2016-08-13, 19:08
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Hon mindes väl tiden tack vare den famösa klockan på mikron. Samma klocka som hon inte med ett ord nämnde under "tortyrförhören".
När "tortyrförhören"( ) skedde så var ju Irina lite naiv, spontan och sa sanningen.
Det var innan Rönnbäck gett henne lite "tips" som inför de senare förhören; "Irina, det är viktigt att minnas små detaljer som gör att det du säger låter trovärdigt. Om du möjligtvis kollade på någon klocka där hemma som bekräftar tiden så låter det bra, då låter det nästan som sanning, för du vill väl rädda din man?"
Typ så, pravda, pravda

Från Hovrättsdomen, om Irinas vittnesuppgifter:
Citat:
Irina Bileviciene har vid sitt förhör i hovrätten uppgett att hon är säker på att
Nerijus Bilevicius var hemma vid kl. 18.45 – 19.00, att hon då satte på en tvättmaskin
med bl.a. hans byxor och att han dessförinnan drack kaffe med henne. Hon har också
bekräftat Nerijus Bilevicius uppgift om att han kring kl. 19.00 sökte kontakt med
Gustav Jönsson, som då kom åkande i sin bil. Irina Bileviciene har vidare uppgett att
Nerijus Bilevicius låg och vilade efter kl. 19.00 och sedan talade med sin mor via
Skype.
Av de förhörsutsagor från förundersökningen som åklagaren har åberopat i anslutning
till förhöret med Irina Bileviciene har dock framgått att hon inte har varit konsekvent i
sina redogörelser för Nerijus Bilevicius förehavanden. Vid ett av polisförhören har hon
vid flera tillfällen gett uttryck för att Nerijus Bilevicius var hemma i bostaden endast
under tio till trettio minuter innan de gemensamt åkte till affären i Källby. I samma
förhör har hon fällt uttalanden med innebörden att Nerijus Bilevicius hade synpunkter
på vad hon och Aivaras Bilevicius skulle säga till polisen om tvätten av hans byxor
och om tidpunkten då Nerijus Bilevicius kom hem den aktuella kvällen.

