme.

Tycker det däremot är störigt att fiberanalyser av boden saknas, liksom flera material
samt att de vitala delarna av Lisas telefon saknas när de kan avge info

Var den växtdel som hittades på kroppen matchningsbar mot det som fanns utanför och ett tecken på att ett avtagande av emballage skett utanför boden
Medlem
Citat:
FÖRKLARA DETTA !!!

MGMs DNA inte hittats på Lisa Holm's kropp
MGMs DNA inte hittats på snöret, som var lindat runt Lisa Holms hals
MGMs DNA inte hittats på tejpen runt Lisa Holm huvud
MGMs DNA inte hittats i MGMs bil som åklagaren påstår att Lisa flyttades till Martorp i
MGMs DNA inte hittats på Lisa Holm's hjälm
MGMs DNA inte hittats på några av de 10 Lisa's tillhörigheter som hittades utkastade "längs grusvägen"

Inga fingeravtryck av MGM har heller hittats på något föremål kopplat till detta fall

Förklara istället varför inget kommit fram som stöder eran gullponkes oskuld,trots djupdykning i slasken mm....
2015-11-03, 13:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Ställer mig faktiskt tveksam om hon kan det endast utifrån ett förhör i domstol. Se det fetstilta, det krävs att myndigheten ska ta upp anmälan och som vi vet tar domstolar tar inte upp några anmälningar.

"Den som, i annat fall än som avses i 6 §, hos åklagare, Polismyndigheten eller annan myndighet sanningslöst tillvitar någon annan en brottslig gärning, påstår besvärande omständighet eller förnekar friande eller mildrande omständighet, döms, om myndigheten ska ta upp anmälan i sådan sak, för falsk tillvitelse till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader."

Ok. Jag är osäker - men denna begränsning är vad advokat tidigare sagt till mig. Att t ex påstå att du sett en person begå ett brott trots att så inte skett och du medvetet ljuger kan leda till att du själv anklagas för brottet "falsk tillvitelse".. och att det gäller även anhörig i vittnesbåset.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollsvans
Om han inte hade haft som mening att döda, så hade han ju verkligen åkt dit. Hur tänkte du att han skulle komma undan annars på en sån liten ort, som han desutom bor och är känd på? Då hade han ju även haft brottsoffer som vittne.

Han kanske överföll henne bakifrån och fick henne medveslös med hjälp av repet, på så sätt skulle han inte röja sin identitet, det kan även avslöja tejpen över ögonen

Men att nåt i hans sjuka lek gick snett och hon dog

Är bara vilda spekulationer. Tror inte någon här inne kan sätta sig in i hans tankesätt, om nu han är den skyldige.
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja.

Det var försvaret som kallade henne, det var inte åklagaren.

IB hade ringt upp försvaren igår.
2015-11-03, 13:12
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Men du glömmer dom som säger att han inte var där eller att han i alla fall inte alls var där på dom tidpunkterna

Nej jag glömmer ingenting. Svaret är att dom är osäkra. Anita t ex är Anita 82 år, åldern spelar ett spratt. Hon hade fel tidigare om Henrik. Så varför kan hon inte ha fel igen. Hon sa att Henrik inte lämnade middagen, vilket var fel. Han lämnade middagen och kom inte tillbaka förens senare på kvällen.
2015-11-03, 13:12
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ok. Jag är osäker - men denna begränsning är vad advokat tidigare sagt till mig. Att t ex påstå att du sett en person begå ett brott trots att så inte skett och du medvetet ljuger kan leda till att du själv anklagas för brottet "falsk tillvitelse".. och att det gäller även anhörig i vittnesbåset.

Jag är också osäker för jag var av samma uppfattning som du tills jag för en stund sedan läste lagtexten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in