Svara
2023-11-20, 16:26
Medlem
NoTruces avatar
1.
Nr rymdskeppen kom var jag p stranden med dig. Nr utomjordingarna brjade skrda mnskligheten till fda sg du mig i gonen. Tidvattnet kom in. Jag var lycklig.

2.
Det r sant att vi bara bestr av kugghjul och fjdrar. Men jag knner en som har en skl med blod hon anvnder fr att smrja maskineriet. Hon grter, men ger inte upp hoppet.

3.
"Npp", sa monstret och reste sig upp. "Inga barn under sngen!" Det slckte ljuset och hoppades att det lilla odjuret skulle somna ngon gng.

4.
Efter incidenten med saxarna tog man ner hennes speglar. De andra barnens gon kunde man dock inte tcka ver.

5.
Mnniskokroppen bestr till cirka 60 % procent av vatten. nd r det s mnga av oss som aldrig lr sig simma.

6.
Om morgonen mlas ansiktena p igen. Nsor bryter igenom spnd hud, smala revor vxer till munnar, gon trder fram ur dunklet. Skymningen bidar sin tid.

7.
Till salu: Hemingwayroman. Olst.

(2012)
Citera
2023-11-25, 18:16
Medlem
NoTruces avatar
1.
Hon. Han. De. Pltsligt r de bara ord. Jag skriver ner dem. Fingret svvar ver suddatangenten. r jag

2.
Fukt. Jutevven mot huden. Mrker. Tid. Hur lnge? Hur lnge? St upp. Gr inte. Huvudet dunkar. kar. Minskar. kar. Trsten. Steg nrmar sig. Steg? Vibration. Vrme. Ngon petar i sidan. Inte mnniska.

3.
Ibland kr Gud omkring bland mnniskorna i en smutsvit folkabubbla med tonade rutor. P sttfngaren sitter en dekal med texten SAVE THE PLANET - KILL YOURSELF. Han blinkar alltid i rondellerna.

4.
Nr han extraherade kulorna med pincetten var de fortfarande kladdiga och varma, och nr han laddade revolvern darrade de mellan hans fingrar. Han snurrade p trumman, en gng, tv gnger, tre gnger. Satte pipan i munnen. Tryckte av. Och den hr gngen var dden ingen frmling.

5.
Krlek r en kista byggd fr tv.

6.
I vr stad r en minut sextioen sekunder. Desperata skjortkragar svvar ver gatorna p jakt efter rda lppar. Suddiga ansikten terspeglas i uteserveringarnas polerade bordsskivor. En bil med blanka nummerpltar stannar. Drren ppnas och en skugga stiger ur, lngsamt, som om den tvekade. Nr bilen kr ivg faller kroppen i bakstet t sidan med en suck.

7.
Den andra, hon som kunde varit: Alltid ett steg bakom. De liknar varandra dr de gr. gonens sklar samlar regn, spiller silver p marken.

(2012/2019/2023)
Citera
2024-02-21, 22:46
Medlem
NoTruces avatar
Afton i Kapernaum

Kapernaum frbereder kvllsmltid.

Lnga mn i gra rockar slpar stora fiskblock ver inoljat tr. Tarmslem och fiskben glittrar till mellan brdspringorna. I hamnkvarteren vinkar hororna av dagens sista kunder och lter karmosinrda lppar sluta sig om svarta cigaretter. P rdhusplatsen har bdlarna tagit paus med de sla yxorna bara halvvgs genom halskttet p de dmda frbrytarna. Lera stnker upp p smbarn d vagnshjul snurrar i ilfart genom grnderna. En man har lagt sig p trskeln till borgmstarens residens. Hans ena ga r fyllt av blod, och det andra tittar upp mot himlen. I sin famn har han en tjock bok med vita, garvade lderprmar. En ung flicka gr frbi, ser sin chans och nappar boken ur hans armar. Nr hon slr upp den kryper bokstverna runt ver sidorna som skalbaggar, och ordet nra hoppar upp i hennes ansikte och biter sig fast i kindens mjlla ktt. Eftersom hennes Mstare skar av hennes tunga i ung lder r hon ofrmgen att skrika.