Citat:
Den uppgift som Irina Bileviciene i hovrätten har förklarat sig vara mest säker på är
den om att Nerijus Bilevicius befann sig i hemmet någon gång strax före kl. 19.00.
Hon har kopplat detta till bl.a. att Nerijus Bilevicius då försökte få kontakt med Gustav
Jönsson, som vid tidpunkten skulle ha åkt förbi i sin bil. Även om detta skulle stämma,
utesluter det dock inte Nerijus Bilevicius som gärningsman. Om han i enlighet med
åklagarens teori körde sin bil från ladan i Blomberg till Martorps gård, torde han ändå
ha behövt passera hemmet vid ungefär denna tidpunkt.
Det måste också nämnas att Irina Bileviciene är gift med Nerijus Bilevicius, vilket
redan i sig påverkar bevisvärdet av hennes uppgifter.
I likhet med tingsrätten kan hovrätten mot den angivna bakgrunden inte konstatera
annat än att Nerijus Bilevicius saknar ett tillförlitligt alibi för tiden mellan kl. 18.26
och 20.00 den 7 juni. Enligt hovrättens mening saknas det emellertid skäl att ifrågasätta
att han före avfärden till affären i Källby vid 20-tiden talade med sin mor via
Skype.
Att vittnet Ascension Fernandez Coto Jönsson eventuellt såg Nerijus Bilevicius utanför
dennes hem vid 18-tiden den aktuella kvällen saknar betydelse för bedömningen.
Senast redigerad av magiciadehex 2016-08-13 kl. 19:16.
2016-08-14, 00:08
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Innan Gustav J. "glömde", hade han sagt till sin far Arne att han hade sett litauer kl. 19. Vilka litauer var det kommer från förhör med litauer. ( IB och NB sagt att de sett Gustav, AB har inte sagt att han såg Gustav).
Att Gustav såg IB och NB kl. 19 är fakta som utredarna missade. Åklagare som borde arbeta enligt objektivitet princip missade detta också. Frågan är om de missade det medvetet? Var de påverkade av kognitiv bias konfirmeringsbias -
(som leder till en övertro på personliga åsikter medan motbevis och alternativa källor ignoreras)?
Man borde förhöra Gustav på samma sett som förhörde litauer och fråga honnom: "Du har sagt till sin far att du hade sett litauer kl 19 och nu påstår du att du inte mins, och det är så att att man brukar inte ljuga till sin far utan anledning, man fantiserar inte om saker som man inte hade sett, det kan hända att man glömmer vad man hade sagt men det finns din fars vittnesmål att du har sagt det. Du är väldigt viktig vittne och du kan ge en alibi till man som är misstänkt men som kan vara oskyldig. Om du påstår att du har inte sett honnom kl 19, kan oskyldig man bli dömd för mord som han inte gjort och det ska ligga på ditt samvete resten av ditt liv. Om oskyldig man bli dömd en mördare ska gå fritt och han kan mörda igen. Vill du ha det på sitt samvete?".
Du skapar stormar i ett vattenglas.
Har du inte läst hovrättsdomen? Så här bedömer de uppgiften om att Nerijus var hemma vid 19;
Citat:
Den uppgift som Irina Bileviciene i hovrätten har förklarat sig vara mest säker på är
den om att Nerijus Bilevicius befann sig i hemmet någon gång strax före kl. 19.00.
Hon har kopplat detta till bl.a. att Nerijus Bilevicius då försökte få kontakt med Gustav Jönsson, som vid tidpunkten skulle ha åkt förbi i sin bil. Även om detta skulle stämma, utesluter det dock inte Nerijus Bilevicius som gärningsman. Om han i enlighet med åklagarens teori körde sin bil från ladan i Blomberg till Martorps gård, torde han ändå ha behövt passera hemmet vid ungefär denna tidpunkt.
Du använder plötsligt begreppet "kognitiv bias" i vart och vartannat inlägg, blir lite tjatigt.
Här är några riktiga exempel på kognitiv bias - psykologiska mönster, som ganska väl passar in på flera av de som försvarar Nerijus och ifrågasätter hela utredningen och domarna, oftast bara för att "DE förstår allt bättre" och de vägrar att ta till sig att Nerijus är skyldig.
Konfirmationsbias, att söka och ta emot intryck som förstärker en uppfattning, men avvisa dem som strider mot uppfattningen
Önsketänkande, att sätta större uppmärksamhet vid det önskvärda i stället för det oönskade.
Dunning-Kruger-effekten, att missuppfatta sin egen kompetens jämfört med andra människor
2016-08-14, 16:31
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Innan Gustav J. "glömde", hade han sagt till sin far Arne att han hade sett litauer kl. 19. Vilka litauer var det kommer från förhör med litauer. ( IB och NB sagt att de sett Gustav, AB har inte sagt att han såg Gustav).
Att Gustav såg IB och NB kl. 19 är fakta som utredarna missade. Åklagare som borde arbeta enligt objektivitet princip missade detta också. Frågan är om de missade det medvetet? Var de påverkade av kognitiv bias konfirmeringsbias -
(som leder till en övertro på personliga åsikter medan motbevis och alternativa källor ignoreras)?
Man borde förhöra Gustav på samma sett som förhörde litauer och fråga honnom: "Du har sagt till sin far att du hade sett litauer kl 19 och nu påstår du att du inte mins, och det är så att att man brukar inte ljuga till sin far utan anledning, man fantiserar inte om saker som man inte hade sett, det kan hända att man glömmer vad man hade sagt men det finns din fars vittnesmål att du har sagt det. Du är väldigt viktig vittne och du kan ge en alibi till man som är misstänkt men som kan vara oskyldig. Om du påstår att du har inte sett honnom kl 19, kan oskyldig man bli dömd för mord som han inte gjort och det ska ligga på ditt samvete resten av ditt liv. Om oskyldig man bli dömd en mördare ska gå fritt och han kan mörda igen. Vill du ha det på sitt samvete?".

Utredarna har inte missat det minsta .
Gustav vara rund om fotet , inte kunna komma håg .
I det här fallet är det ingen risk att mördaren slår till igen .
Mördaren Nerijus sitter ju inburad i sitt enkelrum de närmaste 15-20 åren .
Därmed kan alla kvinnor känna sig säkrare .
2016-08-14, 21:02
Medlem
Det verkar som minnet är kort hos vissa skribenter i tråden om vad som sas i förhören med IB. För att kunna bedöma om det var tortyr behövs en oberoende text att utgå ifrån. Denna text är FN:s tortyrkonvention - den som den tillika oberoende kommissionen som bör granska detta rättsfall, har att förhålla sig till.
FN:s tortyrkonvention Artikel 1.
I denna konvention avses med begreppet tortyr varje handling genom vilken allvarlig smärta eller svårt lidande, fysiskt eller psykiskt, medvetet tillfogas någon antingen för sådana syften som att erhålla information eller en bekännelse av honom eller en tredje person,

