Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2022-09-04, 15:41
  #61
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WizardPolice
Datorn räknar ut allt åt dig så det behövs inga djuplodade mattekunskaper. Dock är det bra om du har koll på det grundläggande så som x / + - < >. Sånt används hela tiden.
Nja, det är inte helt sant heller.

Som exempel kan jag ta min TI-89 Titanium miniräknare med graffunktion, ett fantastiskt stycke ingenjörskonst för sin tid och fortfarande en riktigt bra miniräknare även om den är lite slö och har litet minne.
Den är bannlyst från många högskoleprover och liknande i USA, just för att den är så bra.
I sverige går den dock an överallt verkar det som, och kan enkelt höja betyget med en eller två grader på komvuxkurser om du är inläst på den.
Den kan i direkt mening räkna ut saker åt dig om du är bra på att använda den.

Däremot är den inte mycket mer värd än vilken skolräknare som helst om du inte vet vad funktionerna gör, och vet hur man kontrollerar svaret.
Och framförallt, hur man härleder svaret när det gäller en provfråga.
Citera
2022-09-04, 19:06
  #62
Medlem
WizardPolices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Nja, det är inte helt sant heller.

Som exempel kan jag ta min TI-89 Titanium miniräknare med graffunktion, ett fantastiskt stycke ingenjörskonst för sin tid och fortfarande en riktigt bra miniräknare även om den är lite slö och har litet minne.
Den är bannlyst från många högskoleprover och liknande i USA, just för att den är så bra.
I sverige går den dock an överallt verkar det som, och kan enkelt höja betyget med en eller två grader på komvuxkurser om du är inläst på den.
Den kan i direkt mening räkna ut saker åt dig om du är bra på att använda den.

Däremot är den inte mycket mer värd än vilken skolräknare som helst om du inte vet vad funktionerna gör, och vet hur man kontrollerar svaret.
Och framförallt, hur man härleder svaret när det gäller en provfråga.
Jag vet inget om vad du kodar i eller vad du jobbar som, men jag menar att man behöver absolut inte vara matematiker för att bli duktig på att skriva kod. För 50 år sen var det kanske så, men idag så räknar datorerna ut 99% av allt krångligt åt oss. Däremot kan det säkert vara bra att ha ett matematiskt ”tänk” för en blivande kodknackare men det är inget krav.
Citera
2022-09-04, 20:53
  #63
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WizardPolice
Jag vet inget om vad du kodar i eller vad du jobbar som, men jag menar att man behöver absolut inte vara matematiker för att bli duktig på att skriva kod. För 50 år sen var det kanske så, men idag så räknar datorerna ut 99% av allt krångligt åt oss. Däremot kan det säkert vara bra att ha ett matematiskt ”tänk” för en blivande kodknackare men det är inget krav.
Har bara hobbykodat i python knappa halvåret eller så för lite jobbuppgifter som inte alls hade med programmering att göra från början, läser mjukvaruutveckling på högskola nu.

Av det jag stött på hittills så tycker jag att ändå själva strukturen i hur man löser backendproblem är i princip likadan som den man använder i matte.
Ja, självklart hjälper det i matte om man har en bra vana av att se proportioner och sammanhang mellan talmängder och deras operatorer, som att kunna några multiplikativa inverser innantill och liknande. Det snabbar på handarbetet när man håller på att förenkla och balansera.
Men jag tycker (personligen) att själva strukturen i att jobba sig genom de där stegen är precis likadana inom programmering. Åtminstone när det gäller att fixa saker som man åtminstone har något grundläggande ramverk på, men kanske desto mindre när det gäller att lista ut på vilket sätt man ska lösa något från första början.

Men det gäller väl mer teoretisk matte, på gymnasienivå.
När det kommer till tillämpad matte (typ fysik) så tycker jag det är bra mycket jobbigare. Då måste man veta mer vad matten faktiskt representerar och "gör", istället för att bara pussla fram och tillbaka mellan några väldefinierade regler.
Lite där närmar det sig hur det är att lösa programmeringsuppgifter till den grad att man måste komma på vilken ände man ens börjar i för att lösa något annat problem. Då måste man antingen ha stött på något någorlunda liknande förut, eller ha rätt så bra driv kombinerat med problemlösningsförmåga (mönsterigenkänning och att kunna organisera kunskapen över vilka metoder som är testade/ponerade, och till vilken grad).
T.ex. om jag måste räkna ut trianglar men inte har lärt mig någon geometri alls, då kan det vara svårt att ens söka på begreppen runt det (utom "hur man räknar ut trianglar" förstås, vilket fungerar ändå i det enkla exemplet, men kan bli klurigare vid mer nischade problem om man inte kan extrahera de allmängiltiga delarna av problemet).
Om jag måste organisera listor på flera miljoner rader och aldrig ens hört talas om databaser, då hade det kunna vara svårt att lista ut det om det inte vore för att begreppet antagligen dyker upp ganska fort om man googlar problemet med lite olika ordval.

