• 5
  • 6
2015-08-13, 22:39
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullinkambe
Eller så får man väl kanske försöka analysera hur judar beter sig och förhåller sig till andra folk? Att Israel själva ska berätta för dig hur och vilka de tänker atombomba är väl kanske att kreditera dem med en gnutta för mycket ärlighet, särskilt med tanke på att de inte ens bekräftar att de har kärnvapen.
Men nu är vi kraftigt off topic, och då jag antar att du själv är jude känns diskussionen ganska meningslös.
Om du antar att jag är jude så antar jag att du är nazist. Max en av oss kan ha rätt i detta och det är inte du. Min släkt är likt Ormen Långes vanliga djävla svenska protestanter men själv avsvär jag mig allt vad religion heter och anser dem alla likvärdigt värdelösa. Hur mycket jag än hatar religioner så värderar jag sanning så högt att jag sitter inte och ljuger om någon av alla sagor som folk viger sina liv åt, varken judendom, islam eller annan skit.

Så nej du gubbe lille, här ska inte sitta och gissas ett djävla skit. Om du påstår att Samson Option innebar/innebär kärnvapen mot Västeuropa så är du så god och visar stöd för det eller så accepterar du att det bara är en förvirrad nazistisk konspirationsteori. Att israeler kan svina sig mot palestinier betyder då fan inte att de atombombar icke anfallande länder. "Slippery slope" är ett argumentationsfel och det ska vi väl inte syssla med. Du vill väl vara seriös?

Ditt drag.
Senast redigerad av skunkjobb 2015-08-13 kl. 22:41.
Citera
2015-08-13, 22:48
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Återkommer snart men fyll gärna på så länge om du hinner. Var vapnen helt i de härbärgerande ländernas händer eller fanns det amerikansk personal på plats? Det kanske bara var de utlokaliserade amerikanerna som hade tillgång till koden även om den var på förhand känd för dem?

Vapnen vaktades i fredstid av amerikansk personal
(undantaget de kärnvapen som man lånade ut till britterna)
och det var även de som skulle hantera vapnen och mata in koden.
(som var förvald redan i fredstid från Kubakrisen till c.a 1980)
Dubbla nycklar lär i vilket fall som helst ha krävts som ett minimum för att armera vapnen.

Hur som helst.
Israel hade ingen som helst anledning att sätta in kärnvapen mot Europa,
hade på tok för få kärnvapen för att slösa bort dem på mål som man inte behövde bekämpa,
man hade ingen realistisk chans att slå med kärnvapen mot Europa (Grekland undantaget)
och kärnvapeninsats mot Europa skulle ha resulterat i att Israel utplånades.
Citera
2015-08-13, 23:00
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Så nej du gubbe lille, här ska inte sitta och gissas ett djävla skit. Om du påstår att Samson Option innebar/innebär kärnvapen mot Västeuropa så är du så god och visar stöd för det eller så accepterar du att det bara är en förvirrad nazistisk konspirationsteori. Att israeler kan svina sig mot palestinier betyder då fan inte att de atombombar icke anfallande länder. "Slippery slope" är ett argumentationsfel och det ska vi väl inte syssla med. Du vill väl vara seriös?

Ditt drag.

Jag påstår inte att den innebär kärnvapen mot Europa, däremot att det är mer komplext än en försvarsstrategi: det är en tanke om hämnd grundad i judenheten och judendomen.
Inte heller har jag påstått att israelers mördande av palestinier är ett tecken på att de kommer att börja atombomba folk hursomhelst. Halmgubbe är väl också ett argumentationsfel (eller kanske snarare oärligt)?
Citera
2015-08-13, 23:06
Medlem
Har Israel tillräckligt mycket kärnvapen för att kunna sänka deras fiender ?. Tex om Iran lyckas skaffa
sig kärnvapen och skickar dom emot Israel . Kan Israel skicka tillräckligt många missiler
att det skulle inte vara värt för dom att anfalla Israel? Såsom "MAD" spelade in under kalla kriget mellan Sovjet och Usa.
Citera
2015-08-13, 23:25
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Jag påstår inte att den innebär kärnvapen mot Europa, däremot att det är mer komplext än en försvarsstrategi: det är en tanke om hämnd grundad i judenheten och judendomen.
Inte heller har jag påstått att israelers mördande av palestinier är ett tecken på att de kommer att börja atombomba folk hursomhelst. Halmgubbe är väl också ett argumentationsfel (eller kanske snarare oärligt)?
Jag gjorde ingen halmgubbe, jag skrev det där om palestinier för att du skrev "Eller så får man väl kanske försöka analysera hur judar beter sig och förhåller sig till andra folk?" som något försök till argumentation kring S.O.

