2016-01-02, 01:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HYDRA2016
Han ville inte köra vägen förbi sin egen bostad i hög fart till Martorp. med Lisa i bilen.
Han tog vägen där alla Lisas saker hittats, och som han slarvigt gjort sig av med är en naturligt val av honom.
Svårare än så är det inte.
Och han känner väl till området.
Det är tvärtom. Han tar vägen förbi sin bostad och risktagande lär inte vara nåt som bekymrar denna mannen..
Märk väl: Han har inga problem med att bli iakttagen åkande i bilen från Martorp, han slår i näven till grannen och hälsar genom den nedvevade rutan.
Eftersom jag fortsättningsvis tror att han tänkt sig tillbaka till Martorp och göra sig av med kroppen men överrumplades av det enorma pådraget. Jag tror till och med han kan inbilla sig att han skaffar sig alibi i en snäv tidsspegel och sen in och skypar.
Dessa grannar kan då gå i god att han/hans bil minsann sågs hemma vid bostaden. Samma sak om han sågs passera och fru eller bror varit ute och rökte. Hej, hej frugan - jag letar mer verktyg..

Sen skiter sig allt däremot - det är inte förrän de grips och Lisa hittas som grannarna helt plötsligt blir relevanta vittnen. Första förhör är 11/6.
2016-01-02, 02:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Han har inte tänkt så långt som skallgång och Missing people. Det skulle ju ta väldigt lång tid utan dom eller kanske inte alls funnit så många tillhörigheter. Det där har jag inga problem med alls att man fann hennes tillhörigheter så som man gjorde.
Från Martorp kan det ju vara så att han tog en annan väg? Finns ju en del vägar i det här området och vissa genar ju, och det kan ju till och med vara så att det var på tillbakavägen han dumpade hennes saker. Kör man ut från Martorp åt andra hållet kan man gena över en grusväg och hamnar då på fyndplats 8-9.

1. Av på obevakad väg direkt.
2. Inser att han behöver göra sig av med mobilen för att inte spåras. Resten tror jag åker ur av bara farten genom nervevad förarruta.
3. Kortaste vägen till Martorp och tar de facto risker för övrigt.*
4. Har bråttom är gemensam nämnare på alla platser (ladan, hög fart mot Martorp, hög fart från Martorp)
5. Hjälm, jacka och hörlurar tror jag han upptäcker då han kommer tillbaka in i bilen. Väljer att trycka in dem bakom rishögen och fort hem.
6. Hälsar på grannen genom förarrutan som fortfarande är nervevad.
7. Fort på med datorn och skype med morsan.

* Här inkommer den fetade meningen. Han har ingen aning om pådraget som snart går igång. Han är troligen helnöjd med att ha tagit sig runt som han gjort. Jag tror sen att han tänkt sig flytta kroppen vid annat tillfälle.
Det sket sig och spår i ladan, tröjor och annat hamnar i fokus eftersom det är risk att de hittar henne. Han blir nervös först efter de kommit hem på måndag då ladan spärras av. Då ber han dem säga att han var hemma från kl 18 och att hon inte tvättat.
Är han nervös dess innan? Är han nervös direkt vid hemkomst? Är han nervös i Källby? Är han nervös kl 03 på natten då polisen knackar på?
Ser ingen sån beskrivning.
2016-01-02, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Förklara då för mig hur man skall kunna se en mobils förflyttning om det endast finns en enda mast som dominerar aktuellt område?

Detta är landsbygd.

Om det är tätort eller landsbygd spelar ingen roll det är samma princip.

Att operatörens samtalslistor kommer från den mast som för tillfället hade kontakt med mobilen, har inget med pejling att göra.
2016-01-02, 02:12
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
1. Av på obevakad väg direkt.
2. Inser att han behöver göra sig av med mobilen för att inte spåras. Resten tror jag åker ur av bara farten genom nervevad förarruta.
3. Kortaste vägen till Martorp och tar de facto risker för övrigt.*
4. Har bråttom är gemensam nämnare på alla platser (ladan, hög fart mot Martorp, hög fart från Martorp)
5. Hjälm, jacka och hörlurar tror jag han upptäcker då han kommer tillbaka in i bilen. Väljer att trycka in dem bakom rishögen och fort hem.
6. Hälsar på grannen genom förarrutan som fortfarande är nervevad.
7. Fort på med datorn och skype med morsan.

