2015-12-02, 10:00
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rallarsvingen
En rookie-fråga:
Är det "enklare" att överklaga ett brottsmål till HR, jämfört med ett tvistemål? Vad "krävs" för att det ska lyftas en instans? Detta mål uppfattar jag som glasklart och då blir jag fundersam över hur prövningstillstånd beviljas. Har försökt googla, men sitter via mobil och har ej lyckats. Så frågan fortsätter bränna mig! Hoppas på att någon vill förbarma sig och lägga någon minut på ett svar.
Ja, döms du till fängelse så är målet alltid överklagningsbart till HvR och det behövs inget prövningstillstånd.

När det gäller bötesstraff och liknande samt tvistemål så finns krav på PT i princip.

Fängelse = alltid överklagningsbart mao.
2015-12-02, 10:42
Medlem
Ur dagens GT på nätet:

Citat:
Youtube-spåret

Videon gav många som såg den kalla kårar utmed ryggraden. Med användarnamnet "Lisa Holm" tycktes den, med någon dags exakthet, räkna ner mot Skövdeflickans död.

Polisens nationella operativa avdelning (Noa) spårade användaren till en adress i Turkiet.

"Vi hade kontakt med turkiska myndigheter medan utredningen fortfarande gällde människorov, men när det rubricerades om till mord så var Turkiet inte intresserade längre", säger Lars Johansson, spaningschef.

Är inte detta lite konstigt? Kan klockan ha varit ett hot mot Lisa, kanske på grund av hennes fars arbete? Har han kanske varit i Irak eller Afgahnistan och gjort sig ovän med någon inom någon fundamentalistisk muslimsk grupp?

Förklarar ju absolut inte NBs DNA på BO:s kläder och tillhörigheter, men detta är väl ändå märkligt?
2015-12-02, 11:07
Medlem
rotesaus avatar
Detta inlägg blir offtopic, men då det kan anses vara ett slags prejudikat, blir det i viss mån relevant eftersom likheterna med detta fallet/mördare är många:

RPU på Ida´s mördare / Upplands Väsby är idag klart, och läkarens beslut säger att han inte bedöms vara psykiskt sjuk i den mening att han inte kan dömas till fängelse.

Det fallets mördare har av en klar majoritet pekats ut som mentalsjuk i förväg, då både historiken med mobbing och hans eget våldutövande föreligger, med efterföljande psykiatri-kontakt, samt själva brottet ansågs/gissas stämma in på en psykiskt sjuk mördare.
Därtill stark misstanke att av brottets art att döma, förelåg stor risk att GM skulle kunna göra om dådet.

I det ärendet beslutades RPU i tidigt skede, och åtal väcks på Måndag.

Nu kan man ta ovanstående och matcha det mot vad som händer kring NB här.

EDIT
Vad tyst det blev
Senast redigerad av rotesau 2015-12-02 kl. 11:22.
2015-12-02, 11:58
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Terrorbombaren från boliden blev snabbt frikänd och inga misstankar kvarstår hos polisen.

Men AB är väl fortfarande formellt misstänkt av polisen för att ha mördat lisa, eller har jag missat något? Jag har inte sett något i fup som tyder på att det finns några oklarheter som skulle kunna tyda på att han skulle ha begått brottet.
Dock slirade han till lite och uppgav falskt alibi för nb men det gör honom inte misstänkt för mordet.
Är han frikänd eller varför misstänker polisen honom fortfarande?

Han kan, rent principiellt, vara misstänkt för all framtid. Däremot finns det just nu inte underlag för mer än att vara misstänksam.
2015-12-02, 12:05
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Detta inlägg blir offtopic, men då det kan anses vara ett slags prejudikat, blir det i viss mån relevant eftersom likheterna med detta fallet/mördare är många:

RPU på Ida´s mördare / Upplands Väsby är idag klart, och läkarens beslut säger att han inte bedöms vara psykiskt sjuk i den mening att han inte kan dömas till fängelse.

Det fallets mördare har av en klar majoritet pekats ut som mentalsjuk i förväg, då både historiken med mobbing och hans eget våldutövande föreligger, med efterföljande psykiatri-kontakt, samt själva brottet ansågs/gissas stämma in på en psykiskt sjuk mördare.
Därtill stark misstanke att av brottets art att döma, förelåg stor risk att GM skulle kunna göra om dådet.

