Flashback bygger pepparkakshus!
2005-10-25, 01:48
Medlem
Bruce Waynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrec
Du provade aldrig med ett grishuvud då?
Nix..

Det trista är att det inte alltid finns störninsgjourer där man bor, men finns det så ska man utnyttja möjligheten ifall man blir riktigt störd av sina grannar.
Citera
2005-10-25, 11:55
Medlem
CharlieRs avatar
Jag är relativt intolerant. För mig så ska det vara tyst efter 22, får jag inte sova så blir jag förbannad. Som tur är bor jag just nu i en lägenhet där det - trots lyhördheten - är lugnt och skönt. Det enda som stör min nattsömn är killen jag hyr mitt rum av, för han är vaken hela nätterna och inte särskilt tyst. Häromdagen tänkte jag faktiskt ringa störningsjouren, då ett gäng ungomar i sextonårsåldern hade fest nere på gården. Ingen av dem verkade bo här, och de var trettio stycken. Dock hann någon annan före.
Citera
2005-10-30, 01:05
Medlem
Bråkmakarns avatar
Gissa, gissa vem som i dag kom upp och frågade om det är jag som har tvn på på nätterna!

Det plingade på dörren och där var grannen:
"-Är det du som har tvn på så hög volym om nätterna?"
Nej, det är det inte. Du vet om det det bor fler grannar här va?
"-Ja, men jag tänkte att ljudet kommer uppifrån.."
Kanske det, men det är inte jag.
"-Ok.. För att ha tvn på klockan tre är inte så bra. Det är ok om man festar och så, det stör mig inte så mycket men klockan tre vill man ju sova.."

Vad fan, jävla främling!

Det är alltså ok att man festar så att det hörs i hela bostadshuset, men när den bakfulla prinsessan på ärten störs lite av någon annnan så ska det springas i trappen och jagas fatt på den skyldige
Citera
2005-10-30, 19:37
Medlem
aryan_utophias avatar
ring störningsjouren!

Ring störningsjouren så ofta tillfället bjuds, och gör så att det blir omöjligt för hyresvärden att ha kvar henne i huset..

Om det inte ligger in några anmälningar till t.ex. störningsjouren eller polisen kan det nog vara svårt för hyresvärda att vräka henne. Av rädsla för att hon ska skrika etnisk diskrimering.

Mitt råd är att inte ha någon personlig kontakt med henne alls, och bara göra anonyma anmälningar i väntan på vräkning. Om du inte vill riskera att bli halalslaktad/nedspöad av hennes familj och vänner.
Citera
2005-10-30, 21:49
Medlem
Megadeths avatar
ring värden och fråga vad det är för jävla patrask som har flyttat in. någon jävla ordning på torpet måste det ju vara. hjälper inte det så kan du alltid ringa anticimex och säga att det har flyttat in en massa kackerlakor i kvarten.
Citera
2005-10-31, 19:40
Medlem
Då jag jobbade som väktare på nätterna åkte vi på flertalet störningar. I 90% av fallen så är det någon som tittar på TV eller har lyssnat på musik lite för mycket. De brukar nästan be om ursäkt över sin blotta existens när man har knackat på dörren.

Sen finns ju de som är så fulla och/eller påtända att de knappt vet vad de heter, än mindre förstår de att halva kvarteret är vakna på grund av deras dunka-dunkamusik halv fyra på natten. Oftast lönlöst att försöka få de att dämpa sig. Brukar inte gå att få tyst på dem ens med polisens hjälp. Till dessa adresserna körde vi så gott som varje fredag och lördag i ett par veckor innan hyresvärden tröttnade och skickade ut dem.

En annan kategori är de som tror man är döv alternativt dum i huvudet. Vi konstaterar först att det är härifrån musiken kommer. Skriver ned lägenhetsnummer och namn och knackar/ringer/bankar/sparkar på dörren. Sen hör man hur någon ramlar på dörren och kikar genom titthålet och utbrister något i stil med "Shit! Det är Securitas! Sänk volymen för i helvete annars åker jag ut". Musiken tystnar således och dörren öppnas. Där brukar det stå en kille i 18-20 årsåldern som ser helt frågande ut. Vi förklarar vårt ärende och han förstår ingenting "Musik här? nääääääeee". När dörren stängs tar det tio sekunder så är de igång igen... Samma visa om igen... Dessa adresser brukar också upprepa sig i några veckor innan de försvinner.

Hur många störningar jag har åkt på vet jag inte, men det är så gott som uteslutande svenska killar som är orsaken till oväsendet. Endast i en störning var det en utländsk familj som var lite för glada... Det var nyligen hemkomna från ett bröllop där de hade gift bort sin dotter till någon riking...
Citera
2005-10-31, 19:52
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spooz
En riktig svensk konfronterar inte problemet utan ringer till någon myndighet och ber de fixa alltihop.
Alternativt - sitter tyst och hoppas allt ska ordna sig på något sätt.