Bra, då säger vi att S.O. inte innebär kärnvapen mot Europa eller andra icke anfallande parter. Det var väl onödigt att det skulle behöva tjafsas så mycket kring detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Megaapan
Har Israel tillräckligt mycket kärnvapen för att kunna sänka deras fiender ?. Tex om Iran lyckas skaffa
sig kärnvapen och skickar dom emot Israel . Kan Israel skicka tillräckligt många missiler
att det skulle inte vara värt för dom att anfalla Israel? Såsom "MAD" spelade in under kalla kriget mellan Sovjet och Usa.
Den lägsta bedömningen (som jag i o f s inte vet vad den grundar sig på) pekar på 75 st stridsspetsar, med största sannolikhet vätebomber, kanske ett par hundra kt/st. Jag tror att även den mest fanatiske mulla skulle dra sig för att försöka invadera Israel när han vet att hans eget folk får det skitlasset över sig.

Till skillnad från Iran så har Israel åtminstone på sina ställen en hyfsad förmåga att slå ut inkommande stridsspetsar.
Citera
2015-08-13, 23:27
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dev/null
Obligatorisk läsning:
http://www.amazon.com/Command-Contro.../dp/0143125788
(Finns även i svensk översättning)

Det stora dilemmat med kärnvapen är hur man gör de tillräckligt säkra för att inte brisera av misstag samtidigt som man vill vara säker på att få iväg dem i tid när det väl gäller.

Fallet med "noll-koden" var en följd av att man på 70-talet började se över säkerheten och från politiskt håll tvingade på de motsträviga generalerna säkerhetskoder för avfyrning.
Det var sedan på ren pin kiv som SAC (eller om det var USNavy) satte koden till 000000000

I Sovjet litade man av tradition inte på någon, så där fanns det paradoxalt nog fler spärrar, nycklar och koder.

Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Vapnen vaktades i fredstid av amerikansk personal
(undantaget de kärnvapen som man lånade ut till britterna)
och det var även de som skulle hantera vapnen och mata in koden.
(som var förvald redan i fredstid från Kubakrisen till c.a 1980)
Dubbla nycklar lär i vilket fall som helst ha krävts som ett minimum för att armera vapnen.

Hur som helst.
Israel hade ingen som helst anledning att sätta in kärnvapen mot Europa,
hade på tok för få kärnvapen för att slösa bort dem på mål som man inte behövde bekämpa,
man hade ingen realistisk chans att slå med kärnvapen mot Europa (Grekland undantaget)
och kärnvapeninsats mot Europa skulle ha resulterat i att Israel utplånades.
Jag hade för mig att det där med slarviga koder hade diskuterats förut, vi kan väl fortsätta koddiskussionen i tråden: (FB) Kärnvapenkod: 00000000
Citera
2015-08-13, 23:30
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Jag gjorde ingen halmgubbe, jag skrev det där om palestinier för att du skrev "Eller så får man väl kanske försöka analysera hur judar beter sig och förhåller sig till andra folk?" som något försök till argumentation kring S.O.

Då var jag otydlig, vad jag menade var snarare att ett folk som ser sig som utvalda och stående över alla andra är mer sannolika att ta sig rätten att handla på ett sätt, t.ex att använda kärnvapen i hämndsyfte, som skulle vara otänkbart för andra.
Citera
2015-08-13, 23:54
Medlem
Citat:

Den lägsta bedömningen (som jag i o f s inte vet vad den grundar sig på) pekar på 75 st stridsspetsar, med största sannolikhet vätebomber, kanske ett par hundra kt/st. Jag tror att även den mest fanatiske mulla skulle dra sig för att försöka invadera Israel när han vet att hans eget folk får det skitlasset över sig.

