2015-12-11, 00:26
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Fördöma de dömda? Vad du skrev var snarare att du unnande dig denna lyx jämfört med "mobben" dvs jag och de som anser NB skyldig:

Problemet med dig är att du är subjektiv - du hittar på saker för att det ska passa dina idéer, du ser saker som inte finns och du är framför allt inte konsekvent: Jag gav dig ett exempel på en dömd person som nekar. Bevisförvanskning finns lika lite i detta fall som i UO:s stuga och framför allt dömdes han på mindre bevisning än den som finns mot NB gällande J.
Men har du svårt för att förstå? Bara för att inte jag är säker på att en dömd är skyldig, så betyder inte det att jag anser att rätten dömt fel. Och även om rätten inte dömer fel, så kan den dömde vara oskyldig. Rätten dömer efter den bevisning som läggs fram. Jordisk rättvisa blir aldrig bättre än så.

Men frågan om bevisförvanskning är en annan fråga. Bevisförvanskning är en kriminell handling alldeles oavsett.
Senast redigerad av iesho 2015-12-11 kl. 00:36.
2015-12-11, 00:30
Medlem
Citat:
Fördöma de dömda? Vad du skrev var snarare att du unnande dig denna lyx jämfört med "mobben" dvs jag och de som anser NB skyldig:

Problemet med dig är att du är subjektiv - du hittar på saker för att det ska passa dina idéer, du ser saker som inte finns och du är framför allt inte konsekvent: Jag gav dig ett exempel på en dömd person som nekar. Bevisförvanskning finns lika lite i detta fall som i UO:s stuga och framför allt dömdes han på mindre bevisning än den som finns mot NB gällande J.

Du vet allt så väl. Vet varför NB blev topsat 4 gånger?
2015-12-11, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Men har du svårt för att förstå? Bara för att inte jag är säker på att en dömd är skyldig, så betyder inte det att rätten dömt fel. Och även om rätten inte dömer fel, så kan den dömde vara oskyldig. Rätten dömer efter den bevisning som läggs fram. Jordisk rättvisa blir aldrig bättre än så.

Men frågan om bevisförvanskning är en annan fråga. Bevisförvanskning är en kriminell handling alldeles oavsett.

Summan av kardemumman är att om NB döms för mord så har du rätt att tycka det är fel. OK.
2015-12-11, 00:35
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Är man lite hemma i psykologin vet att just "generalisering" är en ganska vanligt förekommande tankefälla.

Hur kommer det sig att du uttalar dig då? Ett par avsnitt av Dr. Phil borde väl inte kvallificera till någon djupare analys?

Tickande bomb. Ja jisses vilken galematias.

https://www.youtube.com/watch?v=1M02bAWDFkI

Ps. Inte ens en 5p kurs på högskolan borde kvalificera.
2015-12-11, 00:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Du fabulerar. Dra in Costa fallet eller Quick för den delen blir att jämföra äpplen och päron. Att kategoriskt anklaga samtliga som är övertygade om att Nerijus är baneman för främlingsfientlighet är en generalisering. Är man lite hemma i psykologin vet att just "generalisering" är en ganska vanligt förekommande tankefälla. Om du bara går till dig själv borde du upptäcka det. Det är i längden inte intellektuellt hederligt med andra ord.

På tal om generaliserande...

Jag vet inte hur många gånger jag läst kritik över IR i denna tråd.

Valet av ombud är bevisligen viktigt...enligt dig och andra.

IR gagnar inte NB enligt alla vita kvalificerade män inom juridiken för att nu dra det till sin spets när vi nu ändå generalisera.

Men verkligheten är ju att då att ett dåligt ombud ger fällande dom för den åtalade.

Är det ett rättsäkert system?

Och om det sätts i system för brottsmål blir kontentan?

Det handlar inte längre om rätt och fel i juridik. Det har kommit att handla om vilket ombud du har råd med samt vilka egna utredningar då har råd att göra

Vilket då ger att juridik handlar mest av allt om ekonomi. Vare sig du vill eller ej.

