Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-09, 14:23
Medlem
LifLis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Det finns två faktorer som gör att invandring är antingen kostsam eller lönsam rent ekonomiskt. Den ena är utbetalningar från staten kopplade till invandring och invandrare, den andra är inbetalningar till staten kopplade till invandring och invandrare. Om du subtraherar den första posten från den andra och får en negativ summa så kostar invandring pengar. Det är så det ligger till i dag.

Om man minskar invandringen kommer summan fortfarande vara negativ. Det är alltså ingen lösning på problemet. Om du tänker efter riktigt, riktigt ordentligt nu, tror du att du kan komma på ett sätt att få resultatet att bli positivt? Tänk på de två nyss nämnda faktorerna.

Kom igen, visa att du är smartare än en lågpresterande analfabet från tredje världen utan grundutbildning...

Procentuellt kanske nivån alltid kommer att ligga på, låt oss säga, -30%. Utgifter överstiger inkomster med 30%. Men det är väl ganska ointressant om problemet är faktiska summor? Vill man minimera statens utgifter i relation till migration så är ju 30% av 1 miljard mindre än 30% av 100 miljarder.
Citera
2015-07-09, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LifLi
Procentuellt kanske nivån alltid kommer att ligga på, låt oss säga, -30%. Utgifter överstiger inkomster med 30%. Men det är väl ganska ointressant om problemet är faktiska summor? Vill man minimera statens utgifter i relation till migration så är ju 30% av 1 miljard mindre än 30% av 100 miljarder.
Det skulle innebära att det är omöjligt att minska utbetalningar och/eller öka inbetalningar. Varför tror du det?

Om du tycker att det är för dyrt att handla mat på Konsum, handlar du då mindre mat, eller går du till ICA och handlar samma mat till ett lägre pris?
Citera
2015-07-09, 14:55
Medlem
Sveamusselands avatar
Citat:
Nej, jag fick en femma.

"Att kostnaderna ligger på dessa ofattbara nivåer" efter att den enda summa du nämnt är Tullbergs ska alltså inte tolkas som att du tror att Tullberg har rätt?

Ja, om du nu vill ignorera allt annat jag skrev och dra slutsatser som inte ens en sjuåring skulle göra så kan du väl tolka det som det. Ett annat alternativ är att du använder de små grå och skriver saker som inte är otroligt pinsamma i stället.

Det finns två faktorer som gör att invandring är antingen kostsam eller lönsam rent ekonomiskt. Den ena är utbetalningar från staten kopplade till invandring och invandrare, den andra är inbetalningar till staten kopplade till invandring och invandrare. Om du subtraherar den första posten från den andra och får en negativ summa så kostar invandring pengar. Det är så det ligger till i dag.

Om man minskar invandringen kommer summan fortfarande vara negativ. Det är alltså ingen lösning på problemet. Om du tänker efter riktigt, riktigt ordentligt nu, tror du att du kan komma på ett sätt att få resultatet att bli positivt? Tänk på de två nyss nämnda faktorerna.

Kom igen, visa att du är smartare än en lågpresterande analfabet från tredje världen utan grundutbildning...
Det är tydligen din femma i svenska som fått dig att med så stor förtjusning diskutera i termer av invektiv.
Jag försöker för tredje gången: jag har inte analyserat vare sig Tullbergs högre eller Ekbergs lägre siffra och har alltså ingen uppfattning om riktigheten i någondera. Man kan faktiskt citera något utan skriva under på riktigheten. Syftet var att visa på att invandringen kostar stora direkta pengar, den slutsatsen kan var o en dra av statsbudgeten enbart. Hittills har jag inte sett eller hört något om någon omvänd (seriös) analys, dvs att invandringen obs av av dagens omfattning ger staten en intäktssida som kan kläs i siffror.
Minskar man invandringen inte bara marginellt minskar självklart statens och kommunernas direkta utgifter, dessutom minskar över tiden troligen en hel del andra sociala problem som etniska motsättningar, segregering, arbetslöshet etc.
Därmed inte sagt att alla problem är lösta, så du får väl fortätta forska i hur din ekvation ska bli positiv i st f negativ.
Ska du peplikera så prova utan invektiv! Men går det inte så går det inte...
Citera
2015-07-09, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sveamusseland
Det är tydligen din femma i svenska som fått dig att med så stor förtjusning diskutera i termer av invektiv.
Jag försöker för tredje gången: jag har inte analyserat vare sig Tullbergs högre eller Ekbergs lägre siffra och har alltså ingen uppfattning om riktigheten i någondera. Man kan faktiskt citera något utan skriva under på riktigheten.
Har man ingen uppfattning om riktigheten i en uppgift så skriver man inte "att kostnaderna ligger på dessa ofattbara nivåer" efter att ha citerat en siffra. Din efterhandskonstruktion är genomskinlig.

