2015-08-15, 12:48
Medlem
Hej, jag har en ca 1,5 år gammal Macbook Air och helt plötsligt har fläkten börjat låta så att den nästan väcker grannarna Den har dessutom börjat bli seg allmänt men speciellt vid start av appar.

smcFanControl visar 32 grader och 6500rpm vid ingen användning. För att lösa problemet har jag provat med formatera datorn och installera nytt os Yosemite på datorn men det hjälpte tyvärr inte.

Någon snäll själ som kan hjälpa mig att lösa detta irriterande problem? Är det här ett vanligt problem? Räcker det med att byta ut fläkten (om möjligt?) eller är det bara att slänga datorn?

Tack!!
Senast redigerad av Aweeet 2015-08-15 kl. 13:37.
Citera
2015-08-15, 12:50
Medlem
moongoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aweeet
Hej, jag har en ca 1,5 år gammal Macbook Air och helt plötsligt har fläkten börjat låta så att den nästan väcker grannarna Den har dessutom börjat bli seg allmänt men speciellt vid start av appar.

smcFanControl visar 32 grader och 3200rpm vid ingen användning. För att lösa problemet har jag provat med formatera datorn och installera nytt os Yosemite på datorn men det hjälpte tyvärr inte.

Någon snäll själ som kan hjälpa mig att lösa detta irriterande problem? Är det här ett vanligt problem? Räcker det med att byta ut fläkten (om möjligt?) eller är det bara att slänga datorn?

Tack!!

Blåsa ur den med tryckluft?
Citera
2015-08-15, 13:07
Medlem
hmm.. men som sagt så är datorn bara lite mer än 1 år gammal. Kan det verkligen bero på damm så här tidigt?

Ska jag lossa delarna, och blåsa mot fläkten då eller bara på det lilla utrymmet på datorns undersida mellan det övre och nedre chassit?
Citera
2015-08-15, 13:22
Medlem
moongoats avatar
Min laptop blåser jag ur varannan månad då den ligger mycket i sängen.
Brukar blåsa försiktigt i fläktinsuget så att fläkten inte går upp för mycket i varv.
Varje gång kommer det ur en massa damm.
Citera
2015-08-15, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moongoat
Min laptop blåser jag ur varannan månad då den ligger mycket i sängen.
Brukar blåsa försiktigt i fläktinsuget så att fläkten inte går upp för mycket i varv.
Varje gång kommer det ur en massa damm.

dåså, då får jag testa det. Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in