2015-11-09, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, han kommer att bli fälld, han har lika stor chans som en snöboll i helvetet. Frågan är bara om han ska gå direkt i fängelse, eller om han ska passera RPU först.

Men, åklagaren hade tillräckligt med material för åtal före tilläggsprotokollet, det visste han på förhand. Varför åtalade han inte då?

Förmodligen både och.

Andra frågan har jag redan svarat på.
2015-11-09, 00:33
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Han som inte såg hjälmen och den färgglada jackan? Han som inte kände någon lukt och inte märkte dragspår?
Ser du någon hjälm och jacka i rishögen när du står vid byssjan tror du?
Färgglad vill jag knappast kalla en jacka med mörkblått foder som är vrängd ut och in.
Lik börjar lukta först efter några dagar och det låg mängder med kläder på kroppen som kan ha förhindrat lukten från att spridas. 2-3 dagar efter döden luktar kroppen inte!
Han gick aldrig in i boden och stack bara in huvudet. Tror det var 87 cm upp till tröskeln.
Lär dig nåt för fan!

Vad ser du här? https://minfil.org/78qckfb0b6/Lisa_H...i_rish_gen.JPG
2015-11-09, 00:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Förmodligen både och.

Andra frågan har jag redan svarat på.
Du skrev "Men det vet man inte på Förhand. I Efterhanden är det lätt att se", och jag invände "Men, åklagaren hade tillräckligt med material för åtal före tilläggsprotokollet, det visste han på förhand", så jag anser frågan obesvarad: Varför åtalade han inte då?

Det finns bara ett rimligt svar på frågan, han letade efter en medgärningsman. Han inser också att tidsfönstret och andra omständigheter gör det för knappt för en man att begå brottet.
2015-11-09, 00:38
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Det fanns ingen rimlig anledning att ta bort emballaget på fyndplatsen om kroppen var emballerad under transporten.
Sant och det är ologiskt att gömma kroppen inomhus och slänga hjälmen och jackan utanför i närheten. Det hade varit mer logiskt att gömma hjälmen och jackan under samma bylte som kroppen var gömd under.

Jag utgår ifrån att det förekom såväl kvantitativa som kvalitativa sökinsatser. MP gick skallgång för att hitta fynd, medan den kvalitativa sökningen skedde efter analys av de informationer som fanns. Jag börjar mer och mer undra vad de fyra militära mercedersfordonen egentligen sysslade med kring Martorp dagen innan kroppen hittades.
2015-11-09, 00:39
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Du vet förstås placeringen av den färgglada jackan/hjälmen på rishögen och avståndet i förhållande till byssjan? Om inte så kan det vara en fördel att läsa på om just detta.
Här finns bild upplagd på var jackan och hjälmen var gömda i rishögen.
Stört omöjliga att se med mindre än att man stod på några jordhögar bakom rishögen.
BILD https://minfil.org/78qckfb0b6/Lisa_H...i_rish_gen.JPG
2015-11-09, 00:46
Medlem
Citat:
Du skrev "Men det vet man inte på Förhand. I Efterhanden är det lätt att se", och jag invände "Men, åklagaren hade tillräckligt med material för åtal före tilläggsprotokollet, det visste han på förhand", så jag anser frågan obesvarad: Varför åtalade han inte då?

Det finns bara ett rimligt svar på frågan, han letade efter en medgärningsman. Han inser också att tidsfönstret och andra omständigheter gör det för knappt för en man att begå brottet.

Tvärtom. Han ville försäkra sig om att han hade rätt gärningsman. Man kan säga att han lyckats därvidlag.
2015-11-09, 00:53
Avstängd
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colosso
Trodde detta ämne var avslutat nu när dom har tagit den rätta mördaren.

Det trodde jag med.

Ni som fortsätter skriva och komma med teorier. Vi kommer aldrig få reda på sanningen. Mördaren är fälld och kommer få sitt straff den 17e nov.

