2016-01-02, 14:40
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det här var ett ställe för jakt där djurs kroppar hängde. Att män som jagar har konstiga riter är inget nytt. Det kanske alltså vara en "rit" för jägare eller för jaktledare att visa sin "manlighet" för djuren som nedlagts.

Det finns ett inlägg som tar upp följande:
En Polis sade en gång till mig under älgjakt, om folk viste vilka dårar som går lösa ute i samhället så skulle dom inte våga sig ut, obeväpnad.

Det väcker återigen frågan - vilka förbindelser har poliserna som utreder? Jagar de? Med vem jagar de? Får poliser jaga, med de speciella bindningar som finns mellan jägare, utan att det ska redogöras för?

Återigen spekulationer i ditt undermedvetna angående hat mot "auktoriteter". Ordet "kanske" är totalt irrelevant i sammanhanget.
2016-01-02, 14:40
Medlem
Om inte polisen så snabbt avsett att knäcka och skrämma IB kunde de fått fram uppgiften tidigare att hon sett två män där föremålen slängdes.
Dessa män såg förmodligen IB i hennes trädgård och såg att hon såg dem. Ytterligare ett skäl att få skulden mot litauerna och att därmed tysta och kränka IB.
2016-01-02, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Återigen spekulationer i ditt undermedvetna angående hat mot "auktoriteter". Ordet "kanske" är totalt irrelevant i sammanhanget.

Javisst är det spekulationer. Precis som du höll på med. Det finns ingen som vet (om inte polisen vet och inte redovisar det) vem de övriga besudlingarna kom ifrån.
2016-01-02, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jaha, så han måste bevisa sin oskuld.

Så sätt och vis är det så när indicierna är så starka som dom är. Då har Högsta domstolen sagt att en så kallad förklaringsbörda kan komma på tal.
2016-01-02, 15:37
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Jag har funderat på den där vägen som bara de på gården vet att den finns. Har man fått klarlagt vilken väg som avses? Annars hittade jag en förklaring till det på ekonomiska kartan från 1960. (Gå in på Lantmäteriets ”Historiska kartor”. Man måste ha ”DjVu” installerat.) Där ser man SV om NB:s länga att av det som nu är jordbruksmark var tidigare en del trädgård/park. SV därom gick en väg som åtskilde denna del från jordbruksmarken. Den vägen syns inte längre men om man inte odlat spannmål utan bara gräs bör bärigheten finnas kvar under.
Här kan alltså NB sneddat då han tog vänster bort från Gum. På så sätt behöver han inte passera framför sitt eget hus och ändå kunna sladda upp på asfaltvägen mellan Västerplana och Husaby.
Nycklar och körkort är ett annat körschema.

Är det vägen alldeles efter NBs bostad, från allèn sett du menar? Där går en väg ut åt höger. Den beskrivs i FUP som återvändsgränd.

Det jag menade var att om NB varit ända nere där körkort och nycklar hittades, måste han ha vänt om Lars och Malin ska ha sett honom.

Åkte han den väg develi har påpekat måste han ha passerat sin bostad, vilket HYDRA2016 menar inte är fallet.

Själv anser jag att det inte är av avgörande betydelse för fallets utgång, hade bara varit intressant att veta.

Troligen är sakerna utlagda vid olika tillfällen
Senast redigerad av PeoFallmo 2016-01-02 kl. 16:05.
2016-01-02, 15:42
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Så du gillar både sagofigurer och filmer?
Hypotesen om tröjan om den ens fanns, det verkar ju finnas tveksamheter om detta och (SKJORTAN som du glömde) är väl att inte fanns kvar. Om den är slängd hur ska man då få fatt i den har du tänkt? Om polisen nu var intresserade av dessa kläder, vilket varken du eller jag vet med säkerhet så vad hjälper det när de är kastade och borta? På vilket sätt skulle skjortan och (eller) tröjan bringat mer klarhet i fallet menar du själv? Finns det något som talar för att dessa skulle haft en central roll i utredningen? Skulle all skit som finns i slasken varit med i FUP? All den skit som skickats in av alternativtänkarna här på Fb också? Räcker det inte med att hela slaskinnehållet drogs upp i tingsrätten? Blir det samma visa också i hovrätten med undantag av några nya vittnen så blir det ju mer eller mindre en "Walk Over" och baltsvinet är för alltid förpassad dit han hör hemma.
Jag är nu ännu mera tveksam till att du använt de små grå mer än de som har arbetat med fallet.
Få små grå välter stor sagofigur.

