2016-01-12, 21:53
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
För fan X - du och jag är ju snart BFF. erkänn att du iaf utvecklat ett viss hatkärlek till mig. Hahahahaha.
Domstolen skiter i vad du skulle kunna acceptera som bevis.

Dannebackemordet. Inte ens teknisk bevisning. Inte ett jota om griftefridsbrott. Dömd för mord rätt av i TR och HovR. Ger det inte en fingervisning om att det du svamlar om är irrelevant?
BFF? Är det en TBF? Idas mördare är skyldig, nu pratar vi om Lisa.
2016-01-12, 21:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
BFF? Är det en TBF? Idas mördare är skyldig, nu pratar vi om Lisa.
Ta sakfrågan nu, plutten. Dannebackemordet och dess bevisning i relation till det du kräver.
2016-01-12, 21:57
Medlem
arkmikes avatar
Jag har avhållit mig en tid från att delta i diskussionen på tråden. Dock har jag tittat in då och då för att bara konstatera att diskussionen i sig är ett perpetuum mobile och ska så vara. Jag är full av beundran för den skara som vidmakthåller det uppenbara , dvs att dna med annat bevismaterial inte går att negligera och att det rör sig om ett sexualsadistiskt mord.

Jag respekterar de som fåfängt stretar emot på alla upptänkliga vis där det inte råder brist på fantasifulla resonemang. Man kan gå till litteraturen och Cervantes roman Don Quijote för att hitta någonting jämförbart.

Kort sammanfattad handlar romanen om riddaren Don Quijote som slåss för sina ideal i gestalt av väderkvarnar å ena sidan och å andra sidan realisten och väpnaren Sancho Panza som såg väderkvarnarna som just väderkvarnar.

Inom psykologin talar man om psykosens värld kontra verklighetens värld där Don Quijote representerar vanföreställningen och Sancho Panza realiteten.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Don_Quijote

Jag har hitintills främst ägnat mig åt att spekulera över psyket hos en personen som begått detta näst intill ofattbara brott och mina hypoteseser har hitintills inte motsagts av auktoriteter på området inkl develi m fl som grävt på djupet. Ledtråden att någonting gick riktigt snett i relationen moder och son mycket tidigt är en hypotes som kan förklara varför en så perverterad sexualitet kan utvecklas. Kanske får vi aldrig ett svar i just fallet NB men i utländska källor finns likvärdiga brott väl dokumenterade.

En annan fråga som sysselsätter mig mellan varven är hur tvivlarna ska hantera resultatet om HR fastställer TR:s dom vilket för handen är det mest sannolika resultatet. Bara den frågan gör att jag även i fortsättningen kommer att titta in då och då.
Senast redigerad av arkmike 2016-01-12 kl. 22:04.
2016-01-12, 21:59
Medlem
Bastanizs avatar
Så bra skrivet av Britta Svensson på GT Expressen.

Nerijus Bilevicius är en sadistisk sexualmördare som bör dömas till livstids fängelse och utvisning även i hovrätten.

http://www.expressen.se/kronikorer/b...ordet-pa-lisa/
2016-01-12, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Ja det kan man undra. Såg i länken du postade att N deltagit men även medverkat i dagens vallning ute i Blomberg. Det verkade ha gått bra både på mordplatsen och på platsen hon senare hittades. Men han gick inte ur bilen när dom kom till hans tidigare bostad. " då var han för ledsen " Tänker att den här ynkrygg till spillra endast visar känslor när det berör honom själv. Inför Lisas öde är han helt likgiltig.

Ynkryggen började ju lipa i förhör när man kom in på gripandet och någon polisman hade puttat till katten med foten, säker i det stök som blev när nämnde NB satte sig till motvärn.

Katten kunde han lipa över men i övrigt är han fullständigt känslokall.
2016-01-12, 22:03
Medlem
Sgt.Blands avatar
Så det blir alltså ingen alternativ teori från MGM i HR heller!? Helt jäkla otroligt enligt min åsikt. Advokaten får väl för bövelen göra klart att om inte MGM kommer fram med en jäkla bra förklaring till den urstarka bevisning som lagts fram så kommer det med 100%-ig sannolikhet bli livstid för mord. Helt jäkla meningslös rättegång att hålla ju.
2016-01-12, 22:05
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Så det blir alltså ingen alternativ teori från MGM i HR heller!? Helt jäkla otroligt enligt min åsikt. Advokaten får väl för bövelen göra klart att om inte MGM kommer fram med en jäkla bra förklaring till den urstarka bevisning som lagts fram så kommer det med 100%-ig sannolikhet bli livstid för mord. Helt jäkla meningslös rättegång att hålla ju.
Han har inte fått ordet ännu.
2016-01-12, 22:08
Bannlyst
Citat:
Jag har svarat på vad jag skulle kunna acceptera som bevis, förutom ett erkännande. Nämn ett bevis som visar att NB har mördat och inte bara begått brott mot griftesfriden.

