Citat:
Ursprungligen postat av
Uppdateraren
Taget från polisens hemsida:
Länk:
https://polisen.se/Aktuellt/Handelse...onskada-Orust/
Är det en olycka eller "olycka"?
En olycka såklart. Huruvida den beror på oaktsamhet eller inte får utredning påvisa. Rent generellt så är dock utbildningen i bilkörning under PHS för dålig. Vi snackar on två heldagar, varannan termin med körning i hög hastighet inom inhägnat område då man övar fordonsplats och andra nödvändiga färdigheter för säker bilkörning i höga hastigheter. På det, någon halvdagsövning i fordonsplats( man får ej överskrida hastighetsbegränsningen) och lite backande mellan koner. Det är alldeles för lite.
Jag fick uttryckningsförarutbildningen under min aspiranttjänstgöring och den var ett enormt lyft för mig i min bilkörning, men det där borde vara avklarat redan under tiden på skolan anser jag. Men idag får man inte göra klart "ryckarkursen" ( som den kallas) förrän man är färdig polis och det är en hel del som hinner jobba ett par år innan dom får utbildningen. Nu är det dessutom en massa teorieriska moment med " grupparbeten" och annat inbakat i kursen, helt värdelöst då det ju faktiskt är att köra bil, och att lära sig att göra detta, som kursen handlar om.
Tyvärr verkar det vara få högre polischefer som ser detta som ett problem, att så pass många poliser är alldeles för dåliga i att köra bil och att kunna göra det på dom sätt, och under dom omständigheterna som krävs i polisyrket många gånger.
Idag verkar man ha någon slags vision att poliser skall lösa alla världens problem och därför skall utbildas i det som är kuratorers, psykologer och socialarbetares jobb. Inget fel i det, men man måste vara lite realistisk. Skulle man se till vad som är polisens jobb enligt lagstadgade bestämmelser så skulle mycket av detta kunna slopas, och vi hade haft betydligt mer praktiskt kunniga nya poliser, inte minst inom bilkörning, istället för en massa poliser som matats med kunskap inom helt andra yrkesområdena och som i princip inte är värda något när dom nu står därute i verkligheten.
Bilkörningen är en utav dom praktiska bitarna som blivit lidande pga detta. Som sagt, mer bilkörning, tidigt, redan under skolan. I höga hastigheter och med instruktör, det är en del i vad jag anser att man behöver bättra på inom polisutbildningen.