FN:s tortyrkonvention Artikel 10.
Varje konventionsstat skall säkerställa att undervisning och information om förbudet mot tortyr till fullo innefattas i utbildningen av civil och militär brottsbeivrande personal, medicinsk personal, myndighetspersoner och andra personer som kan delta vid fängsligt förvar, förhöreller behandling av enskilda personer som blivit utsatta för någon form av gripande, kvarhållande eller frihetsberövande.
Efter det så följer här ett utdrag från ett tidigare inlägg om Niklas Lindströms förhör bland annat det s k google-förhöret.

sid 1280
den Litauiska ambassadören har hört av sig till förundersökningsledarna, han har
uttryckt att han skäms, och att han beklagar att Litauiska medborgare är misstänkta i
ärendet, eh och därför är det ju ännu viktigare att du faktiskt talar sanning,

..
jag sökte på Lisa Holm och mord och
Litauisk eh ny, nyheter, och jag översatte dom ord till Litauiska när jag sökte för och få
träff på Litauiska medier, eh och det tog mig ungefär en minut och göra den sökningen,
jag ska visa dig vad jag får fram för bilder då, kr, kring mordet i Litauisk media så ser
det ut så, dom har lagt ut bilden på dig och din man på bröllopsfoton

...
…ja, do, do, det är den median har publicerat dom bilderna, och utifrån det så tycker
jag synd om din familj där hemma och din son, jag tycker synd om dig också om du
inte är inblandad i detta, men se nu till att lägga en riktig berättelse så att nu när
medierna är intresserade av detta, att man kanske kan avföra dig från utredningen, och
då kan du inte sitta och hitta på uppgifter för att eh skydda Nerijus eller någon annan,
det enda du kan göra det är och berätta precis som det var, och då kanske…

Detta är riktigt lågt av Niklas Lindström att blanda in IB:s son. Han antyder också att sonen skyddas om hon säger rätt: "lägger fram en riktig berättelse". Vad är detta annat än i strid med FN:s tortyrkonventions artikel 1?

Mer på samma sida:

och det kan visa sig att han har gjort saker
som du eh säkert också tycker är avskyvärt, och om han har gjort det så hoppas jag att
du inte skyddar honom, i den vågskålen så ska du i så fall lägga eh ditt eget anseende,
din sons anseende, dina föräldrar och syskon i Litauen, som behöver läsa på medias i
bilder att du är misstänkt i den här utredningen, är Nerijus värd att försvara eller
skydda och lämna felaktiga uppgifter, det ska du väga mot det, för mig hade valet varit
väldigt enkelt

Vad är detta för förhörsmetod? Är det tillåtet i Sverige att göra så här? Framtvinga vittnesmål genom att tala om hennes sons anseende? Detta måste utrönas. Kan polisen alltid använda barn som påtryckningsmedel eller är det bara när det handlar om litauer?

Niklas Lindström fortsätter med otillbörliga förhörsmetoder mot IB:

Sid 1301
Ja kanske att vi berättar att du vill att han ska berätta, att du mår dåligt för att du är
inlåst här, och att det kanske skulle rentvå andra personer som dig och hans bror om
dom inte, om inte han är inblandad, hans bror är ju faktiskt inte häktad för grovt
skyddande av brottsling, utan häktad för misstanke, eller delaktighet i mord, och om
du, om du Aivaras och Nerijus berättar samma sak om vad som har varit ( ohörbart…)
och han berättar om vad han har gjort, så skulle vi befria er i så fall om det stämmer
det som du berättar, tidningen skulle ju kunna skriva om det här när det är aktuellt och
eh ni inte skulle vara, att ni inte är misstänkta längre,

Jag vet inte

Hon lockas alltså med att släppas direkt om hon ”berättar ”dvs säger det som FL vill. Jämför hur ”trevliga” de blev när AB sa ”rätt”. Det växlas mellan belöningar och hot konstant i förhören.

Till sist om beteendet från de båda FL Niklas Lindström och Andreas Schüler under förhören i Vilnius med IB.

Sid 1316
På Martorp anträffas Lisa kropp i en byssja. Hennes kropp var intryckt i ett klädskåp. (En
bild visas på hur det såg ut då Lisa anträffades.)
Förhörsledarens kommentar: Irina reser sig upp och går i väg och sjunker ner på golvet.
Förhöret får avbrytas kl 16:07.

Förhöret återupptas kl 17.01
Irina informeras om att vi inte kommer att visa några mer bilder på Lisas kropp och hur den
anträffades. Hon får veta att anledningen till att vi visade bilden, var för att hon skulle
förstå hur bevisningen så ut.*
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

De flesta som är reflekterande tänkande människor ser att Niklas Lindström & co har betett sig på ett sätt som inte hör hemma i en rättsstat. Men Skövde kanske inte är en del av den svenska rättsstaten.