* Här inkommer den fetade meningen. Han har ingen aning om pådraget som snart går igång. Han är troligen helnöjd med att ha tagit sig runt som han gjort. Jag tror sen att han tänkt sig flytta kroppen vid annat tillfälle.
Det sket sig och spår i ladan, tröjor och annat hamnar i fokus eftersom det är risk att de hittar henne. Han blir nervös först efter de kommit hem på måndag då ladan spärras av. Då ber han dem säga att han var hemma från kl 18 och att hon inte tvättat.
Är han nervös dess innan? Är han nervös direkt vid hemkomst? Är han nervös i Källby? Är han nervös kl 03 på natten då polisen knackar på?
Ser ingen sån beskrivning.

Rent tidsmässigt skulle han ju ha kunnat åkt traktorvägen efter och slängt sakerna, vänt om och kört tillbaka mot kaféet och tagit vägen genom skogen till Martorp. Vi vet ju inget om det är något hinder på traktorvägen, något som stör eller så.
2016-01-02, 02:21
Bannlyst
Citat:
Det är tvärtom. Han tar vägen förbi sin bostad och risktagande lär inte vara nåt som bekymrar denna mannen..
Märk väl: Han har inga problem med att bli iakttagen åkande i bilen från Martorp, han slår i näven till grannen och hälsar genom den nedvevade rutan.
Eftersom jag fortsättningsvis tror att han tänkt sig tillbaka till Martorp och göra sig av med kroppen men överrumplades av det enorma pådraget. Jag tror till och med han kan inbilla sig att han skaffar sig alibi i en snäv tidsspegel och sen in och skypar.
Dessa grannar kan då gå i god att han/hans bil minsann sågs hemma vid bostaden. Samma sak om han sågs passera och fru eller bror varit ute och rökte. Hej, hej frugan - jag letar mer verktyg..

Sen skiter sig allt däremot - det är inte förrän de grips och Lisa hittas som grannarna helt plötsligt blir relevanta vittnen. Första förhör är 11/6.

En gärningsman som har nyligen begått ett mord, åker knappas förbi sin egen bostad där bror och hustru kanske är ute och ser honom köra som en dåre..

NEJ Du har fel...tänk hur skulle du själv ha gjort, du skulle säkert ta en annan väg för att inte köra förbi din egen bostad med ett lik i bilen.
Han har inte kört genom allen mot Herrgården och förbi sin bostad.
Han ville snabbt bli av med Lisas saker, därför tog han en väl planerad väg.

18.55 Nerijus Åker sedan bort från ladan
Till Martorp i hög fart.
I hög fart Troligen slängs då Lisa,s saker efter vägen som han valt ut för att inte passera sin bostad..
Han valde den vägen för det var lämpligast att slänga ut sakerna dör.
18.56 Henrik Jönsson passerar ladan. Den grå bilen är då borta
18.59 Lisas telefon är inte längre påslagen
19.00 Vittnena Lars och Malin ser en silvergrå Litauenmärkt bil (Nerijus VW Sharan) köra i hög hastighet på vägen från Blomberg till Martorp.
19.05 – 19.10 Malin Björkholm, ser en ljus bil i hög fart. Komma ut ifrån grusväg.
Han valde den vägen för att inte åka förbi sin bostad.
2016-01-02, 02:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Rent tidsmässigt skulle han ju ha kunnat åkt traktorvägen efter och slängt sakerna, vänt om och kört tillbaka mot kaféet och tagit vägen genom skogen till Martorp. Vi vet ju inget om det är något hinder på traktorvägen, något som stör eller så.
Hur skulle han hinna det menar du jämfört med vittnen? Hängde inte med riktigt gällande färdväg?
Ladan - Martorp - ner till café via grusvägen och kastat ut?
Mobilen lär väl behöva ur bilen direkt om andemeningen är att inte spåras. Tänker man urkastat så lär det vara i färdriktning mot Martorp då de är på vänstra sidan - annars lär de hamna på högra om han åker mot cafét.
Eller hur menade du?
2016-01-02, 02:29
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
En gärningsman som har nyligen begått ett mord, åker knappas förbi sin egen bostad där bror och hustru kanske är ute och ser honom köra som en dåre..

NEJ Du har fel...tänk hur skulle du själv ha gjort, du skulle säkert ta en annan väg för att inte köra förbi din egen bostad med ett lik i bilen.
Han har inte kört genom allen mot Herrgården och förbi sin bostad.
Han ville snabbt bli av med Lisas saker, därför tog han en väl planerad väg.

18.55 Nerijus Åker sedan bort från ladan
Till Martorp i hög fart.
I hög fart Troligen slängs då Lisa,s saker efter vägen som han valt ut för att inte passera sin bostad..
Han valde den vägen för det var lämpligast att slänga ut sakerna dör.
18.56 Henrik Jönsson passerar ladan. Den grå bilen är då borta
18.59 Lisas telefon är inte längre påslagen
19.00 Vittnena Lars och Malin ser en silvergrå Litauenmärkt bil (Nerijus VW Sharan) köra i hög hastighet på vägen från Blomberg till Martorp.
19.05 – 19.10 Malin Björkholm, ser en ljus bil i hög fart. Komma ut ifrån grusväg.
Han valde den vägen för att inte åka förbi sin bostad.

