2015-06-27, 11:11
Medlem
pappsens avatar
Jag har varit utskriven fran Sverige i 15 år, och planerar eventuellt att flytta hem till Sverige i vinter.

Innan jag blev utlandssvensk hade jag mycket privata kronofogdemål/betalningsanmarkningar pa min enskilda firma (ej skatt eller statliga skulder, de ar redan avskrivna sedan 10 ar) .

Jag misstanker att de gamla fordringsagarna har gett upp, men det finns chans att de har satt mej pa s k kreditbevakning som vissa inkassobolag (de koper gamla skulder och forsoker driva in flera ar efterat).

Jag har ej fatt nagra brev eller paminnelser, ej skrivit pa nagra delgivningar eller rekommenderade brev, eftersom jag bott utomlands hela tiden.

Om jag flyttar hem till Sverige och folkbokfor mej, kommer jag da direkt att fa de gamla skulderna
uppgravda av nagot inkassoforetag som pysslar med kreditbevakning, med risk att Kronofogden satter igang att jaga mig igen?

Eller ar jag helt ren nu efter 15 ar, och kan flytta hem utan att bli jagad av kronis?
Citera
2015-06-27, 11:33
Medlem
Disillusionistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappsen
Jag har varit utskriven fran Sverige i 15 år, och planerar eventuellt att flytta hem till Sverige i vinter.

Innan jag blev utlandssvensk hade jag mycket privata kronofogdemål/betalningsanmarkningar pa min enskilda firma (ej skatt eller statliga skulder, de ar redan avskrivna sedan 10 ar) .

Jag misstanker att de gamla fordringsagarna har gett upp, men det finns chans att de har satt mej pa s k kreditbevakning som vissa inkassobolag (de koper gamla skulder och forsoker driva in flera ar efterat).

Jag har ej fatt nagra brev eller paminnelser, ej skrivit pa nagra delgivningar eller rekommenderade brev, eftersom jag bott utomlands hela tiden.

Om jag flyttar hem till Sverige och folkbokfor mej, kommer jag da direkt att fa de gamla skulderna
uppgravda av nagot inkassoforetag som pysslar med kreditbevakning, med risk att Kronofogden satter igang att jaga mig igen?

Eller ar jag helt ren nu efter 15 ar, och kan flytta hem utan att bli jagad av kronis?

Om inget preskriptionsavbrott sker upphör en fordran efter 10 år. Vissa fordringar har kortare preskriptionstid. När staten är fordringsägare är den fem år och när du köpt vanliga konsumentprodukter/tjänster är den tre år. Löpande skuldebrev (banklån/kortkrediter) är dock 10 år även om du är konsument.

Preskriptionsavbrott (dvs förlängning av fordrans giltighet) sker om fordringsägaren kan göra sannolikt att du har fått del av dennes påminnelser. I praktiken är dock bevisbördan din: Du måste göra det antagligt att du inte har fått påminnelserna, dvs komma med en trovärdig förklaring till varför. Om du bott på en annan adress utomlands än vad du varit folkbokförd på så torde preskriptionsavbrott genom påminnelse vara svårt att åstadkomma rent praktiskt. Om du kan visa att så varit fallet, och du som sagt inte har fått del av några påminnelser, så är det såklart extra "bra" för dig.

Dessutom sker preskriptionsavbrott om fordringsägaren ansöker om verkställighet/betalningsföreläggande hos Kronofogden eller stämmer dig.

Du kan kontrollera hur många som vidtagit åtgärder vid Kronofogden genom att ringa kfm anonymt och fråga om det finns några ärenden de senaste tio åren på dig.

Tingsrätten i det län där du var bosatt i Sverige innan utflytten bör vara rätt domstol för att kontrollera om någon stämt dig under de senaste tio åren. En god idé kan även vara att kolla med Stockholms tingsrätt. Många avtal har en bestämmelse om att "tvist ska avgöras i Stockholms tingsrätt" även om företaget är beläget någon annanstans.

