• 1
  • 2
2015-07-14, 08:17
Medlem
Extreme75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Ingen använder POP eller Imap mail idag därför levereras inte moderna datorer med något sådant program. Webmail har helt tagit över. Man slipper ett säkerhetshål om man gör som andra.
På den tiden POP eller Imap användes kunde man sitta med Windows 3.1 utan några virusskydd alls och klara sig men idag är säkerheten viktigare.

Intressanta synpunkter.
Jag vet, för ungefär 5 år sedan var det livliga diskussioner på ett Macforum om säkerheten och någon expert ville hävda att alla som körde på POP eller IMAP skulle använda sig av WPA2 i stället för WAP för att WPA2 gör det svårare för bovarna och då följde alla det rådet. Jag med.
Jag kör med uteslutningsmetoden och därför tänker jag om mina mailfunktioner på min iMac.

Comhem har inte informerat om att använda Webmail i stället för POP -IMAP

På min iMac mid 2011 - Nytt Konto får man välja på POP eller IMAP. Ni menar att om min iMac vore från 2015 så finns inte POP eller IMAP utan bara Webmail?

Att logga in varje gång jag vill vittja min mailkorg känns bökigare än att bara klicka på ikonen i dockan.

Förmodligen blir vi i dags hos Webhallen tipsade om Window Vista 8 eller 10 och vad vi skall använda för att kunna köra mail, det kanske blir Webmail bara det är enkelt att handskas med.
Tack.
Citera
2015-07-14, 17:46
Medlem
Extreme75s avatar
Jag lovade att återkomma efter dagens skörd av informationer från olika håll.

Här de viktigaste.

När vi började leta på grannens laptop Acer bad den om att få bli inloggad. OK, så jag bad grannen att ge mig inloggningsdetaljerna som hon inte hade en aning om var dom kunde ligga någonstans. Efter en timmes letande gav vi upp. De försvann förmodligen efter flytten till annan bostad.

Då är frågan. Var någonstans på hennes Acer går jag in och ordnat ett nytt användarnamn och lösenord så vi kommer igång.
Hon har fått ny mailadress, användarnamn och lösenord från Comhem med posten idag.

Av nyfikenhet för egen del ringde jag upp supportern på Comhem och bad honom att hjälpa mig att göra så att min webmail på deras hemsida kunde göras om till ett vanligt mailkonto som går att öppna med ikonen i dockan.

Svaret jag fick var det jag redan visste sedan tio år tillbaks: "Det går inte"
Däremot kunde jag i webbläsaren (Safari) lägga in Webmailet till mina favoriter och tvingas att logga in varje gång jag vill vittja inboxen.

Det tänker jag inte göra, gå tillbaks till stenåldern, så jag fortsätter med mitt POP konto som aldrig strular och funkar blixtsnabbt utan inloggningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in