2015-12-09, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Har jag förstått det rätt att några av försvarets vittnen ska höras om "förhörsmetoderna" som användes vid förhören med bl.a. NB?

I så fall är det tämligen ovidkommande då styrkan i detta mål inte ligger i vad NB sagt eller inte sagt utan den tekniska bevisningen.

Förhörsmetoderna har dock påverkat NBs alibi.

Om en person har ett alibi, som anses säkert men det finns samtidigt DNA-bevis mot samme person, hur dömer rätten då?
Kan Tingsnotarien svara på det?

Då är frågan kanske om man kan saga exakt när mordet skedde?
Kan man det I det här fallet?
Finns visa oklarheter här?
2015-12-09, 10:15
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Jag förstår hans oro....
Om det dycker en vittne som såg flicka levande vid kl. 19:00, hur ska de förklara alla dna spår från NB
på hennes kläder?
Då ska blir en ny utredningen?

Om vittnet lämnar trovärdiga uppgifter samt är tillförlitligt (en given fråga i detta sammanhang är givetvis varför vederbörande inte framträtt tidigare) kommer utredningen annan dagar men oavsett det så ska åklagaren förbereda sig ordentligt, oavsett vad det rör sig om för vittnen.
2015-12-09, 10:15
Medlem
Citat:
Jag förstår hans oro....
Om det dycker en vittne som såg flicka levande vid kl. 19:00, hur ska de förklara alla dna spår från NB
på hennes kläder?
Då ska blir en ny utredningen?

Ja, finns det ett vittne som såg BO levande 19:00 då har åklagaren rätt att vara orolig.
2015-12-09, 10:16
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning

Om en person har ett alibi, som anses säkert men det finns samtidigt DNA-bevis mot samme person, hur dömer rätten då?

Hans alibi påverkas nog mer av den tekniska bevisningen än förhören. Den tekniska bevisningen är vad den är, sen kan hans fru eller bror fabricera vilket alibi som helst. Det fanns en anledning till att åklagaren inte pressade hustrun mer vid förhöret ang. alibit eftersom det spelar väldigt liten roll i sammanhanget. Såvida inte någon annan ger honom ett alibi, men då det knappast var uppe vid förhören är alltjämt vittnena kring förhörsmetoderna i detta fall av synnerligen ringa betydelse.
2015-12-09, 10:17
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:

Om alibit är säkert men då ska vittnet vara såväl trovärdigt som tillförlitligt och DNA ljuger inte men vittnen kan ljuga, eller missta sig.

Men givetvis påverkar ett sådant vittne, utan tvekan. Frågan är om det påverkar tillräckligt för att undankasta den tekniska bevisningen.
2015-12-09, 10:17
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Tröjan borde åtminstone delvis ha åkt ned under transporten, om den inte var väldigt tajt. Kanske har någon, gm eller de som först upptäckte kroppen, arrangerat så att det skulle se ut som ett mer typiskt sexualbrott eller så skedde kanske den "sexuella" delen av brottet i byssjan?

Men med tanke på hur kroppen hittades så är det inte så troligt att någon annan än gm blottade kroppen, men kanske då i byssjan och inte i ladan.
Det är tämligen meningslöst att spekulera i hur kläderna satt uppe och när de drogs upp eller ner, eftersom vi (som tur är) inte sett bilderna från FP. Det framgår tydligt av FUP att hon var delvis avklädd med brösten blottade och trosor och byxor neddragna.

LH har av bevisningen att döma varit upphängd i balsnöret från röret i mellan-rummet och tejpad när snöret pekade rakt upp. Den rimliga tolkningen av klädernas tillstånd är att hon kläddes av hängande från samma rör, innan transport till byssjan. Det finns absolut ingenting som stöder en alternativ version med avklädande någon annanstans, så jag föreslår att vi släpper denna helt meningslösa diskussion.
2015-12-09, 10:19
Medlem
Citat:
Hans alibi påverkas nog mer av den tekniska bevisningen än förhören. Den tekniska bevisningen är vad den är, sen kan hans fru eller bror fabricera vilket alibi som helst. Det fanns en anledning till att åklagaren inte pressade hustrun mer vid förhöret ang. alibit eftersom det spelar väldigt liten roll i sammanhanget. Såvida inte någon annan ger honom ett alibi, men då det knappast var uppe vid förhören är alltjämt vittnena kring förhörsmetoderna i detta fall av synnerligen ringa betydelse.

Men OM han hade haft ett alibi styrkt av någon annan utomstående hade det då vägt tyngre än DNA-bevisningen?
2015-12-09, 10:19
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Men OM han hade haft ett alibi styrkt av någon annan utomstående hade det då vägt tyngre än DNA-bevisningen?

OM så är fallet tror jag nog det åtminstone väger så pass tungt att det inte är ställt utom rimligt tvivel att han begått mordet.
2015-12-09, 10:20
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Fråga:
vad krävs för att åklagaren skall kunna åberopa förhören med AB i FUP där det falska alibit framkommer?
Kan detta bara göras om han är på plats och vittnar (vilket inte är aktuellt, såvitt jag förstått)?
2015-12-09, 10:22
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Fråga:
vad krävs för att åklagaren skall kunna åberopa förhören med AB i FUP där det falska alibit framkommer?
Kan detta bara göras om han är på plats och vittnar (vilket inte är aktuellt, såvitt jag förstått)?

Såvitt jag förstått det, vi har haft en del diskussioner kring detta, måste han vittna vid rättegången för att så ska vara fallet. Detta beror, dock inte med 100 procents säkerhet, på att i vanliga fall om ett vittne "uteblir" har åklagaren rätt att åberopa vad som sagts i förhör men i detta fall "uteblir" inte vittnet i lagteknisk mening utan utnyttjar sin rätt att som närstående inte vittna och då tror jag att det hindrar åklagaren från att åberopa förhören eller där avvikande uppgifter.
2015-12-09, 10:23
Medlem
Citat:
Kanske han vill förhöra de nya vittnen först, för att veta vad handlar det om.

Undrar vilken av vittnesmål ska gälla i rättegång?
Den som var innan åklagarens förhör eller den som var efter åklagarens förhör?
2015-12-09, 10:28
Medlem
Citat:
Om alibit är säkert men då ska vittnet vara såväl trovärdigt som tillförlitligt och DNA ljuger inte men vittnen kan ljuga, eller missta sig.

Men givetvis påverkar ett sådant vittne, utan tvekan. Frågan är om det påverkar tillräckligt för att undankasta den tekniska bevisningen.

Så om jag sitter hemma med hela min släkt på en familjemiddag och samtidigt mördar någon en person och planterar mitt DNA på brottsplatsen, då skulle jag bli dömd för mord?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in