* En bild på Lisa Holms kropp har ingenting med sk bevisning att göra. Det enda syftet är att använda kroppen till att knäcka IB. Något mer kränkande mot den flicka Lisa Holm en gång var, är svårt att föreställa sig.
Senast redigerad av nopomil 2016-08-14 kl. 21:04.
2016-08-14, 21:30
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det verkar som minnet är kort hos vissa skribenter i tråden om vad som sas i förhören med IB. För att kunna bedöma om det var tortyr behövs en oberoende text att utgå ifrån. Denna text är FN:s tortyrkonvention - den som den tillika oberoende kommissionen som bör granska detta rättsfall, har att förhålla sig till.
I denna konvention avses med begreppet tortyr varje handling genom vilken allvarlig smärta eller svårt lidande, fysiskt eller psykiskt, medvetet tillfogas någon antingen för sådana syften som att erhålla information eller en bekännelse av honom eller en tredje person,

Varje konventionsstat skall säkerställa att undervisning och information om förbudet mot tortyr till fullo innefattas i utbildningen av civil och militär brottsbeivrande personal, medicinsk personal, myndighetspersoner och andra personer som kan delta vid fängsligt förvar, förhöreller behandling av enskilda personer som blivit utsatta för någon form av gripande, kvarhållande eller frihetsberövande.
Efter det så följer här ett utdrag från ett tidigare inlägg om Niklas Lindströms förhör bland annat det s k google-förhöret.

sid 1280
den Litauiska ambassadören har hört av sig till förundersökningsledarna, han har
uttryckt att han skäms, och att han beklagar att Litauiska medborgare är misstänkta i

..
Litauisk eh ny, nyheter, och jag översatte dom ord till Litauiska när jag sökte för och få
träff på Litauiska medier, eh och det tog mig ungefär en minut och göra den sökningen,
jag ska visa dig vad jag får fram för bilder då, kr, kring mordet i Litauisk media så ser

...
…ja, do, do, det är den median har publicerat dom bilderna, och utifrån det så tycker
jag synd om din familj där hemma och din son, jag tycker synd om dig också om du
inte är inblandad i detta, men se nu till att lägga en riktig berättelse så att nu när
medierna är intresserade av detta, att man kanske kan avföra dig från utredningen, och
då kan du inte sitta och hitta på uppgifter för att eh skydda Nerijus eller någon annan,

Detta är riktigt lågt av Niklas Lindström att blanda in IB:s son. Han antyder också att sonen skyddas om hon säger rätt: "lägger fram en riktig berättelse". Vad är detta annat än i strid med FN:s tortyrkonventions artikel 1?

Mer på samma sida:

som du eh säkert också tycker är avskyvärt, och om han har gjort det så hoppas jag att
du inte skyddar honom, i den vågskålen så ska du i så fall lägga eh ditt eget anseende,
din sons anseende, dina föräldrar och syskon i Litauen, som behöver läsa på medias i
bilder att du är misstänkt i den här utredningen, är Nerijus värd att försvara eller
skydda och lämna felaktiga uppgifter, det ska du väga mot det, för mig hade valet varit
väldigt enkelt

Vad är detta för förhörsmetod? Är det tillåtet i Sverige att göra så här? Framtvinga vittnesmål genom att tala om hennes sons anseende? Detta måste utrönas. Kan polisen alltid använda barn som påtryckningsmedel eller är det bara när det handlar om litauer?

Sid 1301
Ja kanske att vi berättar att du vill att han ska berätta, att du mår dåligt för att du är
inlåst här, och att det kanske skulle rentvå andra personer som dig och hans bror om
dom inte, om inte han är inblandad, hans bror är ju faktiskt inte häktad för grovt
skyddande av brottsling, utan häktad för misstanke, eller delaktighet i mord, och om
du, om du Aivaras och Nerijus berättar samma sak om vad som har varit ( ohörbart…)
och han berättar om vad han har gjort, så skulle vi befria er i så fall om det stämmer
det som du berättar, tidningen skulle ju kunna skriva om det här när det är aktuellt och

Jag vet inte

Hon lockas alltså med att släppas direkt om hon ”berättar ”dvs säger det som FL vill. Jämför hur ”trevliga” de blev när AB sa ”rätt”. Det växlas mellan belöningar och hot konstant i förhören.

Till sist om beteendet från de båda FL Niklas Lindström och Andreas Schüler under förhören i Vilnius med IB.

Sid 1316
På Martorp anträffas Lisa kropp i en byssja. Hennes kropp var intryckt i ett klädskåp. (En
Förhörsledarens kommentar: Irina reser sig upp och går i väg och sjunker ner på golvet.