Mer info: https://www.kronofogden.se/Preskription2.html
Citera
2015-06-27, 11:38
Avstängd
Ring KF och fråga. När du återvänder från utlandet och registrerar dig hos Skatteverket som inflyttad, så flaggas som regel alla skulder om det finns något vilande. Kreditkort och skulder till banker avskrivs som regel aldrig, såvida du inte fått skuldsanering. Behöver du skaffa bankkort eller fixa ett bankkonto när du kommer hem, så se till att det inte är där du tidigare haft skulder. Kolla på koncernnivå, så banken inte blivit uppköpt eller något. Observera att många kreditkortsföretag ägs av banker.
Citera
2015-06-27, 12:17
Bannlyst
Bara för att brottet kan vara preskriberat så är inte skulden du har det. Skulden finns alltid kvar och växer varje år och du måste begära skuldsanering för att få bli av med skulden och om du får skuldsanering beviljat så får du leva på existensminimum i fem år eller vad det är och betala en symbolisk summa varje månad sen hävs din skuld oavsett om du betalat 500 000kr av 50 mille...
Citera
2015-06-27, 13:07
Medlem
Det är inget brott att ha skulder.

Troligtvis finns det någon enstaka som aldrig ger upp och kommer fortsätta jaga dig
Citera
2015-06-27, 21:56
Medlem
adressandrings avatar
Du har alltså inte blivit delgiven på 15 år? Det skulle vara om fodringsägaren skickade till din senaste folkbokföringsadress var fjärde år och hävdar att han delgivit dig då breven inte blivit returnerade.

Kronkalle har med största sannolikhet fört in någonting i din journal. Gör en kreditupplysning på UC på dig själv för att se.
Citera
Igår, 09:39
Medlem
italian-stalions avatar
Jag är nu i samma sits som du;
Har varit utflyttad utomlands dem sista 12 åren, och har planer på att flytta hem till Sverige igen.

Har samma problem/bekymmer som du;
- Innan jag flyttade utomlands, hade jag många olika skulder, allt från konsumentslån till diverse banklån/krediter.

Har du några bra tips till mig?
Hur bör jag göra.
Citera
Igår, 23:53
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disillusionisten
Om inget preskriptionsavbrott sker upphör en fordran efter 10 år. Vissa fordringar har kortare preskriptionstid. När staten är fordringsägare är den fem år och när du köpt vanliga konsumentprodukter/tjänster är den tre år. Löpande skuldebrev (banklån/kortkrediter) är dock 10 år även om du är konsument.

Preskriptionsavbrott (dvs förlängning av fordrans giltighet) sker om fordringsägaren kan göra sannolikt att du har fått del av dennes påminnelser. I praktiken är dock bevisbördan din: Du måste göra det antagligt att du inte har fått påminnelserna, dvs komma med en trovärdig förklaring till varför. Om du bott på en annan adress utomlands än vad du varit folkbokförd på så torde preskriptionsavbrott genom påminnelse vara svårt att åstadkomma rent praktiskt. Om du kan visa att så varit fallet, och du som sagt inte har fått del av några påminnelser, så är det såklart extra "bra" för dig.

Dessutom sker preskriptionsavbrott om fordringsägaren ansöker om verkställighet/betalningsföreläggande hos Kronofogden eller stämmer dig.

Du kan kontrollera hur många som vidtagit åtgärder vid Kronofogden genom att ringa kfm anonymt och fråga om det finns några ärenden de senaste tio åren på dig.

Tingsrätten i det län där du var bosatt i Sverige innan utflytten bör vara rätt domstol för att kontrollera om någon stämt dig under de senaste tio åren. En god idé kan även vara att kolla med Stockholms tingsrätt. Många avtal har en bestämmelse om att "tvist ska avgöras i Stockholms tingsrätt" även om företaget är beläget någon annanstans.

Mer info: https://www.kronofogden.se/Preskription2.html

Bra svar. Rekommenderar TS att skippa alla andra som gissar i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in