Som jag skrivit tidigare så verkar du inte riktigt se linjen i argumentationen och att mitt inlägg där jag svarade dig var mer eller mindre meningslöst.

Du antar ur tomma intet att polis och utredare är ofelbara och inte kan göra fel. Då finns det ju inga motargument för då kommer du alltid och för evigt se att det som skett inte kan ifrågasättas och att allt är frid och fröjd.

Jag påpekar att det är högst olämpligt att slänga klädesplagg som man vet tillhör en misstänkt i ett mordfall, där klädesplagget hittats på det som antas vara BP. Jag påpekar även att det är högst olämpligt att polis och utredare inte tagit hand om dessa klädesplagg OM de sett dem. Oavsett om de inte sett dem/det eller om de bara struntat i dem så är det ett tecken på inkompetens då de hade kunnat utreda NBs påståenden om att det var från dessa klädesplagg hans DNA och blod kom ifrån. Min argumentation i detta fall är ett argument för den undermålighet du efterlyste, inte att det skulle ha ett avgörande för fallet i stort. Många bäckar små blir dock en hel å.

Du ser heller inte att mitt inlägg om slasken var just ett argument för att allt irrelevant skit i FUP borde befinna sig just där och inte i FUP, inte tvärtom som du tycks få för dig att jag argumenterar för. Att jag anser att om man säger man A i FUP så bör man även säga B eller skita i att säga A om även B saknar relevans. Andra kanske förstår detta resonemang även om jag befarar att det är lite för avancerat för dig att ta till sig.
2016-01-02, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Ett sätt för familjen Bilevicius att visa att de stöder Nerijus och verkligen tror att han är oskyldig, vore att ta sig hit och hälsa på honom i häktet, men det har de väl inte gjort?
Undrar varför...

Mycket bra fråga!

Och ni som tror att NB spred ut Lisas saker i direkt anslutning till mordet - varför skulle han göra det?
Varför gör han sig besväret med att gömma den döda kroppen i byssjan men sprider ut Lisas saker?
2016-01-02, 16:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Om inte polisen så snabbt avsett att knäcka och skrämma IB kunde de fått fram uppgiften tidigare att hon sett två män där föremålen slängdes.
Dessa män såg förmodligen IB i hennes trädgård och såg att hon såg dem. Ytterligare ett skäl att få skulden mot litauerna och att därmed tysta och kränka IB.

Utred samvetslöse Lars Johanssons ansvar för att en kvinna felaktigt misstänktes för mord och sedan plötsligt dog dvs tog livet av sig. Theforeigner #77252 uppmärksammade detta.
http://www.bt.se/ulricehamn/mordmiss...ader-i-haktet/
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4547811
Har Lars Johansson brutit mot FN:s konvention mot tortyr? #109001 #109009 #109012
Har Niklas Lindström begått tjänstefel? #108246

Samtliga dina inlägg och dessutom hela din signatur går ut på att KRÄNKA och klanka ner på rättssystemet, polisen och åklagaren. Ingenstans har det gått in i din hjärna att det finns massa saker som binder din spermaskvättande kompis vid brottet. Kan du på något sätt bevisa att några fel har begåtts? Var har du texterna i lagboken som visar att fel begåtts vid förhören? Kan du lagtexten överhuvudtaget? På vilket sätt har de tystat och kränkt baltsvinets fru? Skulle de särbehandlat henne på något vis för att hon är från Litauen eller hur tänker du där? Har du några bevis för att utlänningar förhörs på annat sätt än vad som är gängse praxis? Hur menar du att tortyr har förekommit och på vilket sätt har Niklas Lindström begått tjänstefel?
2016-01-02, 16:08
Medlem
klurigklurings avatar
Efter denna weekend är det endast en vecka kvar tills förhandlingarna ska starta i HR, Utgår man från överklagan, kommer frågan om DNA träffarna är primärt eller sekundärt avsatta att få en central betydelse i bedömningen.

