2015-07-08, 00:35
Medlem
Efter steömsparläge så slutar alltid vlc, mpc-hc och liknande program att fungera, samma med min externa hårddisk som går tillbaka från mappen jag var inne i till "startsidan".
Jag trodde alltid att det var en del av win8.1 tills brorsan skaffade det och inte hade samma problem.

Är det någon som känner igen sig eller vet hur jag löser detta?

Exempel är: om jag kollar på film från hårddisken och går iväg och datorn går ner till strömsparläge. När jag startar upp igen så hänger sig vlc/mpc-hc (rutan blir svart) och filmmappen jag var inne i försvinner.

Har kollat inställningarna för strömsparläge men hittar ingen lösning
Citera
2015-07-08, 00:39
Medlem
StigAllans avatar
Det finns en speciell kontakt från nätdelen som är ansluten till moderkortet som levererar spänningen till att väcka datorn ur strömsparläge. Om nätdelen inte riktigt orkar med detta kan datorn bli så konstig som du beskriver.
Kan även vara fel på moderkortet men det är enklast att testa med en annan nätdel.
Citera
2015-07-08, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Det finns en speciell kontakt från nätdelen som är ansluten till moderkortet som levererar spänningen till att väcka datorn ur strömsparläge. Om nätdelen inte riktigt orkar med detta kan datorn bli så konstig som du beskriver.
Kan även vara fel på moderkortet men det är enklast att testa med en annan nätdel.

Ajdå, låter mycket rimligt, har märkt att nätdelen inte riktigt klarar av min externa hårddisk. Dock är det en laptop som jag ogärna skruvar upp. Så jag får nog leva med det.
Citera
2015-07-08, 01:43
Medlem
StigAllans avatar
Om det är en laptop så har du väl nätdelen på strömkabeln i en svart låda?
Då är det ju enkelt att testa en annan nätdel men troligast är det nog moderkortet som håller på att tappa sugen för en laptopnätdel brukar bara leverera in en spänning i datorn och därinne görs spänningarna om till att passa sin uppgift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in