Irina informeras om att vi inte kommer att visa några mer bilder på Lisas kropp och hur den
anträffades. Hon får veta att anledningen till att vi visade bilden, var för att hon skulle
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

De flesta som är reflekterande tänkande människor ser att Niklas Lindström & co har betett sig på ett sätt som inte hör hemma i en rättsstat. Men Skövde kanske inte är en del av den svenska rättsstaten.

* En bild på Lisa Holms kropp har ingenting med sk bevisning att göra. Det enda syftet är att använda kroppen till att knäcka IB. Något mer kränkande mot den flicka Lisa Holm en gång var, är svårt att föreställa sig.

Om din bäste vän mördaren Nerijus hade gett faan i mörda Lisa för sina sjuka
sexuella fantasiers skull så hade hon ju fortfarande levt idag .
Då hade ju ljugkärringen Irina inte behövt se denna bild heller .
Istället för att gnälla på NL så borde du ta en sväng till Norrtälje och gnälla på Nerijus istället .
Allt som har hänt i fallet är mördaren Nerijus fel och ingen annans .
Vem skulle ingå i den oberoende kommisionen har du tänkt .
Det ologiska och sporadiskt tänkande hjärngänget eller .
2016-08-14, 22:38
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Anders Eklund handlade också pizza efter Englamordet.

Är det så att du med detta argument vill betona att pizzaköpande inte utesluter att man genomfört ett mord strax innan?

Det är inget jag i mitt inlägg hävdar om du fått för dig det.

Jag konstaterar bara att det är ett faktum att han varit ute och fängt på byggden.

Citat:
Det famösa fönsterblecket kan väl inte någon NB-kramare i världen anse vara hantverksmässigt ditsatt. Ett riktigt hafsverk trots att han har haft hela eftermiddagen på sig. Men kanske tankarna var på annat håll?

Är det här ett argument för att NB gjorde det snabbt för att kunna ha några extra minuter till att utföra det han i år och dar gått och drömt om och nu, väldigt hastigt och olustigt, bestämt sig för att utföra?

Viss finns den möjligheten men jag kan iaf se möjligheten att om man endast har en ledig dag att vila på i veckan och måste trots det utföra en syssla så vill man få det gjort så snabbt som möjligt. Jag är själv endast en lekman i fönsterbleckskruvande då jag använder min hjärna i mitt yrke och inte mina händer till hantverksarbeten så jag kan egentligen inte bedömma hur bra NB utfört jobbet. Adekvat skulle jag säga.

Citat:
Självklart vill inte NB kännas vid att det var denna dagen han mötte paret, det ligger liksom i sakens natur.

Precis som det ligger i sakens natur att han inte skulle vilja göra det om han inte gjort det eller hur?

Citat:
Och ja, det är ju enklast att skriva att man "inte minns". De "resonerar sig inte fram till en åsikt". De räknar bakåt till när tidpunkten möjligen varit då NB körde sitt kvällsrally.

Du kan dock fortfarande lyssna till vittnets vittnesmål här och bilda dig en uppfattning:

http://files.rättegång.se/200000061-...2020643571.mp3

Som jag skrev så verkar det inte vara de klaraste av vittnen. De har resonerat sig fram till en åsikt. Det framgår ju klart och tydligt om man lyssnar på förhöret.
2016-08-14, 23:12
Medlem
Citat:

sid 1280

..

...

Mer på samma sida:

väldigt enkelt

Sid 1301

Jag vet inte

Sid 1316

Du fick för några dagar sedan några frågor om den där kommissionen. Du kanske har hunnit tänka över dessa, så att vi kan få ett svar nu ?
2016-08-14, 23:47
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Är det så att du med detta argument vill betona att pizzaköpande inte utesluter att man genomfört ett mord strax innan?

Jag konstaterar bara att det är ett faktum att han varit ute och fängt på byggden.

Är det här ett argument för att NB gjorde det snabbt för att kunna ha några extra minuter till att utföra det han i år och dar gått och drömt om och nu, väldigt hastigt och olustigt, bestämt sig för att utföra?

Viss finns den möjligheten men jag kan iaf se möjligheten att om man endast har en ledig dag att vila på i veckan och måste trots det utföra en syssla så vill man få det gjort så snabbt som möjligt. Jag är själv endast en lekman i fönsterbleckskruvande då jag använder min hjärna i mitt yrke och inte mina händer till hantverksarbeten så jag kan egentligen inte bedömma hur bra NB utfört jobbet. Adekvat skulle jag säga.

Precis som det ligger i sakens natur att han inte skulle vilja göra det om han inte gjort det eller hur?

Som jag skrev så verkar det inte vara de klaraste av vittnen. De har resonerat sig fram till en åsikt. Det framgår ju klart och tydligt om man lyssnar på förhöret.

