Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2015-07-30, 12:55
Medlem
analsex2000s avatar
Stod i lokaltidningen att det ska undersökas om fingeravtryck och DNA på brevet så skulle det vara SVT-vikarien så får man nog reda på det rätt snabbt
Citera
2015-07-30, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil Jonson
Det här borde vara lätt att lösa. Det är bara att topsa samtliga sommarvikarier på SVT och matcha deras DNA mot det som hittats på kuveret. Allt pekar på en vikarie från Södertörns Högskola som gärnings-henet.

Tror också att det ligger väldigt mycket i den teorin.
Vågar chansa på att efter grabbarna i Linköping fått analysera brevet så kommer hela saken att rinna ut i sanden. Inga uppföljande skriverier eller omnämnanden i "oberoende och inte alls vänsteranstrukna" SVT.
Bara att vänta in nästa infallsvinkel i den pågående anti-SDkampanjen.
Sluta betala TV licens och var med att bekosta dessa pajaserier!
Citera
2015-07-30, 13:31
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Vem som helst borde väl inte kunna lägga post i SVT:s postfack? Borde ju finnas någon dörr att passera eller någon form av säkerhet.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...tion-avsparrad

Brevet ser ju inte ut att vara skickat överhuvudtaget. Visserligen ser man inte hela brevet i bildspelet men man kan se att det inte är något frimärke eller poststämpel i höger hörn och det verkar inte stå något annat än "SVT Blekinge" på kuvertet.

Så det rimliga är att någon personligen lagt dit det.

Edit: I lokaltidningen framgår att brevet ej var frankerat och att det upptäcktes ca 5:00. Då har det knappast kommit med Posten utan är som sagt ditlagt av personen bakom brevet.

Tvivlar starkt på att vem som helst skulle kunna lägga ett brev i SVT:s postfack från att den siste gått hem på kvällen till första börjar på morgonen.
Ja det där var ju mycket intressant! Brevet ser som sagt inte ut att vara skickat med posten, och då bör ju polisen kunna ta reda på vilka som har tillgång till det utrymme där postkorgen är belägen.

Som någon tidigare varit inne på borde topsning av ett rimligt antal personer kunna ge resultat. Men orkar vår polismakt med det?

Man ska givetvis också kolla upp var kuvertet kommer ifrån. Vore ju festligt om det är kuvert av en typ som finns att tillgå hos SVT.

Sen är det ju fortfarande så, att vi fortfarande inte har en aning om vilken sorts tomte/rolighetsminister som gjort detta. Men att det är en riktig tomte kan vi kanske vara överens om?
Citera
2015-07-30, 16:04
Medlem
Bekräftat att det var en sommarvikarie som öppnade brevet.
Citera
2015-07-30, 19:00
Medlem
Citat:
Ett kuvert med misstänkt vitt pulver gjorde att SVT:s redaktion i Blekinge spärrades av under stora delar av onsdagen.
Kvar inne i lokalerna satt reportern Elmida Magnesjö, som var den som öppnade brevet.
Hon var isolerad i åtta timmar.
– Jag tänkte att jag behöver inte få panik för jag kommer inte att komma ut snabbare för det, säger hon till SVT.

http://www.expressen.se/kvallsposten...-vita-pulvret/
Citera
2015-07-31, 00:22
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.expressen.se/kvallsposten...-vita-pulvret/
Citat:
Ett brev såg lite märkligt ut, tänkte hon, och halvt på allvar skickade hon en bild av brevet till sin redaktör.
– Jag skrev lite på skoj "vågar jag verkligen öppna detta?". Då ringde han upp och sa "öppna det, det kan vara ett tips", säger Elmida Magnesjö till SVT Blekinge.

Känns ändå som litet ovanlig rutin att fota ett brev, skicka fotot till chefen och fråga om det är ok att öppna???

Ett sånt där brev är ju absolut inget som brådskar, så varför lägga tid på att fota o mms:a? Det naturliga vore väl att bara lägga brevet åt sidan tills dess chefen kommer in?

Och om möjligt känns det ännu märkligare att chefen ringer tillbaka och säger att det ska öppnas för att det kan vara ett tips. Vore jag chef och fick ett sånt där foto om ett misstänkt brev skulle jag garanterat avvakta till jag kom in och fick se brevet på riktigt. Att beordra sin medarbetare att öppna ett misstänkt brev kan väl aldrig vara rätt?!
Citera
2015-07-31, 00:45
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Känns ändå som litet ovanlig rutin att fota ett brev, skicka fotot till chefen och fråga om det är ok att öppna???

Ett sånt där brev är ju absolut inget som brådskar, så varför lägga tid på att fota o mms:a? Det naturliga vore väl att bara lägga brevet åt sidan tills dess chefen kommer in?

Och om möjligt känns det ännu märkligare att chefen ringer tillbaka och säger att det ska öppnas för att det kan vara ett tips. Vore jag chef och fick ett sånt där foto om ett misstänkt brev skulle jag garanterat avvakta till jag kom in och fick se brevet på riktigt. Att beordra sin medarbetare att öppna ett misstänkt brev kan väl aldrig vara rätt?!

Det vilar faktiskt något märkligt över denna historia, det måste man nog medge.

Spekulerar inte själv vem som ligger bakom, men OM det visar sig vara ett false-flag så är det en grym prestigeförlust för SVT. Så mycket att jag faktiskt tror att man kommer att försöka sopa det under mattan...
Citera
2015-07-31, 10:02
Medlem
Otems avatar
Lite bilder från avspärrningen och pådraget.

http://xn--blljus-jua.se/display.asp...res/150729_svt

Citat:
Ett kuvert med vitt pulver har skickats till SVT Blekinges
redaktion i Karlskrona.

Citat:
– Det var en i personalen som hörde av sig. Personen hade öppnat
ett brev med vitt pulver. Polisen åkte dit och spärrade av
redaktionen, säger Calle Persson, pressinformatör Skånepolisen.
Citera
2015-08-06, 23:23
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Nu är även Svalövs Kommun drabbat av pulverbrev.
http://www.hd.se/lokalt/svalov/2015/...ovs-kommunhus/
Förgrömmade SD.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här