Hstskit, tagel och blta lv tcker stallbacken. Smederna kommer ur sina smedjor, torkar av rda nvar p lderfrkldena, stller sig att pissa mot trden. Byfnen kommer vinglande, flaska i hand, och arbetskarlarna r inte sena att ge honom en omgng. I tankarna har de redan flskkttet, grovbrdet och aftonsupen. Den unge lrlingen tnker p grdspigans fylliga barm och srade, fuktiga lppar.

Ngon slr i en gonggong. Ljudet drar i ilfart ver gatorna, och alla vrider sina huvuden mot stora torget, som p kommando. Ngra regndroppar faller, blandar sig med oljan och fiskliken, och ur kyrkan och magasinen i hamnen rullar man ut kistorna, samtidigt som man i fngelset ppnar vl valda celler. Kvinnorna korsar sig p givet klockslag i sina kk, och br ut ngande kar med soppa till manfolket. Vl framkomna till torget r man noga med att lsa om kistorna, och de skrikande fngarna.

ven de dda ska ha sitt.
Citera
2024-02-21, 23:14
Medlem
NoTruces avatar
Trillingnt

alef
man sger att livet r en vnthall dr mnniskor sitter p rad med metalltrdar i kften och vntar p att en vrdinna i vit kjol ska komma med sm grna kapslar fyllda med kvve och muggar av miljvnlig papp att hosta ur sig lungorna i men en lgn r alltid en lgn och det smrtar oss att se hur ni kastar bort era liv vi sitter hgst uppe p lktaren titta hit vi vinkar till er nu och vr picknickkorg r full av ktt ost brd & spik vi har tv plankor hr vi har tv plankor om vi stter ihop dem blir det ett kors d och ska du vila dig mot det

bet
mnniskor har alltid fascinerat oss hur ni ler p bestllning och er rdsla fr speglar vissa av oss r roade andra oroade men i slutndan r det nd samma sak kom och vila hr i stllet det r mrkt och kallt men vi kan vara en familj och glm inte att stnga kistlocket efter dig

gimel
vem talar det hrs s dligt ett dmpat ljud som vacker hand ver barnets mun ni mste frst att man bara kan grva sin egen grav en gng men man kan gra det p tusen olika stt och man kan alltid ha sllskap i den det r vackert ute som i svalget p en prostituerad glm inte att andas glm inte att gmma dina hemligheter vl och viska till slutet i mitt ra bakom stora eken i parken bara dr jag har s ont
Citera
2024-05-09, 21:43
Medlem
NoTruces avatar
Det ljusnar.

Det fanns en tid nr precis allt var mjligt. Allt. Men jag visste det inte d. Jag var upptagen med att leva. Och nu nr jag insett detta r det fr sent. Det som var, det fr jag aldrig tillbaka.

Men allt finns kvar. Inuti mig. Inuti oss.

Varje mnniskas huvud r ett enormt kassaskp fyllt av silver och solljus, virvlande lv och suckar, ondliga motorvgar, vatten som slr mot klippor och sedan vnder ter, till havs. Och nd vandrar vi planlst, med blicken ner i gatan, utan ml.

Vi r inte magneter. Vra hjrtan r just bara det: Muskelfiber, klaffar, ventriklar. De elektriska impulserna som hoppar frn nervnde till nervnde kan teoretiskt ge tillrcklig med energi fr att hlla en gldlampa vid liv precis s lng tid det tar att lsa en begravningsannons, inte mer.

En fin tanke: Jorden r kompassens yta. Vi r nlarna som snurrar runt utan att kunna fokusera p ngot annat n att snurra. Ibland saktar en av oss in, vnder sig mot en vgg, frestller sig ett urberg.

Det ljusnar.

