2015-11-11, 22:40
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Vill bara belysa hur svår juridiken är och ingen oskyldig ska dömas. Jag skriver att jag TROR att han är skyldig mycket talar för det med ett litet tvivel på att han är ensam. Någon mer vet vad som har hänt. Det finns inga övertygande bevis eftersom inga vittnen med säkerhet har pekat ut NB som mördare. Jag förstår att du redan hade dömt honom om du haft dem makten. Det är två domstolar som ska döma, ja kanske t.o.m. tre innan domen väger laga kraft och jag TROR och hoppas att de har rätt gärningsman så Runeberg kan nog vila lugn i sin grav. Så ingen Dufv-varning på mig.
Med all respekt för din ambition att belysa hur svår juridiken är och att ingen oskyldig ska dömas inleder du med en rallarsving 360 grader och anförde "Det finns ingenting som egentligen knyter NB till mordet på Lisa Holm". Det finns det visst det och det har du kunnat konstatera själv vid det här laget och det är inte jag utan slutligen domstolens sak att döma. Till och med dina gelikar reagerade på din inledning.
Den alltid vakne "hasselmuzen" noterade ditt försvarstal och skrev "Nu tror jag inte att NB hade utfört mordet om någon stod och tittade på. Mycket få mord skulle utföras om det fanns vittnen. Bara en känsla..."

Hur det slutade i sägnen för Sven Dufva vet vi. Kulan tog i hjärtat och inte i huvudet. Den visste vart den tog, så och min kommentar.

Jag noterar lite nöjd att till och med motståndsrörelsen använder mitt PS om gångjärnens karaktär och placering i stridens hetta. mot sina motståndare...

Det löd.
PS. Undrar om gångjärnen på ladan satt på in- eller utsidan, till höger eller till vänster, satt dom med spår- eller stjärnskruvar.
2015-11-11, 22:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsstig
Läste du inte mitt senario. Här kommer det igen.

-Slitit av hjälmen, därav ett örhänge ute i ladan
-På med snaran och tejp
-Där har LH svimmat/avlidit av strypning. Det finns ju en lega i ladan där jag tror detta har hänt
- Därefter till mjölkrummet
-Hängt upp henne (redan död då eftersom inga sparkmärken på vägg)
Okej, han hissade upp henne, menar du. Varför måste snöret skäras ned om det löper så lätt att man kan lyfta 50 kg i det?
2015-11-11, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
En död människa blöder inte, så den förklaringen duger inte.

Och tror du själv på att en mördare skulle stanna upp, plocka upp strumpan och skon, sätta på strumpan på liket, binda upp snöret och sätta på liket skon, man skulle ju inte ens tro det om man såg det på film.
Jag menar ju när han flyttar kroppen till bilen, skon åker av, strumpan har åkt ner över foten, han vill ju inte lämna skon på plats utanför ladan, visst man kan ju tycka att han skulle bara lagt skon i bilen, men det är ju inte bortom allt rimligt tvivel att han bara trär på den på foten, så ja uppenbarligen så tror jag det för annars hade jag inte skrivit det, men du kanske skriver en massa saker som du inte tror på.

Och jo döda människor blöder, hjärtat pumpar inte men gör du ett hål i huden så kommer det blod, tror du att blodet blir hårt som betong eller, döda djur blöder också, det går alldeles utmärkt att tömma djuret på blod när det är dött
2015-11-11, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Javisst, skulle tillföra utredningen mycket.

Det var inte vad hon dog av. Hon blev mest troligt strypt/hängd av en sexualsadist. Bara läsa FUP.

Det är vanskligt av åklagaren att påstå att gm är en sexualsadist. Det finns inte någon säker bevis för det, bara antaganden.
2015-11-11, 22:55
Medlem
MissJaneMarples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skurtrasan
Men alltså, hur jag än funderar på olika scenarier om hur IB:s DNA hamnade på LH:s trosor, så får jag det icke till att stämma.
Varför bara på trosorna?
Visst, dom har ju inte topsat varje mm2 men ändå.
Var det möjligen så att det var IB som stod i öppningen till ladan och bad LH om hjälp, när LH sen kom så överföll NB flickan, nej, det kan väl inte vara möjligt?
Precis! det kan väl inte vara möjligt.
Senast redigerad av MissJaneMarple 2015-11-11 kl. 22:59.
2015-11-11, 22:57
Medlem
everythingiss avatar
Till alla som tvivlar på NB´s skuld så vill jag bara säga att ni har rätt att tvivla, men när han är dömd så är det bevisat utom allt rimligt tvivel att han är skyldig... domen kan ju överklagas, men den slutliga domen får visa hur det ligger till. Jag kan hålla med att ni som tycker att bevisningen är bristfällig och att den ej kan koppla NB till BO har en viss poäng med det... och visst, han kan ha tagit på hennes kläder när de låg i hans runkrum och därför fått hans dna på sig.... men.... det ska vara ställt bortom allt rimligt tvivel... och då menas det att det inte behöver ha utspelat sig live inför tv-kameror eller varför inte Domaren självt.... det är inte rimligt att ha de villkoren för att bevisa ett brott, det är orimligt.
2015-11-11, 22:57
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Det ska vara ställt utom ALLT rimligt tvivel annars ska man frias. Rättssäkerheten bygger på det oavsett hur många som går fria och det finns många friande domar som man kan tycka vara självklara.
Jag anser att även NB har en möjlighet att bli frikänd och jag tror inte åklagaren sover speciellt lugnt.
Nu är du ute och cyklar lite."
"Den allmänna huvdregeln säger att det skall vara bevisat ”bortom rimligt tvivel” att gärningsmannen är skyldig. Detta uttryck myntades av HD i ett rättsfall på 1980 talet och kommer ursprungligen från amerikansk och engelsk rätt där det kallas ”beyond reasonable doubt”. Bortom rimligt tvivel innebär att åklagarens bevisning skall vara så entydig att det inte finns några rimliga alternativ. Detta innebär inte att den tilltalade kan hitta på vad som helst och därigenom punktera åklagarens bevisning. Fokus måste nämligen läggas på att det skall vara fråga om rimligt tvivel. En berättelse som framstår osannolik skall därför inte tas i beaktande. Det är osäkert exakt var gränsen går för vad som är ett rimligt påstående och vad som inte är det."
http://www.lag24.se/a/bortom-rimligt-tvivel

