2016-01-30, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Joggerskan har säkert ingen anledning att ljuga om detta. Hon vittnar heller inte om NB:s skuld till det inträffade på söndagskvällen, utan om en egen upplevelse dagen innan.
Detta vittnesmål är inget avgörande för NB:s gärning utan kan vara en pusselbit i hans beteende.

Att hon inte kan peka ut rätt bil är inget ovanligt. Tror inte ens om hon varit bilhandlare hade hon träffat rätt.

Ja, jag håller med dig att det kan vara en pusselbit och jag tror att det kan varit NB som stoppade Adriana. Sen så tror jag inte heller att hon har någon anledning att ljuga, men att ta fel på person omedvetet är inte detsamma som att ljuga.
Det var TRs bedömning jag refereade till i mitt inlägg som du citerade.
2016-01-30, 02:25
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Skulle man riva alla byggnader där ondskan har huserat,
då jävlar skulle man få riva.
Nej, det blev väl inte många kvar då kanske...
Men åtminstone den där tillbyggnaden med mordplatsen borde väl kunna få skatta
åt förgängelsen. Herr Jönsson går väl inte omkull för den sakens skull. (och där fick man
till ett rim minsann... )
Senast redigerad av Grandioso 2016-01-30 kl. 02:29.
2016-01-30, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nej, det blev väl inte många kvar då kanske...
Men åtminstone den där tillbyggnaden med mordplatsen borde väl kunna få skatta
åt förgängelsen. Herr Jönsson överlever väl ekonomiskt en sån förlust får man förmoda.

Absolut tillbyggnaden där Lisa hängdes.

Det är girigbuken som arrenderar ut lokalerna till Cafeet och om deras försäljning går ner, försvinner kanske hyresintäkterna. Då möjligen ... river han ner tillbyggnaden.

Personligen kan jag inte ens tänka mig att sitta och fika vid Lisas minnesträd och samtidigt se den byggnaden. Den kombon finns helt enkelt inte i min värld.

EDIT. Jag gillar inte trädet heller.
Senast redigerad av Remark 2016-01-30 kl. 02:45.
2016-01-30, 02:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Här måste jag faktiskt flika in lite och tillägga att skillnaderna mellan dessa parafilier (sexualsadism och nekrofili)inte är så markant psykiatriskt som du framhäver. Du ”normaliserar” sexualsadisten och ”demoniserar” nekrofilen. Ytterst få dom nekrofila grupperingarna dignostiseras med psykos (ca 10-15 procent) däremot personlighetsstörningar är desto vanligare, speciellt hos nekrofiler som mördar för att komma åt ett lik, men det säger ju sig självt. Så det är faktiskt en gammal myt att nekrofiler är socialt missanpassade enstöringar med ”djupgående” psykiatriska störningar. De facto är nekrofiler, för att låna ditt uttryck ”på ytan”, (som inte alltid är vad den ser ut att vara), till större delen ”vanliga” människor med arbete, gifta, skilda eller singel män med ”ganska normala” sexuella preferenser i bagaget. En del nekrofiler med partner berättar t ex att man gärna utövar sina sexakter på sin sovande partner för att få ett visst utlopp för sin parafili. Så nej varken sexualsadisten eller nekrofilen behöver vara ”djupgående” störd men parafilierna ligger psykiskt inte så milslångt ifrån varann som du ger sken av. Tvärtom faktiskt.

