Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Jag ser inte vad vitsen är att lägga en teori med en rökpaus - att man kan lägga in små stopp här och där begriper jag. Jag undrar varför eftersom det är IBs nya taktik för att förändra åsikten om att han kom hem vid 19.30. Vilket även var IRs mening under TR och hörs via förhör.
Det både stämmer och inte stämmer, dvs NB kom de facto hem 19.30 – 19.45 (Skype-samtal 19.35-51 som iofs IB kan ha inlett), men han var också hemma runt 19.00: IB har vid flera tillfällen under förhör nämnt att hon och NB iakttagit GJ, t.ex. här:
Citat:
Ursprungligen postat av s. 1304
Eh, när eh N kom hem sista gången innan ni åkte till handlarn och du hörde att han pratade med G.
Nej, jag såg bara att G var på väg att åka därifrån.
Okej han pratade aldrig med G?
Nej, dom bara…
Hejade?
Ja.
Ja.
Så här med…
Då, då går det bra för då missförstod jag dig, eh såg du vilket när han kom hem N såg ni vilket håll han kom ifrån?
Jag såg inte det.
Du såg inte när han kom hem?
Nej, jag såg honom bara när han redan satt på trappan när jag kommit ut.
IB:s slutversion:
Citat:
Ursprungligen postat av s. 1313
I tillfrågas om det stämmer, att N efter att han rökt gick in och tog av sig sina smutsiga byxor och bad I att tvätta byxorna. Att han sedan ringde till sin mamma.
I uppger att byxorna bara var dammiga. Det var hon som sa att hon skulle tvätta byxorna.
I bekräftar att det var enligt följande:
1. Hon upptäckte att N var hemma.
2. Hon gick ut till N.
3. G åkte förbi och de hälsade på varandra
4. De gick in och N:s byxor var smutsiga
5. I startade en tvättmaskin med N:s byxor
6. N ringer till sin mamma via Skype
I uppger på fråga att det tog ca 40 minuter från det att hon upptäcker att N var utanför, till dess att han ringde till sin mamma.
Av detta kan man dra slutsatsen att IB inte förstått att NB åkt i väg efter att ha vinkat till GJ - och sedan kommit tillbaka, för att återigen sätta sig på trappan med en cigg. Hon vacklar lite under ett förhör och pratar om att hon "kanske" hört - men inte sett något; hon bortrationaliserar sedan hela saken eftersom den för henne framstår som så otroligt; detta att NB skulle ha åkt i väg ytterligare en gång. I stället blir hon osäker och tror att det är hon som blandar ihop saker och ting. – Hon säger sig ha startat en tvättmaskin men av förhör, s. 1283, framgår att IB startat tvätten i anslutning till att NB pratat med sin mor (dvs efter Martorp); inte efter att NB hejat på GJ (före Martorp).
Citat:
Ursprungligen postat av NB, s. 1488f
Så G kommer med en kvinna och sen efter fem minuter så åker dom igen, stämmer det?
Ja, jag kan inte säga exakt det kanske om tre, efter tre minuter, och då jag satt ute och rökte jag kunde inte sitta länge, det kanske va upp till fem minuter. [Ja, för sedan skulle du ju sätta full fart mot Martorp.]
Vi vet när GJ bör ha anlänt till AJ, och genom IB vet vi att hon och NB iakttog när GJ anlände till AJ resp. strax därpå åkte därifrån (och då pga nykrattad gårdsplan kört in resp. ut genom två grindstolpar snett mitt emot NB:s bostad. Huruvida såväl IB som NB sett GJ anlända är något oklart; här kan NB ha hört vad IB sagt, eller vice versa.
HR bör fråga sig hur den änglaspelande och köksbestyrstillvända IB kan veta att NB
inte åkt i väg någonstans igen efter att GJ försvunnit ur synfältet och efter att hon då gått in igen.
Det faktum att ingenting av det IB berättat och gett uttryck för under förhör tyder på något som helst sampratande med NB om brottet resp. hans alibi (undantaget det NB sagt till AB och IB gällande tiden för hemkomsten: kl. 18.00), det faktum att GJ själv är osäker på hur han gjort vid ankomsten till AJ (åkt igen för att byta kläder eller stannat kvar för att se Formel 1 i sin svettiga kostym och hårt åtdragna ljusblå skjortkrage?), det faktum att ingen av gästerna noterat att GJ försvunnit ett tag inför Formel 1 (trott återkomsten från Gum varit hans anländande), det faktum att såväl IB som NB har samma version av hur NB vinkat till GJ, det faktum att IB rör ihop tiderna och själv tycks frågande inför det som för henne i vissa stycken kan framstå som två hemkomster men som i hennes huvud måste ha rört sig om en, det faktum att fynden upphör tvärt strax före avfarten till bostaden… gör sammantaget att den speedade NB med allra största sannolikhet har iakttagit när GJ farit förbi ladan och sett sin chans att plussa på sitt alibi (och/eller varit rädd för att GJ skulle vända åter till ladan för att se vem som var där), eller att han i alibihänseende funnit för gott att visa upp sig åtminstone för IB.