2015-07-06, 03:52
Medlem
x1ofdewms avatar
Yes. Jag vet att skifta mellan Fn/Function-lget p laptoptangentbordet p Acer grs genom att trycka ner just Fn och F11(NumLk) samtidigt.

Nu vgrar dock datorn g ur Fn-lget totalt. Jag kan allts inte skriva U,I,O,P,J,K,L,M samt lite annat om jag inte anvnder USB-tangentbordet som jag gr nu.

Har googlat och hittade att man kan g in i regedit och "byta lge" dr, men det funkar fortfarande inte.

M blir allts 0, L blir allts 3, K blir allts 2 osv, nr jag frsker skriva med laptoptangentbordet. Ngon som har en aning? Gr som sagt inte att skifta lge "den vanliga vgen"(Fn+NumLk) och inte heller via regedit.

Tack p frhand
Citera
2015-07-06, 04:31
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x1ofdewm
Yes. Jag vet att skifta mellan Fn/Function-lget p laptoptangentbordet p Acer grs genom att trycka ner just Fn och F11(NumLk) samtidigt.

Nu vgrar dock datorn g ur Fn-lget totalt. Jag kan allts inte skriva U,I,O,P,J,K,L,M samt lite annat om jag inte anvnder USB-tangentbordet som jag gr nu.

Har googlat och hittade att man kan g in i regedit och "byta lge" dr, men det funkar fortfarande inte.

M blir allts 0, L blir allts 3, K blir allts 2 osv, nr jag frsker skriva med laptoptangentbordet. Ngon som har en aning? Gr som sagt inte att skifta lge "den vanliga vgen"(Fn+NumLk) och inte heller via regedit.

Tack p frhand
Stng av datorn i ngon timme (om den r verhettad) och se om det hjlper?

Att ndra i registret utan att sedan starta om hjlper inte. Gjordes omstart?
Citera
2015-07-06, 04:49
Medlem
x1ofdewms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Stng av datorn i ngon timme (om den r verhettad) och se om det hjlper?

Att ndra i registret utan att sedan starta om hjlper inte. Gjordes omstart?

Yes, omstart har gjorts. Ok, jag stnger av datorn nu nr jag ska ut snart... Stter p den senare(no pun intended).
Citera
2015-07-06, 11:46
Medlem
x1ofdewms avatar
Funkar fortfarande inte.... Ngon som vet nt mer man kan testa, innan man formaterar/kper ny dator?
Citera
2015-07-06, 13:27
Medlem
Jag har fr mig att jag hade exakt samma problem en gng, ska tnka lite.. men frvnta dig inte nt.
Kommer inte p det men jag hittade detta och det funkar att toggla numlock med p stationra.
Det lr ju inte lsa problemet med din knasiga fn key dock.

Open up notepad and copy

set WshShell = CreateObject("wScript.Shell")
WshShell.SendKeys "{NUMLOCK}"

And paste into notepad. Save as whateveryouwanttocallit.vbs

Click on the file and it will turn on and off your num lock which was the source of the problem (repositioning the layout.)

Hope that helps.
Senast redigerad av svennkk 2015-07-06 kl. 13:54.
Citera
2015-07-06, 16:37
Medlem
Skadat godss avatar
P vissa laptopmodeller kan man ndra Fn-knappen till annan knapp i BIOS (eller ev ven i program frn tillverkaren, Acer i ditt fall). Detta fr att tgrda om Fn-knappen sitter illa placerad. Jag vill minnas att jag gjort detta p Lenovo/PackardBell/Acer nn gng eftersom CTRL-knappen och Fn-knappen ltt frvxlades iom dessas placeringar p tangentbordet.

Vilken Acer-modell r detta?
Citera
2015-07-07, 05:34
Medlem
x1ofdewms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svennkk
Jag har fr mig att jag hade exakt samma problem en gng, ska tnka lite.. men frvnta dig inte nt.
Kommer inte p det men jag hittade detta och det funkar att toggla numlock med p stationra.
Det lr ju inte lsa problemet med din knasiga fn key dock.

Open up notepad and copy

set WshShell = CreateObject("wScript.Shell")
WshShell.SendKeys "{NUMLOCK}"

And paste into notepad. Save as whateveryouwanttocallit.vbs

Click on the file and it will turn on and off your num lock which was the source of the problem (repositioning the layout.)

Hope that helps.

Helt sjukt, det funkade! Hade aldrig klurat ut det dr sjlv dock s nu kan du knna att du har hjlpt ngon idag. Feel proud, svennkk!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in