2016-01-24, 04:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Att NB:s bil setts vid ladan säger ingenting, det kan vara någon som trodde att den fanns där och därför såg fel.
De här två vittnena som påstår att de sett NB:s bil och han körde från Martorp mot Blomberg, kan ha tagit fel på dagen, därför deras uppgifter stämmer inte mot annat som finns i fallet.
Bland annat Irina har under ed vittnat att NB fanns i bostaden och var inte ute och körde någon bil den tiden som de två vittnena påstått. Irina vet till 100% om NB var hemma den tiden eller inte, sedan finns det annat som visar att NB var hemma den tiden, när de vittnena påstår att de såg hans bil.
Arnes fru såg ut genom fönstret och hon såg att Irina satt på trappen och de båda männen stod bredvid henne och tiden var 18.00 den 7 juni. Hon har inte sagt att de drack kaffe den tiden hon såg dem.
Personen som kom ut från ladan skall ha haft långt rufsigt hår som inte stämmer med NB, och den tiden det gäller fanns NB i bostaden.
Arnes fru minns inte vilken dag det var. Vittnena som sett NB:s bil har inte tagit fel på dag och de är dessutom flera."Långt, rufsigt hår"- den beskrivningen har jag inte läst? Var det inte mörkblont av medellängd el dyl. Att Irina vittnar under ed, det betyder ungefär lika mycket som när snål-Arne berömmer gästarbetaren Nerijus, d.v.s INGET ALLS.
2016-01-24, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, dom har säkerhetsklass 1 (av sju anstalter totalt) men dom har flyttat ut skriver jag - därav frågan:
http://www.allehanda.se/angermanland...mnar-saltvik-1
Tack. Det har jag missat. För ett antal år sedan var det förslag på att det skulle gå åt andra hållet.
Detta för att de ville få bort denna kategori från det övriga klientelet, då deras klassning interner emellan är låg.
2016-01-24, 04:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Men Choni har sagt att det snarare är 18.15 hon sett dom sitta på trappen. Och han ser Gustav komma i bil som bör vara i tid 18.30.18.45. och han ser honom Lämna Blomberg ca 19.10. han skypar med sin mor19.38. Åker till handlaren och är där 20.05. Hur får du då ihop det.
Det går en galen mördare lös.
Men vad yrar du om för tider?! Nu har du väl totalt tappat bort dig iaf...
Citat:
Och han ser Gustav komma i bil som bör vara i tid 18.30.18.45.
Hahahaha - som om IBs sista-minuten resa skulle förändra nåt?
Han har satt sitt blodsignum på Lisas kläder så det är allt rätt person som sitter.
2016-01-24, 04:14
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Men skärp dig människa, du ser ju mystiska tecken i allt och misstror och förtalar en hel yrkeskår.
Du saknar totalt förmågan att ta till dig fakta och logik och misstänkliggör alla inblandade i utredningen.
Går ju inte att föra en diskussion med någon som ej vill begripa utan vänder allt på ett mycket märkligt sätt så det ska passa dina egna teorier som ej har någon som helst verklighetsförankring.
När du beskriver Adriana så gör du det som om hon vore förståndshandikappad, lättlurad och styrd av polisen. Hon arbetar som jurist och är en högst trovärdigt vittne, hon minns och hon kan tänka själv. Ni alternativteoretiker behöver inte tänka åt henne eller ge henne fördummande egenskaper som hon ej har.

Jag ser inte att skribenten ser "mystiska tecken" "överallt", hen påpekar brister och tvetydigheter som finns där. Och att Adriana är jurist..so what?!?! Jurister är förmodligen inte bättre vittnen till uppfattningsförmåga än andra., att observera en person eller händelse är inte samma som att notera ett rättsfaktum eller liknande. Din argumentering tippar över till att bli ett slags predikning
2016-01-24, 04:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag ser inte att skribenten ser "mystiska tecken" "överallt", hen påpekar brister och tvetydigheter som finns där. Och att Adriana är jurist..so what?!?! Jurister är förmodligen inte bättre vittnen till uppfattningsförmåga än andra., att observera en person eller händelse är inte samma som att notera ett rättsfaktum eller liknande. Din argumentering tippar över till att bli ett slags predikning
Jag kan tala om att jag följt annvonplatens högst spektakulära dialoger och det är mer än förvirrat. Be vederbörande berätta om varför NB skulle frågat efter en annan väg än Medelplana, och nog fan hade det väl kunnat vara en sexgalen nudist?
2016-01-24, 04:17
Bannlyst
Citat:
Men nu börjar du ju låta som ett hysteriskt inkvisitionsvittne....
De har jobbat på platsen under ett par år och uppdragsgivare och andra de haft att göra med regelbundet har gett positiva omdömen. Men du menar det vara lögn eller att de ljuger?
Jag menar hur de beter sig nu! Dessutom så har ju Nerijus slickat uppåt och sparkat neråt, d.v.s varit inställsam mot arbetsgivaren men utnyttjat situationen, tagit åt sig äran för bra jobb som AB gjort. Han har också varit nedlåtande mot dem båda, bråkat och knuffat på Irina samt trakasserat henne på nätterna när han varit full. AB är också försiktig och undergiven då han vet att NB har kort stubin.
Inte den svärmorsdröm kanske som AJ beskriver.
2016-01-24, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Men Choni har sagt att det snarare är 18.15 hon sett dom sitta på trappen. Och han ser Gustav komma i bil som bör vara i tid 18.30-18.45. och han ser honom Lämna Blomberg ca 19.10. Han skypar med sin mor19.38. Åker till handlaren och är där 20.05. Hur får du då ihop det?

