2021-01-07, 09:31
Medlem
nilsords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanielDemuynck
Ja, ok. Då fattar jag lite mer. Intressant.

Utifrån vad man kan läsa till sig i denna tråd så verkade ju han inte speciellt intresserad att berätta "sanningen" i den rättegång där han blev dömd till fängelse.

Och (vad jag vet) gjorde han inga "privata pressmeddelanden" om den rättegången.
Vad jag hört om rättegångarna och förhören verkar han haft en naiv idé om att man inte blir oskyldigt dömd och att rätten skulle lyssna på honom. Tror även här att hans idé om att alla måste förhålla sig till sanningen blev en belastning både när hans motpart kom med motstridiga utsagor men också när åklagaren framförde felaktiga påståenden för att hen inte klarade av att förstå förundersökningsmaterialet.

Nu är det länge sedan jag läste FUP:en så jag minns inga direkta detaljer, men kommer ihåg känslan av att det fanns motstridigheter, saker som inte gick ihop och nära på allt var undersökt från vinkeln som var honom till nackdel. Man blir ju nyfiken på vad som ligger i "slasken" eller om de genom att han pekats ut som gärningsman inte bemödat sig med att undersöka om samtliga anklagelser är rimliga. Tänk själv att sitta häktad, få allt av bevisintresse beslagtaget och så ska man försöka försvara sig. Det måste vara svårt alldeles oavsett om man skyldig eller ej.
Citera
2021-01-07, 11:27
Medlem
DanielDemuyncks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsord
Vad jag hört om rättegångarna och förhören verkar han haft en naiv idé om att man inte blir oskyldigt dömd och att rätten skulle lyssna på honom. Tror även här att hans idé om att alla måste förhålla sig till sanningen blev en belastning både när hans motpart kom med motstridiga utsagor men också när åklagaren framförde felaktiga påståenden för att hen inte klarade av att förstå förundersökningsmaterialet.

Nu är det länge sedan jag läste FUP:en så jag minns inga direkta detaljer, men kommer ihåg känslan av att det fanns motstridigheter, saker som inte gick ihop och nära på allt var undersökt från vinkeln som var honom till nackdel. Man blir ju nyfiken på vad som ligger i "slasken" eller om de genom att han pekats ut som gärningsman inte bemödat sig med att undersöka om samtliga anklagelser är rimliga. Tänk själv att sitta häktad, få allt av bevisintresse beslagtaget och så ska man försöka försvara sig. Det måste vara svårt alldeles oavsett om man skyldig eller ej.

Ok. Ja, vi har uppfattat det på olika sätt.

Jag uppfattade det som att han inte ens bemödade sig att försvara sig ens. Kom inte med några uppgifter som skulle förklara de uppgifter som var emot honom.

Jag tycker det är intressant att du säger det här med att han har en ide om sanningen. För mig låter det märkligt fortfarande. Även fast jag förstår mer vad du menar.

Menar du han att han har en uppfattning av att andra människor i allmänhet inte förhåller sig till sanningen på samma sätt som honom?

Anledningen till att jag frågar så är för att det låter som att han tycker det skulle vara något speciellt med att vara sanningsenlig. Att bara han är det alternativ få människor är det.

Vad tror du?
Citera
2021-01-07, 11:57
Medlem
Skullebaraskojas avatar
OBs sanning är in i absurdum förvrängd och har så alltid varit. Exempel: OB och kvinna är på restaurang och äter middag. OB får för sig att en annan helt random snubbe på restaurangen möter kvinnans blick. Effekten blir av detta att en enormt pinsam scen utspelar sig högt och tydligt inför alla gäster eftersom kvinnan inte förstår vad hon blir beskylld för och OB skriker på henne och kallar henne för hora. Ett efterföljande gräl (1 gormar, 1 är tyst) som varar inpå småtimmarna tills han till slut somnar.
Hans sanning: Kvinnan vill ju knulla med den andre mannen och hon är en lögnerska eftersom hon inte erkänner det.