Jag gick ut i skogen. Letade efter en tjrn. Nr jag ntligen fann en, inramad och omringad av trd, tittade jag upp i himlen. Den var grvit. Ett ftal stjrnor; utstrdda pepparkorn ver firmamentet. Inga fglar hrdes. Det var vindstilla. Jag satte mig vid vattenbrynet och blundade. En snabb kittling i nsan, inte mer. S lmnade jag min kropp och flt ut ver spegelns yta.

Morgnarna kommer, alltid, obnhrligen. Mnniskorna glider ur nattens mrker, skakar det av sig som hundar skakar vatten ur plsen.

Det r mndag. Det r alltid mndag. Jag gr att ska det som inte kan finnas, men som alla vgar leder fram till.
Citera
2024-05-16, 22:37
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
1.
Nr rymdskeppen kom var jag p stranden med dig. Nr utomjordingarna brjade skrda mnskligheten till fda sg du mig i gonen. Tidvattnet kom in. Jag var lycklig.

2.
Det r sant att vi bara bestr av kugghjul och fjdrar. Men jag knner en som har en skl med blod hon anvnder fr att smrja maskineriet. Hon grter, men ger inte upp hoppet.

3.
"Npp", sa monstret och reste sig upp. "Inga barn under sngen!" Det slckte ljuset och hoppades att det lilla odjuret skulle somna ngon gng.

4.
Efter incidenten med saxarna tog man ner hennes speglar. De andra barnens gon kunde man dock inte tcka ver.

5.
Mnniskokroppen bestr till cirka 60 % procent av vatten. nd r det s mnga av oss som aldrig lr sig simma.

6.
Om morgonen mlas ansiktena p igen. Nsor bryter igenom spnd hud, smala revor vxer till munnar, gon trder fram ur dunklet. Skymningen bidar sin tid.

7.
Till salu: Hemingwayroman. Olst.

(2012)

Den har ngot. Fr tankarna till en postapokalyptisk steampunk-vrld dr de enda vinnarna r de som befriats ifrn knslor.
Citera
2024-07-07, 22:34
Medlem
NoTruces avatar
ljuset skingras
allt det goda mrka
lockar; det r

ppet

& du stnger
frsiktigt

benburen
vrider om lset
en sista gng

& svljer nyckeln
Citera
2024-07-15, 20:54
Medlem
NoTruces avatar
jag fddes

ur ingenting

fr att jag
hade ngot att sga

men det
fll isr med tiden
& frdes bort

med vinden

detta var ndvndigt
p samma stt som
bygglovet

fr skorstenarna i
belsen
Citera
2024-09-20, 16:23
Medlem
NoTruces avatar
Allt som mste sgas innan gryningen ligger inneslutet i ett mrkrtt lv vid foten av det ldsta trdet i parken. Vattendroppar klibbiga som kda frseglar paketet.

Nu: natt

Telefonen ringde. Ingen hand lyfte luren. En skugga fll ver bordet dr den gamla bakelitapparaten stod. Det var allt.

‒ Hej. Kan du koppla mig till ledningsgruppen?
‒ Alla har gtt hem.
‒ Men de sa att jag kunde ringa nu.
‒ Det spelar ingen roll. Det r sent.
‒ Nr kan jag terkomma d?
‒ Ring ... p torsdag.
‒ Fungerar det p onsdag?
‒ Nej. De r p begravning d.
‒ Va? Vem har dtt?
‒ Vem tror du?

Det r en glass- och korvkiosk, men ingen vet om det r i frsta hand korv eller glass man sljer. Man kan ven kpa dryck dr, och den fr man i tunga svala glasflaskor. Han som gde kiosken dog i cancer. Ngon slkting tog ver. Den r populr bland turisterna, fr den str s bra till mellan parkeringen och stranden. Bara unga mnniskor jobbar dr och de verkar rotera i skift. Ingen av dem kan rkna, men det gr inget fr det ligger en minirknare i grn plast ovanp frysboxen. Bland ungarna r det Calippo som r populrast, ttt fljd av Cornetto. De vuxna tar hellre en kopp kaffe och kanske en vffla med hallonsylt. Den belgiske turisten, han med mustaschen och den solkiga solhatten, tar ocks hellre en kopp kaffe. Tindra-Li, 17, ber honom att blippa kortet mot lsaren och han gr det samtidigt som han tnker att han vill vldta henne hrt mot frysboxen och sedan krossa hennes huvud mot stora stenen i glntan bakom fotbollsplanen p andra sidan vgen. I husvagnen sitter Marieke och barnen just nu och vntar p att han ska komma med hnderna fulla av glass och korv, men hur fan ska han f med sig kaffet, han har ju faktiskt bara tv hnder.