Och just där tycker jag att både matten och programeringen är exakt likadan i metodiken:

Här är ett problem.
Har jag sett något liknande förut?
Om ja, hur löste jag det? Behöver jag ändra på något i lösningen för att passa till problemet?
Har jag inte sett något liknande förut?
Finns det någon liten del av det här som går att lösa?
Om det gör det, ser resten av problemet bekantare ut då?
Blir det mer bekant om jag formulerar om den här dellösningen jag kom fram till på något sätt?
Om jag inte kan lösa en liten del av det, finns det svar på internet om jag söker på hela eller en del av problemet?
Dyker det upp något väsentligt jag inte har lärt mig mycket/(tillräckligt om?
Då lär jag mig mer om det till en lämplig grad som jag har tid med, och hoppas att antingen lösningen dyker upp, eller kunskapen om vilket ytterligare område jag behöver lära mig mer om.

Är det helt olösligt ändå, eller har jag inte tid att lista ut hur jag ska lära mig det här enskilda problemet själv?
Då ber jag om handledning någonstans, och försöker att be om hjälp med vilka kunskapsområden inom programmering/matte jag behöver lära mig mer om för att lösa liknande problem i fortsättningen, om jag tror att fler kommer dyka upp.

Och dessutom, om man ska avancera märkbart i sin kunskap inom bägge områden bör man kunna hantera dessa frågor på ett konstruktivt sätt:
Vad vet jag bara väldigt lite om, men har mycket användning av att lära mig med om?
Hur lär jag mig något nytt och användbart som jag inte ens vet vad det är?
__________________
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-09-04 kl. 21:00.
Citera
2022-09-05, 00:32
  #64
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WizardPolice
Datorn räknar ut allt åt dig så det behövs inga djuplodade mattekunskaper. Dock är det bra om du har koll på det grundläggande så som x / + - < >. Sånt används hela tiden.

Mja, det beror helt på vad du vill göra hur mycket matte det behövs.

Vill du programmera ett program som kan översätta binär data till text som vi förstår så är det väldigt viktigt att kunna binära talsystemet te.x. Det är väldigt mycket siffror ju djupare och närmare hårdvaran man kommer genom systemet men samtidigt behöver mnan inte kunna hela talsystemet utan helt enkelt kunna förstå räknesättet resten kan ju en dator göra åt oss.

Jag använder mig av matrematik precis varje dag i alla dess olika former tycker jag allt i form av att räkna antalet kolumner till att räkna ut antalet rader i en fil te.x och då måste man kan ju veta lite matematik, eller iaf förstå hur man hanterar vissa tal. Visst, du behöver inte kunna Pythagoras Sats det kan man ju göra via datorn te.x, men man måste ju ändå veta vad det är för någonting beroende på vad man programmerar, att veta hur man skall få hyptotenusan av 10 och 10, det kan ju datorn räkna ut väldigt enkelt utan att man behöver kunna matte men att förstå hur man använder matematiken effektivt är nog viktigare enligt mig, sen behöver man inte kunna det i huvudet direkt att kunna räkna ut talen.

Svår fråga ändå men jag håller nog med dig här. Man måste ju hela tiden veta hur man skall få ut talet i form av att veta hur många siffror det är och hur man skall få fram det med hjälp av det programmerings språket man valt

Räkna ut hypotenusan med Pythagoras sats kan man gör följande, hur skulle jag lösa det om jag inte visste hur man fick datorn att göra det?

echo 10 10 |awk ' { printf( "%3.7f\n", sqrt($1*$1 + $2*$2) ) } '
Ger mig svaret: 14.1421356

Jag behöver inte kunna räkna ut talet genom att kunna det från skolan, men jag behöver ju kunna räkna ut talet genom att veta hur man skall räkna samt hur många siffror det bör vara i just den räknemetoden, skulle jag räkna på samma sätt i något annat så kan svaret bli helt annorlunda.

echo $(( 10*10 + 10*10 ))|bc

Ger mig svaret 200, det är ju fel och kan inte bli rätt.

Så matte krävs absolut beroende på vad du väljer att göra och vilket språk du väljer att använda, vissa är extremt effektiva för det och vissa är extremt komplicerade. Likaså frågan, för att räkna ut avståndet till ett mål inom att programmera olika spel är också matematik. Det används ju jämt och ständigt matte när jag tänker efter men vilken nivå det vet jag inte då jag inte vet vad man läser för att dra en parallel, jag har lärt mig genom att veta vad som är vad men vad det är för nivå vet jag ej. hex är ju också ett sätt att räkna men det beror på, antingen behöver man bara veta att 000000 är svart och då behöver man inte räkna även om man använder tal och siffror mycket och i vissa fall så behöver man kunna översätta det beroende på språk som sagt, det var en klurig fråga TS. Skall du räkna ut styrkan på te.x krypteringar, då är ju matematik extremt viktigt och det är en jäkla massa siffror, det är ju forskare och professorer i matematik som håller på med sånt då behöver du kunna den mest konstiga matten som existerar som är grekiska för en annan

