2016-01-14, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Jag håller med. Det strider mot all sund förnuft att det endast förekommer DNA spår från fyra personer.

Jag tror att sannungen ligger dold i den rikligt förekommande luddigt formulerade standardfrasen från NFC:

”I det undersökta området kunde DNA som kan jämföras mot person inte påvisas.”

Exakt vad betyder det?
a) Att materialet är för dåligt för att analyseras?
b) Att materialet inte matchar mot någon av de fyra personerna som polisen har beställt ska analyseras?

Om a) är sann, borde det inte nämnas alls eftersom det då inte finns något prov att analysera.

Om det är b) som är sann är det en allvarlig brist i utredningen att man inte tittar närmare på dessa prov som kan peka åt ett annat håll.

Jag håller inte med dig. Om polisen beställer analys av en besudling kan man få diverse tänkbara resultat hos NFC:
a) Besudligen är inte ens biologisk
b) Besudlingen är botanisk inte zoologisk
c) Besudlingen är zoologisk men inte mänsklig
d) Besudlingen är mänsklig men utan DNA
e) Besudlingen är mänsklig med något som måste vara rester av DNA (som inte går att analysera alls)
f) Besudlingen är mänsklig med DNA som inte kan jämföras mot person (ofullständigt?)
g) Besudlingen är mänsklig med DNA som kan jämföras mot person

Hittade jag på på ett ögonblick. Troligen väldigt ofullständigt. När det står som du skriver: kan det betyda något av a) till f). Inget konstigt alls eftersom NFC svarar på en specifik fråga.
2016-01-14, 14:28
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Nu är det här med avsaknad av främmande dna som sår tvivel i den här utredningen anser jag.

Jösses - hur kan avsaknad av främmande DNA ge tvivel?

Hade du varit mer övertygad om att NB är GM om det även funnits främmande och omatchat DNA?
2016-01-14, 14:36
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jösses - hur kan avsaknad av främmande DNA ge tvivel?

De finns de i tråden som tycker det är misstänksamt att Lisas DNA inte hittades i NBs bil. Det ska enligt vissa bara tyda på att han städat undan den. Om man kan dra den slutsatsen så kan man ju undra varför man inte kan dra en liknande slutsats om Lisas tillhörigheter. Har NB städat undan dem, men missat de olika snörstumparna och bloddropparna? För att inte tala om att städa undan hjälm och jacka på ett vettigt sätt? Frågan är väl hur han lyckades tvätta Lisas kläder och sedan besudla dem med sina och sin frus DNA?
2016-01-14, 14:55
Medlem
Citat:
Jag håller med. Det strider mot all sund förnuft att det endast förekommer DNA spår från fyra personer.

Jag tror att sannungen ligger dold i den rikligt förekommande luddigt formulerade standardfrasen från NFC:

”I det undersökta området kunde DNA som kan jämföras mot person inte påvisas.”

Exakt vad betyder det?
a) Att materialet är för dåligt för att analyseras?
b) Att materialet inte matchar mot någon av de fyra personerna som polisen har beställt ska analyseras?

Om a) är sann, borde det inte nämnas alls eftersom det då inte finns något prov att analysera.

Om det är b) som är sann är det en allvarlig brist i utredningen att man inte tittar närmare på dessa prov som kan peka åt ett annat håll.

Tja, snacka om cirkelresonemang! Inte undra på att ni inte kommer nån vart med era teorier.
Man blir ju för fan mörkrädd, vet NÅGON ens i tråden HUR en brottsplatsundersökning går till???
Hur man säkrar spår? Förhörsteknik?

Nej, trodde inte det.
2016-01-14, 15:08
Medlem
HR undersöker möjlighet till telefonförhör

Hovrätten har skickat en begäran om rättslig hjälp till Litauen i syfte att utreda möjligheterna att hålla förhör med Nerijus Bilevicius hustru via videolänk eller telefon.

http://sla.se/skovde/2016/01/14/utre...jligheter-till
2016-01-14, 15:09
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Helm
Allvarligt, det känns ganska snett att sitta och kritisera en polisutredning men inte förstå en så enkel mening som den fetade. Herregud.
Om du tycker att den fetade meningen är tydlig svenska kan du väl förklara den istället för att förfas dig över min läsförståelse.
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det betyder att man inte funnit DNA.