Citat:
Syftet var att visa på att invandringen kostar stora direkta pengar, den slutsatsen kan var o en dra av statsbudgeten enbart.
Nej, det kan man inte. Om det inte är bruttoutgifter du menar, men då finns det ju ingen mening med att dra upp Tullberg eller Ekberg.

Citat:
Hittills har jag inte sett eller hört något om någon omvänd (seriös) analys, dvs att invandringen obs av av dagens omfattning ger staten en intäktssida som kan kläs i siffror.
Fast nu säger du att ingen invandrare betalar skatt, konsumerar i den vita sektorn osv. Är du säker på att du vill göra det påståendet?

Citat:
Minskar man invandringen inte bara marginellt minskar självklart statens och kommunernas direkta utgifter, dessutom minskar över tiden troligen en hel del andra sociala problem som etniska motsättningar, segregering, arbetslöshet etc.
Därmed inte sagt att alla problem är lösta, så du får väl fortätta forska i hur din ekvation ska bli positiv i st f negativ.
Ska du peplikera så prova utan invektiv! Men går det inte så går det inte...
På tal om vad som inte går så noterar jag att du inte vet under vilka omständigheter a+b ≥ 0.
Citera
2015-07-09, 17:22
Medlem
Sveamusselands avatar
Citat:
(1) Har man ingen uppfattning om riktigheten i en uppgift så skriver man inte "att kostnaderna ligger på dessa ofattbara nivåer" efter att ha citerat en siffra. Din efterhandskonstruktion är genomskinlig.

(2) Nej, det kan man inte. Om det inte är bruttoutgifter du menar, men då finns det ju ingen mening med att dra upp Tullberg eller Ekberg.

(3) Fast nu säger du att ingen invandrare betalar skatt, konsumerar i den vita sektorn osv. Är du säker på att du vill göra det påståendet?

På tal om vad som inte går så noterar jag att du inte vet under vilka omständigheter a+b ≥ 0.

1. Jag har ingen anledning att såga Tullbergs slutsatser rakt av. Ett mer precist ordval hade kanske varit "kan ligga på dessa" ...Diskussionen mellan de båda, en docent o en professor, är rätt akademisk (http://samtiden.nu/5355/genmale-till...-invandringen/) men båda uttrycker sig i termer av nettokostnader. Du får nog ursäkta att jag tycker bådas siffror är höga för vad de representerar o avser, just därför närmast ofattbara. Du som studerat sammanhangen i detalj får förstås gärna tycka att de är peanuts med tanke på vad de ger tillbaka i intäkter, siffror du säkert kan informera oss om i så fall.

2. Statsbudgeten tar upp invandringens förutsedda bruttokostnad. Har du sett någon post på intäktssidan? Varför kan en betraktare inte få tycka att den förstnämnda siffran är hög, när den inte kan kopplas till en intäkt i samma budget??? Och man betänker att den summan ändå bara är en del av den totala samhällskostnaden, som Ekberg Tullberg avhandlar?

3. Nej jag sa inte det, bara att det inte finns någon rapport som enbart visar den sidan, skatt, konsumtion etc. Eller är du i stånd att från Ekberg/Tullberg verk extrahera en siffra? Scoccos rapport har ju ingen tagit på allvar.
Senast redigerad av Sveamusseland 2015-07-09 kl. 17:33.
Citera
2015-07-09, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sveamusseland
2. Statsbudgeten tar upp invandringens förutsedda bruttokostnad. Har du sett någon post på intäktssidan? Varför kan en betraktare inte få tycka att den förstnämnda siffran är hög, när den inte kan kopplas till en intäkt i samma budget??? Och man betänker att den summan ändå bara är en del av den totala samhällskostnaden, som Ekberg Tullberg avhandlar?

3. Nej jag sa inte det, bara att det inte finns någon rapport som enbart visar den sidan, skatt, konsumtion etc. Eller är du i stånd att från Ekberg/Tullberg verk extrahera en siffra? Scoccos rapport har ju ingen tagit på allvar.
Det är alldeles riktigt att statsbudgeten inte delar upp skatteintäkter efter födelseland, precis som de inte delar upp t ex utgifter för utbildning efter födelseland, eftersom att det är fullständigt irrelevant. Som tur är kan du kolla upp det själv, t ex på SCB: http://www.statistikdatabasen.scb.se...e-9f5c2ffbe4a2
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in