Det går en galen mördare lös.

Jag läste att Choni sa tiden för kaffedrickandet var nångång 18-18.15-

Förstår inte detta med Gustav. Har Gustav sett "Nero" 18.30 - 18.45?

Skypa mer sin mor 19.38 går ju bra om Nero är hemma igen kl 19.
Efter samtalet med mamman åker de till Pizzerian.
2016-01-24, 04:20
Bannlyst
Citat:
Skribenten har själv flera gånger tagit upp att hon "ser tecken" på saker, därav den beskrivningen.
Att Adriana är jurist spelar ingen roll. Det som spelar roll är att man tar ifrån henne hennes egen förmåga, man skriver nedlåtande kommentarer. Ungefär som att folk som sitter här i tråden och skriver vet bättre än Adriana om vad hon har sett och vad hon var med om.
2016-01-24, 04:24
Medlem
Citat:
Jag menar hur de beter sig nu! Dessutom så har ju Nerijus slickat uppåt och sparkat neråt, d.v.s varit inställsam mot arbetsgivaren men utnyttjat situationen, tagit åt sig äran för bra jobb som AB gjort. Han har också varit nedlåtande mot dem båda, bråkat och knuffat på Irina samt trakasserat henne på nätterna när han varit full. AB är också försiktig och undergiven då han vet att NB har kort stubin.
Inte den svärmorsdröm kanske som AJ beskriver.

Men vet man det? Med säkerhet (att han varit jävlig mot frun)? Det är väl något som yttras av Irina och brodern sedan de pressats efter att de konfronteras med att ge motsägelsefulla uppgifter?
2016-01-24, 04:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Han är varmt välkommen. Intagna följer fallet med stort intresse.
Jag var på Tidaholmsanstalten före jul, och där hade de en hel del synpunkter kring detta fall, då speciellt NB:s agerande.

Jag kan tro att det finns de som har åsikter om hans handlingar.
Om vi har tur så kanske det finns någon vänlig hyrestagare av en etta i andra hand
som förkortar straffet med säg 10 år eller så, då sparar vi ju lite skattepengar i alla fall.
Har du en hint om var det är troligast att han hamnar?
Senast redigerad av blygtjej 2016-01-24 kl. 04:47.
2016-01-24, 04:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Men vet man det? Med säkerhet (att han varit jävlig mot frun)? Det är väl något som yttras av Irina och brodern sedan de pressats efter att de konfronteras med att ge motsägelsefulla uppgifter?
Lägg ner tramset om att pressats - IB pladdrar spontant i förhör.
Hon erkänner att han försökt ge henne stryk, att hon då hotat att lämna honom (vilket tydligen den förra frun gjorde då hon drabbades av det samma...):

...så uppgifterna går hand i hand.
2016-01-24, 04:28
Medlem
Citat:
Skribenten har själv flera gånger tagit upp att hon "ser tecken" på saker, därav den beskrivningen.
Att Adriana är jurist spelar ingen roll. Det som spelar roll är att man tar ifrån henne hennes egen förmåga, man skriver nedlåtande kommentarer. Ungefär som att folk som sitter här i tråden och skriver vet bättre än Adriana om vad hon har sett och vad hon var med om.

Det är väl inget nedlåtande?!? Och tyvärr...i experiment efter experiment i vittnens uppfattningsförmåga så visar det sig att verkligheten för det mesta skiljer sig något från vad vittnet *vet* att de sett eller hört. Oavsett vilka yrkesgrupper man testar. Jag har själv varit med i ett sådant experiment med jurister & ekonomer och som leddes av beteendevetare och det var en rätt markant variation till detaljer. Och då även fast dem som deltar visste att det är ett test och försöker lägga så mycket som möjligt på minnet av vad som sker (till vardags går de flesta väl inte och avsiktligt försöker memorera allt som sker, även om att bli frågad om vägen just där kanske inte är en vardagshändelse).
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-01-24 kl. 04:34.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in