I tråden är det flera som har tryckt på om färska blodfläckar som sannolikt är primärt avsatta. Den enda blodfläcken som förekommer i utredningen är fläcken på röret, och den kan ha kommit dit vid en helt annat tillfälle vid en helt annan tidpunkt.

Övrigt är det fråga om besudlingar och Helena Eriksson var tydlig om att det är fråga mycket små mängder DNA. Man kan heller inte åldersbestämma träffarna med hjälp av analyserna som har utförts.Det kan heller inta avgöras i analysen om cellkärnan kommer från blod eller annat.

Egentligen sår Helena Erikssons vittnesmål viss tvivel om att avsättningarna på Lisas kläder är primära. Försvarets egen vittne kan komma att förstärka tvivlet som redan råder genom samstämmiga redogörelser.

Den andra centrala frågeställningen som kan stötas och blötas är detaljer i själva gärningsbeskrivningen. Är det tillräckligt bevisat att mjölkrummet var mordplatsen?

Kroppen är flyttad enligt den rättsmedicinska undersökningen, Att flytten har skett mellan Blomberg och Martorp förutsätter att man godtar att mordet har skett i Blomberg. Kroppen har kanske inte flyttats längre än några meter.

Varför nöjer man sig inte med ett snöre när man ska strypa/hänga någon. Förekomsten av utspridda snörstumpar behöver förklaras. Snöret var knyten under hakan, inte i nacken enligt obduktionsprotokollet. Om hon blev hängd borde det ha blivit spår från snöret i ansiktet också.

Även åklagaren har en förklaringsbörda i sammanhanget, vad bevisar de olika DNA träffar i ett händelsesammanhang?

Vad jag ser i nuläget är att vi har en spännande rättegång framför oss med oviss utgång.
2016-01-02, 16:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Så sätt och vis är det så när indicierna är så starka som dom är. Då har Högsta domstolen sagt att en så kallad förklaringsbörda kan komma på tal.
Men, #Aramir2s inlägg, som jag citerade, handlade om ifall NB förklarar sig. Då måste bevisning till för att han ska gå fri.
2016-01-02, 16:14
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring

Vad jag ser i nuläget är att vi har en spännande rättegång framför oss med oviss utgång.

Vad som är viktigt i sammanhanget är +4 på jackan, samt flera +3. Det kan inte "skojas" bort. Och att frugans DNA finns på trosan gör NB än mer bunden till gärningen. Och vilken otur att han är ute och söndagsåker vid de kritiska tidpunkterna.

Ordet "spännande" känns som väldigt felaktigt och främmande att använda i sammanhanget. Och om du ändå vill använda just det ordet så är du en av få som har den åsikten gällande skuldfrågan.
Senast redigerad av katw 2016-01-02 kl. 16:18.
2016-01-02, 16:17
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Egentligen sår Helena Erikssons vittnesmål viss tvivel om att avsättningarna på Lisas kläder är primära. Försvarets egen vittne kan komma att förstärka tvivlet som redan råder genom samstämmiga redogörelser.
Varför tror du att Nerijus ett dygn innan mordet på Lisa frågade Adriana om vägen till Medelplana, som han mycket väl bör ha känt till? Varför ville han ha Adriana nära sin bil?
Citat:
oviss utgång.
Det kan du nog glömma.

Citat:
Ursprungligen postat av katw
Ordet "spännande" känns som väldigt felaktigt och främmande att använda i sammanhanget.
Även uttrycket julafton har använts av vissa här angående FUP.
Bisarrt...
Senast redigerad av KeithRichards 2016-01-02 kl. 16:25.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in