2015-07-07, 14:44
Medlem
Jag har läst många trådar som påminner om varandra men skapar denna tråd ändå för att försöka reda ut mitt dilemma. Har Windows 8. Flyttade över ca 200 bilder från min systemkamera till min pc, markerade alla bilder, klistrade in i nyskapad mapp på skrivbordet. Bilderna är nu borta. Jag testade med att återställa datorn till annat datum - inga bilder, jag har provat programet "Recovery Files", detta kunde hitta ett flertalet andra äldre bilder på kameran också, under själva sökningen. När den sedan var klar var det endast några bilder i sammanfattningen (i programmet) som var "synliga" med vad fotot "föreställde", resten var "jpg bilder - grönblå bakgrund", dem går inte att öppna, oavsett visningsprogram i datorn..
Senast redigerad av PPP7219 2015-07-07 kl. 14:48. Anledning: felstavat
Citera
2015-07-07, 15:00
Medlem
Henkeees avatar
Du kan prova Recuva (gratis) eller File Scavenger (kostar).
Använt file scavenger på trasiga diskar och det funkar bra.
Citera
2015-07-07, 16:42
Medlem
felstavadds avatar
Testa och se om du kan återskapa bilderna från minneskortet, tyvärr glömt vad programmet hette, det var flera år sen jag testade, tror det var nåt program från SanDisk.

Lycka till iaf, ett skit när sånt händer.

Edit: Äh, göm det jag skrev i början, trodde det var från datorn du skulle försöka återskapa dem från i första hand, ser ju att du fått förslag redan.
Senast redigerad av felstavadd 2015-07-07 kl. 16:44.
Citera
2015-07-07, 16:53
Medlem
cobhc87s avatar
Kan rekommendera Recuva som tidigare nämnts i tråden. Det har hjälpt mig i liknande situationer.
Citera
2015-07-11, 10:33
Medlem
Jag sökte igenom dator och kamera allt på samma gång med recuva, tog flera timmar.
Då hittades alla filerna, flyttade över alla till datorn i ny mapp, men dem gick inte att öppna trots att jag lagt dem i ny mapp (fick ej sparas på samma ställe som ursprunget). När jag förde över dem från kameran så gjorde jag en "klipp ut klistra in". Men Win fotovisare fotogallerier kan inte öppna filerna.
Senast redigerad av PPP7219 2015-07-11 kl. 10:37.
Citera
2015-07-11, 11:16
Medlem
morkfromorks avatar
Det är inte så att de var 'trasiga' redan från början, typ att de var i format raw eller nåt som windows inte direkt kan visa...?
Citera
2015-07-11, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PPP7219
Jag sökte igenom dator och kamera allt på samma gång med recuva, tog flera timmar.
Då hittades alla filerna, flyttade över alla till datorn i ny mapp, men dem gick inte att öppna trots att jag lagt dem i ny mapp (fick ej sparas på samma ställe som ursprunget). När jag förde över dem från kameran så gjorde jag en "klipp ut klistra in". Men Win fotovisare fotogallerier kan inte öppna filerna.

Hur noga var du med att välja vilka filer som skulle räddas?

Såna här program bruka hitta rester av filer som du kastat och skrivit över för länge sedan. Recuva verka ha en state kolumn som avgör hur stor chansen är att filen går att rädda. Sortera efter den kolumnen när du väljer vilka som ska räddas.

Bilderna artikeln är dåliga men jag hoppas du förstår ändå.
http://www.infosolutionsgoa.com/tuto...ted-files.html
Senast redigerad av panpo98 2015-07-11 kl. 15:46.
Citera
2015-07-16, 10:49
Medlem
morkfromork; Nej ingen ändring alls.
Citera
2015-07-16, 10:50
Medlem
panpo98 ska testa det igen, minns inte riktigt - men valde den mest "omfattande" sökningen,
Citera
2015-07-17, 09:28
Medlem
Citat:
Det är ganska vanligt då delar av filerna blivit överskrivna eller om återställningsprogrammet inte hittar hela filer på lagringsmediat. Du kan prova att använda något program som försöker reparera jpeg-filer - https://www.raymond.cc/blog/repair-a...rupted-images/

Var dock beredd på att det kan vara som så att en del av filerna är förlorade och inte går att återskapa.
Citera
2015-07-17, 10:16
Medlem
Citat:

Jag hoppas att du sparade filerna på en annan fysisk disk, annars är det risk att originalfilerna blir överskrivna.
Citera
2015-07-17, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G
Jag hoppas att du sparade filerna på en annan fysisk disk, annars är det risk att originalfilerna blir överskrivna.
Precis, det är viktigt att poängtera. Misstänker man dataförlust så är det viktigt att inte skriva någonting alls till det aktuella lagringsmediat. Helst ska det monteras skrivskyddat i ett separat system innan man påbörjar dataåterställningen. Den data som hittas ska sparas till ett helt separat lagringsmedia. Nu är väl chansen som störst att återfinna filerna på minneskortet till kameran, så hoppas att ingenting har skrivits där.

Till ts: är du säker på att bilderna verkligen är borta från datorn. Tycker det känns konstigt att dessa bara försvunnit utan synbar anledning om du nu sparat dem till en mapp. Har du sökt efter *.jpg och sorterat efter datum?
Senast redigerad av pf10 2015-07-17 kl. 11:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in