Så för att svara på din fråga.

Att vara fattig är aldrig bra

Allra minst och tydligast som fattig åtalad i brottsmål i främmande land.
2015-12-11, 00:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Du vet allt så väl. Vet varför NB blev topsat 4 gånger?
Topsad för DNA i munnen då handsken hittades - det andra är provtagning på hans sår.
Märkligt att inte IR vet skillnaden.
Eller gjorde hon en höna av en fjäder kanske? Eller var det som då hon yrar om att IB inte fick tas till sjukhus vid slutförhör i Litauen vilket inte ens framkommer i FUP?
2015-12-11, 00:41
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Summan av kardemumman är att om NB döms för mord så har du rätt att tycka det är fel. OK.
Men jag tycker inte att tingsrätten dömde fel. Jag misstänker att vissa har förvanskat bevis, men det kan knappast tingsrätten lastas för.
2015-12-11, 00:43
Medlem
Citat:
Topsad för DNA i munnen då handsken hittades - det andra är provtagning på hans sår.
Märkligt att inte IR vet skillnaden.
Eller gjorde hon en höna av en fjäder kanske? Eller var det som då hon yrar om att IB inte fick tas till sjukhus vid slutförhör i Litauen vilket inte ens framkommer i FUP?

Han topsades 4 gånger. Plus blodprov.
2015-12-11, 00:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Han topsades 4 gånger. Plus blodprov.
Jag ska hjälpa dig för jag förstår att Rönnbäck förvirrat dig:
1. Topsning i mun på alla inblandade med handsken för att fastställa DNA.
2. Blodprovstagning är rutin vid häktning.
3. Topsning av sår på händerna är för att söka DNA efter offret.
2015-12-11, 00:47
Medlem
Citat:
Jag ska hjälpa dig för jag förstår att Rönnbäck förvirrat dig:
1. Topsning i mun på alla inblandade med handsken för att söka DNA.
2. Blodprovstagning är rutin vid häktning.
3. Topsning av sår på händerna är för att söka DNA efter offret.

Fortsätt : 4, 5?
2015-12-11, 00:49
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av depla
På tal om generaliserande...

Jag vet inte hur många gånger jag läst kritik över IR i denna tråd.

Valet av ombud är bevisligen viktigt...enligt dig och andra.

IR gagnar inte NB enligt alla vita kvalificerade män inom juridiken för att nu dra det till sin spets när vi nu ändå generalisera.

Men verkligheten är ju att då att ett dåligt ombud ger fällande dom för den åtalade.

Är det ett rättsäkert system?

Och om det sätts i system för brottsmål blir kontentan?

Det handlar inte längre om rätt och fel i juridik. Det har kommit att handla om vilket ombud du har råd med samt vilka egna utredningar då har råd att göra

Vilket då ger att juridik handlar mest av allt om ekonomi. Vare sig du vill eller ej.

Så för att svara på din fråga.

Att vara fattig är aldrig bra

Allra minst och tydligast som fattig åtalad i brottsmål i främmande land.

Det kostar inget att byta advokat. Vi har rättshjälp i detta land.
2015-12-11, 00:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Fortsätt : 4, 5?
Styrkan på ölen som NB vräkt i sig under sökveckan?
Tror säkert att det togs ett sånt blodprov också för att kolla promillehalt. Samt en drogplatta.

Men ve och fasa! Anses det att han är knarkare också?!

Edit. Jag hoppas du fattar att det krävs ett tops per prov och sår/sårskada. Annars kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Hon borde söka in på dramaten. Detta är rent pinsamt för jag är säker på att både TR och HovR har koll på rutiner kring provtagningar och det är inte ett skit att yvas över. DNA är redan taget vid första topsningen i munnen, jag skäms när jag läser detta å hennes vägnar!
Citat:
Man kan undra varför han har topsats så många gånger? Varför har man hämtmat blod på hans hand? Har det varit skakigt och rörigt. Har man av misstag blandat ihop något här?, undrar Rönnbäck.
Senast redigerad av develi 2015-12-11 kl. 01:00.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in