I det ärendet beslutades RPU i tidigt skede, och åtal väcks på Måndag.

Nu kan man ta ovanstående och matcha det mot vad som händer kring NB här.

EDIT
Vad tyst det blev

Då bör man veta två saker:

Det ena är att en RPU (en tvångsåtgärd) genomförs inte utan grund. Antingen anser rätten att bevisningen för brottet duger, eller så har den åtalade erkänt brottet.

Sedan krävs naturligtvis också någon form av indikation på att en RPU skulle kunna resultera i något, i alla fall att det är tänkbart. Den (extremt tunna, i mitt tycke) personutredning som presenterats i detta mål ger inga sådana indikationer och NB har förmodligen uppträtt tillräckligt samlat och "normalt" under förhandlingarna för att inte frågan skall spontanväckas.

Vad som händer i HovR återstår ju att se.
2015-12-02, 12:17
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Han kan, rent principiellt, vara misstänkt för all framtid. Däremot finns det just nu inte underlag för mer än att vara misstänksam.
Jo, jag förstår det från många tidigare fall. Men det här är den första gången jag är detaljinformerad i en utredning, och frånvaron av sidoinfo i nb's fup som skulle kunna tyda på ab's deltagande i brottet gör att jag är frågande inför polisens fortsatta misstanke.
Såg att expressen fått glutta i slasken men de var väl inte intresserade av uppgifter om ab antar jag, men där borde något mer om ab finnas. Han satt ju häktad på sannolika skäl i två veckor men inget har kommit fram än på vilka grunder.
2015-12-02, 12:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Då bör man veta två saker:
Det ena är att en RPU (en tvångsåtgärd) genomförs inte utan grund. Antingen anser rätten att bevisningen för brottet duger, eller så har den åtalade erkänt brottet.
Sedan krävs naturligtvis också någon form av indikation på att en RPU skulle kunna resultera i något, i alla fall att det är tänkbart. Den (extremt tunna, i mitt tycke) personutredning som presenterats i detta mål ger inga sådana indikationer och NB har förmodligen uppträtt tillräckligt samlat och "normalt" under förhandlingarna för att inte frågan skall spontanväckas.
Vad som händer i HovR återstår ju att se.
Jag skrev nåt snarlikt tidigare som svar till en person:
Citat:
Med tanke på bakgrund, en fullt fungerande person och utan psykiatrisk diagnos, så anser ÅK att han har med uppsåt begått detta brott och ska dömas till fängelse inkl utvisning.
Om en RPU (som HovR mycket möjligt begär) sker så får detta utröna vårdbehov.
Eftersom man i stort sett visste att domen kommer att överklagas så ser jag inte problemet med att nästa instans begär RPU i så fall?
Alternativet är ju även om det förekommit nåt associerbart vansinnigt dåd som de hittar internationellt. Lyssnade nyss på Långström i TR - det sammanfaller så jag skrev av ett parti:

"...ett slags övervåld, ett övergörande som kan vara just ett gestaltande av en sexuell fantasi som man ofta kan ha burit en tid innan och faktiskt också prövat ut delar av. Det kan vara att man kan ha förföljt personer, man kan liksom på olika sätt ha haft det här med sig och till sist har då riskfaktorerna övervägt och har till sist fått personen att agera ut i en våldshandling."

Personligen är jag tveksam till att det " enbart" handlar om sexualsadism med förmåga till ånger men det lär komma via en RPU.

