2015-06-12, 23:21
Medlem
Har just skaffat en macbook pro 13" med retina, intel i7,16gb ram,1tb ssd.
Jag mixar musik och detr rtt tunga plugins osv,naturligtvis blir den varm.
runt 70% nr jag kollar appen Temperature Gauge, Men kan detta vara skadligt fr batteriet? man kan ju inte ta ur batteriet i denna nya modell.

Ny med Mac somsagt. - r det safe att kra med strmkabeln i medan man mixar eller br man kra batteri d och d? och hur stor risk r det att batteriet kan explodera? som man lst om flera fall

Tack p frhand
Citera
2015-06-13, 09:13
Medlem
e tyvrr ingen expert p Mac men....
min iMac blir nstan gldande varm
Dock verkar det inte pverka funktionen,
den kraschar (i princip) aldrig eller s.

Har ocks kpt en iPad air2 men den blir aldrig varm,
oavsett hur lnge jag har den igng.

Men du har ju garanti p grejerna s det e bara att tuta kra

Ett tips e dock att aldrig ladda grejer under natten, eller d man
inte e i nrheten. Det har ju brjat explodera/brinna lite varstans...
Citera
2015-06-17, 08:12
Medlem
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caramellen
Har just skaffat en macbook pro 13" med retina, intel i7,16gb ram,1tb ssd.
Jag mixar musik och detr rtt tunga plugins osv,naturligtvis blir den varm.
runt 70% nr jag kollar appen Temperature Gauge, Men kan detta vara skadligt fr batteriet? man kan ju inte ta ur batteriet i denna nya modell.

Ny med Mac somsagt. - r det safe att kra med strmkabeln i medan man mixar eller br man kra batteri d och d? och hur stor risk r det att batteriet kan explodera? som man lst om flera fall

Tack p frhand

70 grader innebr inga problem fr dator eller batteri. Kr p. Se till att datorn str p en plan och hrd yta och har luftvxling runtomkring, bara.
https://support.apple.com/en-us/HT201640

Strmkabeln kan du lta vara i, elektroniken i datorn och batteriet tar hand om detta fr att hlla batteriet s frscht som mjligt. Risken att batteriet skulle explodera r nstintill obefintlig, inget jag skulle oroa mig fr.
Citera
2015-07-06, 05:41
Medlem
Tack fr svar!
80-88c r inte heller "skadligt" ? Har kopplat extern skrm via HDMI,och har mrkt att macbooken d blir nnu varmare. r det vanligt?
Citera
2015-07-06, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caramellen
Tack fr svar!
80-88c r inte heller "skadligt" ? Har kopplat extern skrm via HDMI,och har mrkt att macbooken d blir nnu varmare. r det vanligt?

Varm men inte farligt i sig. Beror sannolikt p att grafikkortet fr jobba hrdare fr att driva den externa skrmen, helt normalt allts.

Jag har som ett exempel en MacBook Pro 15 frn 2009 som funkar som vanligt nnu idag trots att den vissa perioder sttt i mnga timmar p raken och t ex konverterat film och d legat p konstant 85-95 C och toppat ca 95-100C utan problem.

Batteriet byttes efter ca 4,5 r och drygt 800 laddcykler och hade d ca 78% kapacitet kvar, vilket r normalt och det Apple uppger
Citera
2015-07-17, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Varm men inte farligt i sig. Beror sannolikt p att grafikkortet fr jobba hrdare fr att driva den externa skrmen, helt normalt allts.

Jag har som ett exempel en MacBook Pro 15 frn 2009 som funkar som vanligt nnu idag trots att den vissa perioder sttt i mnga timmar p raken och t ex konverterat film och d legat p konstant 85-95 C och toppat ca 95-100C utan problem.

Batteriet byttes efter ca 4,5 r och drygt 800 laddcykler och hade d ca 78% kapacitet kvar, vilket r normalt och det Apple uppger

Macbook Retina 13'' har inget dedikerat grafikkort, bara integrerat Intelchip.
Citera
2015-07-17, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tejo

M s vara, men det pverkar inte det jag skrev om temperaturerna....
Citera
2015-07-18, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tejo

Har visserligen bytt till en MBP 15" Retina med 2 graffikort nu, men 13" blev ocks varm nr jag kopplade extern skrm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in