Parafilierna går till viss del in i varann då vissa nekrofiler har sadistiska gärningar i sitt bagage. Det ena utlöser det andra och ingen av dessa ”parafilier” skall normaliseras speciellt inte om det leder till mord. I detta fall har vi ett mord och en tråd som på ett tomt blad diagnostiserar olika parafilier åt höger och vänster. Det får man väl göra, jag avstår dock men påtalar igen att en RPU görs så gott som alltid när det kommer till mord av den karaktär som åklagaren i detta fall ger som motivbild. Och till saken hör att vi får mycket av vår statistik/studier gällande olika extrema parafilier ifrån dom rättspsykiatriska undersökningarna då många av parafilierna kommer upp ”till ytan” först att en straffbarhandlig begås. Både sexualsadister och nekrofili är ett oerhört komplext ämne och för att dela ut dessa störningar behövs mer än en personutredning ifrån kriminalvården (läs NB själv) eller en gärningsbeskriving ifrån åklagaren.
Det är dock stor skillnad på att ha nekrofila sexuella intressen och fantasier som man inte gör verklighet av utan man t.ex utövar sexakten på en sovande partner som du skrev eller att vissa par kan "leka lik", sminka sig som lik inför sexakten o.s.v, jämfört med den som övergår i äkta nekrofili och börjar "praktisera" på ett lik, en död kropp. Var dit jag ville komma, skillnaden där. Du har helt rätt i att nekrofiler kan vara "normala" utåt, men jag vill mena att det då gäller de som har det som just en sexuell fantasi, en dragning, att de känner sexuell stimulans över att fantisera och kanske "spela" sådana "lekar". Till en viss gräns. Visst är både sexuell sadism och nekrofili oerhört komplexa ämnen där många olika nyanser och avarter kan rymmas, tillika varierande psykiska störningar, eller inte.
Självklart skulle det behövas en RPU för att avgöra hur det ser ut i Nerijus fall, jag hoppas att det blir så. Här pratas det lite hej vilt om vad som helst men det är ändå vissa saker som det kan kännas mer angeläget att bemöta. Halkade in på "nekrofil-spåret" som svar till en skribent som upprepade att Nerijus "bara" gjort sig skyldig till griftefrid, att han hittat Lisas döda kropp som han förlustat sig på, att hon hängt sig själv. Ett sådant scenario är ju otänkbart. Finns inte.
2016-01-30, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Ja, det håller jag med om. Är inte bara vad hon säger utan också hur hon säger det. Ett säkert och trovärdigt vittnesmål anser jag. Hon var fokuserad på det hon anade vara en fara, ett hot och det var Nerijus B. Ren instinkt.

Precis. Exakt vad som övertygade mig.
2016-01-30, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Absolut tillbyggnaden där Lisa hängdes.

Det är girigbuken som arrenderar ut lokalerna till Cafeet och om deras försäljning går ner, försvinner kanske hyresintäkterna. Då möjligen ... river han ner tillbyggnaden.

Personligen kan jag inte ens tänka mig att sitta och fika vid Lisas minnesträd och samtidigt se den byggnaden. Den kombon finns helt enkelt inte i min värld.

EDIT. Jag gillar inte trädet heller.

Jag har stor förståelse för hur ni menar och tänker.

Man kan också se den som en påminnelse om att det är
så här jävligt det är, det här är verkligheten som den ser ut, glöm aldrig bort det.
2016-01-30, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag har stor förståelse för hur ni menar och tänker.

Man kan också se den som en påminnelse om att det är
så här jävligt det är, det här är verkligheten som den ser ut, glöm aldrig bort det.

Ursäkta, men den tanken förstår jag inte alls.

När HR meddelat sin dom och skickat NB till livstid, då tänker jag behålla Lisa och hennes familj i ett ljust minne.
2016-01-30, 03:30
Medlem
Citat:
Ursäkta, men den tanken förstår jag inte alls.

När HR meddelat sin dom och skickat NB till livstid, då tänker jag behålla Lisa och hennes familj i ett ljust minne.

Tyvärr så kommer jag att minnas henne som en ung kvinna som
mördades av en sadistisk galning i början av sitt liv.
Det beror naturligtvis på att jag aldrig träffat Lisa.