"Vissa saker ser man saker som är överrepresenterade - det är vanligt med psykisk ohälsa och det är vanligare med missbruk men det är inte på dom nivåer som man ser om man te.x. skulle gå till en psykiatrisk avdelning eller rättspsykiatrisk vårdenhet. Det är inte på den nivån, det kan också förvåna folk då det kan förekomma till synes relativt oberoende av psykisk, svår psykisk ohälsa."
http://www.rättegång.se/lisa-holm-blomberg/
Senast redigerad av develi 2015-12-02 kl. 12:35.
2015-12-02, 12:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Jo, jag förstår det från många tidigare fall. Men det här är den första gången jag är detaljinformerad i en utredning, och frånvaron av sidoinfo i nb's fup som skulle kunna tyda på ab's deltagande i brottet gör att jag är frågande inför polisens fortsatta misstanke.
Såg att expressen fått glutta i slasken men de var väl inte intresserade av uppgifter om ab antar jag, men där borde något mer om ab finnas. Han satt ju häktad på sannolika skäl i två veckor men inget har kommit fram än på vilka grunder.
Hans protokoll över frihetsberövande, förhör etc finns i FUP all inclusive och inte slasken - för du menar brorsan va?
2015-12-02, 12:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
En ganska bra sammanfattning av förhören med litauerna i FUP. Egentligen räcker dessa uppgifter, tillsammans med kunskap om området och hans alibiproblem, för att man ska känna sig säker på att polisen har funnit gm.
Men det räcker ju inte. Finns det outredda uppgifter som ger anledning till minsta tvekan så är skuldfrågan fortfarande öppen.
... vad skulle det räcka till det jag skrev om? Domen?
Jag skriver om hans personlighetsdrag som hans fru och bror berättar om - det har inget med domen att göra. Det vill säga lika lite som det skräp du skrev nu och som jag lagt i spoilern som är helt ovidkommande relaterat till teknisk bevisning, förklaringsbörda, brist på alibi, indicier och vittnen.
2015-12-02, 12:53
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hans protokoll över frihetsberövande, förhör etc finns i FUP all inclusive och inte slasken - för du menar brorsan va?
AB menar jag. Jag har läst fup men tänkte att eftersom den riktar sig mot nb så kanske det fanns mer material som inte berör nb utanför den.

Men sant att förhören med ab finns där och om polisen hade haft något på ab så hade det framgått där.

Då är det väl än tydligare att polisen knappast hade så mycket på ab egentligen? Bekvämt och nästan avgörande dock att de i lugn och ro fick prata med ab för att få fram sanningen ur honom. Men hur kunde han häktas på sannolika skäl?
2015-12-02, 12:54
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Det här är ju en smula knepigt, och det finns förstås inga vattentäta skott mellan förundersökningarna, men en FU handlar om mordet (i vårt fall) och en annan FU handlar om skyddande av brottsling (eller vad man nu tänkte sig). Då kan det mycket väl vara så att i den åberopat FUP finns i huvudsak allt som talar för (och mot) den åtalade, medan det fortfarande är FU-sekretess på i ärendet med broderns eventuella "skyddande av brottsling".

Det är väl troligt att det kan finnas delar av utredningen i "slasken" som kan ha viss bäring på detta, men når man inte till åtal är utredningen fortsatt hemlig. Skulle det komma fram något nytt kan den förstås öppnas igen, men den blir inte offentlig om det inte blir ett åtal.
2015-12-02, 13:07
Medlem
develis avatar
Citat:
AB menar jag. Jag har läst fup men tänkte att eftersom den riktar sig mot nb så kanske det fanns mer material som inte berör nb utanför den.
Men sant att förhören med ab finns där och om polisen hade haft något på ab så hade det framgått där.
Då är det väl än tydligare att polisen knappast hade så mycket på ab egentligen? Bekvämt och nästan avgörande dock att de i lugn och ro fick prata med ab för att få fram sanningen ur honom. Men hur kunde han häktas på sannolika skäl?
Ja, FUPen har ju primärfokus på NB men är ju en förundersökning i sammanställning liksom. Ett protokoll - det finns ju vittnesmål för övrigt som inte direkt har bäring likaväl. Sen sållas det som är bärande till TR med helt fokus på NB eftersom de inte har tillgång till FUP. Men genomgående om AB ställs motfrågor som misstänkt ända bort i slutförhör dvs innan frisläppandet och parallellt fick de ju information om NB som du säger från båda två.
Att häktas förstagångs är inte så komplicerat med tanke på att de rörde sig nära där kroppen hittades. Där åberopar man tre relevanta delar bland annat *risk att förstöra bevisning, för i ett så tidigt skede har knappt nåt från NFC inkommit. Sen ska det finnas tillräckligt häktningsgrund - på NB inkom svar som stärkte och gällande AB var det inte tillräckligt och han släpptes.

Edit: menar alltså *kollusion, flykt eller recidiv.
Senast redigerad av develi 2015-12-02 kl. 13:09.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in