Kräks i munnen

Jag känner minst 3 kvinnor som råkat ut för honom. Fullblodsnarcissist
Citera
2021-01-08, 11:30
Medlem
DanielDemuyncks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skullebaraskoja
OBs sanning är in i absurdum förvrängd och har så alltid varit. Exempel: OB och kvinna är på restaurang och äter middag. OB får för sig att en annan helt random snubbe på restaurangen möter kvinnans blick. Effekten blir av detta att en enormt pinsam scen utspelar sig högt och tydligt inför alla gäster eftersom kvinnan inte förstår vad hon blir beskylld för och OB skriker på henne och kallar henne för hora. Ett efterföljande gräl (1 gormar, 1 är tyst) som varar inpå småtimmarna tills han till slut somnar.
Hans sanning: Kvinnan vill ju knulla med den andre mannen och hon är en lögnerska eftersom hon inte erkänner det.

Kräks i munnen

Jag känner minst 3 kvinnor som råkat ut för honom. Fullblodsnarcissist

Ja, jo. Det är ju storys man hört.

Jag har till och med hört att OB ska vara mytoman och tycker det därför det är extra intressant att höra det som nilsord säger om han han ska vara så besatt av att tala sanning.

Men det kanske är samma som med en som har en ätstörning och hela tiden måste påtala till omvärlden hur väldigt hälsosamt de äter hela tiden? Eller någon som dricker för mycket och hela tiden måste hävda att man inte alls har några problem med spriten?

Vad tror du nilsord?

Vad tror ni andra?
Citera
2021-01-08, 12:09
Medlem
Swans avatar
Att han ska vara mytoman har jag också hört från flera håll.
Att han har en skev kvinnosyn kan man anse vara bekräftat.
Jag är fortfarande nyfiken på om branden utreds som olyckshändelse eller mordbrand?

// Swan
Citera
2021-01-08, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan
Att han ska vara mytoman har jag också hört från flera håll.
Att han har en skev kvinnosyn kan man anse vara bekräftat.
Jag är fortfarande nyfiken på om branden utreds som olyckshändelse eller mordbrand?

// Swan

Tror nog att det hela utreds som mordbrand tills utredningen är klar.
Tyvärr är just mordbrand något av det svåraste att utreda då bevisen ofast brinner upp.
Kan inte tänka mig annat än att Oskar Bly är starkt misstänkt med tanke på hans historik,men kanske har han ett vattentätt alibi?
Citera
2021-02-01, 06:53
Medlem
TheLordVaders avatar
Då har herr Bly gjort ytterligare ett inlägg i en sluten grupp för Grannsamverkan i Nora. En snyfthistoria om hans pappas motorcykel som efter branden blev stulen, tillsammans med lite diverse attiraljer.
Stackars alla naiva, ovetande som kommenterar i FB gruppen, de vet inte vad Blypojken går för. Intressant att se hur han själv uttrycker sig.
Citera
2021-02-01, 10:31
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLordVader
Då har herr Bly gjort ytterligare ett inlägg i en sluten grupp för Grannsamverkan i Nora. En snyfthistoria om hans pappas motorcykel som efter branden blev stulen, tillsammans med lite diverse attiraljer.
Stackars alla naiva, ovetande som kommenterar i FB gruppen, de vet inte vad Blypojken går för. Intressant att se hur han själv uttrycker sig.

Borde väl gå att smyga in en länk till den här tråden någonstans?
Citera
2022-10-31, 23:54
Medlem
nilsords avatar
Ryktet gör gällande att OB avförts som vållande i brandorsaksutredningen. Tog nästan två år för dem, vilket säkert kan betyda olika saker.
Citera
2022-11-10, 04:42
Medlem
Jag läste domen när det begav sig och har undrat: Var det bara jag som mellan raderna plötsligt förstod varför Oskar Bly blivit som han blivit? Grunden för hans trauma? Ingen i tråden har i alla fall nämnt nåt om det, trots ett antal pusselbitar.
Citera
2022-11-10, 08:37
Medlem
SloppySecondss avatar
Backup länk:
https://anonfiles.com/83DdH0G5y9/7f9...cfb088692a_pdf
Citera
2022-11-10, 18:31
Medlem
DanielDemuyncks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.Vaes
Jag läste domen när det begav sig och har undrat: Var det bara jag som mellan raderna plötsligt förstod varför Oskar Bly blivit som han blivit? Grunden för hans trauma? Ingen i tråden har i alla fall nämnt nåt om det, trots ett antal pusselbitar.

Vad läste du mellan raderna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in