2016-01-22, 12:18
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Om jag hade blivit behandlad så I ett främmande land, som Irina påstår att hon upplever sig ha blivit behandlad så hade jag också varit trotsig och ställt motfrågor I ett sådant här läge. Nu känner hon sig trygg. Förhöret sker på hemmaplan I en litauisk domstol med en rådman bredvid. Hon kan nu saga det hon vill.

Precis: IB PÅSTÅR.
Det är mycket som hon påstår, ändrar sig om etc. Nya uppgifter som hela tidendyker upp.
Tlllförlitlig? Knappast.
2016-01-22, 12:18
Medlem
I förhöret med IB kom han fram: sexualbrottsadvokaten Tore Brandtler. Han behandlade IB som han behandlar ett våldtäktsoffer. Fullständigt okänsligt. Körde på.

Men man får tacka och ta emot. Det där beteendet straffar sig. Nu finns det bekräftat.
Trevligt "målsägandebiträde" det där.
2016-01-22, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja vissa här inne har lite svårt att läsa både på och mellan raderna.

Åklagarens lugna sansade torra framtoning verkar invagga de förhörda i nån sorts farlig självsäkerhet, så de anar inte alltid vart frågorna är på väg...han är duktig och slug

Åklagaren gjorde bort sig idag. Riktigt rejält. Framstår som en idiot. Kan inte kännas bra för honom.
2016-01-22, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil

FN:s tortyrkonvention Artikel 1.
I denna konvention avses med begreppet tortyr varje handling genom vilken allvarlig smärta eller svårt lidande, fysiskt eller psykiskt, medvetet tillfogas någon antingen för sådana syften som att erhålla information eller en bekännelse [/u]av honom eller en tredje person,

Om vi sätter förstärkningarna där de hör hemma
2016-01-22, 12:23
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Nja, i ett juridiskt perspektiv har förmiddagens vittnesför snarare varit en fördel för försvaret. (Till skillnad från oss vanliga "tyckare" här på flb, så har ingen jurist har rätt att göra sin bedömning utifrån kriteriet "hur det står till i skallen" på ett vittne).

T.o.m. åklagarens frågor ledde till tveksamheter om hans syfte varit att stärka bevis som talar för den åtalades skuld.

Diskuterar vi samma Hovrättsförhandling?
2016-01-22, 12:24
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Tycker att det var oförskämd av åklagaren att fråga Irina om Nerijus stånd i en direkt videolänk. Vad har Nerijus stånd att göra här. Vilken vriden bild av svenska samhället (eller hans egen syn på kvinnor) han sprider runt omkring sig med den här frågan. Hans fråga tom skuldlägger Irina, som hon skulle vara ansvarig för Nerijus stånd. Det angår ju ingen utomstående och inte heller har med Nerijus ev skyldighet att göra med. Åklagaren visar tecken på rasism och vriden kvinnosyn i en rättegångssal.

Jag håller med om att det är en både opassande och irrelevant fråga. Hur stor del av befolkningen lever inte i förhållanden där impotens förekommer, utan att för den skull vara mördare?
2016-01-22, 12:31
Medlem
Är det bara livstid eller friande dom som hovrätten kan döma eller kan det bli 18år istället sen livstids utvisning?
2016-01-22, 12:33
Medlem
Kan tänka mig det ramaskri som hade utbrutit i Sverige om en svensk kvinna gift med en man som misstänkts för ett grovt mord i Vitryssland hade behandlats på det vis som hon uppenbarligen gjorts. Var fanns skälen till häktningen av IR från första början? Verkar mycket besvärande för polis och åklagare rent rättsligt
2016-01-22, 12:34
Medlem
I fupen sid 1336 finns protokollet över undersökningen av IB.
Någonting har inte antecknats rätt där.
Varför kolla så IB:s trosor? Varför mörka om det i fupen?

Var tog hennes trosor vägen och varför detta stora intresse för dem?

Det var ett bra förhör med IB - där framkom en del som var bra.
Jag förstår att de försökte knäcka henne.
Senast redigerad av nopomil 2016-01-22 kl. 12:39.
2016-01-22, 12:37
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Sorgligt att Fam Holm ska behöva genomlida ännu en dag i Rätten med totalt kaos från försvaret.
All sympati går till Lisas närstående idag.
Nu är IB tydligen handikappad också, ja om man är vrålfet, kedjeröker och ägnar mesta tiden åt dataspel så blir man nog det tillslut.

Mitt fetade: den beskrivningen stämmer också in på en stor del av Sveriges befolkning.

Innebär det per definition att alla personer med dessa egenskaper inte skulle få rätt att uttrycka sig i en rättegång?
2016-01-22, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Om vi sätter förstärkningarna där de hör hemma

Det är inte utredande polis eller militär som ska bedöma det varken i Sverige eller i något annat land.
Det ska den utsatte tillsammans med MR-kunnig person göra.
Vare sig det sker i Bagdad eller i Skövde.
2016-01-22, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Vad menar du? Vad har han gjort för fel? Ska han undvika frågor som är besvärande?

Men jag skrev ju precis tvärtom. Han visade hur han gör mot våldtäktsoffer. Bra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in