Att du tycker det inte borde nämnas hör inte hit.
Hur svårt kan det vara att skriva klarspråk, att man inte har hittat någon DNA?
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Jag håller inte med dig. Om polisen beställer analys av en besudling kan man få diverse tänkbara resultat hos NFC:
a) Besudligen är inte ens biologisk
b) Besudlingen är botanisk inte zoologisk
c) Besudlingen är zoologisk men inte mänsklig
d) Besudlingen är mänsklig men utan DNA
e) Besudlingen är mänsklig med något som måste vara rester av DNA (som inte går att analysera alls)
f) Besudlingen är mänsklig med DNA som inte kan jämföras mot person (ofullständigt?)
g) Besudlingen är mänsklig med DNA som kan jämföras mot person

Hittade jag på på ett ögonblick. Troligen väldigt ofullständigt. När det står som du skriver: kan det betyda något av a) till f). Inget konstigt alls eftersom NFC svarar på en specifik fråga.
Återigen, varför skriver man inte ut i klarspråk vad man har hittat? Är det ett okänt DNA borde man skriva det. Hur ska beställaren fatta beslut om om utförligare analyser annars?

Men oavsett bristerna i språkbruket, så är det helt osannolikt att det inte finns ETT ENDA främmande DNA spår på alla undersökta ställena.
2016-01-14, 15:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Bilen kunde han städa när som helst. Eller byta byggplast, det räcker. Mordplatsen fick han inte möjlighet att göra något åt den blev alldeles för snabbt avspärrad för honom.

Men ändå tog han inte med sig alla snörstumpar, märkligt tycker jag. Om han hade bråttom att komma ifrån ladan, varför lägga tid på att skära bort snöret. Det hade ju räckt med att skära ner offret ifrån röret och ta med sig kropp och snöre, allt i ett så att säga, vad kan man dra för slutsats av det här?

Vad jag vet så har ingen försökt sig på en analys av varför det fanns snörstumpar på olika ställen och i ett visst antal, hur gick det till och varför?
2016-01-14, 15:17
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Man måste inte topsa alla. Men för att jobba förutsättningslöst och brett så bör man topsa dom som bevisligen varit i närheten den aktuella tiden. Otrevligare människor får man leta efter. Får jag tro att det inte stämmer att det var 0 främmande spår på ALLA saker utan att ni svär och är otrevliga?

Du får tro vad du vill - inklusive att allt är en konspiration av Illuminati. Då kan ju vi tro att det i själva verket finns en videoinspelning som visar Nerijus begå mordet. Samt en skriftlig, undertecknad bekännelse. Grejerna finns bara inte i FUP eller rättegångsmaterialet.

Båda hypoteserna är ungefär lika korkade. Om man nu inte tror att polisen är korrumperad och ägnar sig åt kriminell bevisförvanskning för att kunna få Nerijus fälld i domstol. Det finns förvisso en och annan fyllepensionerad sjuksköterska och arbetslös fd student i genusvetenskap med psykiska problem här i tråden som umgås med såna tankar. Jag har däremot inte sett någon jag bedömer är vid sina sunda vätskor formulera såna hypoteser.
2016-01-14, 15:18
Medlem
Citat:

Återigen, varför skriver man inte ut i klarspråk vad man har hittat? Är det ett okänt DNA borde man skriva det. Hur ska beställaren fatta beslut om om utförligare analyser annars?

Men det är ju precis det de har skrivit. De har inte hittat någon DNA, åtminstone inte någon som kan användas för att jämföra med.
2016-01-14, 15:19
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Om du tycker att den fetade meningen är tydlig svenska kan du väl förklara den istället för att förfas dig över min läsförståelse.

Men oavsett bristerna i språkbruket, så är det helt osannolikt att det inte finns ETT ENDA främmande DNA spår på alla undersökta ställena.

Vänligen styrk med vetenskaplig källa eller ev. sammanställning av förundersökningsresultat från ett antal tidigare rättsfall vad du bygger det fetade påståendet på. Vad du - en fullständig lekman på området - tror/inbillar dig är jag inte det minsta intresserad av.
2016-01-14, 15:19
Medlem
Citat:
Det är en tolkningsfråga. De kan väl ha hittat annan DNA men inte från någon okänd person.

Pressis - det är tolkningsfråga. Man kan tolka på olika sätt.
Nu frågar jag dig - vad du menar med - annan DNA men inte från någon okänd person?
Var det dna från känd person ? Vilka personer är - kända?
2016-01-14, 15:23
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Bilen kunde han städa när som helst. Eller byta byggplast, det räcker. Mordplatsen fick han inte möjlighet att göra något åt den blev alldeles för snabbt avspärrad för honom.

Han var ju där och såg Lisas handske? Det blev inte avspärrar speciellt snabbt om man tänker på att han lyckades genomföra sin sexuella fantasi som han närt i hela sitt liv på under 30 minuter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in