Så det är till att ifrågasätta äcklet NB:s anledning att slarva med fönsterblecket?
Trots att du inget vet om "fönsterblecksskruvande"?
Allt som leder fram till NB:s fantasier om det sexualsadistiska mordet verkar svida i ögonen på dig va?
Med tanke på NB:s påstådda skicklighet som hantverkare är det verkligen
ett hafsverk utfört av en som har annat på agendan som lockar mera.
Det du kallar resonera sig fram till en åsikt kan ju vara högst osannolikt.
Mera sannolikt är väl att de inte tar fel på dag.
Finns inget som talar för att de har tagit fel på dag förutom att äcklet NB:s ljuger
om vilken dag han skulle ha hälsat på paret.
Och vem tror på en sketen mördare som NB?
2016-08-15, 00:48
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo

Jag "betonar" ingenting. Det var du som hävde ur dig att han minsann hunnit med både fönsterbleckfixande och pizzaköp på sin lediga dag. Hallelujah. Han hade tillgång till fritt bränsle så varför skulle han inte "flänga runt" med bilen? Han verkade ju gilla det och det är ingen som påstått motsatsen.

Så intressant. Den hjärnan verkar ju vara frånvarande på det här forumet. Med det påståendet vill du hävda att en simpel hantverkare som NB minsann inte behövde använda hjärnan i sitt yrke?
Extra minuter? Att han sett Lisa på förmiddagen åka förbi utanför deras hus och senare hennes moped på baksidan av caféet är ganska självklart i min värld. Under alla flängturer under söndagen fattades nog det ödesdigra beslutet, tyvärr.

Han åkte ju fram och tillbaka i sin berömda bil och tycktes inte "hitta" rätt verktyg, trots att bakluckan var full av dessa. Så värst bråttom hade han vill inte då, och resultatet är ju inte direkt lyckat. Men det känns väl bra om vissa tycker det är fönsterblecket är ditsatt "advekat", inte mig emot. Han var ju trots allt "The best of the best", enligt AJ.

Varför ens nämna då att NB hävdar att vittnet måste tagit fel på dag? Cirkelresonemang. Men det verkade väldigt viktigt för dig uppenbarligen.
Vittnet har räknat tillbaka i tiden. Vad mer tycker du hon skulle gjort? Stör det dig att hon skulle jobba dagen efter och på det sättet var säker på att det var på söndagen hennes sambos granne svischade förbi? Det skedde inte direkt på E4an heller.
Senast redigerad av katw 2016-08-15 kl. 01:00.
2016-08-15, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrfix
Så det är till att ifrågasätta äcklet NB:s anledning att slarva med fönsterblecket?
Trots att du inget vet om "fönsterblecksskruvande"?
Allt som leder fram till NB:s fantasier om det sexualsadistiska mordet verkar svida i ögonen på dig va?
Med tanke på NB:s påstådda skicklighet som hantverkare är det verkligen
ett hafsverk utfört av en som har annat på agendan som lockar mera.
Det du kallar resonera sig fram till en åsikt kan ju vara högst osannolikt.
Mera sannolikt är väl att de inte tar fel på dag.
Finns inget som talar för att de har tagit fel på dag förutom att äcklet NB:s ljuger
om vilken dag han skulle ha hälsat på paret.
Och vem tror på en sketen mördare som NB?
Det finns ju bildbevis på att fönsterblecket var ett klart reklamationsärende. Såväl G som A var nog oförmögna att bedöma byggnadsarbeten. Men det behöver inte betyda, att han hade kunnat göra det bättre, om han hade avsatt mera tid till det. Rätt utfört av en yrkesskicklig hantverkare tar ett sådant jobb inte lång stund. Fel utfört av en rutinerad men oskicklig hantverkare tar det ungefär lika lång tid. Oavsett hur det var med den saken hade han ingen anledning att vara på Gustafs ställe någon längre stund. Att han skulle ha behövt åka en eller t o m flera gånger för att få med sig rätt grejer är fullständigt otroligt - så vilsen i branschen kan han omöjligt ha varit.
2016-08-15, 03:55
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
.................................................. ...........................
.................................................. ...........................
VEM/VILKA ska ge detta uppdrag till en "oberoende kommission? För du menar väl inte att arga rättshaverister och alternativtroende på Fb ska tillsätta kommissionen, eller hur har du tänkt? Redogör för hur det här ska gå till och speciellt med tanke på att den allvarliga kritik du tar upp tycks du vara ganska ensam om.
Citat:
Du får väl själv göra något åt det här, hjälper ju inte din skyddsling Nerijus att du gnäller på Fb, eller hur? Du kan ju börja med JO-anmälan av Skövdepolisen. Börja med det så kan du sen kontakta FN:s tortyrkommission. Här är direktlänk till elektronisk JO-anmälan. Vad väntar Du på? https://www.jo.se/JO-anmalan/Skicka-in-anmalan/
JO-anmälan
"Anser man att man själv eller någon annan blivit felaktigt behandlad av en myndighet eller en tjänsteman vid handläggningen av ett ärende kan man klaga hos JO.
Vem som helst kan göra en anmälan. Man behöver inte ha uppnått en viss ålder, vara svensk medborgare eller bo i Sverige för att få klaga. Det är inte heller nödvändigt att man personligen är berörd av det man anmäler."
Citat:
Jag kan absolut tänka mig saker som är mer kränkande mot Lisa än att bilden av hennes döda kropp visas för mördarens hustru.
Mer kränkande är naturligtvis att vissa fortfarande försvarar hennes mördare Nerijus och att dessa förskönar bilden av honom som "en stackars hårt arbetande, oskyldigt ditsatt balt."
Mer kränkande torde också vara hur man utsatt hennes sörjande far samt arbetsgivare för diverse kränkningar och förtal och t.o.m misstänkliggörande kommentarer och hypoteser.

