En slutgiltig utredning av begreppen?
"Nej, det r inte alls svrt att leva som man lr.
Jag tar mig sjlv som exempel.
Jag r emot allt vld, allts slss jag inte. Inte ens nr jag dyker p idioter som verkligen provocerar mig p alla plan, anser ja mig ha rtten att slss eller bruka vld.
Jag slr inte mnniskor fr att dom har avvikande sikter, jag slr inte mnniskor fr att jag knner fr det. Jag slss inte. Punkt. Och jag anser inte att andra har rtt att bruka vld heller. Ergo: Jag lever som jag lr.
Jag tycker inte om djurhllningen i vrlden. Jag tycker den r fruktansvrd och egentligen borde jag inte ta ktt. Men jag gr det nd och str fr det. Hr kan vi applicera Alkoholistens filosofi. Om det instiftades lagar som reglerade djurhllningen och kttet drmed blev dyrare hade jag stttat dessa och frmodligen minskat min kttkonsumtion, men som det r nu s r det svrt. Drfr kritiserar jag inte heller andra som ter ktt. Jag kan imponeras av dom som verkligen avstr ktt, men hnger inte ut den som ter det som idiot.
Ergo: Jag lever som jag lr.
Det r allts inte alls svrt att leva som man lr. Det gller bara att skaffa sig lite sjlvinsikt och en tolerant omvrldssyn. Svrare n s r det inte."
https://annalytikern.wordpress.com/2015/08/05/228/