Så med andra ord. Den bevisning som finns räcker för att fälla Nerijus ”bortom rimligt tvivel” för mordet på Lisa.
Skulle han överklaga till hovrätten och använda sig av någon berättelse som verkar osannolik så ska den därför inte tas i beaktande.

Nerijus har hållit käft genom alltihop och inte gett en enda förklaring till något av bevisningen.
Han har inte ens försökt förklara nåt. Bara... jag vet inte... det var inte jag osv.
Hade han åtminstone försökt att bortförklara nåt så kunde han ha spunnit vidare på det, men nu finns ingenting mer än en massa bevis som alla pekar på honom.
Jo ett bevis pekar på hans fru men där pratas det om kontaminering.

Sorry alla mördarkramare. Nerijus åker dit och det skulle förvåna mig storligen om det blir något annat än livstid. Stängd dörr! PANG!
2015-11-11, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
En jämförelse med andra åldersgrupper ger inget, eftersom det är sällsynt att människor dör i Lisas ålder. Däremot är en jämförelse av vad människor i Lisas ålder dör av, det är mer relevant. Självmord är den vanligaste dödsorsaken. Jag har inte sett dig belägga att Lisas socialgrupp har låg självmordsfrekvens, jag vet inte ens vilken socialgrupp hon tillhörde, mer än att hon inte tillhörde de fattigaste. Jag gissar medelklass, och att den socialgruppen skulle utmärka sig i låg självmordsfrekvens har jag aldrig hört.

Mitt scenario är inte totalt osannolikt, det är osannolikt att en hängning är mord.

Men du menar inte att du tror att L begick själmord! Hur skulle det ha gått till , menar du att hon skulle ha slängt handsken av sig och sedan knutit ihop repet själv, hängt sig och N har sedan kommit in och tejpat hennes huvud , dragit ner hennes byxor och satt sin DNA överallt , istället för att ringa polisen eller ta ner henne och påbörja HLR ? Varför ?
2015-11-11, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsstig
Läste du inte mitt senario. Här kommer det igen.

-Slitit av hjälmen, därav ett örhänge ute i ladan
-På med snaran och tejp
-Där har LH svimmat/avlidit av strypning. Det finns ju en lega i ladan där jag tror detta har hänt
- Därefter till mjölkrummet
-Hängt upp henne (redan död då eftersom inga sparkmärken på vägg)

Legan gjorde polisen .läs FUP
innan du senarioerar
2015-11-11, 23:02
Medlem
MissJaneMarples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skurtrasan
Men alltså, hur jag än funderar på olika scenarier om hur IB:s DNA hamnade på LH:s trosor, så får jag det icke till att stämma.
Varför bara på trosorna?
Visst, dom har ju inte topsat varje mm2 men ändå.
Var det möjligen så att det var IB som stod i öppningen till ladan och bad LH om hjälp, när LH sen kom så överföll NB flickan, nej, det kan väl inte vara möjligt?
Precis! det kan väl inte vara möjligt. Frågan fortsätter hur kan det vara då?
2015-11-11, 23:02
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Det är vanskligt av åklagaren att påstå att gm är en sexualsadist. Det finns inte någon säker bevis för det, bara antaganden.
Det är inte heller åklagarens uppgift. Han ser strikt till gärningen då motivbilden är ytterst oklar. Faderns förtvivlade "Varför?" ringer i öronen på de flesta vill jag hoppas undantaget ett gäng popcornhjärnor som påstått han är mer eller mindre gärningsman. Att det rör sig om en perveterad lustgärning är ställt utom all tvivel. Jag gissar att det är den enda punkten samtliga aktörer är överens om på tråden. Mega Tant behöver läsa på lite.
2015-11-11, 23:04
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Men du menar inte att du tror att L begick själmord! Hur skulle det ha gått till , menar du att hon skulle ha slängt handsken av sig och sedan knutit ihop repet själv, hängt sig och N har sedan kommit in och tejpat hennes huvud , dragit ner hennes byxor och satt sin DNA överallt , istället för att ringa polisen eller ta ner henne och påbörja HLR ? Varför ?
Nej, jag menar inte att jag tror det, men möjligheten finns. Anledningen skulle i så fall vara en annorlunda sexdrift, dock mindre annorlunda än den åklagaren beskriver i sin gärningsbeskrivning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in