Det är så klart en helt annan sak för familj och anhöriga som har minnen av henne.
2016-01-30, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Ja, det håller jag med om. Är inte bara vad hon säger utan också hur hon säger det. Ett säkert och trovärdigt vittnesmål anser jag. Hon var fokuserad på det hon anade vara en fara, ett hot och det var Nerijus B. Ren instinkt.
Det går inte att jämföra vittnesiakttagelser i vardagssituationer och under speciella omständigheter. Jag kom att tänka på utpekandet av lasermannen John Ausonius. Det var ett vittne som på nära håll blev skjuten av honom men överlevde. Ett par år senare pekade han direkt ut Ausonius. "Jag kommer aldrig att glömma hans ögon".
Det man upplever under exempelvis en skräcksituation etsas mycket mer fast i vårt minne än en vardagssituation. Ett annat exempel på speciella omständigheter skulle kunna vara den första riktiga förälskelsen. Hur många av oss har förträngt den? Jag tror definitivt att Adriana kände igen Nerijus då det var en situation där hon kände rädsla. Det blir fler sinnen än bara synintrycket som blir inblandade i och som förstärker minnesbilden.
Senast redigerad av Vierstein 2016-01-30 kl. 08:36.
2016-01-30, 08:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Det går inte att jämföra vittnesiakttagelser i vardagssituationer och under speciella omständigheter. Jag kom att tänka på utpekandet av lasermannen John Ausonius. Det var ett vittne som på nära håll blev skjuten av honom men överlevde. Ett par år senare pekade han direkt ut Ausonius. "Jag kommer aldrig att glömma hans ögon".
Det man upplever under exempelvis en skräcksituation etsas mycket mer fast i vårt minne än en vardagssituation. Ett annat exempel på speciella omständigheter skulle kunna vara den första riktiga förälskelsen. Hur många av oss har förträngt den? Jag tror definitivt att Adriana kände igen Nerijus då det var en situation där hon kände rädsla. Det blir fler sinnen än bara synintrycket som blir inblandade i och som förstärker minnesbilden.
Och så finns det många fall där ögonvittnet pekat ut helt oskyldiga personer - eftersom minnet inte alls fungerar som en kamera.
2016-01-30, 08:52
Medlem
Citat:
Finns väl inget gott som förknippas med Blomberg nu.

Arne och hans hustru kommer att betraktas som giriga godsägare. När väl N fått sin livstidsdom tror jag blickarna kommer att riktas än mer mot dem som tog ondskan till Sverige. Det blir ju bara värre efter de superlativ Arne strösslade med i hovrätten. Platt fall. Med tanke på den tekniska bevisningen samt utpekanden från hans svärdotter borde han definitivt ha hållit lägre profil. Hur var det nu, N fick väll dom bästa rekommendationerna av Arne, - Den bästa jag haft )..

Det tisslas och tasslas om en undergiven godsägarfru som gärna tar ett glas extra, fam har ingen stark sammanhållning. Adriana betraktas som en väldigt duktig och pålitlig tjej med en egen karriär. Enligt mina källor har hon varit 100 % säker hela tiden på att det var N hon mötte under lördagen. Något som är väldigt besvärande för N försvar samt några få i den här tråden.

När det gäller det planterade trädet känner jag mig kluven. Dels är det väldigt vackert när det står i blom och kan påminna om Lisas närvaro. Men sen ogillar jag caféägaren då jag anser att hon profiterar sig på det som hänt Lisa och varit god på att ta varje tillfälle i akt att dra cafets öppetider när hon ställt upp i media. Caféägaren är inte på något sätt bättre än Arne när det kommer till girighet. Hon borde ifrågasätta sitt eget arbetsgivaransvar. Anställa ung och billig arbetskraft ut till landsbygden men samtidigt inte kunna ha en vuxen arbetsledare som stänger, låser och går sist.

Lisa har arbetat helg i ca 3 ve i Blomberg. 3 ve av sitt 17-åriga liv. Trädet som planterats till hennes minne känns egentligen väldigt fel rent geografiskt. Lisa tillhör inte Blomberg eller Caféet. Hennes minne borde inte bli bunden till mordplatsen på det sättet anser jag.
2016-01-30, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Och så finns det många fall där ögonvittnet pekat ut helt oskyldiga personer - eftersom minnet inte alls fungerar som en kamera.
Eftersom du väljer att avsiktligt tolka mitt inlägg fel ska jag göra samma sak med ditt inlägg:
I fortsättningen ska våra domstolar inte ta hänsyn till eventuella vittnesmål eftersom de kan peka ut helt oskyldiga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in