Det är grusvägen genom skogen.
2016-01-02, 02:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja därom lär di tviste.
NB har svaret.
Jag har givetvis inte skrivit att han åkt via allén. Han åker grusvägen och sen vänster.
Citat:
...tänk hur skulle du själv ha gjort, du skulle säkert ta en annan väg för att inte köra förbi din egen bostad med ett lik i bilen.
Det är precis tvärtom för min del: Jag utgår från att han inte är frisk som dubbelnatur.

Han hejar helt normalt när han för nån minut sen har dumpat ett lik, slår glatt i näven till grannen, han skypar med morsan som om inget hänt. Sen åker han och handlar pizza.

Jag anser att han redan gjort så stora risktaganden att detta är inte ett problem för honom. Jag tror att han är störd oavsett om en RPU inte är gjord och detta avspeglas i fynd och färdvägar.
Ett normalt risktänkande inklusive oro finns inte i så fall förutom adrenalin och stresspåslag via att ha oerhört bråttom för att komma undan, och att ha en snäv tidsspegel ser jag som planerat.
2016-01-02, 02:43
Bannlyst
Citat:
Hur skulle han hinna det menar du jämfört med vittnen? Hängde inte med riktigt gällande färdväg?
Mobilen lär väl behöva ur bilen direkt om andemeningen är att inte spåras. Tänker man urkastat så lär det vara i färdriktning mot Martorp då de är på vänstra sidan - annars lär de hamna på högra om han åker mot cafét.
Eller hur menade du?

De flesta saker hittades på högersida om vägen ifrån Blombeg till Marttorp.
Förarsidan, man kan även veva ner rutan på höger sida och slänga ut saker om man vill.
Jag har själv provkört de olika vägarna med tidtagning, och jag fick gott om tid över.
Varför krångla till allt, det är väll bara att tänka logiskt och hur du själv skulle ha gjort i liknande situation.
Inte tror jag Du hade valt att köra förbi din egen bostad där hustru och bror kan se dig,
Du skulle säkert valt en lämpligare väg för att göra dig av med sakerna. Som du känner till.
Sen ...måste du ta med i beräkningen att det inte är en normal person som handlar på samma sätt som en någon som är något sånär normal.
2016-01-02, 02:43
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Eller hur menade du?

Ja mobilen är ju det första som förstörs och kastas. Han kan ju då ha åkt från kaféet och tagit traktorvägen mot Martorp och slängt ut sakerna på väg dit. Något kan ju ha fått honom att vända. Dock är det ju så att de sista sakerna hittas nästan där den vägen går ut mot den större.

Funderar på om man från traktorvägen ser till Martorp och om han då såg den person som var där och utförde sysslor på en tid som inte var den normala?
Kanske fick NB att köra en extra runda?

Det spelar egentligen ingen roll i skuldfrågan men där sakerna hittats och där vittnen kan ha sett honom är ju helt olika platser.

Kanske åkte han dock båda?

Vittnens tider är sällan exakta och avstånden korta. Kan ha hunnit att göra så.

Det är ju bara NB som kan tala om hur det ligger till.
2016-01-02, 02:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja mobilen är ju det första som förstörs och kastas. Han kan ju då ha åkt från kaféet och tagit traktorvägen mot Martorp och slängt ut sakerna på väg dit. Något kan ju ha fått honom att vända. Dock är det ju så att de sista sakerna hittas nästan där den vägen går ut mot den större.
En fråga bara. Traktorvägen är det vad som annars kallas grusvägen aka fyndvägen? Annars hänger jag inte med när jag ska fundera på det du skriver.
2016-01-02, 02:46
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
De flesta saker hittades på högersida om vägen ifrån Blombeg till Marttorp.
Förarsidan, man kan även veva ner rutan på höger sida och slänga ut saker om man vill.
Jag har själv provkört de olika vägarna med tidtagning, och jag fick gott om tid över.
Varför krångla till allt, det är väll bara att tänka logiskt och hur du själv skulle ha gjort i liknande situation.
Inte tror jag Du hade valt att köra förbi din egen bostad där hustru och bror kan se dig,
Du skulle säkert valt en lämpligare väg för att göra dig av med sakerna. Som du känner till.
Sen ...måste du ta med i beräkningen att det inte är en normal person som handlar på samma sätt som en någon som är något sånär normal.

Egentligen är det väl fullt normalt för honom att åka förbi bostaden mellan olika jobbuppdrag. Det hade ju inte varit konstigt i sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in