Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-10, 15:01
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Jag tänkte då istället läsa om del ett av boken men när jag kom till biblioteket så hade de plockat bort den från hyllan! /../ – Vi bestämde oss därför att inte köpa in boken och då kom frågan upp bland personalen om vi skulle ha kvar del ett på hyllan? Vi beslutade oss för att plocka bort del ett från hyllan – vi har annan litteratur på biblioteket som speglar samma problematik som den här boken tar upp. Det handlar inte bara om vad som står i boken utan också vad som inte står.
När bibliotek börjar att rensa ut böcker så kommer jag omedelbart att tänka på diktaturer och intolerans. Nästa steg blir naturligtvis att flytta fram positionerna ytterligare ett steg och plocka bort delar av vår historia som bibliotekarien inte tycker om t.ex. det historiska dokumentet Mein Kampf eller varför inte Bibeln eller Koranen? Börjar man att censurera så blir det svårt att säga stopp och antalet otillåtna böcker kommer naturligtvis att öka och även betyda censur bland skönlitteratur.

När man förvägras tillgång till vår historia är risken stor att man återupprepar de misstag vi har gjort och vi får en tillbakagång till de mörkare tiderna. Att bibliotekarien inte tror att låntagarna är mogna att läsa litteraturen kan man dessutom också ha synpunkter på.
Citera
2015-07-10, 15:04
Medlem
ProfessorSlusks avatar
Gillar snubben som backar beslutet med att hänvisa till fritt åsiktsbildande. Rrrrriiight...
Citera
2015-07-10, 15:12
Medlem
fendadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
När bibliotek börjar att rensa ut böcker så kommer jag omedelbart att tänka på diktaturer och intolerans. Nästa steg blir naturligtvis att flytta fram positionerna ytterligare ett steg och plocka bort delar av vår historia som bibliotekarien inte tycker om t.ex. det historiska dokumentet Mein Kampf eller varför inte Bibeln eller Koranen? Börjar man att censurera så blir det svårt att säga stopp och antalet otillåtna böcker kommer naturligtvis att öka och även betyda censur bland skönlitteratur.

När man förvägras tillgång till vår historia är risken stor att man återupprepar de misstag vi har gjort och vi får en tillbakagång till de mörkare tiderna. Att bibliotekarien inte tror att låntagarna är mogna att läsa litteraturen kan man dessutom också ha synpunkter på.

Som exempel kan nämnas att det i Sverige pågår en seriös debatt om huruvida man ska skriva om historieböcker för att det ska se bättre ut ur ett genusperspektiv. Det finns tydligen inte tillräckligt många framstående kvinnliga profiler i historiens gång.

Det är på många sätt provocerande och påvisar en allmän antiintellektualism som företrädare för offentliga institutioner och självutnämnda experter inom vitt skilda kvasivetenskapliga fält anammat - om det beror på generell dumhet, radikalliberala tankegångar som fått fäste genom en livslång indoktrinering i den nuvarande samhällsreligionen eller ren provokativ illvilja (kanske en blandning av alla?) vet jag inte, men illavarslande är det.
Senast redigerad av fendaden 2015-07-10 kl. 15:17.
Citera
2015-07-10, 15:28
Medlem
Dimmables avatar
Biblioteket väljer själva vilka böcker de vill erbjuda. Det är inte en mänsklig rättighet att låna "Invandring och mörkläggning".

Finns att köpa på nätet för den som vill. Varsågod.
Citera
2015-07-10, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimmable
Biblioteket väljer själva vilka böcker de vill erbjuda. Det är inte en mänsklig rättighet att låna "Invandring och mörkläggning".

Nej, det är en kommunistisk konspiration. Fatta.

Med det sagt är det för jävla löjligt att plocka bort boken, ger ju exakt motsatt effekt jämfört med vad de vill åstadkomma. Nu får boken en jävla massa publicitet istället. Puckon.
Citera
2015-07-10, 15:35
Medlem
AttCzas avatar
Tack för dem som vägrade låna ut den invandringskritiska boken. Deras agerande bidrar till SD-s ökning. Jag undrar om dagen när PK pöbeln bränner de oönskade böckerna blir en verklighet här i Svea Riket. Ni vet, någon dylikt som nazisterna i Tyskland hade gjort.
Citera
2015-07-10, 15:37
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimmable

Eftersom boken fanns på biblioteket, så valde de att erbjuda boken. Därför är det komiskt att nu vill de inte att folket ska låna ut den.
Senast redigerad av AttCza 2015-07-10 kl. 15:45.
Citera
2015-07-10, 15:42
Medlem
psaks avatar
Köp en extra och ställ som gratisex i bibliotekets hylla Bibliotekarien lär reagera roligt om inte annat.
Citera
2015-07-10, 15:45
Medlem
Europes avatar
Till skillnad från nämnda bok, som enligt min bedömning är något så ovanligt som en svensk bok inom ämnet samhälle som håller okej nivå, så är väl parapsykologi inte direkt det ämnesområde som det finns brist om på de svenska biblioteken och som det behöver finnas mer av (speciellt som det enligt min erfarenhet brukar vara trams och pseudovetenskap, samt inget låter så pseudovetenskap som "Själens DNA", då den brukar kännetecknas av att man använder begrepp från riktig vetenskap i irrelevanta sammanhang för att försöka ge det synbart mer legitimitet), men intressant att det här fenomenet inte är nytt vid Ljungby bibliotek:

Citat:
– Först sa bibliotekarien att hen inte visste något, men sedan erkände hen och sa att hen flyttat ner boken för att hen inte trodde på det som boken handlade om och att det inte var vetenskapligt bevisat, säger Annica Frantz som också menar att biblioteket borde främja de lokala författarna.
Citat:
– Det är i varje fall inte så det ska gå till. Men jag vet inte hur kontroversiellt innehållet är, men i så fall hade den inte köpts in överhuvudtaget. Det är inte så att vi ska gömma en bok, säger Lina Holmér.
http://www.smalanningen.se/article/h...r-ord-mot-ord/

I det här sammanhanget blir det här lite smålustigt, även om det nu är rätt väntat att lånandet av fysiska böcker minskar i och med den nya tekniken, samt möjligtvis även lånandet överhuvudtaget, då internet har gjort det lättare att både köpa fler och billigare böcker:

Citat:
Enligt bibliotekschefen Lina Holmér visar siffrorna på en tydlig trend som syns över hela landet - färre utlån av fysiska böcker är någonting som inte enbart är unikt för Ljungby.

– Vi har varit förskonade tidigare men inte längre, säger hon.
http://lokaltidningen.se/f%C3%A4rre-...ler/703209983/

Tja, kanske skulle det minska mindre om folk fick låna de lite bättre böckerna som de vill läsa?
Citera
2015-07-10, 15:58
Medlem
IreneMorels avatar
Hemskt att vi hamnat i ett Sverige där biblioteken avgör vilken literatur vi ska få läsa. Vad blir nästa steg? Att bibliotikarierna bildar ett biblioteksinkvisition, och går från bibliotek till bibliotek och rensar ur oönsakde verk och bränner dem på bål?
Citera
2015-07-10, 16:05
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IreneMorel
Hemskt att vi hamnat i ett Sverige där biblioteken avgör vilken literatur vi ska få läsa. Vad blir nästa steg? Att bibliotikarierna bildar ett biblioteksinkvisition, och går från bibliotek till bibliotek och rensar ur oönsakde verk och bränner dem på bål?
Vakna och känn kaffedoften! Biblioteken tog inte in Sagan om isfolket och det dröjde mycket länge innan de började ta in album av Joakim Lindengren.

Men visstja! Isfolket är det ju främst sådana där äckliga kvinnor som läster. Och Lindengrens serier handlade då mycket om bajs och bilar - ingenting en tuff-tuff realist (rimmar på rasist) som sett Ljuset läser, nej.

Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
När bibliotek börjar att rensa ut böcker så kommer jag omedelbart att tänka på diktaturer och intolerans.
Det gör de hela tiden, FYI.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2015-07-10 kl. 16:14.
Citera
2015-07-10, 16:07
Medlem
Manuls avatar
Det hade varit intressant om någon hade kunnat skriva en rapport om bibliotekens innehåll. Jag vet att på biblioteket i min håla så finns inte en enda bok som granskar islam ur ett kritisk perspektiv, medan det finns många böcker som kritiserar kristendomen. Likaså så är alla böcker om SD kritiska och fördömande, samtidigt som det finns få eller inga böcker som kritiskt granskar de andra partierna. I väldigt många frågor så tillåts "den andra sidan" inte göra sig hörd på våra bibliotek. Jag undrar om det hade varit ett möjligt projekt för Flashbacks användare, att folk granskar biblioteken i sin närhet, och hjälper till att bygga upp en databas så man kan jämföra och ta reda på vem/vilka ämnen som får positiv särbehandling, och vilka åsikter som censureras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in