Till skillnad från Iran så har Israel åtminstone på sina ställen en hyfsad förmåga att slå ut inkommande stridsspetsar.

Men då kan dom åtminstone dö i jihad och komma till paradiset
Citera
2015-08-14, 06:39
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Jag hade för mig att det där med slarviga koder hade diskuterats förut, vi kan väl fortsätta koddiskussionen i tråden: (FB) Kärnvapenkod: 00000000

Och den diskussionen tillför därtill inte den här trådens diskussion något nämnvärt.

Hur som helst.

På den tid som arabstaterna utgjorde ett existentiellt hot mot Israel,
så hade Israel ingen som helst anledning att verka mot mål i Europa,
man kunde knappt verka mot mål i Europa
och Europa kunde slå tillbaka med förintande verkan.

Citat:
Då var jag otydlig, vad jag menade var snarare att ett folk som ser sig som utvalda och stående över alla andra är mer sannolika att ta sig rätten att handla på ett sätt, t.ex att använda kärnvapen i hämndsyfte, som skulle vara otänkbart för andra.

Och varför skulle man hämnas på sina vänner för?
Citera
2015-08-16, 09:51
Medlem
failures avatar
Israel har haft möjlighet att producera hundratals kilo vapenplutonium sedan 1958 i Dimona-reaktorn utan att bli störda av inspektioner. Andra forskningsreaktorer och anläggningar har stått för produktion av lithium-6, beryllium och för separation av tritium. Nästan säkert att de byggt ett hundratal förstärkta fissionsbomber med tritium, frågan är om de fortsatt utveckla programmet när de fått tillgång till gas/lasercentrifuger och höganrikat uran, det öppnar nya möjligheter men samtidigt finns inte hotet från en enad "pan-arabisk" front kvar.
Citera
2025-01-02, 09:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av failure
Israel har haft möjlighet att producera hundratals kilo vapenplutonium sedan 1958 i Dimona-reaktorn utan att bli störda av inspektioner. Andra forskningsreaktorer och anläggningar har stått för produktion av lithium-6, beryllium och för separation av tritium. Nästan säkert att de byggt ett hundratal förstärkta fissionsbomber med tritium, frågan är om de fortsatt utveckla programmet när de fått tillgång till gas/lasercentrifuger och höganrikat uran, det öppnar nya möjligheter men samtidigt finns inte hotet från en enad "pan-arabisk" front kvar.

Nej det är extremt osannolikt att Israel har vätebomber p.g.a kostnaden. Bara att kolla hur mycket tritium de har kapacitet att producera per år samt hur mycket de kan lägga på underhållet.

Vätebomber kostar drygt 100 miljoner EUR per år per bomb i underhåll om jag minns rätt vilket betyder att Ryssland inte har speciellt många som fungerar eftersom de betalar ungefär lika mycket för hela sin militärbudget som USA betalar för kärnvapenunderhållet.
Senast redigerad av Melange5738 2025-01-02 kl. 09:33.
Citera
2025-01-02, 10:07
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej det är extremt osannolikt att Israel har vätebomber p.g.a kostnaden. Bara att kolla hur mycket tritium de har kapacitet att producera per år samt hur mycket de kan lägga på underhållet.

Vätebomber kostar drygt 100 miljoner EUR per år per bomb i underhåll om jag minns rätt vilket betyder att Ryssland inte har speciellt många som fungerar eftersom de betalar ungefär lika mycket för hela sin militärbudget som USA betalar för kärnvapenunderhållet.

Men tritium används ju i fissionsladdningar för att kunna göra dessa mindre? Typiskt är en laddning bestående av en mix Pu239/U235 som är "marinerad" med tritium. Då kan man göra laddningen mycket liten till volym och vikt och få ner sprängkraften till under 1 kiloton.

Så har man denna som "tändare" till fusionsladdningen som består av deuterium som "sugits upp" av litium.

I "vätebombsdelen" finns alltså inget tritium.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in