Nu: dag

֒eln jin, mor till Temjin, brukade stlla en kruka honungsvatten i hans sovgemak. Till de sorgliga sprda tonerna frn en morin khuur viskade hon en berttelse i hans ra medan han sov. Den handlade inte om Yesgei (som vid dessa tillfllen alltid befann sig mnga mil bort och med andra fingrar i hr och skgg) och inte ens om Chiledu (som vid det hr laget inte var mer n en svag doft av musk och salvia som frflyktigades fr vinden), utan om en spegel hon ftt av sin mor Raqelaar, som i sin tur ftt den av sin mor Oyuun (eller om det var av en ingift moster, det kan kvitta, fr vad r vl historia mer n osynliga fglars vingslag eller kanske de andetag Gud drar, inte fr att han mste, men fr att han r uttrkad) och som sedan gtt i arv. Den var inte strre n att den fick plats i hennes handflata, och den var infattad i en ram av lrktr. Hon viskade i Temjins ra om de skuggor som d och d drog ver spegelglaset, ssom Oyuun berttat, och Raqelaar efter henne. Och i sonens drmmar ppnades portarna till en stor sal dr ett barn lg och sov i en vagga av guld. P vggen bakom hngde ett stort blodfrgat baner med ett inverterat solkors. Om detta visste ֒elun jin naturligtvis intet, och ven om hon hade gjort det hade hon inte frsttt vad det betydde, lika lite som Temjin ngonsin skulle komma att frst att hur lnge han n red i sitt rike skulle han inte komma lngre n avstndet mellan de 88 barn som stod och hll varandra i hnderna i en by ngonstans p andra sidan jorden medan klara rda blomblad slog ut i deras brst den 10 juni 772 r senare.

Nr mannen frn Kansas vaknade den oktobermorgonen stod tolv vita trldor prydligt uppstaplade utanfr hans rum. I locket p varje lda stod tv bokstver inristade. Alla innehll de varsitt frskt ihoprullat rep av starkaste jutefiber, utom en, den mrkt med MB. Den var tom. Han undrade om det fanns ngon mening hr, ngon sorts symbolik, men han kunde i s fall fr sitt liv inte begripa vilken. Men de dr uppe visste nog vad de gjorde, och fr vrigt kurrade magen, s nu var det nd dags fr frukost. Inte lngt drifrn, men ondligt lngt drifrn, vilade den detroniserade marskalken i sin sovdrkt av bittermandel.

Nu: dagnattnattdag

Battery Park Requiem
En pltslig rysning som nr man r riktigt kissndig - drog pltsligt igenom honom dr han stod. Han glittrade i hstsolen; det var knappast kallt, trots att en svag vind smg mellan huskropparna. Den vren hade han och brodern fyllt 28; han hade skmtsamt frgat om 30-rskrisen var i annalkande, men de var bda rrande verens om att lder nd bara var en siffra, eller kanske tv, mycket sllan tre. Inte lngt drifrn drog en skugga hastigt ver flodens grnskummiga vatten.

(April/september 2024)
Citera
2025-01-05, 17:50
Medlem
NoTruces avatar
Monografi ver NoTruce (1981 ) [ofullstndig]

Strax fre fyra p morgonen fr fyrtiofyra r sedan fddes p Sdersjukhuset i Stockholm ett litet gossebarn. Ute var det snstorm och kallt. Den stolte fadern ska enligt uppgift ha svimmat i frlossningsrummet; en historia som sedermera givit upphov till viss munterhet i familjen. Barnet skulle komma att f namn efter en stor krigarkonung, fljt av faderns frnamn. Han var sin pappas frstfdde.