Varför ens fortsätta skriva?
2015-11-09, 00:53
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tvärtom. Han ville försäkra sig om att han hade rätt gärningsman. Man kan säga att han lyckats därvidlag.
Han hade försäkrat sig om vad han ansåg var rätt GM. Han hade bevis mot denne, och ska väcka åtal när bevisningen håller.
2015-11-09, 00:57
Medlem
Citat:
Han hade försäkrat sig om vad han ansåg var rätt GM. Han hade bevis mot denne, och ska väcka åtal när bevisningen håller.
7

TR, sedan HR. Jag tror bevisningen håller hela vägen.
2015-11-09, 01:01
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Sant och det är ologiskt att gömma kroppen inomhus och slänga hjälmen och jackan utanför i närheten. Det hade varit mer logiskt att gömma hjälmen och jackan under samma bylte som kroppen var gömd under.

Jag utgår ifrån att det förekom såväl kvantitativa som kvalitativa sökinsatser. MP gick skallgång för att hitta fynd, medan den kvalitativa sökningen skedde efter analys av de informationer som fanns. Jag börjar mer och mer undra vad de fyra militära mercedersfordonen egentligen sysslade med kring Martorp dagen innan kroppen hittades.

Har du någon teori om vad dom gjorde?
2015-11-09, 01:09
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
"Joggerskan" är en av de saker som säkert kommer att vevas många gånger i tråden. Med ungefär samma argument från bägge sidor.

Händelsen är ett typiskt indiciebevis. Den kan naturligtvis inte fälla en mördare eller utgöra en avgörande pusselbit. Men den kan - om rätten så finner rimligt - utgöra en länk i en beviskedja. Betyder det att vi i så fall kan säga med 100% säkerhet att det var Nerijus och att hans avsikter var onda? Svaret på fråga 1 är nej. Svaret på fråga 2 är logiskt ja, vilket säkert alla inser.

Det ligger i indiciebevisnings natur att det ofta inte kan styrkas till 100% att den är riktig. Man är naturligtvis fri att sitta och skriva hundratals inlägg med innebörden att sån bevisning inte ska godkännas. Men svenska domstolar kommer att fortsätta tillämpa dem ändå. Därför att de när de kan fogas in i ett mönster ändå styrker gärningshypotesen.

Alla i tråden som har någon slags sunt förnuft kvar inser att det är fullt möjligt att det var Nerijus som ville ha en vägbeskrivning. Utpekandet var inte helt klockrent, men ganska bra. Han var bevisligen ute och körde med sin bil i närheten ganska precis vid denna tid. Och det är ju onekligen en händelse som ser ut som en tanke att den misstänkte (och snart dömde) bara dagen före mordet försöker locka med sig en tjej som utseendemässigt påminner en hel del om Lisa. Lite äldre visserligen, men fortfarande blond, söt och smal.

Sammantaget blir det en rimlig hypotes att det var Nerijus. Eftersom det är ett enskilt indicium blir det därmed fullt möjligt att väga in i bevisningen, särskilt som det samverkar med övrig bevisning i målet till att bilda en logisk och fullt rimlig förklaringskedja som startar när han försöker locka in Adriana i bilen på lördagen och slutar när han försöker bluffa Missing People med att området där Lisas kropp befinner sig redan är avsökt av militären.

Ett enskilt bevis i en sån kedja kan ändå vara ett villospår, det ligger i indiciers natur. De kan inte ett och ett utesluta rimligt tvivel, utan uteslutningen ligger just i samverkan. Men kedjan är inte beroende av varje länk. Bevisningen är mer än god även om det faktiskt skulle vara så att det faktiskt var någon märklig typ av östeuropeiskt ursprung som råkade vilja ha en ung, blond tjej att titta på kartor i hans bil bara ett par kilometer från mordplatsen och bara dagen innan mordet. En man som dessutom råkade se ut som Nerijus.
Personligen får jag rysningar när jag ser var platsen ligger där Adriana blev stoppad. Den kallas för Telestationen på bilden och ligger ungefär mitt i mellan kaféet och den väg han misstänkt ha använt när han forslade Lisas kropp till Martorp
https://minfil.org/86q2kab7bd/Lisa_b...ar_utsatta.jpg
2015-11-09, 01:11
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Har du någon teori om vad dom gjorde?
Egentligen bara att kroppen hittats innan fredagen och att man såg till att hjälmen och jackan skulle hittas när MP sedan dirigerades dit. Anledningen till varför man ville att kroppen skulle hittas av andra kan ha varit att den grupp som hittade kroppen först var hemlig och behövde döljas eller att den gruppen gjort oegentligheter av något slag när de fann kroppen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in