Ok, vi tar det igen...

Du länkade till ett annat fall, det har inte med det här fallet eller den här tråden att göra.

Min fråga var inte vad du accepterar som bevis rent allmänt förutom ett erkännande, det intresserar inte mig.

Så, min fråga lyder - vilka bevis i LH-fallet - behövs för att du ska anse att NB har mördat LH?

Ge exempel.

Eller har du inga sådana exempel?
2016-01-12, 22:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Jag har avhållit mig en tid från att delta i diskussionen på tråden. Dock har jag tittat in då och då för att bara konstatera att diskussionen i sig är ett perpetuum mobile och ska så vara. Jag är full av beundran för den skara som vidmakthåller det uppenbara , dvs att dna med annat bevismaterial inte går att negligera och att det rör sig om ett sexualsadistiskt mord.

Jag respekterar de som fåfängt stretar emot på alla upptänkliga vis där det inte råder brist på fantasifulla resonemang. Man kan gå till litteraturen och Cervantes roman Don Quijote för att hitta någonting jämförbart.

Kort sammanfattad handlar romanen om riddaren Don Quijote som slåss för sina ideal i gestalt av väderkvarnar å ena sidan och å andra sidan realisten och väpnaren Sancho Panza som såg väderkvarnarna som just väderkvarnar.

Inom psykologin talar man om psykosens värld kontra verklighetens värld där Don Quijote representerar vanföreställningen och Sancho Panza realiteten.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Don_Quijote

Jag har hitintills främst ägnat mig åt att spekulera över psyket hos en personen som begått detta näst intill ofattbara brott och mina hypoteseser har hitintills inte motsagts av auktoriteter på området inkl develi m fl som grävt på djupet. Ledtråden att någonting gick riktigt snett i relationen moder och son mycket tidigt är en hypotes som kan förklara varför en så perverterad sexualitet kan utvecklas. Kanske får vi aldrig ett svar i just fallet NB men i utländska källor finns likvärdiga brott väl dokumenterade.

En annan fråga som sysselsätter mig mellan varven är hur tvivlarna ska hantera resultatet om HR fastställer TR:s dom vilket för handen är det mest sannolika resultatet. Bara den frågan gör att jag även i fortsättningen kommer att titta in då och då.
Haahahaha - välkommen in igen. Ja, Cervantes var en träffande reflektion.
Kom nu snart tillbaka för jag vill ha en NB analys. Det är väl själva fan att det inte ska gå att intervjua andra i hans närhet i Litauen och England typ Uppdrag granskning. Åker snart till Ely av ren nyfikenhet.
2016-01-12, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bastaniz
Så bra skrivet av Britta Svensson på GT Expressen.

Nerijus Bilevicius är en sadistisk sexualmördare som bör dömas till livstids fängelse och utvisning även i hovrätten.

http://www.expressen.se/kronikorer/b...ordet-pa-lisa/

Det där fattar inte jag. Om livstid, hur utvisning också? Det ena säger emot det andra. Eller utvisning och livstid i hemlandet, kan Sverige begära det? Låter skumt. Han kommer ju aldrig ut. Hur ska man utvisa?
2016-01-12, 22:17
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Han har inte fått ordet ännu.
Konstigare saker har väl hänt men tror nog att MGM kommer att fortsätta tiga sig igenom hela rättegången. Men jag har svårt att förstå varför för brott begångna efter att BO är död har ju väldigt låga straff i Sverige. Vid IF-fallet i Trollhättan så fick mördaren 16 år och uppstädarna fick 12 månader vardera om jag inte minns helt fel. Nu säger jag inte att MGM hade klarat sig från mord om han kommer fram med en jäkla bra alternativ teori för det tror jag nog inte att han hade gjort. Men varför inte ta chansen iaf istället för att bara tiga och med väldigt stor säkerhet åka på livstid utan någon större diskussion. Liknar ju Ulf Olsson lite i en jämförelse som också blånekade.
2016-01-12, 22:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
Det där fattar inte jag. Om livstid, hur utvisning också? Det ena säger emot det andra. Eller utvisning och livstid i hemlandet, kan Sverige begära det? Låter skumt. Han kommer ju aldrig ut. Hur ska man utvisa?
Livstid betyder inte livstid bokstavligen, det kan komma en omprövning och beslut om tidsbestämt straff senare. Men efter det gäller utvisning på livstid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in