Citat:
Ursprungligen postat av
Ivey
Sara S var tydligen hela 1,86 lång läste jag nu så då var hon visst inte kortast trots allt.
Det här med Sarah Sjöströms längd är en märklighet som jag också upptäckt. Hon listades som 181 cm lång då hon var 15 år och ny i laget. Sen helt plötsligt var hon 183 cm lång inför OS i London 2012 och det kan ju vara möjligt att hon växt ett par cm.
Varför Google tror hon är 186 cm vet jag ej men det är inte Wikipedia i alla fall för där står hon som 183 cm.
På den här bilden där man kan se henne bredvid Therese Alshammar som är 179.5 cm lång och Sarah ser bara nån cm längre ut:
http://113.imagebam.com/download/cZD...C2%B6strom.JPG
Bredvid henne står också Coleman som är 182 cm lång och Coleman ser nästan nån cm längre ut. Längst ut till höger står Jennie Johansson som vi klart och tydligt kan se är påtagligt längre än Sarah.
Så vi kan konstatera att hon inte är 186 cm lång men 183 cm är möjligt.
Förövrigt så har vi just nu ett ovanligt långt simlag på tjejsidan. Tror nog att vi i genomsnitt hade det längsta laget i detta VM. De flesta tjejsimmarna från västländer är mellan 175cm och 186 cm med medel kring 180 cm i sprintgrenarna. På killsidan är de flesta mellan 188cm till 198 cm men några enstaka kring 2 meter och upp till 206 cm för de längsta. Medel kring 193 cm i sprintgrenarna.
För 23 år sedan ansågs storstjärnan Alexander Popov vara en stor och lång simmare med sina 192 cm nu vore han bara kring medel. Så simmningen har verkligen utvecklats mot att bli en "lång sport" de senaste 20 åren.