Jo, så är det.
Glöm svenskheten och säg vänligt till henne när du möter henne i porten/trappan att det är väldigt lyhört i huset så att det vore bra om hon tänkte på det när hon spelar musik och har folk hemma.
Det är bättre att säga till när hon INTE stör. Om man gör det när man är störd och förbannad så blir det för aggresivt och hon blir sur därför att någon kommer och tjafsar när hon har kul.
Om det upprepas så får du naturligtvis trappa upp din kampanj på valfritt sätt.

EDIT: Såg att du hade fått besök av henne nu. Genom att vara lite dryg mot henne så sumpade du väl alla chanser till diplomati där. Förstår faktiskt inte riktigt hur du resonerar. I och med att hon kontaktade dig i ett störningsärende så hade det ju varit hur lätt som helst att svara vänligt att nej det är inte jag men det är ju väldigt lyhört i huset. Jag störs faktiskt av dina fester.
Citera
2005-12-05, 21:31
Medlem
burntfacemans avatar
I dag så satt det en lapp uppsatt på dörren till min korridor (Bor i studentkorridor):
Citat:
HEJ!
DU, SOM SPELAR MUSIK DAG & NATT I DENNA KORRIDOR.
SLUTA MED DET!

Självklart ska jag ta åt mig av den här lappen och sänka volymen hädan efter. Jag har faktiskt funderat på om jag kanske stör mina grannar när jag spelar, så detta bessanade bara mina misstankar...

Det jag vill mena med det här inlägget är att de flesta som blir tillsagda nog skärper sig direkt. Störningsjouren ska man nog koppla in när tillsägningarna inte leder någon vart.
Citera
2005-12-05, 23:23
Medlem
Gjorde mitt premiärsamtal till störningsjouren klockan fyra i söndags natt. Jag var nere klockan tre och påpekade just vad klockan var, samt uttryckte ett önskemål om att sova utan dunkadunka i sovrummet. Budskapet gick inte fram, så jag ringde störningsjouren.

Tyvärr har vi många grannar som gillar att lyssna på hög musik hela dagarna, vilket gör att man aldrig har lugn och ro. Dem kan man inte precis skicka störningsjouren på, eftersom att det trots allt är dagtid. Det har suttit lappar i trappuppgången både en och två gånger. Dessa lappar försvinner ganska omgående och musiken fortsätter. I ett sexvåningshus är det dessutom hyfsat svårt att lokalisera ljudet alla gånger, så man vet inte alltid precis vem det är så att man kan gå och säga till.
Citera
2005-12-06, 00:29
Medlem
catlands avatar
- Säga till grannen såvida man inte tror det är fara för ens hälsa
- Ringa hyresvärden
- Ringa störningsjouren
- Ringa snuten
Citera
2005-12-06, 04:30
Medlem
billgrens avatar
Jag har egentligen inga större problem med hög musik från grannar. Förvisso bor ett riktigt as snett under mig som håller en jäkla låda när han har fest, men nu har det varit lugnt ett tag.

Däremot vaknar jag ett par gånger i månaden av att någon borrar i huset. Vet inte om det är badrumsrenovering eller vad, men det låter helt jävla sjukt. Spelar ingen roll om det är fyra våningar under min lgh, det går inte att prata i telefon eller nånting.

Får man lov att borra hur som helst? Finns det nån lag som styr hur mycket oväsen man som granne bör tåla? Visserligen sker det på dagtid (eller från kl 8 på morgonen och framåt) men ändå.

Självklart får folk fixa och dona i sina lägenheter, men när man för femte morgonen i rad vaknar till ett världskrig är det inte så roligt.
Citera
2005-12-08, 20:18
Medlem
D3ans avatar
Alltså vet inte men i ditt fall hade ja ringt störningsjouren hade inte blandat mig med henne som en del skriver.

tänkte bara dela med er av mina erfarenheter från min tid på bostadshotell i sthlm. dunka dunka 24/7, idioterna spelade fotboll i korridoren hände att dom körde moped också och nu bodde ja på 12e våningen =) fick ett antal gånger kliva över människor som låg och sov i korridoren ibland med överdos samt sprutan i armvecket. bajs i trapp/hiss var inte jätteovanligt. unga uteliggare (runt 20år) sover i soprummet.

min polare som också bodde där som hade som ovana att glömma låsa sin ytterdörr vaknade upp vid 2 tillfällen av att han hade besök inne i sin lägenhet.

bråk polis och störningsjour var vardagsmat.

är otroligt tacksam och glad över möjligheten att få köpa bostadsrätt i ett lungt område där de verkar som att de flesta faktiskt vill bo och ha de bra, som natt och dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in