MEST kränkande av kränkningar är Nerijus djävulska dåd mot henne, vad han gjorde mot henne och hur han sen behandlade den döda kroppen.

Att mördarens fru fick se bilder av sin mans vidriga verk var helt riktigt gjort.
Irina hade rätt att få veta ALLT om bevisningen mot mördaren hon ville hjälpa genom lögner.
Hur skulle hon annars få veta? Nerijus berättade ju inte för henne.
Som hans hustru hade hon all rätt att få vetskap om detaljerna. Det räckte att hennes man ljugit och mörkat om sitt mord, skulle polisen också göra det istället för att berätta sanningen?

Att polisen berättade om att bl.a bröllopsfoton av henne och Nerijus florerade i Litauisk media var helt korrekt gjort. Varför skulle hon inte upplysas om det? Varför skulle detta mörkas för henne?
Hon fick nu en möjlighet att ta sitt förnuft till fånga, fundera vad som var moraliskt riktigt att göra för sig själv, den mördade Lisa, sin son, sin familj, sina vänner och sin framtid. Var det riktigt att ljuga för mördarens skull med de konsekvenser det innebar? Eller, skulle hon ha visat på god moral och karaktär och vågat stå för sanningen?

Tyvärr så valde hon mördaren och lögnerna, vilket är ett beslut hon kommer att få ångra för resten av sitt liv. Tänk när sonen växer upp och börjar ställa frågor som; "mamma, varför försökte du hjälpa den hemske mördaren? Varför lämnade du mig för att vara med mördaren?

Men, man kan ha viss förståelse för Irinas agerande i rätten. Frustrationen över vad Nerijus gjort med Lisa och frustrationen över hans lögner - allt detta gick istället ut över åklagaren.
Rädslan för att själv sluta sitt liv som Lisa fick göra - o m Nerijus skulle ha blivit frisläppt - den rädslan skulle nog få ganska många att ljuga som Irina gjorde. Bäst att inte göra den sexualsadistiske mördaren arg.

Rapportering från rättssalen som passar i sammanhanget;
http://www.expressen.se/kronikorer/b...-av-en-kansla/
"Själv tror jag att Nerijus Bilevicius hustru talade sanning när hon i polisförhör berättade att hennes man sagt till henne att ljuga för att ge honom alibi. För varför skulle hon hitta på det? Nu i hovrätten säger hon plötsligt att hon tvingades säga det av svensk polis för att hon skulle få återse sin son.
Varför hon plötsligt skulle bry sig mer om sonen, som hon lämnat hos sin mamma hemma i Litauen i närmare två år för att bo med maken i Sverige, gav hon aldrig någon förklaring till."

"Nerijus Bilevicius visade inte skuggan av en känsla under sin frus långa, tårfyllda vittnesmål. Han satt som en stenstod med blicken riktad ingenstans."
Senast redigerad av magiciadehex 2016-08-15 kl. 04:36.
2016-08-15, 14:28
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Jag "betonar" ingenting. Det var du som hävde ur dig att han minsann hunnit med både fönsterbleckfixande och pizzaköp på sin lediga dag. Hallelujah. Han hade tillgång till fritt bränsle så varför skulle han inte "flänga runt" med bilen? Han verkade ju gilla det och det är ingen som påstått motsatsen.

Nej så varför dra upp Anders Eklund och Engla i samanhanget? Om du missade det så var det en undran varför och jag föreslog en tänkbar förklaring. Du ger ingen förklaring till varför i svaret heller.