För att räkna ut PI, kan man göra följande i sin telefon te.x:

seq -f '4/%g' 1 2 99999
3.14157265358979523735

Den metoden följer exakt Gregory–Leibniz serien, enligt följande:

Kod:
     4   4   4   4   4    4
pi = - - - + - - - + -  - -
     1   3   5   7   11   13 

Behöver jag kunna det där verkligen, hur det räknas ut manuellt? Mja, det måste man nog och även veta hur man kan få datorn att göra det men nu har vi google så jag är kluven, hade du ställt frågan utan att man fick ta hjälp av något på google så hade svaret varit utan matte kommer du inte fatta ett skit

Intressant ang den där miniräknaren du skrev ovan om, den skall jagt kolla in den har jag aldrig hört talas om.
__________________
Senast redigerad av wuseman 2022-09-05 kl. 01:15.
Citera
2022-09-07, 07:28
  #65
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Styr och reglersystem, tekniska tillämpningar, spelmotorer, ai, kryptering osv dvs ej hemsidor.

Sedan handlar det inte bara om matten i sig utan mer själva problemlösningen hur man ställer upp problemen och förenklar dem.

Visst man kan lösa samma sak på olika sätt men istället för 200 rader kod och 500 beräkningar kan en som är duktig på att koka ner det till effektiva algoritmer lösa samma problem på kanske 3 rader med 10 beräkningar..

Det är inte för inte att det är mycket matematik på de tekniska samt data linjerna på högskolan.

Sedan är ju klart att man som programmerare alltid kan sno algoritmer från andra utan att behöva uppfinna allt själv och det finns ju ett enormt utbud nu med tex stackoverflow där man enkelt kan hitta lösningar till de problem man har.
Jag tycker fortfarande du är väl kategorisk med dina påståenden.

Att koda html och css är ju en sak, men en annan sak är ju att få något att hända när man klickar på skickaknappen.

Det senare fallet skulle jag fortfarande kalla riktig programmering, framförallt när det gäller verksamhetskritiska system på ett företags intranät, eller för den delen deras publika webb som är direkt avgörande för deras business.
Citera
2022-09-07, 08:25
  #66
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Jag tycker fortfarande du är väl kategorisk med dina påståenden.

Att koda html och css är ju en sak, men en annan sak är ju att få något att hända när man klickar på skickaknappen.

Det senare fallet skulle jag fortfarande kalla riktig programmering, framförallt när det gäller verksamhetskritiska system på ett företags intranät, eller för den delen deras publika webb som är direkt avgörande för deras business.
En skicka knapp är ru relativt enkel php eller js.

Absolut är det programmering. Jag har jobbat mycket med php och databaser och för enkla saker som att programmera tex ett forum osv behöver man inte mycket matte förutom när det kommer till krypteringsbiten men där kan man ju sno färdiga lösningar.
Det är också väldigt enkelt idag att hitta färdiga lösningar där någon annan gjort tankearbetet och man själv bara behöver lappa och limma för att justera koden att passa i sitt eget projekt och absolut, det är också programmering om än på en i mina ögon enklare nivå.

Sedan menar jag absolut inte att man behöver vara duktig på huvudräkning för den biten sköter datorn. Däremot ställs man ofta inför problem där man måste veta hur man använder matematiken.

För att ta ett väldigt löjligt exempel så om du har en som inte vet något om matematik överhuvudtaget och säger att personen skall räkna ut hur mycket företaget med 10 anställda skall betala om alla ska få 50 kronor så kommer det förmodligen ta väldigt lång tid för den personen att komma fram till formeln 10x50 eftersom han får spendera massa tid att söka upp det hela och kommer säkerligen söka extra information om hur multiplikation fungerar osv innan han känner sig trygg i att det är förmodligen så man ska göra. Det kan ju hända att personen hittar plus innan och bestämmer sig för att göra en loop där man plussar på 50 10 gånger..

En bra programmerare kan analysera de två olika operationerna vilket som går snabbare och tar mindre processortid men detta ligger ljusår bort från killen som inte kunde matte överhuvudtaget som är överlycklig att han bara löst problemet...

Typ så..
Citera
2022-09-13, 13:08
  #67
Medlem
Watteris avatar
Snälla, för din egen skull, utbilda dig inte till programmerare. Det är omöjligt att få in en fot i branschen och konkurrensen bland nyexade är skyhög att det kan dröja LÄNGE, vi snackar år, innan man landar sitt första riktiga jobb.

Gå inte på bluffen om att det råder brist på programmerare.
Citera
2024-05-02, 15:25
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Watteri
Snälla, för din egen skull, utbilda dig inte till programmerare. Det är omöjligt att få in en fot i branschen och konkurrensen bland nyexade är skyhög att det kan dröja LÄNGE, vi snackar år, innan man landar sitt första riktiga jobb.

Gå inte på bluffen om att det råder brist på programmerare.

Har du äntligen fått jobb själv som programmerare?
Du har ju slutat hacka på yh/programmering så antar att du jobbar för fullt?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in