Citat:
Ursprungligen postat av
pappsen
Jag har varit utskriven fran Sverige i 15 år, och planerar eventuellt att flytta hem till Sverige i vinter.
Innan jag blev utlandssvensk hade jag mycket privata kronofogdemål/betalningsanmarkningar pa min enskilda firma (ej skatt eller statliga skulder, de ar redan avskrivna sedan 10 ar) .
Jag misstanker att de gamla fordringsagarna har gett upp, men det finns chans att de har satt mej pa s k kreditbevakning som vissa inkassobolag (de koper gamla skulder och forsoker driva in flera ar efterat).
Jag har ej fatt nagra brev eller paminnelser, ej skrivit pa nagra delgivningar eller rekommenderade brev, eftersom jag bott utomlands hela tiden.
Om jag flyttar hem till Sverige och folkbokfor mej, kommer jag da direkt att fa de gamla skulderna
uppgravda av nagot inkassoforetag som pysslar med kreditbevakning, med risk att Kronofogden satter igang att jaga mig igen?
Eller ar jag helt ren nu efter 15 ar, och kan flytta hem utan att bli jagad av kronis?
Om inget preskriptionsavbrott sker upphör en fordran efter 10 år. Vissa fordringar har kortare preskriptionstid. När staten är fordringsägare är den fem år och när du köpt vanliga konsumentprodukter/tjänster är den tre år. Löpande skuldebrev (banklån/kortkrediter) är dock 10 år även om du är konsument.
Preskriptionsavbrott (dvs förlängning av fordrans giltighet) sker om fordringsägaren kan göra sannolikt att du har fått del av dennes påminnelser. I praktiken är dock bevisbördan din: Du måste göra det antagligt att du inte har fått påminnelserna, dvs komma med en trovärdig förklaring till varför. Om du bott på en annan adress utomlands än vad du varit folkbokförd på så torde preskriptionsavbrott genom påminnelse vara svårt att åstadkomma rent praktiskt. Om du kan visa att så varit fallet, och du som sagt inte har fått del av några påminnelser, så är det såklart extra "bra" för dig.
Dessutom sker preskriptionsavbrott om fordringsägaren ansöker om verkställighet/betalningsföreläggande hos Kronofogden eller stämmer dig.
Du kan kontrollera hur många som vidtagit åtgärder vid Kronofogden genom att ringa kfm anonymt och fråga om det finns några ärenden de senaste tio åren på dig.
Tingsrätten i det län där du var bosatt i Sverige innan utflytten bör vara rätt domstol för att kontrollera om någon stämt dig under de senaste tio åren. En god idé kan även vara att kolla med Stockholms tingsrätt. Många avtal har en bestämmelse om att "tvist ska avgöras i Stockholms tingsrätt" även om företaget är beläget någon annanstans.
Mer info:
https://www.kronofogden.se/Preskription2.html