I landet var sedan ungefr femton mnader en herre vid namn Thorbjrn Flldin statsminister. Tio mnader senare skulle en sovjetisk ubt g p grund innanfr rikets territorialvatten vid ett landskap som hette Blekinge. I det stora landet i vster hade en tidigare jordntsodlare drygt tv veckor kvar med den yttersta krnvapenmakten och fyrtiotre r och trehundrafemtionio dagar kvar att leva. Tv mnader tidigare hade sngsmederna B & B sknkt vrlden de utmrkta popkaramellerna Super Trouper och The Winner Takes It All. Tre mnader senare lyfte en rymdfrja vid namn Columbia frn jorden p sin jungfrufrd ut i vrldsrymden. Den skulle hinna med totalt tjugotta resor innan den tjugotv r senare exploderade p vg ner mot jorden och tog sju sjlar med sig hinsides.

Exakt fyra mnader efter att gossebarnet sett vrldens ljus lmnade en utmrglad man samma vrld i ett fngelse i den norra delen av en i Nordatlanten. Han hade d sedan drygt sextio dagar vgrat att ta. En dryg vecka senare skts den katolska kyrkans ledare, men verlevde. Gossebarnet levde d sedan fyra mnader tillsammans med tv systrar, mor och far strax sder om Huvudstaden. Det var ett relativt lugnt omrde och skulle s komma att frbli i ungefr trettiofem r innan flera p varandra fljande regeringars fullstndiga misslyckande p de migrations- och kriminalpolitiska omrdena gav knnbara effekter i den verklighet de sjlva inte frstod ngonting om. D var gossebarnet sedan lnge en vuxen individ och bodde i ett mindre bemedlat omrde i en stad cirka en mil ster om Huvudstaden, en stad han kallade sitt hem p jorden. Sedan dagen han fddes hade en svensk statsminister och en utrikesminister mrdats, fem amerikanska presidenter kommit och gtt och tre mn i lustiga hattar bott i det Apostoliska palatset i vrldens minsta land. En landsman till gossebarnet sedermera den vuxne mannen med vgigt hr, solbrnna och distinkt sknsk dialekt skulle senare komma att beskriva krlek p trehundrasextiosju olika stt som bara han p hela jorden var frmgen till. Gossebarnet sjlvt skulle i sinom tid ven han upptcka ordens makt och komma att plita ner en inte oansenlig mngd berttelser och dikter, varav de flesta (i alla fall dikterna) av rtt medioker kvalitet. Vissa guldklimpar skulle dock vrkas fram, av vilka somliga samlades i en bok som lmnades i en tunnelbanevagn i en stad som liknades vid ett stort pple ndens r tjugohundratio. Mjligtvis plockades den upp av ngon stressad pendlare som bara behvde ett par sekunder fr att komma fram till att orden var obegripliga fr honom.

Sexhundra mil drifrn vilade en Konung med ls- och skrivsvrigheter i sitt slott. Han slumrade, drmde, vred och vnde p sig i sin sng. Fr trettiotta r sedan, d han fortfarande var en prins, hade han sett en ekorre med silversvans pila uppfr en trdstam i parken utanfr sitt fnster. Nu terkom den till honom i drmmen, satt p fnsterblecket och tittade p honom dr han lg. Konungen andades mycket lngsamt. Tunna molnsljor smekte det sprjsade fnstret. Tv insikter drabbade honom dr han lg, fortfarande medvetsls: Han skulle aldrig terf det han knt frsta gngen han sg ekorren, detta att ngot samtidigt brast och helades inuti honom, samt vissheten att det ngonstans satt ett frvuxet gossebarn, bjt ver ett smutsigt tangentbord, och skrev en berttelse ingen mnniska ngonsin skulle frst, utom just de tv. Och kanske mjligen den blinde visionren frn Buenos Aires i sitt ondliga bibliotek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in