Citat:
Blandning kan det vara typ att ngon har smulat ned industrihampa i sitt te?Jag har svrt att se var HD tar upp CBD-olja i NJA 2007 s. 219, man avgra frgan om hampan i sig ska anses vara narkotika d den har tagits olovligen frn en odling.
NJA 2014 s. 259 tar upp att en beredning r att anse som narkotika, bedms CBD-olja (som innehller THC) att vara en beredning s r det allts ven narkotika, oavsett om det kommer frn lagligt tillverkad hampa. Med beredning menas en "lsning eller blandning" och det knns vl troligt att CBD-olja skulle omfattas av det begreppet.
Prejudikaten sger inte emot varandra d de behandlar olika frgor.
Edit: Det ska dock ppekas att hovrtten i ml B 585-16, inte ansg att CBD-olja var att anse som narkotika och friade drfr en person frn rattfylleri och narkotikabrott. Domen r nio dagar gammal men tar inte upp frgan om beredning verhuvudtaget.
NJA 2014 s. 259 tar upp att en beredning r att anse som narkotika, bedms CBD-olja (som innehller THC) att vara en beredning s r det allts ven narkotika, oavsett om det kommer frn lagligt tillverkad hampa. Med beredning menas en "lsning eller blandning" och det knns vl troligt att CBD-olja skulle omfattas av det begreppet.
Prejudikaten sger inte emot varandra d de behandlar olika frgor.
Edit: Det ska dock ppekas att hovrtten i ml B 585-16, inte ansg att CBD-olja var att anse som narkotika och friade drfr en person frn rattfylleri och narkotikabrott. Domen r nio dagar gammal men tar inte upp frgan om beredning verhuvudtaget.
Citat:
Men s hr eftert, s skulle det kanske varit en vits med.Nja det var klagaren som gick vidare och verklagade. Och det enda som klagaren var missnjd med var narkotikabrottet.
Rattfylleriet blev utdmt i tingsrtten och ej verklagat och drmed blev personen dmd fr rattfylleri.
Varfr frsvaret inte verklagade rattfylleriet kan jag s klart inte svara p men troligen fr att de inte trodde det var ngon vits.
Rattfylleriet blev utdmt i tingsrtten och ej verklagat och drmed blev personen dmd fr rattfylleri.
Varfr frsvaret inte verklagade rattfylleriet kan jag s klart inte svara p men troligen fr att de inte trodde det var ngon vits.
Finner detta omrde rtt lurigt.
Dr vi har Svenska tillverkare av CBD-olja(som jag har frsttt det), och vad gr man d som konsument och kpt det av ett fretag som har det som krvs av ett fretag.
Kanske de riskerar f ett besk av polis om man tar upp detta i rtten.