Citat:
Så intressant. Den hjärnan verkar ju vara frånvarande på det här forumet.

Jag förstår att du har svårt att följa argumentationen och därför i desperation anser att det är den du inte förstår som är den "hjärndöde".

Citat:
Med det påståendet vill du hävda att en simpel hantverkare som NB minsann inte behövde använda hjärnan i sitt yrke?

Visst behöver han det men nog kan de flesta skruva fast ett fönsterbleck på ett adekvat sätt utan någon längre utbildning.

Citat:
Extra minuter? Att han sett Lisa på förmiddagen åka förbi utanför deras hus och senare hennes moped på baksidan av caféet är ganska självklart i min värld. Under alla flängturer under söndagen fattades nog det ödesdigra beslutet, tyvärr.

Du verkar som sagt inte förstå argumentationen eller ens det som skrivs och vad det betyder.

Jag uppfattar att du hävdar att NB gjort ett hafsjobb med fönsterblecket för att få någre extra minuter till att genomföra mordet på Lisa. Han har ju enligt en del spekulanter i tråden närt fantasin om hägningssex länge och väl och just när han såg Lisa åka förbi så slog det slint. Han var tvungen att omsätta sina vrickade fantasier där och då.

Citat:
Han åkte ju fram och tillbaka i sin berömda bil och tycktes inte "hitta" rätt verktyg, trots att bakluckan var full av dessa. Så värst bråttom hade han vill inte då, och resultatet är ju inte direkt lyckat. Men det känns väl bra om vissa tycker det är fönsterblecket är ditsatt "advekat", inte mig emot. Han var ju trots allt "The best of the best", enligt AJ.

Det är högst otydligt vad du egentligen argumenterar för/mot. Är det att AJ missbedömt NBs skicklighet som hantverkare? Egentligen är NB en högst medioker hantverkare och en lika medioker mördare?

Han har gjort ett hafsverk men han har tagit tid på sig?

Citat:
Varför ens nämna då att NB hävdar att vittnet måste tagit fel på dag?

För att det finns en liten risk till det. Hon säger sig vara 110% säker på vilken dag det var i fall ett men är osäker på vilken dag det är i fall två. Hon vet inte varför det är så. Kanske att hon inte har något att hänga upp det kring säger hon. Hon är dessutom rädd att hon färgats av att hon läst skriverierna. Hon har, av helt naturliga skäl, även diskuterat med sin särbo och då givetvis färgats av dennes åsikter/uppfattningar.

Citat:
Cirkelresonemang. Men det verkade väldigt viktigt för dig uppenbarligen.

Jag tror inte du riktigt förstått vad ett cirkelresonemang innebär.

Detta är snarare ett fall där ord står emot ord. Hon hävdar att hon sett någon av bröderna, är hon tvungen att välja så väljer hon NB men hon är absolut inte säker på det. Hon hävdar att personen har nedvevad ruta och hejar. Hon hävdar att tiden troligen är någonstans mellan 19:15 - 20:45.

NB hävdar att han inte hejat på dem på söndagen vid den tidpunkten och undrar varför hon påstår det.

Ord står mot ord.

Citat:
Vittnet har räknat tillbaka i tiden. Vad mer tycker du hon skulle gjort?

Jag poängterar osäkerhetsfaktorn. Att räkna tillbaka och estimera är ju inte speciellt exakt. Jag hävdar inte ATT hon har fel utan poängterar att det finns en stor osäkerhetsfaktor. Jag får inte direkt uppfattningen att de har full koll på läget.

Citat:
Stör det dig att hon skulle jobba dagen efter och på det sättet var säker på att det var på söndagen hennes sambos granne svischade förbi? Det skedde inte direkt på E4an heller.

Nej varför skulle det störa mig? De är dessutom särbos.

Att man själv är 100% säker på sin sak betyder inte att det till 100% stämmer överens med sanningen eller vad som faktiskt skett. Jag förstår att du aldrig varit säker på din sak och medgett att du haft fel fast du trodde att du hade rätt, även om du faktiskt hade fel. Det finns nog flera människor som är som du.

Åter igen. Jag hävdar inte att hon har fel eller tar fel på dag. Jag hävdar att minnet är ett bedrägligt verktyg för att komma ihåg saker exakt som de hände. Vi lagrar inte de exakta minnena utan snarare innebörden. Att jämföra med att de flesta av oss lagrar inte den exakta meningen (syntaxen) vi läste utan innebörden (semantiken) av den. Risken att hon kan ha tagit fel finns.
Senast redigerad av Ruggedo 2016-08-15 kl. 14:35.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in